Ecodim .10 aansluiten op intern geschakelde schakelaar

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• TRD07
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online
Ik wil de Ecodim .10 zigbee modules gaan gebruiken i.c.m. een pulsdrukker. De twee losse schakelaars waar ik twee module's met pulsdrukker achter wil zetten zijn nu intern verbonden met de fasedraad (zie afbeelding hieronder). De schakeldraden gaan naar 2 (losse) lampen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S4PcHOQlfXQ4JP56dogAVsadD28=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ae4eoR8UJONwjdHZ3tcG9S7n.jpg?f=fotoalbum_large

Hoe kan ik dit aansluiten op de Ecodim .10 module's icm pulsdrukkers? Ik heb wat Wago klemmetjes en zie ook op de afbeelding hierboven dat de nuldraad aanwezig is. Ik kom er echter door mijn gebrek aan elektrische kennis niet uit welke draden ik nu waar aan moet verbinden om dit werkende te krijgen?

Afbeeldingslocatie: https://cdn.webshopapp.com/shops/68389/files/341280834/image.jpg

Beste antwoord (via TRD07 op 17-03-2024 21:31)

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 17:00
Stap 1: Verwijder deze schakelaars inleg ze ergens in een berging

Stap 2: En lasdop er bij in drukken met vier bruine draden, de twee die in je muur gaan, en twee om de ecodims te voeden.

Stap 3: Sluit de 2 schakeldraden aan en breng het bruggetje aan op de ecodims.

Stap 4: Sluit de pulsdrukkers aan.

Stap 5: Controleer dat alles werkt

Stap 6: Krijg alles netjes in de wanddozen gedrukt.

Stap 6: Breng de afdekkapjes aan.

Stap 7: Veel plezier met je lamp.

Eventueel een stap 8: Als deze instructies niet duidelijk zijn, laat het een ander doen.

(En dan sla ik de beunhazerij van doorlussen op 2 schakelaars van de voeding en dan naar elders in de muur gaan zoals het nu zit even over, want dat verwijderen we gelukkig.)

Alle reacties

• a.boogerd
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 07:26
misschien kom je verder door de handleiding te lezen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/THSn8DqhL8mV7gTQxl9Dt_PhOag=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/hpwiXzO9yGvcMztS8Mue9QSg.png?f=user_large

• TRD07
  • Nu online
a.boogerd schreef op zondag 3 maart 2024 @ 11:48:
misschien kom je verder door de handleiding te lezen.
[Afbeelding]
Uiteraard de handleiding gelezen, maar als het zo simpel zou zijn als twee keer een stand alone schakelaar met een schakel en fase draad dan kwam ik er wel uit (dat is al gelukt).

In dit geval zie je dat de fase draad d.m.v. de huidige schakelaars wordt doorgelusd. Hoe ik dat moet aanpakken begrijp ik dus niet in het geval van de eerste afbeelding en als eindresultaat twee losse Ecodim modules?

• inquestos
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:57
Begrijp je niet helemaal en heb er zelf niet al te veel verstand van (maar wel veel ervaring met ecodim). Maar op ecobright staan op de laatste afbeelding twee schema's voor wissel en kruis, weet niet of je dat iets aan hebt

https://www.ecobright.nl/...50w-ecodim-10-zigbee.html

Ecodim heeft echt totaal onduidelijke handleidingen.

Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58

• a.boogerd
Misschien moet je duidelijker aangeven wat je wilt bereiken. Plaats anders even een kleine tekening.

Voor 2 onafhankelijke lampen heb je 2 ecodim modules nodig. Per module kan je dan 1 puls schakelaar aansluiten.

• Ecobright
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 22-05-2025
Dag @TRD07 ,

Om je beter advies te kunnen geven over hoe je dit het beste kan gaan aansluiten heb ik nog wat opheldering nodig over je foto.

Zou je me hierom antwoord kunnen geven op onderstaande vragen?

1) De linker schakelaar heeft 2x een bruine draad. 1 hiervan lust door naar schakelaar rechts.
Waar gaat de andere bruine draad naar toe? Of komt hierop de spanning binnen?

2) De rechter schakelaar heeft 2x een bruine draad. 1 hiervan lust door naar schakelaar links.
Waar gaat de andere bruine draad naar toe? Of komt hierop de spanning binnen?

3) De twee zwarte draden gaan beide naar de groep lampen?

Ik denk graag met je mee om het geheel werkend te krijgen.

• TRD07
  • Nu online
@a.boogerd @Ecobright zie onderstaande afbeelding met een deel van hoe volgens mij het schema zou moeten zijn. Het probleem zit hem in de paars en groen gearceerde fase draad. Naar mijn weten voed de fase draad uit lamp 1 nu via de groene gearceerde bruine draad lamp 2. Vanuit de de schakelaar loopt er dan weer via de paars gearceerde fase draad een bruine draad naar ik denk de lamp (?).

Zoals je in de afbeelding ziet is lamp 1 makkelijk aan te sluiten, die bevat namelijk gewoon een eigen bruine en zwarte draad. De nuldraad is niet persee nodig (maar is wel aanwezig zoals je in de linker inbouwdoos ziet). Schakelaar 2 (lamp 2) krijgt dus de voeding via schakelaar 1 (lamp 1) en ik weet dus niet wat ik nu met die groen en paars gearceerde bruine draden moet doen om het aansluitschema kloppend te maken?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jnuhjNtV84e5xRrcXOWdxjJQxSU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kU8MlanrXwkZeQriSO3S3hjV.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • Beste antwoord

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 17:00
Stap 1: Verwijder deze schakelaars inleg ze ergens in een berging

Stap 2: En lasdop er bij in drukken met vier bruine draden, de twee die in je muur gaan, en twee om de ecodims te voeden.

Stap 3: Sluit de 2 schakeldraden aan en breng het bruggetje aan op de ecodims.

Stap 4: Sluit de pulsdrukkers aan.

Stap 5: Controleer dat alles werkt

Stap 6: Krijg alles netjes in de wanddozen gedrukt.

Stap 6: Breng de afdekkapjes aan.

Stap 7: Veel plezier met je lamp.

Eventueel een stap 8: Als deze instructies niet duidelijk zijn, laat het een ander doen.

(En dan sla ik de beunhazerij van doorlussen op 2 schakelaars van de voeding en dan naar elders in de muur gaan zoals het nu zit even over, want dat verwijderen we gelukkig.)

• a.boogerd
Die extra draad gaat inderdaad naar een 3e schakelaar of een wandcontactdoos.

Neem een lasdop en sluit hier je bruine/fase draden op. Vanaf deze lasdop voed je beide ecodim modules.

Zwart zijn inderdaad je draden naar je lamp

[ Voor 23% gewijzigd door a.boogerd op 05-03-2024 21:33 ]

Pagina: 1