Bestaande vloerverwarming uitbreiden op een bestaande lus

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iamcj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 16-09-2024
Hai,

Ik heb een heel prematuur plan om de aanpandige garage om te bouwen tot verwarmde ruimte. In de kruipruimte staat 20 cm water al vanaf de bouw twee jaar geleden, dus daar ga ik liever niet in. Ik zou de garage van 18 m2 dus willen aansluiten op de bestaande vloerverwarming (70 m2), door een lus te onderbreken. Deze lus krijgt dan te veel weerstand. Is dit op de lossen met een kleine pomp die het water een extra zetje geeft richting de garage?

Ik hoor graag ook andere ideeen en\of zaken waar ik rekening mee moet houden.

Beste antwoord (via iamcj op 03-03-2024 22:37)

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

Wachten op een droge periode, dompelpomp huren en zaak droogleggen. Direct de garagevloer van onderaf isoleren en vloerverwarming gewoon netjes opbouwen.

A'dam PVOutput

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgizmo
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 06-05 15:54
Alles kan denk ik, maar volgens mij zal je de vraag moeten beantwoorden of dit volgens de fabrikant specs moet (of bedoel je dit met "deze lus krijgt dan teveel weerstand"? te lang?), want naar mijn weten geven ze aan wat de max lengte mag zijn en je kunt natuurlijk per groep de weerstand instellen om het gelijkmatig te houden.

[ Voor 12% gewijzigd door mgizmo op 03-03-2024 14:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Ik heb dat hier gedaan door de aan en afvoer leidingen vanuit de CV naar de 5-Groep verdeler in huis op te splitsen en een tweede verdeler met drie groepen in de vrijstaande garage (± 30 m2) te plaatsen. De aanvoer en afvoer voor de garage loopt ± 15 meter ondergronds door een 100mm geïsoleerde mantelbuis op 60cm diepte waarbij de aan en afvoer leidingen intern uiteraard ook afzonderlijk nog geïsoleerd zijn.

De 'low power' (±15W) pompen van de verdelers draaien beide middels een eigen pompschakelaar.

[ Voor 11% gewijzigd door Will_M op 03-03-2024 15:02 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

Wachten op een droge periode, dompelpomp huren en zaak droogleggen. Direct de garagevloer van onderaf isoleren en vloerverwarming gewoon netjes opbouwen.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iamcj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 16-09-2024
mgizmo schreef op zondag 3 maart 2024 @ 14:39:
Alles kan denk ik, maar volgens mij zal je de vraag moeten beantwoorden of dit volgens de fabrikant specs moet (of bedoel je dit met "deze lus krijgt dan teveel weerstand"? te lang?), want naar mijn weten geven ze aan wat de max lengte mag zijn en je kunt natuurlijk per groep de weerstand instellen om het gelijkmatig te houden.
Idd te lang, als je de weerstand verhoogt, verlaag je dan niet de totale warmteafgifte?
ericplan schreef op zondag 3 maart 2024 @ 14:54:
Goed idee

Ik bedenk me nu dat 1 groep van de bestaande vloerverwarming dan in eens misschien wel 3 x zo veel oppervlak moet verwarmen, dus dan ga ik de garage niet warm krijgen. Kan me niet voorstellen dat ik de boel zo in kan stellen dat die groep 3 x zo veel warmte af gaat geven.

[ Voor 14% gewijzigd door iamcj op 03-03-2024 22:37 ]