Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• Dionysos1111
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 18-03 19:42
Mag je met een zuivere terugleveringsaansluiting wel/ook batterijen gebruiken voor de stroommarkt, dus afname en teruglevering alleen op piekmomenten?

Het lijkt mij van niet omdat dit niet te controleren is maar als je gaat investeren puur en alleen in batterijen opslag is je winst, als je dat al maakt, weg aan de jaarlijkse kosten voor de aansluiting alleen al.

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Hoe wil je de accus gaan laden?

Heb je al een prijs indicatie voor het aanleggen van een extra aansluiting? Kan zomaar een paar k gaan kosten.

• Dionysos1111
bbbrumbrum schreef op zondag 3 maart 2024 @ 10:58:
Hoe wil je de accus gaan laden?

Heb je al een prijs indicatie voor het aanleggen van een extra aansluiting? Kan zomaar een paar k gaan kosten.
De aansluiting zelf laten aanleggen tot 3x80A kost hier 1350 euro

• Dionysos1111
De vraag is alleen of dit mag

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Voor 1350 een nieuwe aansluitkabel lijkt me wel heel goedkoop.

Maar dit lijkt me bij uitstek een vraag voor de desbetreffende netbeheerder, als hij dit niet in z’n voorwaarden voor dit aansluittype vermeld.

Maar als je de accu gebruikt om de PV te spreiden over de dag, lijkt me dit geen probleem.

Maar misschien is het een idee om je situatie eens echt goed te schetsen want heb nog steeds meer vragen dan antwoorden.
Waarom zou je dit willen? Salderen is toch (veel) interessanter?
Van de andere kant, 3x80A: je hebt een schuur waar je >50kWP kwijt kab?

• Dionysos1111
bbbrumbrum schreef op zondag 3 maart 2024 @ 11:37:
Voor 1350 een nieuwe aansluitkabel lijkt me wel heel goedkoop.

Maar dit lijkt me bij uitstek een vraag voor de desbetreffende netbeheerder, als hij dit niet in z’n voorwaarden voor dit aansluittype vermeld.

Maar als je de accu gebruikt om de PV te spreiden over de dag, lijkt me dit geen probleem.

Maar misschien is het een idee om je situatie eens echt goed te schetsen want heb nog steeds meer vragen dan antwoorden.
Waarom zou je dit willen? Salderen is toch (veel) interessanter?
Van de andere kant, 3x80A: je hebt een schuur waar je >50kWP kwijt kab?
Ok, om de hele achtergrond te geven:

In september 2022 had ik een contract afgesloten voor een jaar met 95cent terugleververgoeding voor 1 jaar. Daarop heb ik zelf de hele tuin volgelegd met zonnepanelen, 124 stuks. Destijds gevraagd wat een zuivere terugleveringsaansluiting kost maar het zou minimaal 6 maanden gaan duren dus ipv daarvan heb ik een tweede meter laten plaatsen en de hoofdaansluiting in huis naar 3x40A laten verzwaren want hoger was niet mogelijk zonder weer die 6+ maanden te wachten.

Omvormers op elkaar aan gesloten en een maximum aan opwek ingesteld zodat de hoofdzekering niet constant eruit klapt.

Vorig jaar 20k plus teruggekregen maar ook ben ook uit elkaar met mijn ex dus zit nu in een huurhuis waar ik geen zonnepanelen mag leggen.

Was al een tijdje aan het kijken naar die accu's die automatisch kopen en verkopen in principe en kan ze nu redelijk goedkoop krijgen. Heb de berekening gemaakt en kom op 1900 per jaar winst met 30kwh opslag maar als je 1800 per jaar aan de aansluiting alleen al kwijt bent heeft het geen nut

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22:14
@Dionysos1111
Zou niet inzien waarom je niet een aansluiting enkel en alleen mag gebruiken om een accu aan te sluiten.
Het is namelijk aan de afnemer van de aansluiting om te bepalen hoe die gebruikt maakt ervan.
Sterker nog, ik geloof dat de gemiddelde netbeheerder extra accu's wel relaxt vindt qua balansering.

PS: al de zonneplan Nexus batterij gezien? 8000 euro voor 20 Kwh accu die automatisch handelt.

