Barst/ scheuren gipsplaat aanbouw

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raysr
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 20-05-2024
Goededag,

Ik heb een vraag, aangezien ik weinig verstand hebt van de bouw. Of iemand mij kan helpen in de regio van Almere.

Ik heb een huis gekocht met uitbouw van de woonkamer. Sinds paar dagen een lekkage geconstateerd. Precies in het midden tussen de woonkamer en de uitbouw, op 1 kleine pekke. Woonkamer plafond is beton, uitbouw dak gipsplaat. Aanbouw dak bitumen.

Het lekkage kan ik dan via een dakdekker kunnen laten kijken.

Ik zie op het gipsplaat meer scheuren/ barst komen.
Stucadoor adviseert mij om opnieuw te laat stucen nu met gaasband zou moeten verhelpen. Dit zou dan de komende tijden geen probleem moeten leveren voor scheuren. Klopt dit?

Jullie advies/ visie hierin kan ik goed gebruiken.
Heb ook foto's bijgevoegd.

[ Voor 46% gewijzigd door Raysr op 14-03-2024 17:54 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Passie-m
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:48
Hoe bedoel je “lijkt” op lekkage? Kom er water uit? Heb je vocht vlekken? Kan ook werking zijn tussen bestaande woning en uitbouw. Dit kan van elkaar verschillend zetten/ zakken / werken. Zie je wel vaker.

Zit er nu geen gaas of papierband in de scheur zover je kunt zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raysr
Correctie; het is een lekkage. Eergisteren aantal druppels op het bloer gezien... nog niet veel.

Er kwam een stucadoor kijken en die gaf aan dat er geen gaas zit op het gipsplafond en dat hierdoor de barst komt. Kan dit kloppen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:10
Ziet er uit alsof die naad tussen beton en aanbouw al eens is aangesmeerd.
Een beetje afhankelijk van hoe oud die aanbouw al is en hoe het is uitgevoerd, maar die naad zal altijd wat beweging in blijven.
Volgens mij kan je daar beter een dilatatievoeg van maken met elastische kit.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Passie-m
Zou eerst de lekkage verhelpen. Weet je zeker dat het niet via de spouw naar binnen komt van de bestaande gevel? Neem aan dat ze lood hebben toegepast in die muur met de aansluiting platdak?

Band kan helpen in het plafond. Maar afhankelijk hoe het beweegt kan het altijd scheuren. Geeft wel wat versterking iig. Je zou ook eventueel een mooie afwerk lat kunnen maken en mee schilderen? Maar goed. Minder fraai maar je hebt dan iig geen last meer van het terug komen van een scheur eventueel ;-)

[ Voor 0% gewijzigd door Passie-m op 03-03-2024 15:34 . Reden: Typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raysr
Ik weet niet of er een lood tussen zit.
kan dit controleren? Met de eigenaar heb ik geen contact meer.

De lekkage lijkt er niet dat het via dakdek komt, maar waarschijnlijk via de spouw naar binnen. Hoe kan ik dit laten onderzoeken? Of eventueel door wie?

Dank voor het meedenken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raysr
Volgens het koopboekje staat uitbouw van 2021.
Huis gekocht 1 jaar geleden. We constateren nu pas...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:10
Je zou eerst eens op het dak van de uitbouw moeten gaan kijken.
Misschien een afvoer verstopt waardoor het water blijft staan? Daardoor komt meestal aan het licht dat het lood en de overige aansluiting van dak op muur niet volgens de juiste manier is aangebracht.

Voor advies kan je het beste een bouwkundig adviesbureau inschakelen. Mocht je lid zijn van Ver. Eigen Huis dan kan je dat ook via hun regelen.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Passie-m
Raysr schreef op zondag 3 maart 2024 @ 16:14:
Ik weet niet of er een lood tussen zit.
kan dit controleren? Met de eigenaar heb ik geen contact meer.

De lekkage lijkt er niet dat het via dakdek komt, maar waarschijnlijk via de spouw naar binnen. Hoe kan ik dit laten onderzoeken? Of eventueel door wie?

Dank voor het meedenken...
Heb je misschien foto’s van de dak situatie?
Als het lood niet helemaal doorgezet is tot de binnenmuur. Dan kan het bijvoorbeeld door kieren bij het raam naar binnen komen. En achter het lood zo de woning in.

Zo moet het eigenlijk zitten dan.
https://www.mpgevelwerken...2279616-1404215176637.jpg

Hebben ze boven het lood kieren zitten in de voeg bijvoorbeeld? Dan kan je bijvoorbeeld zien hoe het lood zit met een inspectie camera. Die kieren zijn voor het weg laten lopen van water en ventilatie.

