iRobot robotstofzuiger 2 maanden buiten garantie defect

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 15:16
Mijn broertje heeft 26 maanden geleden online bij een Nederlandse webwinkel een robotstofzuiger gekocht.

Er is eerst via de chat contact geweest, daar gaf de webwinkel aan dat het even op de mail gezet moest worden, dat is gedaan.
Reactie webwinkel:
Bedankt voor je duidelijke mailtje en uitleg, daardoor heb ik gelijk een goed beeld van de situatie.

Het klopt inderdaad dat de fabrieksgarantie een kleine 2 maanden geleden verstreken is. We kunnen nog steeds een reparatie starten, maar daaruit zal wel een prijsopgave voor de reparatiekosten volgen. Gezien het kort geleden verstrijken van de fabrieksgarantie is het natuurlijk extra zuur dat het defect juist nu optreedt, maar de termijn van 2 jaar garantie van de fabrikant, moeten ook wij hier handhaven.

Ik hoor graag of ik de reparatie voor je kan aanmelden, zodat je er snel weer mee aan de slag kan. Andere vragen stellen mag natuurlijk ook altijd. In elk geval een fijne dag gewenst!
Ik heb mijn broertje toen geadviseerd om aan te geven dat we in Nederland geen wettelijke garantietermijn kennen, dat een product een bepaalde levensduur zou moeten hebben en dat ze gedurende deze termijn het product kosteloos moeten repareren.
Zijn reactie naar de webwinkel:
Hartelijk dank voor je snelle reactie en begrip voor mijn situatie.

Ik begrijp dat de fabrieksgarantie van mijn robotstofzuiger onlangs is verstreken, maar ik wil graag nogmaals de aandacht vestigen op het feit dat in Nederland geen wettelijke garantietermijn van toepassing is. Volgens de Nederlandse wetgeving heb ik als consument recht op een deugdelijk product, ongeacht de duur van de fabrieksgarantie. Dit betekent dat wanneer een product niet voldoet aan de verwachtingen die redelijkerwijs gesteld mogen worden, ik recht heb op kosteloze reparatie, vervanging of terugbetaling.

Ik ben van mening dat het defect aan mijn robotstofzuiger niet toe te schrijven is aan onjuist gebruik of normale slijtage, maar eerder aan een inherent probleem met het product zelf. Gezien deze omstandigheden verzoek ik dan ook vriendelijk om de reparatie van mijn stofzuiger kosteloos uit te voeren, conform mijn rechten als consument.

Ik waardeer jullie klantenservice en ben ervan overtuigd dat we tot een passende oplossing kunnen komen. Graag ontvang ik een bevestiging van de kosteloze reparatie en verdere instructies.

Alvast hartelijk dank voor jullie medewerking en ik zie jullie reactie met belangstelling tegemoet.
Reactie webwinkel:
Bedankt voor je bericht. Goed dat je aangeeft dat je het niet eens bent met een mogelijke prijsopgave. Ik kan me goed voorstellen dat je kosteloos een reparatie wilt ontvangen.

Jouw stofzuiger heeft een economische levensduur van in totaal 3 jaar. Dit is het termijn waarvan je mag verwachten dat het product goed zou moeten werken. Wij volgen voor het vaststellen van de economische levensduur de richtlijnen van Techniek Nederland (UNETO-VNI). Deze kun je hier vinden (zie het downloadbare document op deze site): https://www.techniekneder...r/gebruiksduurverwachting.

Volgens deze richtlijnen valt je product inderdaad nog binnen de economische levensduur. (Let op! Dit geldt alleen wanneer er geen gebruikersschade wordt geconstateerd op je product.) Dit betekent niet dat de reparatie gratis door ons moet worden uitgevoerd. Binnen de economische levensduur mogen wij reparatiekosten rekenen. Voor de berekening van de reparatiekosten kijken wij naar de verhouding van de leeftijd van je apparaat en de economische levensduur. Op basis hiervan rekenen wij een korting uit op de prijsopgave van je reparatie. De reparatie zal dus niet gratis zijn.

Voorbeeld berekening:
Voor de berekening van de reparatiekosten kijken wij naar de verhouding van de leeftijd van je apparaat en de economische levensduur. De economische levensduur van je apparaat is 3 jaar (1095 dagen). Je hebt het daarvan 787 dagen in gebruik gehad. Dat is 71.87%. Stel dat de totale reparatiekosten €100 zijn. Dan is daarvan 71.87% (€71.87) voor jouw rekening en 28.13% (€28.13) voor ons.

Om dit in orde te maken dien je je reparatie zo snel mogelijk aan te melden via onze website. Je product wordt er namelijk niet jonger op en door langer te blijven wachten, kunnen de kosten hoger oplopen. Wanneer we jouw product ontvangen hebben, zullen we 'm opsturen naar de reparateur. Wanneer we jouw prijsopgave ontvangen, zullen we de prijsopgave invoeren, rekening houdend met de economische levensduur van jouw product. Mocht er gebruikersschade worden geconstateerd op het product, kunnen we helaas niets voor je betekenen en zullen de volledige kosten van de reparatie voor jou zijn.
toon volledige bericht
Wat is nou waar en wat niet? Is het zo dat na het verstrijken van 2 jaar de herstelkosten naar rato verdeeld wordt? Ik dacht van niet, maar mogelijk zit ik er naast. Graag jullie advies/tips. Dank!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:11
Mooi dat de winkel aanhaalt dat de stofzuiger 3 jaar mee zou moeten gaan. Dat ie na 26 maand kapot is gegaan betekent dat het geen deugdelijk product is en niet voldoet aan de overeenkomst.
De winkel mag kosteloos het product herstellen zodat het voldoet aan de overeenkomst. Doen ze dat niet, mag je broer de overeenkomst ontbinden waarbij de winkel het volledige aanschafbedrag incl verzendkosten moet terugbetalen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Het is echt geen goed teken dat je als lezer aan de toon en te vaak herhaalde quotes precies kunt aflezen welke winkel dit betreft. Die zijn toch wel echt de bietenbrug op gegaan qua service de afgelopen 10 jaar.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Volgens deze richtlijnen valt je product inderdaad nog binnen de economische levensduur. (Let op! Dit geldt alleen wanneer er geen gebruikersschade wordt geconstateerd op je product.) Dit betekent niet dat de reparatie gratis door ons moet worden uitgevoerd.
Dat betekent het wel, zoals blijkt uit het quelle-arrest (dat sinds 2022 expliciet in de wet is vastgelegd).

Mooi dat ze aangeven dat de economische levensduur 3 jaar is, want dan is het compleet duidelijk dat het product kosteloos gerepareerd/vervangen moet worden.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Nu online
bwerg schreef op zondag 3 maart 2024 @ 21:16:
[...]

Dat betekent het wel, zoals blijkt uit het quelle-arrest (dat sinds 2022 expliciet in de wet is vastgelegd).

Mooi dat ze aangeven dat de economische levensduur 3 jaar is, want dan is het compleet duidelijk dat het product kosteloos gerepareerd/vervangen moet worden.
Behalve als het door slijtage of gebruik komt, dat kan pas na een onderzoek worden vastgesteld en vanuit daar is het weer logisch als er kosten bij komen.

Het huidige traject zou dus moeten zijn:
- retourneren
- kosteloos onderzoek
- vervanging of voorstel reparatiekosten