[ Voor 13% gewijzigd door chrisborst op 03-03-2024 12:11 ]

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:20

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ik zou eerst eens bij je verhuurder vragen of je zomaar dingen mag laten aanleggen. Dont think so ;)

Verder is maar even de vraag hoe lang je op een aanleg van een extra aansluiting mag wachten. Het is niet dat die wachttijden korter zijn geworden. Men moet inmiddels het en der mensen teleurstellen omdat het net vol zit. Dan gaan ze jou echt niet morgen een mannetje sturen om het nog voller te maken.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Dionysos1111
chrisborst schreef op zondag 3 maart 2024 @ 12:09:
@Dionysos1111
Zou niet inzien waarom je niet een aansluiting enkel en alleen mag gebruiken om een accu aan te sluiten.
Het is namelijk aan de afnemer van de aansluiting om te bepalen hoe die gebruikt maakt ervan.
Sterker nog, ik geloof dat de gemiddelde netbeheerder extra accu's wel relaxt vindt qua balansering.

PS: al de zonneplan Nexus batterij gezien? 8000 euro voor 20 Kwh accu die automatisch handelt.
Het gaat hier dus om een zuivere terugleverings aansluiting die zoon 60 euro per jaar kost voor 3x80A ipv zoon 2000 per jaar

• Dionysos1111
The Eagle schreef op zondag 3 maart 2024 @ 12:12:
Ik zou eerst eens bij je verhuurder vragen of je zomaar dingen mag laten aanleggen. Dont think so ;)

Verder is maar even de vraag hoe lang je op een aanleg van een extra aansluiting mag wachten. Het is niet dat die wachttijden korter zijn geworden. Men moet inmiddels het en der mensen teleurstellen omdat het net vol zit. Dan gaan ze jou echt niet morgen een mannetje sturen om het nog voller te maken.
Mag ook een meterkast(waterdicht) in de tuin aansluiten dus heeft de verhuurder niets mee te maken, wachttijden moet ik naar informeren maar dat is allemaal geen antwoord op de vraag wat ik had

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22:14
@Dionysos1111
Aha, dan is het antwoord simpel, neem contact op met de netbeheerder:
https://www.stedin.net/za...ing/zuivere-teruglevering

Die bepaald immers de voorwaarden.

[ Voor 10% gewijzigd door chrisborst op 03-03-2024 12:19 ]

• Dionysos1111
Yup, was ik ook van plan maar het is zondag en heb niets te doen dus dacht miss weet iemand het hier wel

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 14-11 11:32
Ik zie daar wel dit staan:
U kunt alleen gebruik maken van zuivere teruglevering als u onderdeel bent van een energie-collectief.

• Dionysos1111
chrisborst schreef op zondag 3 maart 2024 @ 12:09:
@Dionysos1111

Ja, had ik toevallig vandaag over gelezen maar ik kan ze dus vele malen goedkoper krijgen

• Dionysos1111
Dennism schreef op zondag 3 maart 2024 @ 12:22:
Ik zie daar wel dit staan:

[...]
Ik zit zoiezo bij enexis, daar kan dat wel, maar weet niet of je dus mag afnemen met batterijen omdat dat niet te controleren valt lijkt mij

• Dennism
Dionysos1111 schreef op zondag 3 maart 2024 @ 12:24:
[...]

Ik zit zoiezo bij enexis, daar kan dat wel, maar weet niet of je dus mag afnemen met batterijen omdat dat niet te controleren valt lijkt mij
Ik kom ergens anders ook nog dit tegen als voorwaarden voor een zuivere teruglevering installatie.
Voorwaarden en eisen
Je neemt deel aan de SCE subsidie

De energiebron is hernieuwbaar, bijvoorbeeld zonne-energie of windenergie

Er is geen verdeelinrichting op de aansluiting aangesloten

Er is geen elektriciteitsverbruik op de aansluiting
Bij Enexis zijn ze op de website echter inderdaad wat minder duidelijk, maar ook daar alleen een voorbeeld zonnepanelen en een VVE. Wat dat betreft zou ik ze het gewoon even vragen, nee heb je, ja kan je krijgen :)

Al krijg ik wel het idee met de gegeven voorbeelden her en der dat dit bedoeld is voor (klein) zakelijk en niet direct bedacht is voor toepassingen bij de consument is een rijtjeshuis bijvoorbeeld.

[ Voor 24% gewijzigd door Dennism op 03-03-2024 12:35 ]

• Dionysos1111
Ik heb al een antwoord van kik Ai van zonneplan...

