CV systeem aftappen, septic tank

Pagina: 1
Acties:

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 12:13
Ons pas gekochte huis heeft een septic tank, geen riool aansluiting.
Als voorbereiding op de nieuwe betonnen vloer met vloerverwarming ga ik de cv ketel en alle radiatoren en leidingen weghalen. Als ik de cv aftap zou ik dat in een emmer opvangen en in het toilet legen zodat het het riool inkan maar dat hebben we dus niet. De WC wel maar het riool niet.
Zou er een reden zijn waarom ik dat water uit het cv systeem beter niet in mijn septic tank kan laten lopen of kan het dan nog beter in de tuin?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• nightgold
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 10:36
Als je geen riool hebt dan zou je wel een gracht moeten hebben? Je afvalwater moet nu eenmaal ergens heen.
Gewoon in de gracht ermee dus.
Je gracht is jou riool.

Zelf (ook geen riool) gooi ik geregeld grijs water rechtstreeks de gracht in ipv door de wasbak om de leidingen te sparen van vetten e.d. - want het komt toch daar terecht.

[ Voor 42% gewijzigd door nightgold op 03-03-2024 19:27 ]

• Raymond19792
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 02-09 15:13
Kan gewoon de tank in, geen probleem.
Waarom zou dat niet kunnen denk je?

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 13:52
Hier ook een septic tank. Ik let er wel op dat ik zo min mogelijk bacteriedodende vloeistoffen wegspoel. Dus geen chloor, zo min mogelijk schoonmaakazijn en geen agressieve schoonmaakmiddelen met allerlei chemische toevoegingen.
Maar water uit de CV bevat alleen roest, dat kan geen kwaad.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:33

franssie

Save the albatross

In de tuin zou ook wel kunnen, het is ijzeroxide. Ik weet dat sommige planten gekleurdere bloemen krijgen van koper. Maar er wordt ook wel ijzersulfaat aan tuin toegevoegd dus dat lijkt me ook met ijzeroxide geen probleem. Anders dan lood, is IJzer en koper ook in ons lichaam noodzakelijk, en de plantjes kunnen er blijkbaar ook prima mee overweg.

[ Voor 17% gewijzigd door franssie op 03-03-2024 19:51 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• JukeboxBill
nightgold schreef op zondag 3 maart 2024 @ 19:24:
Als je geen riool hebt dan zou je wel een gracht moeten hebben? Je afvalwater moet nu eenmaal ergens heen.
Je gracht is jou riool.

Zelf (ook geen riool) gooi ik geregeld grijs water rechtstreeks de gracht in ipv door de wasbak om de leidingen te sparen van vetten e.d. - want het komt toch daar terecht.
Dat is natuurlijk niet helemaal waar, tenzij bij jou de afvoer direct in de gracht uitkomt.
Ook grijs water en vetten worden in een goed werkende septictank afgebroken.

• nightgold
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 10:36
JukeboxBill schreef op zondag 3 maart 2024 @ 19:48:
[...]

tenzij bij jou de afvoer direct in de gracht uitkomt.
Dit dus :)

• No Hands
nightgold schreef op zondag 3 maart 2024 @ 19:24:
Je gracht is jou riool.

Zou mooi zijn als iedereen zijn gehaktballenvet in de sloot mietert, dat lijkt me een slechte oplossing.

• No Hands
Raymond19792 schreef op zondag 3 maart 2024 @ 19:38:
Kan gewoon de tank in, geen probleem.
Waarom zou dat niet kunnen denk je?
Geen idee, mar als het niet kon en ik had het wel gedaan dan moet ik die tank opgraven als het tegenzit.

• JukeboxBill
No Hands schreef op maandag 4 maart 2024 @ 07:57:
[...]

Geen idee, mar als het niet kon en ik had het wel gedaan dan moet ik die tank opgraven als het tegenzit.
Nee, opgraven hoeft niet. Een septictank heeft deksels en moet van tijd tot tijd worden leeggepompt om het vaste materiaal, dat niet is verteerd, weg te halen.

• No Hands
JukeboxBill schreef op maandag 4 maart 2024 @ 11:18:
[...]

Nee, opgraven hoeft niet. Een septictank heeft deksels en moet van tijd tot tijd worden leeggepompt om het vaste materiaal, dat niet is verteerd, weg te halen.
Die deksels liggen bij mij onder 30cm aarde en gras, dus voor leegmaken moet ik toch wel graven. Als dat cv water mijn septic tank zou verpesten dus.

Pagina: 1