IKEA Maximera lade sluit niet aan 1 kant

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MailMan
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10-09 15:23
Ik ben een nieuwe IKEA Metod keuken aan het installeren en bezig met de eerste Maximera lades plaatsen.

Bij het sluiten komt de linkerkant tegen de stopper aan, maar de rechterkant moet nog ±2mm.

Het enige wat je hebt aan afstelling is aan de geleiderail 3 tandjes die vasthappen bij de eerste keer dichtdrukken. Beide lades zitten op het zelfde (eerste) tandje. Ik heb geprobeerd hierin te wisselen door aan de ene kant ene tandje extra te verder te drukken, maar dat hielp niet.

Verder heb ik een andere lade en andere rails geprobeerd, maar het probleem blijft vergelijkbaar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AH2F1kWd7-j4L_bH9DPcTLRzILs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DgH9Af3MMDi8PBrRrRO8LhIl.jpg?f=fotoalbum_large

Het lijkt erop dat het linker kastpaneel daadwerkelijk wat verder naar voren steekt dan het rechter. Ik snap alleen niet goed hoe dat mogelijk zou zijn want ze hangen beide achter aan de ophangrail.

Iemand die dit probleem herkent of een oplossing weet?

[ Voor 13% gewijzigd door MailMan op 04-03-2024 00:00 ]

Beste antwoord (via MailMan op 04-03-2024 21:59)

• TheAlBundy
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 11-09 19:27
De rail kan prima horizontaal zitten. Alleen als de muur niet vlak is dan zal die rails op sommige plekken naar voren en naar achteren zitten. In de montage handleiding staat ook dat je een oneffen muur moet uitvullen.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mydogisgone
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18:02

mydogisgone

Watskeburtwithmydog

Is de kast wel haaks geplaatst? Samen met de rest links en rechts.

Mijn hond is nog steeds echt weg! En die komt ook niet weer. :O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 11:54

mrc4nl

Procrastinatie expert

het plaatsen van de la in de geleider heb je links als rechts een soort van tandjes die klikken als je tegen het front duwt. dat is je stelmogelijkheid.

als het niet goed zit. la optillen, uitnemen, en opnieuw plaatsen.

[ Voor 18% gewijzigd door mrc4nl op 03-03-2024 23:43 ]

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MailMan
mydogisgone schreef op zondag 3 maart 2024 @ 23:39:
Voor zover ik het accuraat kan meten wel. Zal het morgen nog een keer nameten.
mrc4nl schreef op zondag 3 maart 2024 @ 23:42:
het plaatsen van de la in de geleider heb je links als rechts een soort van tandjes die klikken als je tegen het front duwt. dat is je stelmogelijkheid.

als het niet goed zit. la optillen, uitnemen, en opnieuw plaatsen.
Zoals ik in mijn startpost zeg heb ik dat al geprobeerd. Ook in afwijkende tandjes onderling. Gek genoeg lijkt het probleem alleen maar erger te worden als ik aan de kant die niet sluit een extra tandje pak.

[ Voor 7% gewijzigd door MailMan op 04-03-2024 00:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 11:54

mrc4nl

Procrastinatie expert

MailMan schreef op maandag 4 maart 2024 @ 00:02:
[...]

Zoals ik in mijn startpost zeg heb ik dat al geprobeerd. Ook in afwijkende tandjes onderling.
aan welke kant druk je dan bij het plaatsen? als je alleen rechts drukt zou de la alleen aan die kant verder naar achter moeten liggen, tenzij je al bij de eindaanslag bent.

ik zou gewoon die la eruit halen en opnieuw erin zetten, en dit keer met een dun plaatje (sleutel bijvoorbeeld) tegen het linker gedeelte van de la en de kast zetten en dan aanduwen. dan zou je bij het aanduwen links niet te ver kunnen duwen en zou de la mooi recht moeten zitten. evt kan je rechts nog een duwtje extra geven.

edit. zit de la zelf wel mooi haaks in elkaar?

[ Voor 3% gewijzigd door mrc4nl op 04-03-2024 00:12 ]

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 16:19
Het is nogal een hoge lade.
Heb je onder ook zo'n kier? Misschien is het frontje een beetje scheluw?

