Probleem met (bedraad) netwerk op zolder

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterrrr
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 13-01 11:34
Beste Mede Tweakers,

Sinds enige tijd zijn wij verhuisd en maken wij gebruik van een Mesh Wifi systeem. Dit is een systeem van enkele jaren oud (TP-Link, Deco M9 Plus). Echter zijn de accespoints van deze niet "bedraad" te installeren, enkel via WiFi. Dit resulteert in een slechte WiFi op zolder.

Nu heb ik een UTP kabel naar boven getrokken, en zou hier een switch kunnen neerzetten (en dan door kunnen trekken naar de apparatuur), echter heb ik op +/- 10 meter geen enkel stroompunt zitten (ofwel, een switch valt dan af denk ik). Ik wil deze UTP kabel dan splitsen naar 2 utp aansluitingen (op zolder).

Hebben jullie nog goede oplossing(en)?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:45

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Je zou een PoE gevoedde switch kunnen gebruiken zoals de Unifi Flex Mini.
Maar waarom heb je niet meteen 2 kabels getrokken als je dit van te voren wist?

[ Voor 18% gewijzigd door DukeBox op 03-03-2024 16:30 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peterrrr
DukeBox schreef op zondag 3 maart 2024 @ 16:27:
Je zou een PoE gevoedde switch kunnen gebruiken zoals de Unifi Flex Mini.
Maar waarom heb je niet meteen 2 kabels getrokken als je dit van te voren wist?
Helaas paste er slechts 1 kabel in dit pijpje...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 06:27
Als er in de buurt van de UTP kabel geen 230V aanwezig is heeft het toch weinig nut om apparaten bekabeld aan te sluiten? Die willen in 99.99% van de gevallen ook 230V hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterrrr
jadjong schreef op zondag 3 maart 2024 @ 16:44:
Als er in de buurt van de UTP kabel geen 230V aanwezig is heeft het toch weinig nut om apparaten bekabeld aan te sluiten? Die willen in 99.99% van de gevallen ook 230V hebben.
Helemaal eens, echter liggen er vanaf dit punt al twee UTP kabels naar de kamers. Op dit punt is verder niks, en is het mijn inziens ook weinig zinvol om hier 230V heen te trekken...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20-05 16:05
peterrrr schreef op zondag 3 maart 2024 @ 16:24:
Echter zijn de accespoints van deze [TP-Link Deco M9 Plus] niet "bedraad" te installeren, enkel via WiFi. Dit resulteert in een slechte WiFi op zolder.
Dit klopt niet wat je zegt. Deze AP's hebben wired of Ethernet backhaul. Dus je kunt de UTP kabel in dat ding prikken, maar dat moet dan vanaf primare Deco naar de secondaire Deco. Dan hoef je niets nieuws aan te schaffen.

Wel moet je uiteraard stroom hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peterrrr
alex3305 schreef op zondag 3 maart 2024 @ 16:49:
[...]

Dit klopt niet wat je zegt. Deze AP's hebben wired of Ethernet backhaul. Dus je kunt de UTP kabel in dat ding prikken, maar dat moet dan vanaf primare Deco naar de secondaire Deco. Dan hoef je niets nieuws aan te schaffen.

Wel moet je uiteraard stroom hebben.
Ze zijn allen voorzien van UTP. Echter vanuit de meterkast (via een switch), dus niet vanuit de oorspronkelijke DECO (eerste punt). Ik ga even zoeken of ik bij alle kabels makkelijk kan zien welke er dan in de Deco zou moeten. Dank voor je suggestie!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 06:27
peterrrr schreef op zondag 3 maart 2024 @ 16:49:
[...]

Helemaal eens, echter liggen er vanaf dit punt al twee UTP kabels naar de kamers. Op dit punt is verder niks, en is het mijn inziens ook weinig zinvol om hier 230V heen te trekken...
PoE switch zoals @DukeBox voorstelt. Dan krijgt de switch zijn voeding via een netwerkkabel. Moet je aan de andere kant van de netwerkkabel nog wel een PoE voeding plaatsen. Hopelijk heb je daar wel 230V.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mini-me
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
jadjong schreef op zondag 3 maart 2024 @ 16:58:
[...]

PoE switch zoals @DukeBox voorstelt. Dan krijgt de switch zijn voeding via een netwerkkabel. Moet je aan de andere kant van de netwerkkabel nog wel een PoE voeding plaatsen. Hopelijk heb je daar wel 230V.
Let op: je moet wel een switch kiezen die PoE-in compatible is, niet een willekeurige PoE switch want dan heb je alsnog 230V nodig.
Pagina: 1