PC werkt niet na upgrade

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dusios
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 15-03 17:06
Mijn vraag
...Hoi! Ik hoop dat mijn post hier goed staat. Ik ben gister bezig geweest met het upgraden van mijn pc. Deze is gebouwd door een familielid maar ik wilde de upgrades graag zelf tackelen (met videocall hulp van iemand die het vaker doet)
Helaas, nadat alles klaar was en ik geprobeerd heb hem aan te zetten, doet hij het niet.

Ik heb de cpu en koelsysteem, gpu en RAM vervangen.

Wat hij wel doet:
Moederbord geeft licht
Cpu fan draaid (oud en nieuw)
Gpu geeft licht, fans draaien niet (nieuw)
Oude GPu fans draaien
Case fans draaien niet.

Mijn oude setup
GeForce 1650 super
AMD Ryzen 5 3600
Corsair 16GB DDR4 3000
Asrock Fata1ity B450 K4
Be quiet! Pure power 11 500w

Een stock fan en natuurlijk opslag.

Ik ben gegaan naar:
Radeon RX 6750 XT
Corsair 32Gb DDR4 LPX 3600
AMD Ryzen 5800x
Be quiet! Pure rock black

Ik heb de BIOS geupdate naar 5.60 per asrocks site.

PC gaat dus voor ongeveer 15s draaien. Nouja, de cpu fan en gpu (licht). De case fans doen het NIET. Moederbord blijft licht geven, ook na die 15s. Na die 15s staat alles behalve mobo uit, voor 2s, en dan begint het opnieuw.

Ik heb geprobeerd:
Alleen ram terug naar het oude
1 ram stick gebruiken
Verschillende ram slots gebruiken

Oude cpu met fan

Gpu kabels eruit gehaald om te kijken of het aan de psu lag

En ondertussen de hele setup naar het oude gedaan. En precies hetzelfde.

Hopelijk kan iemand mij hiermee helpen. Ik zie door de bomen het bos niet meer.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...

Beste antwoord (via Dusios op 05-03-2024 09:18)

• a.boogerd
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 16-09 13:45
Zie dat je een "case fan" hebt aangesloten op de "CPU/waterpomp fan" aansluiting. Zou deze op de juiste aansluiting zetten.

Aansluiting 4 naar aansluiting 27

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pEDtUsYvDpfxX8NEXckz9kdO6P8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Q5VYmcD0GQIlb0O0Kgb87JKm.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door a.boogerd op 03-03-2024 14:12 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Nu online
Gaat er een lanpje branden op het moederbord welke kleur heeft die en wat staat erbij op het moederbord. Post ook even een foto van de binnenkant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dusios
freaky35 schreef op zondag 3 maart 2024 @ 11:53:
Gaat er een lanpje branden op het moederbord welke kleur heeft die en wat staat erbij op het moederbord. Post ook even een foto van de binnenkant.
Niet echt een specifiek lampje volgens mij gewoon de achtergrondkleur. Ik heb geen idee wat hij deed toen hij het nog wel deed, weet wel dat dat ook rood was.

Ik heb nu het oude spul erin zitten om te testen of hij het dan wel weer zou doen, maar helaas.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-d2JFM-0mAPvZXFFJhav8_HKe64=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ft8F5Ssij6Y1e3w7WWwElbIN.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a.boogerd
Heb je de settings van je bios gereset?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20:30
Moederbord heeft een eigen GPU zo te zien, haal de videokaart er eens uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a.boogerd
Corsair 3600 lijkt niet ondersteund te worden met een Vermeer CPUAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5ZCeDZpKgg5GqZDzppdZ6uEte6c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/d7XPTVbECjbE1Ig4qHa5dKs3.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MiIId3VyUNVcaCutBhiEY0Jsyho=/800x/filters:strip_exif()/f/image/iLBVSB0dLpuXaEXTIRcXUYv3.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dusios
a.boogerd schreef op zondag 3 maart 2024 @ 11:59:
Heb je de settings van je bios gereset?
Nee. Na de upgrade naar 5.60 deed hij het op de oude cpu ook nog. Zou dit dan nog effect kunnen hebben?
pennywiser schreef op zondag 3 maart 2024 @ 12:04:
Moederbord heeft een eigen GPU zo te zien, haal de videokaart er eens uit.
Zonder video kaart maar nieuwe cpu en ram deed hij precies hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a.boogerd
Altijd een bios reset doen als je CPU en geheugen wijzigt. Ook als je de videokaart wijzigt dan is het aan te raden (niet altijd nodig).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dusios
a.boogerd schreef op zondag 3 maart 2024 @ 12:05:
Corsair 3600 lijkt niet ondersteund te worden met een Vermeer CPU[Afbeelding]
[Afbeelding]
In dat geval zou het nog moeten werken met mijn oude ram, nietwaar? Of zie ik dat verkeerd?

