Af en toe bootproblemen na onbekende foutmelding in Windows

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWFpeters
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 21-09 19:42
Beste Tweakers,

Ik heb een raar probleem, ik ga al wat jaartjes mee maar dit vind ik een bijzondere en kom er niet helemaal uit waar ik het moet zoeken buiten Windows weer eens opnieuw installeren…. Maar wellicht gaat er bij iemand een lampje branden.

Mijn pc werkt perfect, goeie tempraturen nooit crashes met gamen of wat dan ook. Games draaien goed noem het allemaal maar op gewoon 0,0 problemen. Maar dan….

Soms (1x per week? Lijkt wat vaker te gebeuren nu) sluit ik de pc af of herstart ik hem en komt er een seconde een foutmelding met een rood kruisje en het bekende Windows geluidje maar dit gaat zo snel dat ik hem niet kan lezen wat er staat.

Vervolgens start de pc niet opnieuw op en gaat het dram of cpu lampje branden op het moederbord soms apart soms beide. Als ik dan de voeding uitzet en weer aan start de pc op zonder dat ik de aan knop op de case indruk (dit hoort dus niet) dus moet ik een paar keer herhalen en dan boot hij weer en werkt de pc verder weer zoals het hoort.

Omdat het een Windows fout melding is die de boel triggert lijkt het me daar in te zitten maar waarom en wat zorgt er in vredesnaam voor dat de pc daarna ineens zo vreemd doet. Ik zit immers niet meer in Windows dus wat doet Windows waardoor de bios daarna blijkbaar raar gaat doen omdat het iets overneemt?

Ik ga als eerste de pc opnieuw installeren dinsdag dat is niet zoveel werk maar vind het wel een raar probleem. Kan ook niet helemaal plaatsen wanneer het begonnen is. Wellicht nadat ik afgelopen maand een nieuwe Seasonic voeding erin gedaan heb….. maar zie dat verband dan niet helemaal met Windows. En de nieuwe GPU is er in gekomen…… maar heb toen gelijk een Fresh instal gedaan van Windows.

- Windows 11 Pro
- X670e MSI Tomahawk
- 32 GB DDR5 6000mhz
- Ryzen 7800X3D
- Asus TUF RTX 4080 Super

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 17:10
Wat staat er in de event log?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Nu online
Je kunt video screencapture gebruiken met de Windows kniptool. Die kun je ook timen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Dit moederbord heb ik ook en heeft nogal wat BIOS updates gehad. Misschien draai je nog een oude versie en helpt een nieuwe ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWFpeters
Nou screencapture lukt niet want het is echt een halve seconde dat er wat staat pc gaat gewoon uit of herstarten ondanks die melding.

Laatste bios versie staat er op.

Eventlog gekeken de rode is “Windows ID 7009 time out”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Nu online
JWFpeters schreef op zondag 3 maart 2024 @ 21:56:
Nou screencapture lukt niet want het is echt een halve seconde dat er wat staat pc gaat gewoon uit of herstarten ondanks die melding.

Laatste bios versie staat er op.

Eventlog gekeken de rode is “Windows ID 7009 time out”
Video screen capture. Daarna op pauze zetten op juiste moment.

Die error is een .net software fout, dus kijken welke frameworks je hebt en welke software die gebruiken.

Ga je herinstalleren en installeer je daarna je software terug heb je die fout zo weer terug.

[ Voor 20% gewijzigd door pennywiser op 03-03-2024 22:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWFpeters
Ik denk dat ik je niet begrijp, weet namelijk nooit wanneer het gebeurd dus kan dat niet timen of plannen etc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Nu online
JWFpeters schreef op zondag 3 maart 2024 @ 21:58:
Ik denk dat ik je niet begrijp, weet namelijk nooit wanneer het gebeurd dus kan dat niet timen of plannen etc
Dan wordt het lastig, of je moet elke reboot gaan screen capturen. Maar je hebt de error nu toch?

Heb je iets van een 3rd party antivirus? Deïnstalleer die eens en gebruik een tijdje alleen defender. Zo kun je eventueel alle software pakketten eens verwijderen evenals .net / c++ frameworks.

