A1 2020 lekt koelvloeistof

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmartHomer1993
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 24-04 12:57
Hi,

Lang verhaal kort: 4 maand geleden Audi A1 (nieuw model) gekocht bij originele Audi dealer met 65k op de teller en met 14 maanden uitgebreide garantie. Vandaag melding: koelvloeistof controleren. Na een uurtje wachten onder de auto gekeken en daar lijkt toch exht koelvloeistof te lekken. Echter zit ik nu in Zwolle en ik moet nog naar huis (Apeldoorn). Level gecheckt: er is nog wel paarse vloeistof in het reservoir maar het staat ongeveer een centimeter onder de “Min” waarde.

Vraag 1: kan ik er water in doen om naar huis (zwolle-apeldoorn) te rijden? Op de heenweg (toen de waarschuwing kwam) ook alle temperaturen gecheckt en de koelvloeistof staat netjes op 90 graden, alsmede de olie temperatuur dus wat dat betreft niets geks. Ik heb een vervangende auto morgen van familie dus daarna kan ie stil staan.

Ik bel dan morgenochtend meteen de Audi dealer en ga een beroep doen op garantie, want dit kan natuurlijk niet voor een auto van 25k na 4 maanden.

Vraag 2: wat kan het zijn? Waarom kreeg ik ineens vandaag pas een melding en stond het niveau van de vloeistof al een cm onder de minimum waarde? Kickt die sensor pas in bij een echt lage stand of zou hij direct bij het bereiken van “min” al een sein moeten geven?

Kan iemand mij helpen?

Groet!

[ Voor 9% gewijzigd door SmartHomer1993 op 03-03-2024 22:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 00:06
Lekke kvs leiding, thermostaathuis of radiator. Of de dop van het reservoir zit niet goed vast. Die sensor slaat aan als het reservoir laag staat. Dan is er nog niet direct nood aan de man, maar bijvullen moet wel.

Bij de Action hebben ze roze G12 voor 2.50 daar haal ik het ook altijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmartHomer1993
pennywiser schreef op zondag 3 maart 2024 @ 22:08:
Lekke kvs leiding, thermostaathuis of radiator. Of de dop van het reservoir zit niet goed vast. Die sensor slaat aan als het reservoir laag staat. Dan is er nog niet direct nood aan de man, maar bijvullen moet wel.

Thanks. Ik heb er nu water in gedaan tussen de min en max levels en rij zo rustig naar huis. Ik hou de temperatuur in de gaten. Maar de mogelijke defecten die je aankaart: dan lijken me dit garantiedekkende onderdelen/reparaties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
SmartHomer1993 schreef op zondag 3 maart 2024 @ 22:11:
[...]

Thanks. Ik heb er nu water in gedaan tussen de min en max levels en rij zo rustig naar huis. Ik hou de temperatuur in de gaten. Maar de mogelijke defecten die je aankaart: dan lijken me dit garantiedekkende onderdelen/reparaties?
Ja dat zou je moeten navragen, lijkt me wel. Niet teveel water bijvullen, dan verdun je het teveel en is het niet meer vorstbestendig. Even fles G12 halen bij de Action. Bij de pomp kan ook alleen dan betaal je 10-15 euro per fles.

Als het je lukt morgen kan je proberen te het water spoor te volgen, dan weet je welke onderdeel het vandaan komt. Als je die kan id-en weet je wat er lekt. Even met een lampje kijken onder/boven.

[ Voor 14% gewijzigd door pennywiser op 03-03-2024 22:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmartHomer1993
pennywiser schreef op zondag 3 maart 2024 @ 22:13:
[...]

Ja dat zou je moeten navragen, lijkt me wel. Niet teveel water bijvullen, dan verdun je het teveel en is het niet meer vorstbestendig. Even fles G12 halen bij de Action. Bij de pomp kan ook alleen dan betaal je 10-15 euro per fles.
Vorstbestendig is gelukkig deze week niet nodig. 😁 Ik verwacht sowieso dat ze alle vloeistof moeten renewen na reparatie, maar zal het melden bij de garage

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
SmartHomer1993 schreef op zondag 3 maart 2024 @ 22:17:
[...]

Vorstbestendig is gelukkig deze week niet nodig. 😁 Ik verwacht sowieso dat ze alle vloeistof moeten renewen na reparatie, maar zal het melden bij de garage
Hoeft niet, vaak vangen ze het op in een schone bak en gieten ze het terug. Je kan aan de kleur niet zien dat het verdund is, dus als men niet alles vervangt kan het komende winter wel een probleem worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmartHomer1993
pennywiser schreef op zondag 3 maart 2024 @ 22:19:
[...]

Hoeft niet, vaak vangen ze het op in een schone bak en gieten ze het terug. Je kan aan de kleur niet zien dat het verdund is, dus als men niet alles vervangt kan het komende winter wel een probleem worden.
Ah oke. Dan ga ik het heel expliciet vermelden dat ze er nieuwe in moeten gooien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IceFox
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 08:11
pennywiser schreef op zondag 3 maart 2024 @ 22:08:

Pomp schijnt ook vaak bij VAG rond de 50-75k km de oorzaak van lekkende koelvloeistof te zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
IceFox schreef op zondag 3 maart 2024 @ 22:54:
[...]

