Toon posts:

2e HD gedoe

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi, ik zit ff met een ontzettende newbie vraag..
M'n pa heeft de volgende situatatie:

IDE kabel 1: bovenste aansluiting = HD (jumper = master)
IDE kabel 2: bovenste aansluiting = cdrom (jumper = master)

Ik heb een tweede HD aan de 2e IDE kabel gehangen (gaat wat makkelijker qua bekabeling) en de jumper op slave gezet. Nou wordt het ding door BIOS herkent alleen nog niet door win98. Kan/moet ik nu gewoon mbv Partition Magic een nieuwe partitie op die nieuwe schijf aanmaken?

Alvast bedankt

• Sjaak_Afhaak
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online

Sjaak_Afhaak

Bleh!

als het een hier om een nieuwe schijf gaat, zul je hem idd eerst moeten partitioneren. dan zal windows hem vast wel herkennen.

Hier staat tekst

• Edmond
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-12-2025
Na formatteren, natuurlijk

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

inderdaad moet je waarschijnlijk de harddisk nog partitioneren en formatteren, dat verklaart waarom de BIOS de disk wel ziet (als hardware apparaat) en Windows geen partitie ziet.
Moet je eens vanaf de DOS prompt FDISK starten, en onder optie [5] kijken of je ook de tweede schijf kunt kiezen. Als dat zo is, dan is de schijf in principe goed gedetecteerd en moet je nog partitioneren/formatteren

Afbeeldingslocatie: http://www.gigaparts.nl/t-net/rook.gif

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Op zaterdag 08 september 2001 18:31 schreef Edmond het volgende:
Na formatteren, natuurlijk
partitioneren gaat VOOR formatteren, je formatteert immers een partitie en geen schijf (hoewel die partitie wel even groot kan zijn als je schijf natuurlijk).
Windows zou de schijf namelijk wel zien als hij gepartitioneerd was, maar als je dan op de schijf wou gaan zoeken (bijvoorbeeld met verkenner) dan zal Windows iets zeggen als "Windows kan het apparaat niet lezen" of "Het apparaat werkt niet goed".

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!