Ik ga even kijken naar een bios reset. Geen idee hoe of wat.

[ Voor 4% gewijzigd door Dusios op 03-03-2024 12:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a.boogerd
Dusios schreef op zondag 3 maart 2024 @ 12:08:
[...]

In dat geval zou het nog moeten werken met mijn oude ram, nietwaar? Of zie ik dat verkeerd?

Ja, je nieuwe CPU met oude geheugen zou moeten werken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FRLHiNkDmLMc7omwnfpJjxQVm6w=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/F8nPmF8qJ7bCyrR5htYmMfUH.png?f=user_large

[ Voor 32% gewijzigd door a.boogerd op 03-03-2024 12:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FooLsKi
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 16:52

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

Dusios schreef op zondag 3 maart 2024 @ 12:08:
[...]

Ik heb een tijdje terug ook enorm zitten kloten met een systeem wat na een memory upgrade niet meer wilde booten, ook nadat ik het oude geheugen weer terug had geplaatst. Clear CMOS hielp ook niet, enige wat uiteindelijk werkte was de BIOS-batterij er ff uithalen.

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a.boogerd
Tevens zie ik in de handleiding dat voor een single module geheugen slot A2 gebruikt moet worden. Jouw module zit in A1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dusios
a.boogerd schreef op zondag 3 maart 2024 @ 12:14:
Tevens zie ik in de handleiding dat voor een single module geheugen slot A2 gebruikt moet worden. Jouw module zit in A1
CMOS gereset (was wel een batterij ipv pins) 10m eruit gehad. Case fans zijn gaan draaien en duurt nu wat langer, maar stopt nog na 20s zonder beeld oid.
Ram naar A2 verolaatst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a.boogerd
Verwijder eens je GPU en sluit je beeldscherm aan via je moederbord. Krijg je dan iets te zien!?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dusios
a.boogerd schreef op zondag 3 maart 2024 @ 12:53:
Verwijder eens je GPU en sluit je beeldscherm aan via je moederbord. Krijg je dan iets te zien!?
Nee helaas. Fans blijven draaien voor 20s daarna stoppen ze voor 2s en gaan ze weer door. Geen beeld, heb geprobeerd mijn keyboard aan te sluiten maar die doet ook niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a.boogerd
Dusios schreef op zondag 3 maart 2024 @ 12:51:
[...]

CMOS gereset (was wel een batterij ipv pins) 10m eruit gehad. Case fans zijn gaan draaien en duurt nu wat langer, maar stopt nog na 20s zonder beeld oid.
Ram naar A2 verolaatst
Nr 19

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4Dezr3oqYvLb5nuxlAfLqqgSxkU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/9YIj4x3C1rqI71jAKHs4nDmK.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Nu online
Dusios schreef op zondag 3 maart 2024 @ 12:51:
CMOS gereset (was wel een batterij ipv pins) 10m eruit gehad.
Om alles uit te sluiten ook deze procedure uitgevoerd?
Bij AMD systemen blijkt dit soms de oplossing te zijn om alles weer aan de gang te krijgen:
Stekker eruit, CMOS batterij eruit en dan ook Bios jumper reset uitvoeren.