Pomp schijnt ook vaak bij VAG rond de 50-75k km de oorzaak van lekkende koelvloeistof te zijn.
Die vergat ik nog :).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
Dus je koopt een vrij nieuwe auto bij een officiële dealer inclusief garantie en dan kom je met problemen en het eerste wat je doet is een topic openen?
Bel gewoon die dealer op (als je echt weg moet of bent gestrand kan je 24x7 bellen), die regelt vervangend vervoer en sleept deze naar zijn werkplaats.
In uiterste nood kan je bij de benzine pomp een jerrycan halen, bijvullen en je rit maken om vervolgens nog steeds die dealer op te bellen. (Vrouw zwanger, ziekenhuis bezoek. Dat soort werk)

[ Voor 37% gewijzigd door GeeMoney op 03-03-2024 23:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmartHomer1993
GeeMoney schreef op zondag 3 maart 2024 @ 23:00:
Dus je koopt een vrij nieuwe auto bij een officiële dealer inclusief garantie en dan kom je met problemen en het eerste wat je doet is een topic openen?
Bel gewoon die dealer op (als je echt weg moet of bent gestrand kan je 24x7 bellen), die regelt vervangend vervoer en sleept deze naar zijn werkplaats.
In uiterste nood kan je bij de benzine pomp een jerrycan halen, bijvullen en je rit maken om vervolgens nog steeds die dealer op te bellen. (Vrouw zwanger, ziekenhuis bezoek. Dat soort werk)
Sorry hoor. Ik ben onervaren op dit gebied dus wou gewoon even weten wat het verstandigst is. Ik zei al in een latere comment dat ik morgen direct de dealer bel. Ik wil nu alleen niks stuk maken dus daarom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IceFox
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 08:11
SmartHomer1993 schreef op zondag 3 maart 2024 @ 23:23:
[...]

Sorry hoor. Ik ben onervaren op dit gebied dus wou gewoon even weten wat het verstandigst is. Ik zei al in een latere comment dat ik morgen direct de dealer bel. Ik wil nu alleen niks stuk maken dus daarom.
Je kan voor de zekerheid even in het olie reservoir kijken. Als daar smurrie inzit die er niet hoort is doorrijden niet heel verstandig. Als de olie er nog helemaal goed uitziet en het lekt dus alleen aan de onderkant kan je prima doorrijden mits je vult als het lampje gaat branden. En op de motortemperatuur letten.

Let op: ik heb er geen verstand van maar een paar maanden geleden hetzelfde gehad met een VAG auto en dit was de tip van de officiële dealer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08:25
Jongens schei uit, ga TS nou niet bang zitten maken met misschien is het wel dit of dat en controleer je olievuldop op smurrie.

@SmartHomer1993 onervaren of niet, heb je problemen met een net gekochte auto en wil je advies, dan bel je de garage met de vraag of je er veilig water in kan gooien om thuis te komen en maak je direct een afspraak om ermee langs te komen. Niet je vraag op een IT forum stellen. Als je een zere pols hebt bel je toch ook niet met de tandarts?

[ Voor 7% gewijzigd door FastFred op 04-03-2024 08:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08:23

DaWaN

'r you wicked ??

GeeMoney schreef op zondag 3 maart 2024 @ 23:00:
Och zulke topics kunnen wel nuttig zijn voor andere mensen.
En pechhulp / afslepen kost soms ook onnodig tijd en geld wanneer je met een beetje water ook naar huis en/of de garage kunt komen.
Ben het er wel mee eens dat in dit geval de dealer het netjes hoort op te lossen.
Verder juist een duimpje naar de TS om advies te vragen in plaats van in paniek te raken, wat meer zelfredzaamheid kan geen kwaad tegenwoordig :)
Ik had er zelf ook gewoon water bij gegooid, kan deze week geen kwaad en zolang het reservoir van de KVS niet leeg raakt kun je in principe gewoon blijven rijden. Als de TS het dan aangeeft bij de garage dat er water in zit en het vervangen moet worden is dat een prima tijdelijke oplossing d:)b

[ Voor 12% gewijzigd door DaWaN op 04-03-2024 09:47 ]

If you do not change direction, you may end up where you are heading

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Wat mij betreft prima hoor, om hier een topic te openen. Je heb direct x meningen en dan kun je zelf bepalen wat je ermee doet.

Je noemt uitgebreide garantie, dus ik neem aan dat je Audi Selectie :plus hebt.

Buiten openingstijden / in het weekend kun je de pechhulp inschakelen. (Bij mijn automerk gaat dit gewoon het callcenter van het merk, en die sturen dan de ANWB). In dit geval kon je het zelf tijdelijk fixen, maar ik zou hier wel voorzichtig mee zijn i.v.m. garanties etc. Zoals hier genoemd zouden er in de toekomst andere problemen kunnen optreden door jouw toedoen, even simplistisch gezegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmartHomer1993
Audi mobiliteitsservice dus gebeld die hebben ANWB gestuurd. Heeft K-seal in het koelreservoir geflikkerd als noodoplossing zodat ik naar de dealer kon rijden. Baal ik dus enorm van. Lees alleen maar horrorverhalen. Auto staat nu bij de dealer, lek is gevonden, bleek een slang te zijn met een scheur. Wordt morgen gerepareerd. Nu zit dat K-seal spul in m’n koelsysteem. Ik heb Audi nadrukkelijk gezegd het systeem zeer grondig te flushen alvorens hem weer af te toppen met nieuwe vloeistof.

Nou was het goddank een half flesje en nog niet eens een heel flesje, maar toch. Ongelooflijk dat ANWB met dit soort lapmiddelen komt terwijl water ook voldoende was om 2km te rijden naar de dealer. Meneer had het er al in voor ik er uberhaupt erg in had.

[ Voor 15% gewijzigd door SmartHomer1993 op 04-03-2024 18:28 ]

Pagina: 1