Isoleren van een halfsteens garage

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoniq
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 09-10 16:06
Hallo mede Tweakers, ik heb een garage aan huis die royaal is van formaat voor een garage.

Deze garage wil ik opsplitsen met een stukje na de garage deur waar net de motor, scooter en skelter in past qua lengte. Hiervoor had ik al gedacht een kozijn erin maken:

- Balk met slag pluggen in de betonnen vloer monteren met een ruimte er tussen waar de deur komt.
- Geraamte opbouwen vanaf die balk tot aan de draag balken van het dak.
- Enkel stroom punt verleggen naar 2 stroompunten aan beide kanten, hier vanaf de stopcontacten afsplitsen door de kozijn heen en rondom de garage. (Er is nu slechts 1 stopcontact)

Dat gedeelte zal geen probleem zijn, heb ik ook op zolder gedaan om met spoed een slaapkamer bij te bouwen op een kale zolder.

Maar dan kom ik bij het isoleren van de andere (te bouwen) ruimte aan de andere kant van het kozijn. Deze wil ik gebruiken om helemaal netjes te maken, vervolgens gebruiken als kantoor, maar ook waar m’n zoon eventueel kan gamen e.d. Dus een soort van 2e leef ruimte voor secundair gebruik. Deze wil ik op een gegeven moment verwarmen met CV, of met een los kacheltje.

Dit is allemaal halfsteens, en zat te denken aan de volgende manier van isoleren:

- Latten op de muur met slag pluggen
- Hier van die Idelco a-therm pir 120x60x8cm - rd3.6 panelen tegenaan van de Gamma (als voorbeeld)

Maar eerste vraag hierin:

Is houten latten tegen de muur aan een probleem ivm mogelijk vocht? Gaan die op een gegeven moment wegrotten, of moet ik hier ander materiaal gebruiken?

Na bovenstaande, hoe monteer je die pir panelen met aluminium aan beide kanten, kit je die vast op die latten? En hoe werk je dat op een gegeven moment af qua gips wanden?

Wie o wie kan mij hier even op weg helpen? Ik doe eigenlijk alles in huis zelf, en wil dat blijven volhouden met de juiste adviezen. Recent nog de muur tussen de woonkamer en keuken afgebroken, verlaagd plafond om de stalen draagbalk heen en spotjes erin, waar muur weg kwam netjes afgewerkt met cement, nieuwe vloer en nieuwe keuken, hele zolder verbouwen etc.

Ik kan het wel, maar wil niet zomaar een begin maken zonder exact de juiste voorbereiding waardoor ik later meer gedonder ervan heb.

Thanks!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:11
Heb je de zoekfunctie gebruikt? Dit is echt een veelbesproken onderwerp.

Je plaatst latten op de muur, dat kunnen van die gewolmaniseerde latten zijn natuurlijk. Dat PIR kun je lijmen of schroeven, en je kunt ook PIR nemen met het gips er al op.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoniq
No Hands schreef op zondag 3 maart 2024 @ 12:06:
Heb je de zoekfunctie gebruikt? Dit is echt een veelbesproken onderwerp.

Je plaatst latten op de muur, dat kunnen van die gewolmaniseerde latten zijn natuurlijk. Dat PIR kun je lijmen of schroeven, en je kunt ook PIR nemen met het gips er al op.
Yes heb meerdere onderwerpen bekeken, en dat gaat vaak met enkel steens, of muren die al een spouw hebben. En ook telkens over ventilatie latten, echter wil ik het in 1x goed doen en maak ik me dan wat zorgen over latten op de muur waar dan vocht misschien in kan trekken, en je uiteindelijk weer terug bij af bent. Wil het in 1x goed doen, en zie dan verschillende verhalen.

Zelf denk ik dat het handiger is om het gips achteraf te doen zodat ik in de PIR ook sleuven kan maken voor elektra en doosjes, dat had ik in een ander topic wel als suggestie gezien. Of zelfs de bedrading achter de PIR langs door de ventilatie latten stukjes te onderbreken en daar een PVC leiding tussen te leggen.

Maar ik zal dan eens gaan kijken naar geïmpregneerde latten, of deze zelf behandelen. Had namelijk al een partij vuren latten geregeld die al klaar liggen.

Deze dan gewoon op de muur doen met slag pluggen, de PVC leidingen voorbereiden daar tussendoor, en dan de pir er tegenaan lijmen, en dan daarna de gips daar tegenaan kitten met montage kit denk ik dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wauskoek
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 10-10 16:17
Misschien iets voor jou:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoniq
Die had ik inderdaad ook bekeken (meerdere video’s, ook van bouwmarkten), maar dat is nog de ‘oude’ methode zonder pir toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:11
xoniq schreef op zondag 3 maart 2024 @ 12:13:
[...]