Reddit r/ASRock: X670E Steel Legend - CPU LED Indicator
vincenzobags:
The one thing that I failed to do when resetting the bios, including removing the battery was physically unplugging the psu.

Most other boards I have used recently including an MSI x570, i didn't need to unplug the psu for the bios reset to work, but in a new rig and t his motherboard, I indeed do need to unplug before bios resetting procedure.

I hope that solves your issue.
OfficerAction:
Holy shit man. After I did a BIOS update on my x670E SL my pc wouldn't boot anymore no matter what with the CPU POST status LED glowing. 50 restarts, reverting to the old BIOS and even a CMOS reset with the jumper pins didn't do anything. I thought my CPU was a goner. But unplugging and removing the battery actually did the trick, thanks.
ZatarraNL schreef op zondag 18 februari 2024 @ 20:09:
Had ik niet verwacht, maar met stekker eruit, CMOS batterij eruit en met Bios jumper reset: Ik kan weer in de bios. Nu het geheugen maar even grondig testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dusios
Om er even zeker van te zijn, dat zijn deze pins?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EDAT6ernwmAsn4C1kzc_Tr-PDUg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4zzRRzHnDoKf2kaAZ4KNQNcU.jpg?f=fotoalbum_large
The_Doman schreef op zondag 3 maart 2024 @ 13:00:
[...]

Om alles uit te sluiten ook deze procedure uitgevoerd?
Bij AMD systemen blijkt dit soms de oplossing te zijn om alles weer aan de gang te krijgen:
Stekker eruit, CMOS batterij eruit en dan ook Bios jumper reset uitvoeren.

Reddit r/ASRock: X670E Steel Legend - CPU LED Indicator

[...]

[...]

[...]
Nee alleen batterij eruit gehaald tot nu toe
Met 'remove psu physically' bedoelen ze de kabel die er aan de buiten kant in gaat of die binnen in? Binnen in heb ik geen idee welke dat is |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dagion
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:36
a.boogerd schreef op zondag 3 maart 2024 @ 12:53:
Allebei zijn processors hebben geen iGPU dus daar gaat niks uitkomen.

Uitbouwen en testen buiten de case met 1 stick geheugen en je 1650 zou ik doen. BIOS batterij er gewoon uitlaten tijdens testen, pas weer erin als het werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a.boogerd
Dusios schreef op zondag 3 maart 2024 @ 13:10:
[...]

Om er even zeker van te zijn, dat zijn deze pins?[Afbeelding]

[...]

Nee alleen batterij eruit gehaald tot nu toe
Met 'remove psu physically' bedoelen ze de kabel die er aan de buiten kant in gaat of die binnen in? Binnen in heb ik geen idee welke dat is |:(
Dat zijn de juiste pins

De voedingskabel uit het stopcontact of uit je voeding halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Nu online
Dusios schreef op zondag 3 maart 2024 @ 13:10:
Inderdaad, de stroomkabel/netstekker die van buiten in je voeding gaat dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a.boogerd
Dagion schreef op zondag 3 maart 2024 @ 13:12:
[...]

Uitbouwen en testen buiten de case met 1 stick geheugen en je 1650 zou ik doen. BIOS batterij er gewoon uitlaten tijdens testen, pas weer erin als het werkt.
Scherp! :)

GPU wel gebruiken dus en beeldscherm op je GPU aansluiten. |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dusios
Dagion schreef op zondag 3 maart 2024 @ 13:12:
[...]

Hoe bedoel je uitbouwen precies?
Allemaal een beetje nieuw voor me, sorry.

Degene die geholpen heeft gokt dat het moederbord stuk is, maar ik wil niet zomaar een nieuwe halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dagion
Dusios schreef op zondag 3 maart 2024 @ 13:27:
[...]

Hoe bedoel je uitbouwen precies?
Allemaal een beetje nieuw voor me, sorry.