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheAlBundy
mydogisgone schreef op zondag 3 maart 2024 @ 23:39:
Verwacht inderdaad dat deze kast te ver naar voren komt. Even een lange rechte waterpas/balk/rei tegen de voorkanten van de kasten houden. Ze moeten allemaal in een rechte lijn vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MailMan
mrc4nl schreef op maandag 4 maart 2024 @ 00:10:
[...]

aan welke kant druk je dan bij het plaatsen? als je alleen rechts drukt zou de la alleen aan die kant verder naar achter moeten liggen, tenzij je al bij de eindaanslag bent.

ik zou gewoon die la eruit halen en opnieuw erin zetten, en dit keer met een dun plaatje (sleutel bijvoorbeeld) tegen het linker gedeelte van de la en de kast zetten en dan aanduwen. dan zou je bij het aanduwen links niet te ver kunnen duwen en zou de la mooi recht moeten zitten. evt kan je rechts nog een duwtje extra geven.

edit. zit de la zelf wel mooi haaks in elkaar?
Ik drukte aan de kant waar de lade verder zou moeten. Ik volg je uitleg helemaal want ik had exact hetzelfde al geprobeerd :P Maar helaas.

Ik denk dat de la zelf wel haaks is want ik heb het ook met een andere la. Maar zal het zo nameten.
JukeboxBill schreef op maandag 4 maart 2024 @ 00:26:
Het is nogal een hoge lade.
Heb je onder ook zo'n kier? Misschien is het frontje een beetje scheluw?
Opening zit zowel boven als onder aan de rechterkant. Links sluit hij boven en onder tegelijk. Frontje ook nagemeten en is niet scheluw.
TheAlBundy schreef op maandag 4 maart 2024 @ 06:19:
[...]

Verwacht inderdaad dat deze kast te ver naar voren komt. Even een lange rechte waterpas/balk/rei tegen de voorkanten van de kasten houden. Ze moeten allemaal in een rechte lijn vallen.
Dit leek mij ook de meest logische optie. En na een eerste meting leek de kast linksboven ietsje verder naar voren te komen dan rechtsboven, terwijl dat het onderin gelijk is, wat het probleem zou verklaren. Ik heb dit enigszins kunnen corrigeren tot een minimaal verschil en houd toch die kier. Zal het nog eens nameten.

Ik snap overigens niet zo goed hoe de linker bovenkant kant uitsteken. Het kastje is bovenop (horizontaal) waterpas richting de muur en tussen beide zijpanelen. De twee zijpanelen zijn van voren (verticaal) gemeten ook waterpas. Hoe kan linksboven dan verder uitsteken dan rechts?

Ga zo wel weer even testen met een andere identieke kast en met de kast even uit de rails getild.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• TheAlBundy
De rail kan prima horizontaal zitten. Alleen als de muur niet vlak is dan zal die rails op sommige plekken naar voren en naar achteren zitten. In de montage handleiding staat ook dat je een oneffen muur moet uitvullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MailMan
TheAlBundy schreef op maandag 4 maart 2024 @ 07:12:
Zeker! Ik dacht dat de wand vlak was maar er zit een “deuk” van ongeveer 1-2mm in het midden van de totale lengte (3 meter). Alleen is het laatste stuk waar het kastje met problemen op zit best recht. Zou zo’n kleine afwijking achter het al kunnen veroorzaken?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WXvCITadyCK7PmSgi86C6lC6d88=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gYeRG2YPoNYAqF9xBGTRmqMY.jpg?f=fotoalbum_large

Kastje van de wand gehaald en het probleem is minder maar niet weg…

[ Voor 4% gewijzigd door MailMan op 04-03-2024 07:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheAlBundy
En als je de voorkant van de kasten controleert? Liefst met iets rechts, bv een waterpas of zo. Met een laser kun je al snel 1-2mm ernaast zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MailMan
TheAlBundy schreef op maandag 4 maart 2024 @ 07:45:
En als je de voorkant van de kasten controleert? Liefst met iets rechts, bv een waterpas of zo. Met een laser kun je al snel 1-2mm ernaast zitten.
Er was een kleine afwijking (1mm) waarbij de linker bovenkant naar voren stak. Onvoldoende om het hele gat te verklaren.