Hoi! Goed dat je hierover nadenkt. Het klopt dat je voor de installatie van een thuisbatterij een 3-fase aansluiting nodig hebt. De kosten voor de aanpassing in de meterkast zijn €200 excl. btw. Wat betreft de zuivere terugleveringsaansluiting, deze is bedoeld voor situaties waarin je alleen energie teruglevert aan het net, zonder zelf energie af te nemen. Met een thuisbatterij neem je echter ook energie af van het net, dus een zuivere terugleveringsaansluiting is in dit geval niet toepasbaar. 😊

Lijkt erop de netbeheerders de stabilisatie van het net zo zelf tegenhoudt om binnenkort subsidie van de overheid te krijgen om het net te verzwaren, op deze manier is iedere investering in thuisbatterijen zinloos

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Dat kan je toch alsnog doen op je eigen aansluiting? Maar het is natuurlijk een enorme inkopper dat je bij een aansluiting die puur voor terugleveren is bedoelt, geen stroom mag afnemen. Dan zou iedereen die wel gebruiken als er lager vastrecht op zit.

• Dionysos1111
Sissors schreef op zondag 3 maart 2024 @ 12:58:
Dat kan je toch alsnog doen op je eigen aansluiting? Maar het is natuurlijk een enorme inkopper dat je bij een aansluiting die puur voor terugleveren is bedoelt, geen stroom mag afnemen. Dan zou iedereen die wel gebruiken als er lager vastrecht op zit.
Het gaat dus alleen om een thuisbatterij die natuurlijk ook het net stabiliseert, daar zou een uitzondering voor moeten komen. Op je 3x25A kun je net niks aansluiten

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Dionysos1111 schreef op zondag 3 maart 2024 @ 13:31:
[...]

Het gaat dus alleen om een thuisbatterij die natuurlijk ook het net stabiliseert, daar zou een uitzondering voor moeten komen. Op je 3x25A kun je net niks aansluiten
Nou, op 3x25A kan je behoorlijk veel aansluiten, vooral als het gaat over wat je realistisch moet willen in een random huurhuis qua accu's. 3x80A is idioot veel voor gewoon consumenten gebruik. Anyway, misschien komt er in de toekomst een aansluiting voor enkel accu's, maar zolang het een zuivere teruglevering aansluiting is, dan is het natuurlijk geen aansluiting om accu's mee op te laden.

Zeker met de 30kWh opslag die je noemt, die kan je in minder dan 2 uur opladen/ontladen met een 3x25A aansluiting. Nee dat is niet genoeg voor de snelste onbalans handel waarschijnlijk, maar wel voor alle normale variaties. Overleven je accu's het ook nog eens wat langer.

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:09
Dionysos1111 schreef op zondag 3 maart 2024 @ 12:44:
Ik heb al een antwoord van kik Ai van zonneplan...

Hoi! Goed dat je hierover nadenkt. Het klopt dat je voor de installatie van een thuisbatterij een 3-fase aansluiting nodig hebt. De kosten voor de aanpassing in de meterkast zijn €200 excl. btw. Wat betreft de zuivere terugleveringsaansluiting, deze is bedoeld voor situaties waarin je alleen energie teruglevert aan het net, zonder zelf energie af te nemen. Met een thuisbatterij neem je echter ook energie af van het net, dus een zuivere terugleveringsaansluiting is in dit geval niet toepasbaar. 😊

Lijkt erop de netbeheerders de stabilisatie van het net zo zelf tegenhoudt om binnenkort subsidie van de overheid te krijgen om het net te verzwaren, op deze manier is iedere investering in thuisbatterijen zinloos
lol, mooie complottheorieë richting netbeheerders zonder onderbouwing. Doe ff rustig zeg. Verder vertrouwen op een mogelijk hallucinerende AI-bot van een commerciële partij zou ik ook niet snel doen.

als je het morgen aan de netbeheerder hebt gevraagd (die. je blijkbaar niet zo hoog hebt zitten) laat je dan weten wat ze zeggen in dit topic? ben benieuwd.

• Dennism
Sissors schreef op zondag 3 maart 2024 @ 12:58:
Ik had TS zijn plan anders begrepen, namelijk opladen met aansluiting A (de gewone aansluiting) en dan terug leveren via de eventuele terugleveringsaansluiting naar een aanbieder die er op dat moment meer voor geeft.
Pagina: 1