pc toren uit of aan laten?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ddr5
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 26-09-2024
Goedendag,

wat is beter: pc uit doen (dus afsluiten maar nog wel aan de netspanning) of niet? Ik heb geen verstand van pc's, maar ben wel benieuwd naar jullie feedback.

Voordeel altijd aan laten staan: als de pc 24 uur en 7 dagen per week aan staat in idle, heb je geen piekstroom bij het aan doen van de pc. Ik weet niet of piekstroom bij het aan doen van de pc ook kwaad kan of niet, op lange termijn. Ik heb het mij laten vertellen. De temperaturen van de pc komen waarschijnlijk niet op kamertemperatuur, waardoor de temperatuurverschil ietwat kleiner is dan een pc die helemaal wordt afgesloten.
Door het temperatuurverschil, kunnen printplaten van bijvoorbeeld het moederbord gaan uitzetten en krimpen, wat niet heel bevorderlijk is voor de soldeerpasta (dan kan de pasta broos worden door de minimale beweging?) En wat vraagt de pc (hangt natuurlijk uit wat voor pc je hebt) in idle, i.v.m. de energiekosten?

En als je de pc altijd uitschakelt, heb je iedere keer de (schadelijke?) piekstroom bij het aanzetten. Je kunt de pc ook in slaapstand zetten, misschien is dat een tussenoplossing. Maar de vraag is, wat is beter voor je pc health, compleet uitschakelen of altijd aan laten staan of maakt dit verschil niets uit op lange termijn?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Qua levensduur is waarschijnlijk uitzetten iets beter, maar gerommel in de marge, voor je portemonnee is uitzetten zeker veel beter. Continue aan en uit zetten, en dan liefst ook nog even een stress test draaien, heeft de nadelen die jij omschrijft. Maar normale hoeveelheid aan en uit zetten zijn ze gewoon voor gemaakt.

De laatste BBG 1440p verbruikt 90W in idle. Nu is die wel echt slecht qua idle gebruik, dus laten we zeggen 50W, bij €0.30 per kWh. En dat hij 300 dagen nu staat te niksen (overige 65 dagen in het jaar ben jij hem aan het gebruiken, dus die tellen niet mee): €110 per jaar aan stroom. Granted niet einde van de wereld, maar je kan er toch leukere dingen mee doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kheos
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 12:36

Kheos

FP ProMod
beter voor wat? geluidsniveau? stroomrekening? levensduur componenten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Kheos schreef op maandag 4 maart 2024 @ 09:48:
[...]

beter voor wat? geluidsniveau? stroomrekening? levensduur componenten?
wat is beter voor je pc health

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

ddr5 schreef op maandag 4 maart 2024 @ 09:26:
En als je de pc altijd uitschakelt, heb je iedere keer de (schadelijke?) piekstroom bij het aanzetten. Je kunt de pc ook in slaapstand zetten, misschien is dat een tussenoplossing. Maar de vraag is, wat is beter voor je pc health, compleet uitschakelen of altijd aan laten staan of maakt dit verschil niets uit op lange termijn?
Die piekspanning is weinig spannend (pun intended). Je voeding pakt dit netjes op mits je een fatsoenlijke hebt.

Zelfs als het spul sneller slijt, dan nog steeds is de economische levensduur korter dan de daadwerkelijke levensduur in veel gevallen (uitzonderingen daargelaten). Leuk dat je PC 15 jaar meegaat, maar wat ga je er tegen die tijd nog zinnig mee doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 12:10
...
Als je puur kijkt naar "pc health" en de schadelijke piekstroom bij aan en uitzetten....
Doorgaans is je PC al verouderd en vervangen voordat dit een issue zou gaan worden.
Na 6-10 jaar dagelijks in en uitschakelen, treden dit soort problemen nog niet op.

Vaak spelen andere problemen eerder op, die gerelateerd zijn aan ouderdom, zoals slechter wordende koelpasta, stof in ventilatoren of condensatoren die opgeven.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 06-05 23:55

M2M

medicijnman

Heeeeel oude computers die bijvoorbeeld nog aan productiemachines staan, gaan in de regel niet meer uit. Zit meestal ook nog een UPS tussen om ze zelfs bij stroomuitval nog aan te laten staan. De voedingen uit modellen van 1990 kunnen niet altijd meer een volledige power shutdown aan.

