Accuprobleem Medion laptop - accu bol, nog openmaken?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nightie99
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 26-06-2024
Ik heb in november 2021 een Medion laptop aangeschaft voor mijn onderneming (zzp'er). Recent ontdekte ik dat aan de linkerkant van het toetsenbord een lichte bolling ontstond. In eerste instantie niet echt op gereageerd, maar toen het erger werd, de rechterkant van het touchpad een beetje omhoog kwam en de laptop tijdens het typen aan de rechterkant wat begon te 'wippen' omdat hij niet echt lekker vlak meer stond, heb ik toch maar even contact opgenomen met Medion.

De eerstelijns helpdesk kwam niet verder dan 'u moet hem opsturen en dan gaan we kijken wat we kunnen doen', maar daar nam ik geen genoegen mee. De laptop was nét voorbij de garantietermijn (die liep tot november 2023), maar het probleem was voor die tijd al begonnen.
Vervolgens een technische meneer aan de lijn gehad, die vrijwel direct tot de conclusie kwam dat de accu niet in orde is en me vroeg foto's te maken en door te sturen, aldus geschiedde. Ook vertelde hij me dat ik de laptop niet meer moest gebruiken, hoogstens om een back-up te maken van belangrijke data. Ook dat zoveel mogelijk gedaan.
Hij belde wederom terug om me mede te delen dat ik de laptop niet meer aan de stroom moest leggen en ook niet hoefde op te sturen, want te gevaarlijk. Probleem werd doorgespeeld naar een andere afdeling.
Die komen nu met het aanbod de dagwaarde te vergoeden tegen overlegging van een bewijs dat ik de laptop bij de milieustraat heb ingeleverd.

Dat wil ik wel doen, maar
  1. ik lees her en der dat mensen de accu dan eerst ontladen - hoe doe ik dat?
  2. ik zou graag de HDD en SSD die in de laptop zitten en dus nog vol staan met mijn data eruit halen. Kan ik dat zelf doen als ik de laptop openmaak, of is ook dat te gevaarlijk?
Kan iemand me hierin van advies dienen? Zou heel fijn zijn, dan kan ik e.e.a. afhandelen en op zoek gaan naar een nieuwe laptop. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunFair
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 01-06 22:25
Is de laptop eenvoudig open te maken?
Zo ja, dan zou ik de accu eruit halen en evt. De ssd/hdd. Normaliter is de accu in een laptop met schroeven vastgezet en niet met tape.

Wat is de resterende dagwaarde? Misschien kun je daarvan een alternatieve accu voor kopen?

En bewijs van de milieustraat? Hoe dan.... Hier moet je elektronica in een grote container leggen. Denk maar niet dat iemand daar een bonnetje voor uitschrijft haha. De kapotte accu moet je daar sowieso inleveren overigens.

[ Voor 22% gewijzigd door FunFair op 03-03-2024 19:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John767
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:54
Een bolle accu in laptops komt regelmatig voor, en pas in uiterste gevallen vliegen ze in de brand. Openhalen en de batterij met beleid eruit halen, en zorgen dat deze niet doorgeprikt wordt. Zorg bij voorkeur voor een lading van <20% om dat risico nog lager te houden. Heel simpel door de laptop op accu te gebruiken, als dat nog werkt, zo niet zal de lading al te weinig zijn.

Wil je extra zekerheid hebben, zet dan een veiligheidsbril op en werk in een goed geventileerde ruimte.

Daarna andere batterij erin zetten, en dan zou je weer veilig verder kunnen als de laptop verder gewoon werkt en in orde is.

De HDD/SSD zal vast een los onderdeel zijn, dus die data lijkt minder een issue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:30
nightie99 schreef op zondag 3 maart 2024 @ 19:00:
Dat wil ik wel doen, maar
  1. ik lees her en der dat mensen de accu dan eerst ontladen - hoe doe ik dat?
  2. ik zou graag de HDD en SSD die in de laptop zitten en dus nog vol staan met mijn data eruit halen. Kan ik dat zelf doen als ik de laptop openmaak, of is ook dat te gevaarlijk?
- Het bios of boot menu openen en wachten tot hij leeg is.
- Hoogstwaarschijnlijk, de volgorde ontladen/openmaken hangt van de bouw van de laptop af. Het veiligst is eerst ontladen. Een opgeladen accu bevat energie die eruit kan komen als grote steekvlammen wanneer deze doorgeprikt raakt. Een lege accu is minder gevaarlijk

*let op of je bitlocker gebruikt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20:10
Koop zakelijke laptops vanaf nu, geen Medion consumenten laptops. Eventueel zakelijk afgeschreven voor 3-400 euro 8e generatie i5 - i7.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20:10
FunFair schreef op zondag 3 maart 2024 @ 19:03:

En bewijs van de milieustraat? Hoe dan.... Hier moet je elektronica in een grote container leggen. Denk maar niet dat iemand daar een bonnetje voor uitschrijft haha. De kapotte accu moet je daar sowieso inleveren overigens.
Laptop mee, op de stapel leggen, foto maken, accu achterlaten en laptop weer mee naar huis en accu vervangen. Op deze manier de dagwaarde incasseren vind ik zeer te rechtvaardigen, laptop van net 2 jaar oud. Heb ik nog niet eens over duurzaamheid.

@nightie99 Welk type Medion is het?

[ Voor 6% gewijzigd door pennywiser op 03-03-2024 21:04 ]

Pagina: 1