Yes heb meerdere onderwerpen bekeken, en dat gaat vaak met enkel steens, of muren die al een spouw hebben. En ook telkens over ventilatie latten, echter wil ik het in 1x goed doen en maak ik me dan wat zorgen over latten op de muur waar dan vocht misschien in kan trekken, en je uiteindelijk weer terug bij af bent. Wil het in 1x goed doen, en zie dan verschillende verhalen.

Zelf denk ik dat het handiger is om het gips achteraf te doen zodat ik in de PIR ook sleuven kan maken voor elektra en doosjes, dat had ik in een ander topic wel als suggestie gezien. Of zelfs de bedrading achter de PIR langs door de ventilatie latten stukjes te onderbreken en daar een PVC leiding tussen te leggen.

Maar ik zal dan eens gaan kijken naar geïmpregneerde latten, of deze zelf behandelen. Had namelijk al een partij vuren latten geregeld die al klaar liggen.

Deze dan gewoon op de muur doen met slag pluggen, de PVC leidingen voorbereiden daar tussendoor, en dan de pir er tegenaan lijmen, en dan daarna de gips daar tegenaan kitten met montage kit denk ik dan.
Je vuren latten kun je behandelen met gekookte lijnzaadolie van Allback bijvoorbeeld. Dan houden ze het ook lang vol. Hoe vaak is je muur nat van binnen? Zo vaak worden je latten dus ook nat.
Dat zal wel meevallen.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoniq
No Hands schreef op zondag 3 maart 2024 @ 12:53:
[...]

Je vuren latten kun je behandelen met gekookte lijnzaadolie van Allback bijvoorbeeld. Dan houden ze het ook lang vol. Hoe vaak is je muur nat van binnen? Zo vaak worden je latten dus ook nat.
Dat zal wel meevallen.
De buiten muur grenst in een steeg, dus dat valt best mee. Andere muur grenst gewoon aan huis (keuken + spouw), en zal dus ook niet echt intensieve isolatie nodig hebben.

Dan denk ik dat het het makkelijkste is om dus de latten te behandelen, op de muur maken, pir er tegenaan lijmen, en daar de gips tegenaan lijmen. En uiteraard met pur zorgen dat alle vormen van naden e.d. in de pir helemaal dicht zijn.

Is de pir van de Gamma elders goedkoper te krijgen? Mijn ervaring is meestal dat de Gamma vrij duur is, en buiten gewoon goed materiaal wil je niet perse alleen maar duurder uit zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 3dmazter
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19:25
Voorzetwand maken van balken (zo dik als je isolatie).
Die met slagpluggen vastzetten aan de baksteen muur met 10mm spacers er tussen zodat het hout geen contact maakt met de stenen.
https://www.ecotools.nl/4...aatjes-10-x-47-mm-groen-1
Damp open folie aan de steenkant op de voorzetwand, damp dicht op de binnenkant daarna afwerken met hout en of gipsplaat.
Voorzetwand op vloer vastzetten en dpc folie eronder tegen optrekkend vocht.
https://www.ecotools.nl/dpc-folie-50m-x-100-mm
Eventueel onderste regel van Geimpregneerd hout maken.

Daarna in de muur een paar stootvoegen openmaken onder en boven zodat de 1cm spouw kan ventileren

Dus van binnen naar buiten.
-Gipsplaat
-underlayment ( optioneel maar handig met dingen ophangen)
-damp dichte folie
-Isolatie ( kan gewoon rock of glas wol zijn)
-Damp open folie
-1cm spouw met spacers
-Muur (met ventielatie gaten)

[ Voor 15% gewijzigd door 3dmazter op 03-03-2024 13:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoniq
3dmazter schreef op zondag 3 maart 2024 @ 13:43:
Voorzetwand maken van balken (zo dik als je isolatie).
Die met slagpluggen vastzetten aan de baksteen muur met 10mm spacers er tussen zodat het hout geen contact maakt met de stenen.
https://www.ecotools.nl/4...aatjes-10-x-47-mm-groen-1
Damp open folie aan de steenkant op de voorzetwand, damp dicht op de binnenkant daarna afwerken met hout en of gipsplaat.
Voorzetwand op vloer vastzetten en dpc folie eronder tegen optrekkend vocht.
https://www.ecotools.nl/dpc-folie-50m-x-100-mm
Eventueel onderste regel van Geimpregneerd hout maken.

