DIY Ronddraaiend Wasrek

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• NitSuA
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 05-05 21:44
Hi mede Tweakers,

Ik open deze post omdat ik graag samen met jullie een opensource product zou willen ontwikkelen, waarbij de tekeningen en het ontwerp voor iedereen toegankelijk is en een positieve bijdrage geeft aan de verduurzaming van onze wereld.
De SpeedDryer:
Onlangs zag ik op TV een ronddraaiend wasrek, de SpeedDryer, die ervoor zorgt dat:
  • Je was binnen 2 uur droog is,
  • Ook je delicate was snel droogt,
  • En dit voor slechts € 0,05 aan stroom, ipv € 2,5-3,5 voor een droger
  • Je was altijd net zo snel droogt als wast, dus nooit een te vol wasrek
Het nadeel vind ik dat dit droogrek een paraplu vorm heeft, die een grote diameter heeft. Daarnaast heb ik zelf al een (Leifheit) droogtoren, die qua diameter een stuk compacter is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uQryxGBcWRJFz348qZr12aHhpmc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():gifsicle():strip_exif()/f/image/ELRw2SgPAE4CfjvU3Grh8y3j.gif?f=user_large
DIY droogplateau, het ontwerp
Ik wil zelf een draaiend plateau opensource ontwikkelen, van 30 x 30 cm, waar ik dit wasrek op kan zetten / klikken. Zie onderstaande tekeningen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z8qC3nyR9Rk2GIeq8hP7csh9OLY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rpOvqQhQOF4dJf2UqBnyCS3C.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3rbLw93nPOIuDVe41EBCuKb3qOM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Bt4l0cPsPVjt5H0MPWTDgkOy.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HWOYJ0RKddHco7ShDtUDB0N-PAs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aMamFAtn3VTgZGuzpjyGwIJ8.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NI0i4oapIQ-X979GFxmAKbh0DfQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mBeCZ9GUo5SKvHs4Kexfkpi1.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Pc6Idzkwojy-G9HqERXH-mZHv2c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/waB6g4DXsL1kRC12neHo2MKK.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FK82tigYbz1JvXaoGxARJnL-T5k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oRmwZUEEem4ggTdLJwl908YZ.jpg?f=fotoalbum_large
Elektronica
Mijn vraag is echter, aangezien ik zelf te weinig elektronica ervaring heb, zouden jullie als community mee willen denken en adviseren over de elektronica die ik nodig heb.
Enkele uitgangspunten:
  • Het wasrek zou maximaal 20 keer per minuut moeten ronddraaien (idem als SpeedDryer).
  • De as is 8mm (lijkt mij sterk zat)
  • De tandwieloverbrenging zorgt voor een max draaisnelheid van 50 / 3 = 16,7 TPM
  • De as zit in de bodem in een kogellager
  • Als adapter neem ik een standaard 12V adapter
Wat ik zelf al heb gevonden / shoppinglist
Motor (12V - 50 TPM)Amazon link
Tandwieloverbrenging motor op as (60-20)Amazon link
Draai Ring (Lazy Suzan 300mm)Amazon link
Timer (als beveiliging zodat hij na 2 uur uit gaat)Amazon link
Aan/uit knop en variabele snelheidAmazon link

Zoals aangegeven wil ik het product aanbieden voor iedereen hier op Tweakers, incl alle bouwtekeningen.

Willen jullie meedenken over de elektronica die ik nodig heb? (credits will be given). Ik heb zelf echt nauwelijks elektronica ervaring, dus vergeef mij ;-). Maar... zijn de onderdelen voor dit doel geschikt qua kwaliteit? Mis ik onderdelen? Is deze opzet veilig (e.g. doorbranden, wat als een kind erop gaat staan?)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Kun je er niet gewoon een ventilator op richten? Dat is wel minder leuk, natuurlijk, dat snap ik. :+

[ Voor 35% gewijzigd door Room42 op 03-03-2024 15:01 ]

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Zo'n draaiplateau dingetje is heel leuk maar is niet echt gemaakt om iets continu roterends met ook nog eens een redelijk gewicht aan te kunnen

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 17:18
Ik heb dat ook gelezen in de krant.
Maar ik vraag mij af of dat werkelijk wel zoveel energie bespaart. Uiteindelijk moet het water toch verdampen en dat kost ook warmte die je uit de lucht haalt. Dat moet zeker in de winterperiode worden gecompenseerd door extra te stoken. Tel daarbij op dat je een hoop vocht in de lucht brengt wat je moet afvoeren door ventilatie en de nodige warme lucht die uit huis verdwijnt.