Ik heb nu de kast eruit en de lade lijkt nu overal even ver uit te steken. Waarom trekt de rails hem niet helemaal tot de stopper? Heb al op die voorkant van de lade geramt om hem in die haken van de rails te persen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0myLwScg9u8hT_ZFxGcdcHQ8uDA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4bkfEqlLyISiE2IOsjfYaA2L.jpg?f=fotoalbum_large

Edit:

Ok. Handmatige de lade nog een tandje verder klikken doet hem zo goed als helemaal sluiten. Nu nog kijken waar het probleem zit bij het terugplaatsen.

Is er overigens een manier om makkelijk die lade een tandje verder te klikken? Ik moet nu de hele tijd het front eraf halen.

[ Voor 12% gewijzigd door MailMan op 04-03-2024 08:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Soms moet je er gewoon een goeie klap tegenaan geven om te zorgen dat de rails helemaal vast klikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MailMan
Het is opgelost, voor het grootste deel.

Lijkt erop dat de rails aan de achterkant wat te ver naar voren kwam en het kastje dus wat deed torderen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eOSKVkpz92DNXFKYiTN42CJ-KM4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EYGZjvSkCznI9rWXB8vwn2Qc.jpg?f=fotoalbum_large

Hoor overigens nog wel graag of iemand weet hoe je de lade een tandje verder de rail op kan drukken zonder het hele frontje te moeten verwijderen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Hoe ziet het aan de zijkant van die lade? Komt daar een wit kapje over de bevestiging? Hier is recent een IKEA keuken geplaatst en de lades werden bijgesteld door een wit afdekkapje aan de zijkant van de lades af te peuteren, een stelschroef te draaien en daarna het kapje er weer op te drukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankSpin
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
Je kan de lades op verschillende manieren stellen.

Aan de zijkant kan je zo uit mijn hoofd volgende stellen

- omhoog/beneden
- links/rechts

En met de geleiders kan je voor/achter stellen. Even die witte kapjes vanaf witte stangen halen en dan draaien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jellabie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 10:12

Jellabie

wie laatst lacht..... is dom

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jlHb82aQb5KeRgYQ8J5O1lt6w4c=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/pkAvUOJUZRPtQ732iAkT8dEu.jpg?f=user_large

Als je dat voorste witte plastieken kapje naar achter schuift, zie je waar de lade ingeklikt is, daar kan je normaal aan draaien zodat je het front verder naar binnen of buiten trekt.

De Nederbelg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MailMan
sypie schreef op maandag 4 maart 2024 @ 22:08:
Hoe ziet het aan de zijkant van die lade? Komt daar een wit kapje over de bevestiging? Hier is recent een IKEA keuken geplaatst en de lades werden bijgesteld door een wit afdekkapje aan de zijkant van de lades af te peuteren, een stelschroef te draaien en daarna het kapje er weer op te drukken.
Jellabie schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 07:31:
[Afbeelding]

Als je dat voorste witte plastieken kapje naar achter schuift, zie je waar de lade ingeklikt is, daar kan je normaal aan draaien zodat je het front verder naar binnen of buiten trekt.
FrankSpin schreef op maandag 4 maart 2024 @ 22:26:
Je kan de lades op verschillende manieren stellen.

Aan de zijkant kan je zo uit mijn hoofd volgende stellen

- omhoog/beneden
- links/rechts

En met de geleiders kan je voor/achter stellen. Even die witte kapjes vanaf witte stangen halen en dan draaien
Al deze afstelopties zijn niet in staat om het oorspronkelijk probleem op te lossen. Die stelpoten achter de witte kapjes trekken de boven of onderkant dichter naar de kast, niet de onderkant en de bovenkant.

Maar het is nu dus zo goed als opgelost :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yev.gen
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 26-04-2024
MailMan schreef op maandag 4 maart 2024 @ 21:59:
Het is opgelost, voor het grootste deel.

Lijkt erop dat de rails aan de achterkant wat te ver naar voren kwam en het kastje dus wat deed torderen.