Daarna in de muur een paar stootvoegen openmaken onder en boven zodat de 1cm spouw kan ventileren

Dus van binnen naar buiten.
-Gipsplaat
-underlayment ( optioneel maar handig met dingen ophangen)
-damp dichte folie
-Isolatie ( kan gewoon rock of glas wol zijn)
-Damp open folie
-1cm spouw met spacers
-Muur (met ventielatie gaten)
Thanks voor je uitgebreide reactie. Qua spacers bedoel je dan bijvoorbeeld geïmpregneerde latten toch? En qua underlayment? Wat bedoel je daar exact mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3dmazter
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19:25
xoniq schreef op zondag 3 maart 2024 @ 17:32:
[...]

Thanks voor je uitgebreide reactie. Qua spacers bedoel je dan bijvoorbeeld geïmpregneerde latten toch? En qua underlayment? Wat bedoel je daar exact mee?
Klik de link aan die in mijn tekst staat.
Daar zie je plastic groene spacers van 10mm dik.
Geen hout gebruiken als soacer.

die underlayment doe je onder de gips plaat zodat je normaal dingen kunt ophangen aan je muur.
Dan schroef je door de gipsplaat in de underlayment.
Sterker dan met gips pluggen werken en je kan overal schroeven ipv alleen in je balken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xoniq
3dmazter schreef op maandag 4 maart 2024 @ 06:11:
[...]

Klik de link aan die in mijn tekst staat.
Daar zie je plastic groene spacers van 10mm dik.
Geen hout gebruiken als soacer.

die underlayment doe je onder de gips plaat zodat je normaal dingen kunt ophangen aan je muur.
Dan schroef je door de gipsplaat in de underlayment.
Sterker dan met gips pluggen werken en je kan overal schroeven ipv alleen in je balken.
Ah ja ik snap wat je bedoelt. Gelukkig komt op die muur een foto behang (vrouw mag ook wat beslissen) dus is dat niet perse nodig.

Ik ga een plan van aanpak maken. Thanks voor je input!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17-09 10:30
Latten kan je gewoon even in de menie zetten. Eventueel monteer je ze op van die plastic spacers zodat de latten niet direct op de muur zitten.

Is het in de toekomst bekleden met gevelbekleding aan de buitenzijde nog een optie of wordt dat lastig ivm erfgrens situatie? Ik heb zelf ook een halfsteense garage welke aan mijn huis zit betrokken bij de verwarmde schil. Hier heb ik de spouw dus naar buiten getrokken door rondom gevelbekleding te plaatsen welke netjes achterlangs kan ventileren. Het vereist uiteraard ook weer aanpassing van je dakrand, maar is naar mijn mening wel de mooiste oplossing, want je houdt de bakstenen muur hiermee echt volledig droog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoniq
frennek schreef op maandag 4 maart 2024 @ 11:24:
Latten kan je gewoon even in de menie zetten. Eventueel monteer je ze op van die plastic spacers zodat de latten niet direct op de muur zitten.

Is het in de toekomst bekleden met gevelbekleding aan de buitenzijde nog een optie of wordt dat lastig ivm erfgrens situatie? Ik heb zelf ook een halfsteense garage welke aan mijn huis zit betrokken bij de verwarmde schil. Hier heb ik de spouw dus naar buiten getrokken door rondom gevelbekleding te plaatsen welke netjes achterlangs kan ventileren. Het vereist uiteraard ook weer aanpassing van je dakrand, maar is naar mijn mening wel de mooiste oplossing, want je houdt de bakstenen muur hiermee echt volledig droog.
Ik zit gelukkig niet met erfgrens, m’n garage heeft nog een halve meter de ruimte om te groeien, heb daar wel over nagedacht, maar heb pas sinds enkele jaren een nieuw dak erop. Mocht dit weer aan vervanging toe zijn, ga ik gelijk buitenom isoleren. Voor nu is het eerst voor binnen werkbaar maken.

Ik ga inderdaad die spacers gebruiken met latten, dan kan daar damp open folie over heen, daar tegenaan de balken, en isolatie ertussen, daarover de damp dicht folie, en klaar. En dan die folie onder de balk gedrukt voor de onderkant.

Bij de woning zijde kan ik gewoon balken direct op de muur maken, isolatie ertussen, en direct gips erop. Daar zit ik niet met vocht gedoe. Dus dat scheelt.
Pagina: 1