In de zomermaanden zal het wel wat besparen t.o.v. een droger, maar dan droogt de was al snel genoeg als je een paar ramen tegenover elkaar openzet.

Om overbelasting te voorkomen zou je een regelaar of voedingsbron met een ingebouwde beveiliging kunnen nemen.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NitSuA
Ik heb mijn best gedaan het schema zelf uit te tekenen.

Zou iemand een check kunnen doen of dit zou gaan werken, of dat het potentieel in de fik gaat vliegen? Ik heb mijn best gedaan, maar heb geen elektrotechnische achtergrond.

Jullie hulp wordt zeer gewaardeerd.

Ik heb als volgt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fI4lcX4aCnZxD22_CviY6O08r4k=/800x/filters:strip_exif()/f/image/SgJyYmXHPnEucdErakUCaImJ.png?f=fotoalbum_large

ComponentOmschrijvingWinkel / Specificaties
112V adapter
212V timer 0-120minAmazon link
310Amp 7V-30V Motor Driver met Potentiometer & SchakelaarOpencircuit link
42.5A zekering (Nominale spanning electromotor is 1.6A)
512V 50TPM Nobrands DC Worm Gear MotorAmazon link

Waar ik niet zeker over ben:
  • Deze motor is een nobrand, zou dit veilig zijn?
  • Zit de 0-120min timer op de juiste plek of moet deze tussen de wipschakelaar? Ik wil deze op de maximale stand zetten, zodat, wanneer je hem aan doet, hij na max 120 minuten weer uit gaat.
  • Is de zekering nodig (vooral tegen doorbranden als ik niet thuis ben, en is 2.5A de juiste waarde (bij 1.6A nominale spanning van de motor)?
Bedankt alvast!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 17:10
Natte was droogt door vocht af te geven aan de lucht.
De snelheid waarmee dat gebeurt is afhankelijk van de luchtvochtigheid en daarmee de temperatuur.
Ik heb een stilstaand wasrek.
In de zomer is de was binnen een paar uur droog (ook afhankelijk van de dikte van de stof en het vochtgehalte in de stof bij ophangen).
In de winter is het kouder en duurt het dagen.

Wellicht dat een draaiend droogrek iets sneller droogt.
Maar "altijd binnen 2 uur"? Dat echt nooit.

Wel leuk hobby project, btw, ga ermee door. :)

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlphaRomeo
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16:15

AlphaRomeo

FP PowerMod
Kan je motor de krachten opvangen die teruggestuurd worden? Ook als er bijvoorbeeld een kind een slinger aan het rek wil geven of iemand er achter blijft hangen met een jas? Heb je een overstroom / doorbrand beveiliging? Dat laatste zou bijvoorbeeld gerealiseerd kunnen worden met een feedback sensor die een keer per omwenteling een puls geeft. Heb je te lang geen puls gezien, dan ga je in storing.

Snelheid lijkt mij ook vrij hoog trouwens, ik zou eerder denken aan een seconde of 10-15 voor een rondje.

Verder een mooi en Tweakers waardig project, maar ik zie wel wat haken en ogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
NitSuA schreef op maandag 11 maart 2024 @ 19:25:
[...] 2.5A zekering (Nominale spanning electromotor is 1.6A)
Je haalt hier nog even spanning en stroom door elkaar. Spanning wordt uitgedrukt in Volt, stroom in Ampère.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wally1987
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 24-04 19:03
Is het niet gewoon praktischer om de volgende combi te pakken?

https://nl.aliexpress.com...%3Asearch%7Cquery_from%3A
https://nl.aliexpress.com...erSeller%7Cquery_from%3AA

Dan de dip selector vervangen door een rotary encoder met meerdere posities om tijd in te stellen.

