Google Mesh met bedraad internet vanaf andere router

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rickveldhuis93
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 02-09 11:52
Hey Tweakers, eerste post hier! Al veel gelezen / geholpen door dingen op het forum, maar loop nu vast in een probleem hier in huis en hoop dat jullie kunnen helpen aangezien ik niet heel ervaren ben in netwerk gerelateerde zaken (dus bij voorbaat excuses als ik domme vragen stel O-) )

Ik heb nadat ik verhuisd ben naar mijn huidige woning een Google Wifi set aangeschaft om een Mesh netwerk op te zetten, aangezien WiFi bereik niet top was en dat browsen op de telefoon soms in de weg zat. Op dat moment had ik al bedrade verbindingen vanaf mijn Zyxel T50 router (via Oddido) lopen naar de rest van het huis. Ik heb toen de Google Wifi router (die in de woonkamer staat) aangesloten op de Zyxel T-50 (hangt in de meterkast) en de overige bedrade verbindingen zo gelaten, maar loop daardoor nu tegen problemen aan met apparaatherkenning op m'n netwerk.

Mijn vraag is nu hoe ik dit het makkelijkst oplos zonder de wereld aan nieuwe kabels te trekken: kan ik de Google Wifi router of m'n Zyxel T-50 software matig zo configureren dat ze een netwerk vormen? Of kom ik meer in een oplossing ala kabel vanaf de Google router terug trekken naar de meterkast, op een switch aansluiten en alle bekabelde verbindingen vanaf daar laten lopen?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18:06
Die mesh set maakt een eigen netwerk dus kunnen de apparaten die rechtstreeks op die Zyxel zitten en die achter die mesh router zitten elkaar niet zien en bereiken.

De meeste mesh routers kun je wel in accesspoint mode zetten, dan is het geen router meer maar een Accesspoint.
Echter kan dat alleen als je alle client accesspoints bedraad kunt aansluiten of geen clients hebt.

Je had beter een of meer wifi points van Odido kunnen bestellen die vormen een mesh met de Odido router en dan krijg je geen extra router.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
[...] maar loop daardoor nu tegen problemen aan met apparaatherkenning op m'n netwerk.
Ja, heerlijk, dit soort user-terminologie :P Wat versta jij onder "apparaatherkenning"? ;)

Ik vermoed dat jij nu 2 subnetten hebt; 1 voor je vaste (bedrade) netwerk en 1 voor je WiFi-netwerk. Dat kun je herkennen aan de eerste 3 segmenten van het IPv4-adres van je apparaten. Als deze niet gelijk zijn (bijvoorbeeld 192.168.0.x versus 192.168.2.x), zullen de apparaten niet via 'herkenning' met elkaar kunnen praten. Je kunt ze mogelijk wel direct op IP-adres bereiken maar ook dat kan bemoeilijkt worden.

Wat je in dat geval wilt, is de Google Mesh in bridge of access point mode zetten. Nu ken ik dat apparaat verder niet, dus dat moet je zelf even verder uitzoeken maar dan heb je in ieder geval een richting. :)

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rickveldhuis93
Room42 schreef op zondag 3 maart 2024 @ 14:56:
Ja, heerlijk, dit soort user-terminologie :P Wat versta jij onder "apparaatherkenning"? ;)
Precies wat jij omschrijft! Alles wat op de WiFi zit valt in een range andere ip adressen dan wat bedraad is. Probleem is dat Home Assistant (bedraad) daardoor niks kan vinden wat op de wifi zit...

De Google wifi punten kunnen wel in bridge modus, maar dan vervalt mijn Mesh netwerk. Dus dan kom ik terug bij m'n eerdere WiFi probleem. Klinkt alsof de switch in de meterkast de beste oplossing is dan :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
rickveldhuis93 schreef op zondag 3 maart 2024 @ 16:29:
[...]

De Google wifi punten kunnen wel in bridge modus, maar dan vervalt mijn Mesh netwerk. [...]
Die correlatie snap ik nog niet helemaal... Het IP-netwerk staat los van je WiFi-verbindingen. Je wilt dus de Google's zo instellen dat ze je LAN-netwerk repeteren.

Sowieso; heb je wel meerdere access points? Anders kun je sowieso niet van een Mesh spreken. ;)

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18:06
Mesh is geen oplossing voor wifi problemen.
Mesh is niets anders dan een router met draadloze accesspoint (wireless backhaul).

Je maakt door die extra router een apart netwerk voor je wifi.
Beter was geweest je Zyxel router uit te breiden met odido wifi punten, dan was het een netwerk gebleven.

Een andere oplossing is een switch op de google router aan te sluiten en daar al je bedrade spullen op aan te sluiten in plaats van op de Zyxel router.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rickveldhuis93
Ik heb 3 Google Wifi Points geïnstalleerd in huis. Die kan ik of alle 3 als access points gebruiken (maar dan moet er in alle 3 een kabel), of ik kan er een als router gebruiken en de andere twee als extra mesh punten. Weet niet of andere configuraties gebruikelijk zijn, maar Google laat ze niet toe.

Met terugwerkende kracht snap ik dat oddido mesh punten beter waren geweest. Nu maar gewoon ff kijken wat goedkoper is, alsnog andere mesh punten of de switch oplossing. Thanks voor de hulp :)
Pagina: 1