Echter voor huis tuin en keukenmodellen is de PC in kwestie allang vervangen voordat dat een issue wordt. En zelfs dan kun je er gewoon een nieuwe powersupply in drukken, tenzij het zo'n proprietary ding van Dell of medion ofzo is.

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ddr5
@Kheos het gaat inderdaad om de levensduur van je pc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
M2M schreef op maandag 4 maart 2024 @ 10:14:
Heeeeel oude computers die bijvoorbeeld nog aan productiemachines staan, gaan in de regel niet meer uit. Zit meestal ook nog een UPS tussen om ze zelfs bij stroomuitval nog aan te laten staan. De voedingen uit modellen van 1990 kunnen niet altijd meer een volledige power shutdown aan.
...
Dat is vaak een probleem tgv de leeftijd van de condensatoren.
Als je de voeding open maakt en de condensatoren vervangt, is het zo weer opgelost.

Maar goed, als je productie afhankelijk is van hardware die niet meer supported is, dan doe je ook iets niet goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ddr5
TERW_DAN schreef op maandag 4 maart 2024 @ 10:09:
[...]

Je voeding pakt dit netjes op mits je een fatsoenlijke hebt.
Mijn voeding gaat een: Thermaltake Toughpower GF A3 Gold 650W - TT Premium Edition worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 06-05 22:39
Sissors schreef op maandag 4 maart 2024 @ 09:47:
€110 per jaar aan stroom. Granted niet einde van de wereld, maar je kan er toch leukere dingen mee doen.
Dat is gewoon een nieuwe PC over de afschrijvingsduur van consumenten. Gewoon slaapstand gebruiken, ik doe het al jaren en je ziet het gelijk op je stroomrekening terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ddr5
ok, dus de conclusie is dat je je thuiscomputer lekker uit kan zetten, of in slaapstand.
In mijn geval is dat maximaal zo'n 365 x per jaar (dit jaar is dat 366 keer ivm schrikkeljaar.)
Ook beter voor je portemonnee.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pennywiser
  • Laatst online: 06-05 22:39
ddr5 schreef op maandag 4 maart 2024 @ 14:26:
ok, dus de conclusie is dat je je thuiscomputer lekker uit kan zetten, of in slaapstand.
In mijn geval is dat maximaal zo'n 365 x per jaar (dit jaar is dat 366 keer ivm schrikkeljaar.)
Ook beter voor je portemonnee.
Mocht het wel problemen opleveren, verdien je een hele terug pc terug met slaapstand gebruiken of uitzetten.

Jaar of 15 terug waren er ineens veel bollende condensatoren, ik heb hier ook al een tijdje niets van gehoord vwb recente moederborden. Ook geen idee hoe dat kwam trouwens, ik denk gewoon slijtage en slechte kwaliteit condensatoren.

Dus ja, gewoon uitzetten wanneer je zelf wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
pennywiser schreef op maandag 4 maart 2024 @ 14:31:
[...]

Jaar of 15 terug waren er ineens veel bollende condensatoren, ik heb hier ook al een tijdje niets van gehoord vwb recente moederborden. Ook geen idee hoe dat kwam trouwens, ik denk gewoon slijtage en slechte kwaliteit condensatoren.
Die opbollende condensatoren... dat was een slechte batch waardoor ze veel eerder de geest geven.
Uiteindelijk gaan alle condensatoren er wel aan.
Vooral door ouderdom in combinatie met vocht hebben die dingen niet het eeuwige leven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13:06
pennywiser schreef op maandag 4 maart 2024 @ 14:31:
Mocht het wel problemen opleveren, verdien je een hele terug pc terug met slaapstand gebruiken of uitzetten.
...
Dus ja, gewoon uitzetten wanneer je zelf wilt.
Of automatisch laten doen. :)
Ik gebruik zelf al jaren dit fijne tooltje daarvoor:

AMPsoft: AMP WinOFF
Afbeeldingslocatie: https://www.ampsoft.net/img/WinOFF.png

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

GarBaGe schreef op maandag 4 maart 2024 @ 14:39:
[...]