Degene die geholpen heeft gokt dat het moederbord stuk is, maar ik wil niet zomaar een nieuwe halen.
Moederbord stuk lijkt me alleen bij een verkeerde BIOS flash.

Uitbouwen bedoel ik moederbord buiten de behuizing testen, dus alles eruit halen. En dan proberen te booten met CPU (+koeling), 1x RAM en GPU. Verder alles losgekoppeld. Moet je alleen de 2 pins van de power button verbinden door een platte schroevendraaier.

Testen kan op een doos/stuk karton, koeler kun je desnoods even vasthouden in plaats van vastschroeven om te testen.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• a.boogerd
Zie dat je een "case fan" hebt aangesloten op de "CPU/waterpomp fan" aansluiting. Zou deze op de juiste aansluiting zetten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pEDtUsYvDpfxX8NEXckz9kdO6P8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Q5VYmcD0GQIlb0O0Kgb87JKm.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door a.boogerd op 03-03-2024 14:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dusios
a.boogerd schreef op zondag 3 maart 2024 @ 14:06:

[Afbeelding]
Die heeft er altijd al daar gezeten O-) maar kan wel kijken of ik hem verplaatsen kan.
Dagion schreef op zondag 3 maart 2024 @ 13:45:
[...]

Moederbord stuk lijkt me alleen bij een verkeerde BIOS flash.

Uitbouwen bedoel ik moederbord buiten de behuizing testen, dus alles eruit halen. En dan proberen te booten met CPU (+koeling), 1x RAM en GPU. Verder alles losgekoppeld. Moet je alleen de 2 pins van de power button verbinden door een platte schroevendraaier.

Testen kan op een doos/stuk karton, koeler kun je desnoods even vasthouden in plaats van vastschroeven om te testen.
Probeer ik straks! Wat is het verschil tussen buiten en in de case opbouwen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dagion
Dusios schreef op zondag 3 maart 2024 @ 16:04:
[...]
Probeer ik straks! Wat is het verschil tussen buiten en in de case opbouwen?
Je sluit meteen alle case gerelateerde randzaken uit, je kunt makkelijker wisselen van componenten, je kunt goed zien of de voedingskabels goed zitten, of het geheugen goed erin klikt. Zo basic mogelijk testen, vind ik zelf altijd prettig.

En bijkomend voordeel is dat je eventueel meteen de behuizing een keer goed schoon kan maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Humma Kavula
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

Maar @Dusios kan wel alles eruit halen maar wat ik zo lees is het gewoon de bios die corrupt is.

Alles is terug gezet naar oude spec na de bios update en er veranderde niks dus ik vrees gewoon dat het MB/Bios naar de eeuwige pc velden is gegaan.

Enige wat TS in mijn optiek kan doen is een 2e hands AM4 bordje scoren om alles goed uit te sluiten.

Wear Sunscreen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dagion
Humma Kavula schreef op zondag 3 maart 2024 @ 21:13:
Maar @Dusios kan wel alles eruit halen maar wat ik zo lees is het gewoon de bios die corrupt is.

Alles is terug gezet naar oude spec na de bios update en er veranderde niks dus ik vrees gewoon dat het MB/Bios naar de eeuwige pc velden is gegaan.

Enige wat TS in mijn optiek kan doen is een 2e hands AM4 bordje scoren om alles goed uit te sluiten.
Als het inderdaad een corrupte BIOS is moet het bordje er toch uit, kun je het net zo goed nu al doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dusios
Sorry voor de radiostilte, drukke dagen. Maar mijn pc doet het.
We hebben alles er nog een keer in gezet en toen was er niks aan de hand. Terwijl ik meerdere malen eruit en erin had gehaald. Degene die er bij was zei dat alles ook goed (en in de slots) zat. Dus hoe wat waarom. Geen idee.
Maar voor de toekomst wel veel van geleerd (bios en cmos reset).
Miss een vuiltje tussen een connector, echt geen idee. Gelukkig niks stuk.

Bedankt allemaal voor het meedenken en meekijken!
Pagina: 1