[Afbeelding]

Hoor overigens nog wel graag of iemand weet hoe je de lade een tandje verder de rail op kan drukken zonder het hele frontje te moeten verwijderen!
Aan de achterkant van de bovenste geleider van de rail (aan de geleiderhaak waar de lade in gaat aan de achterkant), kunt je geraken via de bovenkant van de lade. Daar de geleider naar voren duwen en de front naar achter duwen. Maar lukt misschien niet met alle lade uitvoeringen (met de hoge lade met een front van 20 hoog, als deze combinatie mogelijk is, zal het misschien moeilijk gaan).

Ik zit met hetzelfde probleem - links sluit de lade met de front tegen de kast, maar rechts = +3mm verschil.
Kasten staan waterpas, zijkanten kast - goed waterpas, twee kasten naast elkaar - alle zijkanten mooi in één lijn. Maar toch. Het probleem manifesteert zich enkel met lades van 80 breed en middelhoog. Met de hand voorkant duwen om verder te sluiten lukt = geleider rechts trekt de lade niet helemaal in. Wel zie ik dat geleiders van lades 60 en 80 breed verschillende onderdeel-nummers hebben en zien er ook lichtjes anders uit. Ben ten einde raad.
Twee plaatjes van 1mm dik tussen zijkant kast en de plaat van de rail die tegen de kast komt, één geplaatst onder de schroeven van voor bij één rail en de andere - onder de schroeven van achter bij de andere rail, lijkt het probleem op te lossen maar dit is niet ideaal in mijn ogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MailMan
yev.gen schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 23:12:
[...]

Aan de achterkant van de bovenste geleider van de rail (aan de geleiderhaak waar de lade in gaat aan de achterkant), kunt je geraken via de bovenkant van de lade. Daar de geleider naar voren duwen en de front naar achter duwen. Maar lukt misschien niet met alle lade uitvoeringen (met de hoge lade met een front van 20 hoog, als deze combinatie mogelijk is, zal het misschien moeilijk gaan).

Ik zit met hetzelfde probleem - links sluit de lade met de front tegen de kast, maar rechts = +3mm verschil.
Kasten staan waterpas, zijkanten kast - goed waterpas, twee kasten naast elkaar - alle zijkanten mooi in één lijn. Maar toch. Het probleem manifesteert zich enkel met lades van 80 breed en middelhoog. Met de hand voorkant duwen om verder te sluiten lukt = geleider rechts trekt de lade niet helemaal in. Wel zie ik dat geleiders van lades 60 en 80 breed verschillende onderdeel-nummers hebben en zien er ook lichtjes anders uit. Ben ten einde raad.
Twee plaatjes van 1mm dik tussen zijkant kast en de plaat van de rail die tegen de kast komt, één geplaatst onder de schroeven van voor bij één rail en de andere - onder de schroeven van achter bij de andere rail, lijkt het probleem op te lossen maar dit is niet ideaal in mijn ogen.
Ontstaat het probleem ook als de kast gewoon vrij staat (dus niet gemonteerd/opgehangen/leunend tegen een wand of andere kast?).

Als hij vrijstaand wel gewoon goed dicht gaat denk ik toch dat de kast niet helemaal haaks is wanneer deze op zijn plaats staat. Dan is er ergens een afwijking van een kastje ernaast, of de ophangbeugel erachter die de hele boel wat krom trekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FitTiv
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17:29
Als dit de 20 of 30cm volledig 2 verdiepingen uittrekbare maximera is, gebruik dan 4 scharnieren (extra bijbestellen of via klantenservice) ipv de geleverde twee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yev.gen
FitTiv schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 11:20:
Als dit de 20 of 30cm volledig 2 verdiepingen uittrekbare maximera is, gebruik dan 4 scharnieren (extra bijbestellen of via klantenservice) ipv de geleverde twee.
Het gaat hier om 20cm hoge front met maximera middel 80 breed.
En hoe kan jij hoge lade op 4 scharnieren (scharnieren, nier rails?) ipv op de 2 zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yev.gen
MailMan schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 07:42:
[...]