(Gaat in dit geval wel om een 220V circuit!!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 12:47
Room42 schreef op zondag 3 maart 2024 @ 14:59:
Kun je er niet gewoon een ventilator op richten? Dat is wel minder leuk, natuurlijk, dat snap ik. :+
Je kan ook een kist maken, of framepje omhuld met plastic waar je je droogrek in zet. Onderin een gat voor luchtaanvoer, bovenin een gat voor afvoer die je op je mechanische ventilatie aansluit. Dat geheel zou je ook tussen een MV buis van een ruimte kunnen zetten om te zorgen dat je niet teveel capaciteit van alle andere ruimtes wegsnoept. Soort van lage temperatuur droger. Lekker passief, de apparatuur heb je waarschijnlijk al.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
NitSuA schreef op maandag 11 maart 2024 @ 19:25:
. . .

Waar ik niet zeker over ben:
[list]
• Deze motor is een nobrand, zou dit veilig zijn?
Er kan niet zo veel gebeuren als een motor doorbrand. Doorgaans wat rook en stank.
Bij de door jou aangegeven motor staan geen recensies, maar als je bij vergelijkbare artikelen kijkt dan gaan de 1 en 2 ster recensies vnl. over kapotte tandwielen. Volgens de beschrijving zouden de tandwielen van staal zijn met de toevoeging "slagvast". Slagvast is een term die met name bij kunststof hoort, dus ik heb mijn twijfels.
• Zit de 0-120min timer op de juiste plek of moet deze tussen de wipschakelaar? Ik wil deze op de maximale stand zetten, zodat, wanneer je hem aan doet, hij na max 120 minuten weer uit gaat.
Pass
• Is de zekering nodig (vooral tegen doorbranden als ik niet thuis ben, en is 2.5A de juiste waarde (bij 1.6A nominale spanning van de motor)?
De motor trekt max. 6,5 A bij starten. Zekering kan je beter afstemmen op max. vermogen van de stroomadapter (iets hoger) en dan een traag type zekering.
[/list]

Bedankt alvast!
Verder vraag ik mij af of een dergelijke motor wel voldoende kracht kan leveren. Volgens de specificaties levert de motor maximaal 50 kg.cm. Dat betekent dat je het droogrek met een kracht van 0,5 kg met een hefboom van een meter op gang moet kunnen brengen. Mijn gevoel zegt dat daar wel meer voor nodig is, e.e.a. afhankelijk van de belading en weerstand in de draaiende onderdelen.
De motor van de Speeddryer zou 8 Watt verbruiken, maar die is soort van direct drive zonder draaischijf met een hoop weerstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NitSuA
Dank @JukeboxBill !
Zoals je aangeeft verbruikt de motor max 6,5A bij 12V. Betekent dit dat ik dan een 80Watt+ adapter nodig heb op 12V om het geheel te laten werken? Dat lijkt mij een flinke adapter.. is dat echt nodig?

Het is ook wel een heel groot (factor 10) verschil met de speeddryer.

[ Voor 14% gewijzigd door NitSuA op 12-03-2024 21:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
NitSuA schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 21:19:
Dank @JukeboxBill !
Zoals je aangeeft verbruikt de motor max 6,5A bij 12V. Betekent dit dat ik dan een 80Watt+ adapter nodig heb op 12V om het geheel te laten werken? Dat lijkt mij een flinke adapter.. is dat echt nodig?

Dan moet het wel vlot droog worden.
Een warmtepomp droger neemt tussen de 0,8 en 1,45 kwh. Per sessie
Daar kan je droogrek dan tussen de 10 en 18 uur op draaien als hij continu 80 watt neemt....

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
Dank @JukeboxBill !

Nee, die 6,5 A is misschien alleen bij het opstarten, maar waarschijnlijk minder, e.e.a. afhankelijk van de totale mechanische weerstand. Dus die adapter is wel goed. Eventueel zet je er een flinke elco bij om de opstartstroom op te vangen.
Die zekering zal je wel zwaarder moeten nemen om te voorkomen dat die telkens doorbrandt als de wasmolen een keertje zwaar op gang komt. Een traag type zekering kan heel kort ook wel een hogere stroom aan dan de nominale waarde, dus dat zal ook schelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NitSuA
Bij de specificaties van het motortje staat:
Nominale stroom < 1.6A, en een maximale stroom (tot doorbranden) van 6.5A. Dus volgens mij is dat niet de piekspanning, als ik het goed lees.

