Aansluiten stopcontact met lichtschakelaar

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soniek
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 20-07-2024
Ik wilde deze stekkerdoos met lichtschakelaar aansluiten. Volgens de tekening kopen er 5 draden uit 1 snoer. Ik heb 3 drasen uit het snowr en dan 2 uit de lamp.
Waar staat volgens het schema a1 a2 b1 b2 en c voor? En wat moet ik met het draad doen wat volgens het schema vanuit de lamp naar N gaat?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-uh1FRPEqG_YTOKeSGm4ES29_Qw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mdiw00K0frbtwfKiT7WTZQwn.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PEdTRTUU0rcEsYyhrupwp-85fwo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xSCJ3k5gErGketPmovTXGuO4.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 116% gewijzigd door Soniek op 03-03-2024 12:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmartinuz
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 15:25
Een fasedraad is bruin.

Dus de draad vanaf het stopcontact naar L op de schakelaar is bruin.

Van A2 naar de lamp is zwart. En dan een Nul draad weer in blauw uitvoeren. Het andere eind van de lampfitting. Bij de lamp heb je dus een schakeldraad en een nuldraad (N).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soniek
Oke maar waar moet het nuldraad vanuit de lamp dan heen? Want dat zie ik niet op de tekening.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Nu online
Die nuldraad komt uit je centraaldoos? Of ben je iets geheel nieuws aan het knutselen? Dan kan de nul van je lamp bij de blauwe aansluiting van het stopcontact.

[ Voor 30% gewijzigd door guido66 op 03-03-2024 15:11 ]

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soniek
Dat heb ik gedaan bij a1 maar dan werk de lamp wel maar de schakelaar niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Anton2610
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 18:10
Ik neem aan dat je bruin, blauw en groen/geel uit je centraaldoos hebt en zwart en blauw vanuit je lamp?

Blauw uit je doos op de N van je stopcontact.
Bruin uit je doos op de L van je stopcontact
Groen/geel aarding van je stopcontact

Losse bruine VD draad fixen en van je L op je stopcontact naar je schakelaar brengen
Zwarte draad van je lamp naar je schakelaar brengen en op de A2 aansluiten
Blauwe draad van je lamp kan bij de N van je stopcontact.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Die 3e draad vanaf de schakelaar is niet nodig. Men laat op het plaatje een wisselschakelaar zien waarbij beide contacten zijn gebruikt. Bij een normale situatie waarbij je maar één lamp aan/uit zet heb je maar één contact nodig. Er komen dus maar 4 draden naar de WCD/schakelaar combi.

De nul van de lamp gaat naar de vaste installatie die al in de centraaldoos in je plafond zit. Mocht die er niet zitten en is de enige aansluiting van de lamp naar de schakelaar toe dan moet je de nuldraad ook van de lamp naar de WCD/schakelaar trekken en krijg je wel 5 draden. De nul van de lamp kun je dan aansluiten op de nul van de WCD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Nu online
TS kan beter de hele situatie wat duidelijker uitleggen. Ik vermoed dat er geen sprake van een centraaldoos is en dat hij zelf een kabel vanaf de schakelaar naar de lamp heeft aangelegd.

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soniek
Het is gelukt bedankt.
Pagina: 1