Ontstaat het probleem ook als de kast gewoon vrij staat (dus niet gemonteerd/opgehangen/leunend tegen een wand of andere kast?).

Als hij vrijstaand wel gewoon goed dicht gaat denk ik toch dat de kast niet helemaal haaks is wanneer deze op zijn plaats staat. Dan is er ergens een afwijking van een kastje ernaast, of de ophangbeugel erachter die de hele boel wat krom trekt.
Tja, vrijstaand gaat al niet meer lukken om te proberen. Keukenblad al gelegd.
Heb hier nog hoge en lage lade in dezelfde 80 cm breed.
2 problematische middelhoge lades vertonen ook problemen in de andere kast ernaast.
Lage lade op de geleiders van de problematische middelhoge lade geeft ook hetzelfde probleem.
Hoge lade onder de 2 problematische middelhoge lades sluit zoals het moet. In dezelfde kast dus - 2 lades boven sluiten slecht, lade onderaan zonder problemen.
Zoals iemand boven heeft geschreven - geen regeling mogelijk, daar is de prijs niet naar :-) Jammer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• yev.gen
yev.gen schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 14:16:
[...]

Het gaat hier om 20cm hoge front met maximera middel 80 breed.
En hoe kan jij hoge lade op 4 scharnieren (scharnieren, nier rails?) ipv op de 2 zetten?
Ah, duidelijk. Uw voorstel gaat om de 80cm hoge smale onderkasten waar je die in een keer volledig opentrekt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MailMan
yev.gen schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 23:12:
[...]

Is de speling tussen boven en onderkant van die middelhoge front gelijk?

Stel b.v. dat het frontje linksboven al tegen de kast komt maar linksonder nog niet, dan is daar wel iets aan te doen. Kan namelijk zijn dat het frontje wat gekanteld is. Afstellen daarvan kan helpen ook de rechterkant beter te laten sluiten.

Je weet hoe je dat kan stellen met die draaiknoppen op de armen van de lade?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• yev.gen
MailMan schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 16:34:
[...]

Is de speling tussen boven en onderkant van die middelhoge front gelijk?

Stel b.v. dat het frontje linksboven al tegen de kast komt maar linksonder nog niet, dan is daar wel iets aan te doen. Kan namelijk zijn dat het frontje wat gekanteld is. Afstellen daarvan kan helpen ook de rechterkant beter te laten sluiten.

Je weet hoe je dat kan stellen met die draaiknoppen op de armen van de lade?
Fronten staan goed verticaal. Spleet tussen front en kast is gelijk bovenaan en onderaan.
Ik zal dit oplossen door een tussenstuk van 2mm dik te laten zitten tussen de achterkant van de rail en de zijkant vd kast. Ook de achterkant vd rail nu met een paar extra schroeven bevestigen ter hoogte van de tussenstuk (gaten genoeg). Eens tussenstuk er is sluiten bovenste 2 lades goed. Raar, maar wij moeten verder...
Bedankt voor de reacties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaartenBreddels
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 08-09 17:38
Hier een oplossing met uitleg en fotos.
Aan de onderkant ziet het er zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0I-s0zJ55IsSOrryGkcsFLkzWm8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/s1uoM9SIG5V9HjIvg0NNOU54.jpg?f=fotoalbum_large
Je zit een soort "kerstboom" vorm, waar 3 uitsparingen in zitten van de rails, hierbij zie je dat de lade niet diep in de rails zit.

Door flink tegen de lade aan te drukken, kan je hem vaak wel in de 2e (middelste) stand krijgen. Maar als hij niet lekker sluit, maar je krijgt hem niet verder, dan kan je ook de lade open doen, en tegen de achterkant van de rails een tik geven met een hamer en een klosje hout er tussen (zie rode pijl)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_TaVLn4HLh1IJLV7bxFoedYsEUw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KnhyAQ0anH3dPzTtykxYBsdQ.jpg?f=fotoalbum_large

Uiteindelijk kan je hem zo in de "diepste" stand krijgen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NfkTk-uoTjbyG05kW7JzOkp84lQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KDyLbwDKjAduv57O2fWHBwQG.jpg?f=fotoalbum_large
Pagina: 1