Maar even een beeld uploaden van dak situatie zegt voor ons meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 23:46
Plaats eens wat meer foto's van de situatie.
Vooral van buiten. Het dak en de hele aanbouw

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Stucwerk wat erop zit is ook van bedenkelijke kwaliteit. Als er echt een lekkage zit is dit gipsplaat ook aan vervanging toe. Oude plaat eruit, nieuwe erin, gaasbandje erin en afwerken met stuc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raysr
Goedemorgen,

Eindelijke foto's kunnen maken. Zie hieronderAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Wi-RtSolhVsuQAdQaXO59f-V6nQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sfzlQxYC40SDs25adymhaWWn.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yDZesEIyqHTIixz1INusRYOuJaM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yoQQzzGDWMZtRmA52IwqvPdn.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HSTb6SacSYG08NUODdbJ0FRvvuk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yRVdAaUSDUkOyidNibBSNag7.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YCvw6lJSgE0NRsggARMiCz1v5Ts=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/x17aVfB5GYn6eGzjvuIomCEw.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s1uFb1NLyODh8QmtKmetQNiHMHI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/g8X7sxpwsAtYwUO9colCRYUS.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PnxHkAp76PUv0AH3PSomQct0nTU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ECWgAx77VnSx6lTgtTM7QErF.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raysr
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8NmdRjyy5x6U_yx0X3JhQfBqRFA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/k89l5NX33BGekVd6MAuFBv8h.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AUG8-DmGsKJau4CoyWGaEjrMSIM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/htNxzsKeKbrQQkV6XzFbQ0uy.jpg?f=fotoalbum_large

Het valt mij dat bij gemarkeerde groene cirkel geen tussenkit is aangebracht. Zou dit het oorzaak kunnen zijn?

[ Voor 6% gewijzigd door Raysr op 04-03-2024 09:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raysr
Passie-m schreef op zondag 3 maart 2024 @ 17:05:
[...]

Heb je misschien foto’s van de dak situatie?
Als het lood niet helemaal doorgezet is tot de binnenmuur. Dan kan het bijvoorbeeld door kieren bij het raam naar binnen komen. En achter het lood zo de woning in.

Zo moet het eigenlijk zitten dan.
https://www.mpgevelwerken...2279616-1404215176637.jpg

Is deze foto's voldoende?
Hebben ze boven het lood kieren zitten in de voeg bijvoorbeeld? Dan kan je bijvoorbeeld zien hoe het lood zit met een inspectie camera. Die kieren zijn voor het weg laten lopen van water en ventilatie.

Maar even een beeld uploaden van dak situatie zegt voor ons meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Passie-m
Foto 1. Bij die eerste hoek aansluiting van het dak is het al foute boel. Dakbedekking staat niet omhoog tegen de muur maar ligt gewoon plat tegen dat witte stukje muur. Ook zit er in de muur geen lood die dit afdekt. Kan hier dus zo naar binnen.

Ook het lapje lood vervanger zit gewoon achter de platen gemonteerd. Dat zie je ook links van die platen uitsteken. Dus niet in de muur / spouw aangebracht.
En zit dit vast met een nietje? Aan de dakbedekking? Zie ik dit goed.

Water wat dus achter de plaat kan komen loopt zo je woonkamer in dus. Dus bij kozijnen bijvoorbeeld of andere kieren. Beetje knullig dus.

Op foto 2. Rechts dat Witte stukje/randje op het dak. Lijkt of de dakbedekking ook daar gewoon plat tegen aan zit? Is dit een muur/ rand. Lijkt mij ook niet echt juist

Foto 5. Stond deze rand met loodvervanger al zo omhoog? Met beetje wind waait zo het water eronderdoor ook. Even naar beneden drukken

P.s wie monteert daar nu schroeven ook… vraag je ook om problemen.

[ Voor 36% gewijzigd door Passie-m op 04-03-2024 22:51 . Reden: Aanvulling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Passie-m
Passie-m schreef op maandag 4 maart 2024 @ 22:03:
Foto 1. Bij die eerste hoek aansluiting van het dak is het al foute boel. Dakbedekking staat niet omhoog tegen de muur maar ligt gewoon plat tegen dat witte stukje muur. Ook zit er in de muur geen lood die dit afdekt. Kan hier dus zo naar binnen.

Ook het lapje lood vervanger zit gewoon achter de platen gemonteerd. Dat zie je ook links van die platen uitsteken. Dus niet in de muur / spouw aangebracht.
En zit dit vast met een nietje? Aan de dakbedekking? Zie ik dit goed.

Water wat dus achter de plaat kan komen loopt zo je woonkamer in dus. Dus bij kozijnen bijvoorbeeld of andere kieren. Beetje knullig dus.

Op foto 2. Rechts dat Witte stukje/randje op het dak. Lijkt of de dakbedekking ook daar gewoon plat tegen aan zit? Is dit een muur/ rand. Lijkt mij ook niet echt juist

Foto 5. Stond deze rand met loodvervanger al zo omhoog? Met beetje wind waait zo het water eronderdoor ook. Even naar beneden drukken

P.s wie monteert daar nu schroeven ook… vraag je ook om problemen.
Pagina: 1