Die opbollende condensatoren... dat was een slechte batch waardoor ze veel eerder de geest geven.
Uiteindelijk gaan alle condensatoren er wel aan.
Vooral door ouderdom in combinatie met vocht hebben die dingen niet het eeuwige leven.
Nou, dat was niet 1 slechte batch. Het was het gevolg van een gestolen formule van electrolyt. Dat was vrij dramatisch in die tijd.
Maar die dingen gingen ook opbollen als systemen lang aanstonden, of tig keer werden herstart, of gewoon uitstonden en dan na een tijd weer aangezet werden. Die dingen waren gewoon slecht.
Wat wel opviel is dat computers met baggervoedingen (waar er toen ook best wat van waren) wat eerder doodgingen, maar er was uiteindelijk geen ontkomen aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
TERW_DAN schreef op maandag 4 maart 2024 @ 14:51:
[...]

Nou, dat was niet 1 slechte batch. Het was het gevolg van een gestolen formule van electrolyt. Dat was vrij dramatisch in die tijd.
Maar die dingen gingen ook opbollen als systemen lang aanstonden, of tig keer werden herstart, of gewoon uitstonden en dan na een tijd weer aangezet werden. Die dingen waren gewoon slecht.
Wat wel opviel is dat computers met baggervoedingen (waar er toen ook best wat van waren) wat eerder doodgingen, maar er was uiteindelijk geen ontkomen aan.
Ja, was het echt zo dramatisch?
Als consument heb ik geen enkel apparaat gehad wat hieraan is gestorven... (n=1)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:02

heuveltje

KoelkastFilosoof

GarBaGe schreef op maandag 4 maart 2024 @ 14:54:
[...]

Als consument heb ik geen enkel apparaat gehad wat hieraan is gestorven... (n=1)
Ik heb hier een samsung tv en Monitor gehad die er beide naar jaren last van kregen.
Althans ik heb bij beide de condensatoren in de voeding moeten vervangen

n=ook 1.

Maar antwoord voor TS. Kwa levensduur is beide geen factor die een rol speelt.
En het verschil kwa energie verbruik is dat absoluut wel :)

[ Voor 15% gewijzigd door heuveltje op 04-03-2024 14:59 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

[...]

Ja, het was echt verschrikkelijk. Bijna ieder moederbord dat rond die tijd op de markt kwam was na een paar jaar stuk door brakke elco's.
Ik heb echt tientallen dooie computers hierdoor zien sneuvelen. Al was de fix gelukkig goed te doen in de meeste gevallen.

Maar tenzij er weer zoiets voorkomt gaat dat voor de TS niet uitmaken of die z'n PC aan laat staan of uitzet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruftman
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 08:38
Ik denk dat het ook aan het gebruiksuren van je PC ligt?
Als ik mezelf als boorbeeld neem: de meeste dagen (zeker door de weeks), gebruik ik min PC meestal pas 's avonds van ca. 11 uur tot 13:30 uur. En in het weekend wat meer uren overdag, als ik tijd voor mijn PC heb.
Dat zou betekenen dat voor 2.5 uur gebruik per dag mijn PC dus 21,5 uur per dag aan staat in idle mode.
Dat lijkt mij een beetje zonde, want ook in idle mode gebruikt het ding elektriciteit, dat vind ik een beetje zonde Daarom zet ik hem voor die uren ook liever uit.

Als je je PC overdag meer uren gebruikt, of de hele dag, dan is het misschien weer raadzamer om hem aan te laten staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruftman
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 08:38
TERW_DAN schreef op maandag 4 maart 2024 @ 10:09:
[...]

Die piekspanning is weinig spannend (pun intended). Je voeding pakt dit netjes op mits je een fatsoenlijke hebt.

