Laptop met OLED, levensduur?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daanNL
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 06-06 20:31
Ik heb een Macbook Air M2, maar kan toch niet lekker aarden in het besturingssysteem.
Zodoende ben ik op zoek naar een premium laptop met windows, als vervanger en een gelijkwaardig scherm.
Het IPS beeldscherm van de macbook vind ik bijzonder mooi en prettig / rustig aan de ogen.

Nu doe ik graag lang met mijn spullen (ik mik toch op 5 jaar) en wil daarom een laptop met een gemakkelijk te vervangen accu. Hiervoor is genoeg keuze. Echter hebben nagenoeg alle nieuwe premium laptops met de Intel Core Ultra processors allemaal een OLED scherm. Op het eerste zicht natuurlijk prachtig, echter zijn er twee bekende nadelen ter overweging:

1. Gevoelig voor burn-in (of eigenlijk beter gezegd onevenredige degradatie van de LED's)
2. Onrustig aan de ogen bij dimmen van het scherm

Wat zijn jullie ervaringen ten aanzien van OLED schermen bij (niet gaming) laptops? Als ik google kom ik ten aanzien van de burn-in veel berichten tegen over risico's, maar eigenlijk nauwelijks praktijkervaringen van gebruikers die dit laten zien.
Ik zou het bijzonder vervelend vinden als ik het belangrijkste slijtageonderdeel (accu) gemakkelijk kan vervangen maar het beeldscherm blijkt uitval te vertonen..

[ Voor 5% gewijzigd door daanNL op 03-03-2024 22:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:08

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

daanNL schreef op zondag 3 maart 2024 @ 22:24:
Ik zou het bijzonder vervelend vinden als ik het belangrijkste slijtageonderdeel (accu) gemakkelijk kan vervangen.
:? Volgens mij bedoel je het omgekeerde.

Over het algemeen kan je bij premium (en dan met name de zakelijke lijnen) van A merken de accu en scherm vervangen. Accu is vaak wel te doen, zeker als je openstaat voor non-branded. Schermen ook maar meestal betaal je zoveel dat het vaak de investering niet meer waard is voor een oude laptop. Vaak kan je ook wel onderdelen vinden op ebay/ali maar de kwaliteit wisselt nogal.

Een andere optie is om naar een framework laptop te kijken, daar is nog geen OLED scherm voor te krijgen (wel via een 3rd party) maar zodra die er wel is kan je die dan zelf wisselen. Mocht die dan toch in-/uitbranden kan je hem ook later weer vervangen, mogelijk zelfs voor een kwalitatief betere dan.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daanNL
DukeBox schreef op zondag 3 maart 2024 @ 22:44:
[...]

:? Volgens mij bedoel je het omgekeerde.

Over het algemeen kan je bij premium (en dan met name de zakelijke lijnen) van A merken de accu en scherm vervangen. Accu is vaak wel te doen, zeker als je openstaat voor non-branded. Schermen ook maar meestal betaal je zoveel dat het vaak de investering niet meer waard is voor een oude laptop. Vaak kan je ook wel onderdelen vinden op ebay/ali maar de kwaliteit wisselt nogal.

Een andere optie is om naar een framework laptop te kijken, daar is nog geen OLED scherm voor te krijgen (wel via een 3rd party) maar zodra die er wel is kan je die dan zelf wisselen. Mocht die dan toch in-/uitbranden kan je hem ook later weer vervangen, mogelijk zelfs voor een kwalitatief betere dan.
Ik zie wat je bedoeld, ik heb de zin iets aangepast :)

Je hebt helemaal gelijk t.a.v. de kosten voor het vervangen van een scherm. Daarom is mijn insteek dan ook dat ik een laptop wil kiezen waarbij het risico op vroegtijdig vervangen minimaal is. Daarom blijf ik toch nog even op zoek naar praktijkervaringen om dit goed te kunnen inschatten.

Framework kende ik nog niet, ga het bekijken! Zie in een eerste blik helaas wel dat de nieuwste processoren nog niet beschikbaar zijn..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 14:23
en tekst moet ook slechter te lezen zijn,iets om rekening mee te houden door fringing:

https://www.flatpanelshd....on=showfull&id=1682676702

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17:56

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Welke laptops merken & type heb je reeds bekeken? Misschien ook de Microsoft Surfaces bekeken bijvoorbeeld de Surface Laptop 5 13,5". Het scherm heeft een wat andere verhouding dan wat wij hier gewend zijn, maar daar door wel meer beeld oppervlakte en meer in de hoogte. Repareerbaarheid van deze laptops is goed te doen, je hoeft maar vier schroefjes los te halen om de gehele onderplaat los te halen, waarna je overal bij kunt.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daanNL
freaky35 schreef op zondag 3 maart 2024 @ 22:54:
en tekst moet ook slechter te lezen zijn,iets om rekening mee te houden door fringing:

https://www.flatpanelshd....on=showfull&id=1682676702
Dank voor deze informatie. Misschien moet ik toch verder kijken dan OLED. Echter is het aanbod in recente premium laptops zonder OLED mager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daanNL
_Dune_ schreef op zondag 3 maart 2024 @ 23:46:
Welke laptops merken & type heb je reeds bekeken? Misschien ook de Microsoft Surfaces bekeken bijvoorbeeld de Surface Laptop 5 13,5". Het scherm heeft een wat andere verhouding dan wat wij hier gewend zijn, maar daar door wel meer beeld oppervlakte en meer in de hoogte. Repareerbaarheid van deze laptops is goed te doen, je hoeft maar vier schroefjes los te halen om de gehele onderplaat los te halen, waarna je overal bij kunt.
Dank je voor de tip. Zakelijk heb ik een Surface Laptop 4 en dit vind ik een super ding. Relatief stil, mooi scherm en degelijk gebouwd. De Laptop 5 heb ik om die reden toevallig als eerste bekeken, maar ik kan me niet vinden in de goede repareerbaarheid die je schetst. In elk geval is het vervangen van de accu buitengewoon ingewikkeld (https://nl.ifixit.com/Gui...attery+Replacement/157212). Het is even terug dat ik het opgezocht heb, maar de accu laten vervangen door Microsoft kwam op ca. 400 euro als ik me niet vergis.
Dit vind ik zowel vanuit klantvriendelijkheid als duurzaamheidoogpunt schandalig. Helaas dus geen Surface Laptop meer voor mij (tenzij dit bij de Laptop 6 wellicht is verbeterd).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

daanNL schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 13:07:
[...]
Dank voor deze informatie. Misschien moet ik toch verder kijken dan OLED. Echter is het aanbod in recente premium laptops zonder OLED mager.
Dit klopt niet helemaal. Laptop OLED schermen zijn niet te vergelijken met recente monitor schermen.

Ten eerste hebben de meeste laptopschermen een veel hogere resolutie op een kleiner oppervlak, wat ervoor zorgt dat dit nadeel wordt opgeheven/in zoverre wordt vermindert dat het niet merkbaar is.

Bijvoorbeeld 2880x1800 of 2440x1800 op een 14" scherm.

Nogal een verschil met 1440p op een 27" scherm.

Je merkt nu ook dat reviewers van de 4K 32" versies eigenlijk al toegeven dat die problemen met tekstleesbaarheid grotendeels weg zijn.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Pagina: 1