Zoals ik zei, ga je alles weer precies zo terug zetten, na installatie is die fout er bijna zeker ook weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWFpeters
Geen antivirus etc enigste wat er op staat wat ik niet wil is RGB software meuk van Asus....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Nu online
JWFpeters schreef op zondag 3 maart 2024 @ 22:07:
Geen antivirus etc enigste wat er op staat wat ik niet wil is RGB software meuk van Asus....
Dat is nou juist van die software die eerst allerlei frameworks nodig heeft. Kan je het verwijderen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWFpeters
Mijn ervaring met Asus Msi etc rgb meuk valt dat niet mee maar ga een poging wagen haha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Playa del C.
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 15:40
https://answers.microsoft...d9-4ac0-aafb-fce3d71834a8

Is een recente bug met xbox controllers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWFpeters
Maar verklaart dat dan ook de boot problemen want die lees ik daar even niet?

Had wel de pc up to date dus de februari update even niet installeren begrijp ik.

Ik had idd ook problemen in Forza met dat de controller er mee kapte steeds. Dus niet dat de controller uit viel ofzo maar gewoon niet meer werkte. Moest ik stroom van de controller halen wou ik hem weer kunnen gebruiken.

[ Voor 66% gewijzigd door JWFpeters op 03-03-2024 22:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Nu online
JWFpeters schreef op zondag 3 maart 2024 @ 22:14:
Mijn ervaring met Asus Msi etc rgb meuk valt dat niet mee maar ga een poging wagen haha
Hoe is het erop gekomen dan? Niet zelf Windows geïnstalleerd hierop nog? Dan inderdaad maar zsm zelf installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWFpeters
PC opnieuw geinstalleerd en probleem lijkt verholpen als ik niet die feb windows update installeer. En wat denk je? Auto upate etc uit staan en wat doet windows? Lekker die update installeren...... wat is dat nou weer voor ongein?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWFpeters
Nou denk dat ik er nu echt uit ben. Probleem leek opgelost maar helaas toch niet.

XMP loopt voor de verandering weer eens te kloten ook al heeft dat maanden gewerkt zonder problemen. Nu dus niet meer.....

XMP aan werkt allemaal perfect behalve reboot. PC blijft bij reboot dus het cpu en ram lampje branden (soms 1 van de 2) met als gevolg dat ik geen beeld krijg en hij niks doet. Alleen PC helemaal uit drukken en weer aan met de start knop zorgt er dan voor dat hij weer werkt.

Dus terug naar een oudere bios waarschijnlijk alleen weet ik niet welke dat was. De nieuwste geeft dan dus die problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ECP0WERS
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online
JWFpeters schreef op zondag 10 maart 2024 @ 17:15:
Nou denk dat ik er nu echt uit ben. Probleem leek opgelost maar helaas toch niet.

XMP loopt voor de verandering weer eens te kloten ook al heeft dat maanden gewerkt zonder problemen. Nu dus niet meer.....

XMP aan werkt allemaal perfect behalve reboot. PC blijft bij reboot dus het cpu en ram lampje branden (soms 1 van de 2) met als gevolg dat ik geen beeld krijg en hij niks doet. Alleen PC helemaal uit drukken en weer aan met de start knop zorgt er dan voor dat hij weer werkt.

Dus terug naar een oudere bios waarschijnlijk alleen weet ik niet welke dat was. De nieuwste geeft dan dus die problemen.
Zelf ook meegemaakt dat de PC niet wilde herstarten, opgelost door wat meer soc voltage te geven. Staat deze op auto of heb je deze zelf ingesteld?

AMD Ryzen 9 9900X | Minisforum MS-A1 | Corsair Vengeance 96GB 6000C30 | WD SN7100 1TB NVMe SSD | WD SN7100 4TB NVMe SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWFpeters
Auto maar stomme is dat het maanden gewoon gewerkt heeft allemaal maar inmiddels zonder XMP ook problemen.

Ben een paar gevallen tegen gekomen zelfde cpu zelfde probleem allemaal cpu vervangen. Ga hem RMA sturen naar Megekko en als hun hem niet willen vervangen via AMD zelf maar aan de gang. Weet wel ineens weer waarom ik geen AMD meer wou naar al dat ram gezeur bij de vorige generatie.
Pagina: 1