Zelfs als het spul sneller slijt, dan nog steeds is de economische levensduur korter dan de daadwerkelijke levensduur in veel gevallen (uitzonderingen daargelaten). Leuk dat je PC 15 jaar meegaat, maar wat ga je er tegen die tijd nog zinnig mee doen?
Doneren aan het computermuseum in Helmond?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-05 11:26

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Goedendag,

wat is beter: pc uit doen (dus afsluiten maar nog wel aan de netspanning) of niet? Ik heb geen verstand van pc's, maar ben wel benieuwd naar jullie feedback.

Voordeel altijd aan laten staan: als de pc 24 uur en 7 dagen per week aan staat in idle, heb je geen piekstroom bij het aan doen van de pc. Ik weet niet of piekstroom bij het aan doen van de pc ook kwaad kan of niet, op lange termijn. Ik heb het mij laten vertellen. De temperaturen van de pc komen waarschijnlijk niet op kamertemperatuur, waardoor de temperatuurverschil ietwat kleiner is dan een pc die helemaal wordt afgesloten.
Door het temperatuurverschil, kunnen printplaten van bijvoorbeeld het moederbord gaan uitzetten en krimpen, wat niet heel bevorderlijk is voor de soldeerpasta (dan kan de pasta broos worden door de minimale beweging?) En wat vraagt de pc (hangt natuurlijk uit wat voor pc je hebt) in idle, i.v.m. de energiekosten?

toon volledige bericht
Gewoon lekker uit doen. Het spul is daar wel voor gemaakt. HDDs hebben er nog het meeste last van, maar ook dat is maar een relatief laag risico vs altijd aan laten staan.

Mijn PC kan ik via WOL aanzetten en remote weer uitzetten, dus kan er ook altijd bij (of net even voor gebruik aanzetten zodat ik niet hoef te wachten tot hij opgestart is. First world problems.)

[ Voor 6% gewijzigd door Hann1BaL op 04-03-2024 15:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sapphire
  • Laatst online: 11:37

sapphire

Die-hard pruts0r

De piekstromen die aangehaald worden is dat niet een beetje uit de oude HDD tijd? Als je dan een rits van die krengen had die volle bak opspinde bij het opstarten gaf dat een flinke piek.
Dat icm met van die leuke crap voedingen van vroeger zoals Q-tec was altijd weer een feestje :X

@TERW_DAN Ja die elco's :(
Gelukkig zelf weinig last van gehad toen der tijd maar genoeg om me heen zien sneuvelen. Met knutselen met oude hardware kwam ik het nog regelmatig tegen :(

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:32

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

[...]

Weet je dat heel zeker?

Los van PCs zijn die brakke elco's in 1001 apparaten gebruikt. Ik ben (laatste tijd wat minder) vrijwilliger bij een repair cafe en als kleine elektronica binnengebracht wordt waar geen zichtbaar misbruik op geweest is, is oorzaak van problemen steevast de voeding en als ik de defecte voeding open maak, kom ik al te vaak brakke caps tegen.

Dus als je ooit een switch of router of telefoonlader of DECT toestel of... tja eigenlijk willekeurig wat een klein goedkoop voedingsblokje heeft weg heb moeten gooien omdat het opeens niet meer (stabiel) werkte, vermoedik sterk dat je toch brakke elco's meegemaakt hebt.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 06-05 22:52
Een moderne PC lijdt er niet onder als je hem altijd soft-off doet, dus zonder het systeem van het net te halen. Vaak herstarten kan geen kwaad. Als jij je systeem een of twee maal per dag gewoon uitzet zie ik geen enkel punt.

Wat niemand meld is dat als je aangevallen wordt (van het www) terwijl jij er niet bent en de PC aan blijft, dat je dan wel gevaar loopt. Je kunt dan niet ingrijpen.

Wel is een regelmatige temperatuur beter voor BGA chips dan korte piekbelastingen. Echter is dit geen drama.

Protip: gebruik als de videokaart het ondersteund 'silent bios' zodat de temperatuurschommelingen minimaal blijven. Het vaak en kortstondig vol vermogen vragen kan wél kwaad ivm vaak uitzetten en weer krimpen.
Pagina: 1