Hoe pak ik best mijn foto's aan? (backup en dergelijke)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arcss
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15-06 12:56
Ik heb duizenden en duizenden foto's. Momenteel staat er een deel op een pc met xpenology( denk raid met samengeraapte hdd's) en een ander deel (veelal kopies) op een pc met surfshark (geen raid). De hardware is eigenlijk nooit specifiek gekozen voor opslag en voor de schijven durf ik mijn handen ook niet meer in het vuur te steken.

Hoe ga ik nu te werk:
Raw bestanden gaan op pc met Lightroom waar ik foto's bewerk.
Eenmaal bewerkt en omgezet naar jpg
Nadien gaat alles naar de surfsharkpc.

Wat ik wil
Geen allegaartje van harde schijven
Toestel moet niet 24/7 aanstaan.
Sowieso een automatische backup van zeker alle jpg bestanden.
Een groot deel van mijn foto's zijn werkgerelateerd en kunnen naar de drive van mijn werk.
Nieuwe betrouwbare hdd ('s?)

Wat ik reeds heb die nuttig kan zijn:
Synology ds115
HP proliant microserver (4 bay, 8gb ram, AMD Athlon II Neo K325)
Google drive

Ik ben erg benieuwd naar adviezen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 18:43
Hoeveel tb moet je opslaan? Als dit minder dan 10 tb is, zou ik voor cloud gaan.

Anders, zorg dat je werk pc een (of twee) 4 tb ssd heeft, en ga voor de opslag pc met goede hdds werken. Let op dat je officieel op 2 losse plekken op wilt slaan als het belangrijke fotos zijn.

Ssd's zijn duurder maar veel sneller, en slaan data beter langdurig op. Dus de vraag begint EN eindigt met de vraag, hoeveel opslag denk je nodig te hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Zou lekker voor een Synology gaan met een cloud backup abo erbij.

[ Voor 7% gewijzigd door Sethro op 03-03-2024 11:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reinier68
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 18-09 13:34
Eerste vragen die belangrijk zijn:
- Hoe belangrijk is je data eigenlijk?
- Wat id de financiële waarde (stel dat je voor klanten werkt of foto's hebt laten maken oid)
- Hoeveel data gaat het om
- Wat is je groeiverwachting
- Hoe vaak heb je 'oude' foto's echt nodig
- Wat is je budget

Ik neem aan dat je veel van je foto's alleen bewaard en niet regelmatig nodig hebt.
Dan moet je eens kijken welk volume aan data echt regelmatig wordt gebruikt.

Goedkope oplossing:
Alle data die je minder dan een jaar geleden nog hebt nodig gehad zet je op 2 externe disken, geen SSD maar echte disken. Klassieke disken zijn namelijk veel betrouwbaarder als je ze lang in opslag legt.
Die 2 disken ligt er 1 thuis, liefst in een beveiligde omgeving (kluisje ofzo). De 2e disk leg je op een fysiek andere plek, maar in elk geval niet in je eigen huis. Brandrisico, diefstal... dat soort overwegingen.

Voor de resterende data kan je een eenvoudige NAS neerzetten met ten minste 2 disken met redundantie.

Foto's staan op je werk PC, een kopie gaat naar de NAS (kan een simpele SYNC zijn). Als je een Google of Microsoft abonnement hebt, kan je daar ook meteen een kopie van je veel gebruikte data zetten.

Maak ook een wekelijkse backup en zorg voor meerdere versies, dan heb je altijd een paar backups als je datacorruptie hebt of per ongeluk toch wat hebt weggegooid/overschreven wat niet de bedoeling was.

En af en toe moet je de recente data weer archiveren op de 2 externe disken.

[ Voor 3% gewijzigd door reinier68 op 03-03-2024 12:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arcss
- Hoe belangrijk is je data eigenlijk? Privéfoto's zijn toch wel belangrijk ...
- Wat id de financiële waarde (stel dat je voor klanten werkt of foto's hebt laten maken oid) Geen financiële, enkel emotionele
- Hoeveel data gaat het om Ik gok een 3TB (momenteel)
- Wat is je groeiverwachting Niet echt
- Hoe vaak heb je 'oude' foto's echt nodig Zo goed als nooit, maar zal ooit leuk zijn als ze boven water komen
- Wat is je budget Gohja, ik wil geen zotte dingen doen, ik ga geen €300 in 1 keer uitleggen, kan wel opbouwen

Ik ben hobbyfotograaf, werk op een school en eigenlijk komen de meeste foto's van daar. Deze worden sowieso op facebook geplaatst maar toch houd ik graag de originele.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reinier68
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 18-09 13:34
@arcss Dan zou ik gaan voor de 2 externe disken. Een voor thuis en één als backup op een andere lokatie.
Da's de goedkoopste oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZatarraNL
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 19:12
Er zijn al een hoop nuttige tips gegeven. Ik zou ook de nas gebruiken. Die is een stuk zuiniger dan een 24/7 server. En ik heb niet de indruk dat jouw use case veel meer nodig heeft.
in de nas dan een twee gelijke disks in raid.

En aanvullend dan nog een off site backup. Er zijn al mensen die cloud backup suggeren. Heb ik geen ervaring mee, want ik heb een separate off site server staan die via vpn backups maakt, maar in de basis lijkt het me een prima suggestie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arcss
Bedankt allen voor de info.

Ik schakel de synology terug in, ik zou er een nieuwe harde schijf in plaatsen. Deze draait zeker geen 24/7, welke schijf zou ik best nemen (type, geen grootte :-) )

Er kan makkelijk ergens anders ook nog een synology plaatsen en deze met elkaar laten synchroniseren.
Pagina: 1