Dell XPS 15 9550 na lange tijd niet gebruikt start niet meer

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23:19

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Topicstarter
Situaties schets:
Wi komt het volgende bekend voor: De laptop heeft lange tijd uit gestaan (niet gebruikt). Nu heb ik weer een doel gevonden waarvoor ik de laptop wil gebruiken, maar start deze niet meer op. Wat gebeurd er wel; op het moment dat de powerbutton wordt ingedrukt, gaat de power LED in de powerbutton branden, daarnaast ook een LED op de voorzijde van de laptop. Het scherm blijft echter zwart. Als je CAPS LOCK bijvoorbeeld in drukt reageert de bijbehorende LED niet. Na ongeveer een minuut of misschien twee vallen de LED's weer uit. Dit gebeurd zowel op accu als netspanning.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Dell XPS 15 9550 (eind 2016)
1x 16GB DDR4 geheugen
512GB SSD
84wh Accu

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Nu begon de accu al redelijk minder te worden, dus ik dacht mogelijk dat dit de oorzaak zou kunnen zijn. Nu enige fora en Youtube filmpjes verder, lijkt dit een veel voorkomend sympthoom te zijn bij deze serie XPS 15 laptops. In de Youtube flimpjes blijkt veel al componenten op het moederbord defect te zijn. Echter het verschil bij mijn XPS en die in de Youtube filmpjes. Als je de backplate verwijderd zie je op Youtube dat de fan's nog wel even gaan draaien en dat GPU/CPU heatsink nog warm wordt. Bij mij is geen van beide het geval. Ik heb ook de accu eens afgekoppeld en alleen op adapterspanning de laptop proberen op te starten, maar ook nu hetzelfde resultaat als in de situatie schets benoemd.

Vraag:
Komt iemand deze situatie bekend voor en zou de laptop moeten kunnen functioneren zonder aangesloten accu? Zou dus de accu, mogelijk is deze defect, voor het probleem kunnen zorgen? Een accu van 60 euro is namelijk goedkoper dan een vervangende laptop. :+ Veel meer dan dat wil ik overigens ook niet aan deze laptop verspijkeren, aangezien hij inmiddels 8 jaar oud is en in de eerste vier jaar tenminste tweemaal onder garantie (4y NBD) ter plekke reparaties aan verricht zijn.

[ Voor 6% gewijzigd door _Dune_ op 03-03-2024 18:29 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HerZon
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
Kleine backup batterij is leeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23:19

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Topicstarter
HerZon schreef op zondag 3 maart 2024 @ 18:29:
Kleine backup batterij is leeg.
Vergeten te vermelden, de laptop heeft afgelopen nacht aan zijn adapter gehangen. Ik neem aan dat alles dan opgeladen zou moeten worden. Overigens met kleine backup batterij bedoel je een CMOS batterij vermoed ik?

edit: Kan natuurlijk zo zijn dat deze defect is, net even gekeken waar deze zit... moet je het hele moederbord verwijderen, omdat deze aan de 'onderzijde' van het moederbord zit, handig. :D

[ Voor 21% gewijzigd door _Dune_ op 03-03-2024 18:37 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HerZon
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
_Dune_ schreef op zondag 3 maart 2024 @ 18:31:
[...]

Vergeten te vermelden, de laptop heeft afgelopen nacht aan zijn adapter gehangen. Ik neem aan dat alles dan opgeladen zou moeten worden. Overigens met kleine backup batterij bedoel je een CMOS batterij vermoed ik?

edit: Kan natuurlijk zo zijn dat deze defect is, net even gekeken waar deze zit... moet je het hele moederbord verwijderen, omdat deze aan de 'onderzijde' van het moederbord zit, handig. :D
Ja, klopt. Ik bedoel de CMOS batterij.