Uitgaande van de nominale stroom lager dan 1.6A en een spanning van 12V (zeg ik het goed @Room42 ☺️) zou het wattage ongeveer 20 Watt moeten zijn.

Heb ik nu voldoende marge aangehouden? Een 80 watt adapter lijkt mij echt gigantisch en is duurder dan alle componenten bij elkaar.

[ Voor 26% gewijzigd door NitSuA op 12-03-2024 21:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
Ronald.42 schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 21:24:
[...]

Dan moet het wel vlot droog worden.
Een warmtepomp droger neemt tussen de 0,8 en 1,45 kwh. Per sessie
Daar kan je droogrek dan tussen de 10 en 18 uur op draaien als hij continu 80 watt neemt....
6,5 A gedurende 1 seconde of zo iets. Een warmtepompdroger staat 5 uur te malen en dan moet je nog maar hopen dat het droog is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TorxWorx
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 15-04 14:06
Dank @JukeboxBill !

Hoeveel gewicht en op welke radius wil je aan het wasrek gaan ophangen? Je zou ook de 20 rpm variant van de motor kunnen overwegen, dan kun je de riemoverbrenging weglaten. Hiervoor heb je wel een aantal aanpassingen in je design nodig. Zelf zou ik zo'n draairing vermijden en kijken of je de momenten kan afvangen met twee standaard kogellagers. Die ringen zijn vaak van alu met stalen kogels, dus met veel rotaties gaat het staal 'vreten' in het aluminium.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NitSuA
Ik heb het eigenlijk vooral als reden dat als een / mij kind op het plateau gaat staan, of het wasrek draait ergens tegenaan, de riem doorslipt/ breekt ipv de hele motor. Dus meteen een soort beveiliging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
JukeboxBill schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 21:40:
[...]

6,5 A gedurende 1 seconde of zo iets. Een warmtepompdroger staat 5 uur te malen en dan moet je nog maar hopen dat het droog is.
Ah de opstart piek ging het om, had niet het hele topic gelezen.

De warmtepomp droger hier ben ik inderdaad ook niet enorm tevreden over.
Is vaak nog klam als het eruit komt.
Dan hangen we het evenzogoed nog uit..

Die oude droger met die pijp naar buiten daar kwam het pas echt droog uit d:)b

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NitSuA
Ronald.42 schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 21:44:
[...]

Ah de opstart piek ging het om, had niet het hele topic gelezen.

De warmtepomp droger hier ben ik inderdaad ook niet enorm tevreden over.
Is vaak nog klam als het eruit komt.
Dan hangen we het evenzogoed nog uit..

Die oude droger met die pijp naar buiten daar kwam het pas echt droog uit d:)b
En je was een stukje kleiner en dunner. Dat heb je bij dit ronddraaiend droogrek niet ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
NitSuA schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 21:45:
[...]

En je was een stukje kleiner en dunner. Dat heb je bij dit ronddraaiend droogrek niet ;-)
Idd dat ook.
Zodra het weer het toelaat hangt het hier buiten.
Maar in deze periode gaat het in de droger.

Ik moet trouwens zeggen dat we redelijk lang met kleren toe kunnen.
Meeste spullen gaan al jaren mee, nu en dan moet er wat nieuws komen want ja... de vrouw vind dat :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NitSuA
@JukeboxBill ik lees in de specificaties van de motor ‘Stoppen Sie den Strom A: 6.5A’. Weet je zeker dat de opstartpiek naar 6.5A gaat, want volgens mij is dit gewoon de maximale stroom waarbij de motor doorbrandt, en kan ik bij een 20watt adapter de motor laten draaien (nominale stroom max 1.6A) en zal hij hoogstens wat langzamer opstarten, wat prima is.

Klopt dat?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zGqPbfQAeU4LF8XBWOsyPnwiT8w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VctAD6bCKpmjjMJ6PMcx540S.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 33% gewijzigd door NitSuA op 12-03-2024 21:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
NitSuA schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 21:54:
@JukeboxBill ik lees in de specificaties van de motor ‘Stoppen Sie den Strom A: 6.5A’. Weet je zeker dat de opstartpiek naar 6.5A gaat, want volgens mij is dit gewoon de maximale stroom waarbij de motor doorbrandt, en kan ik bij een 20watt adapter de motor laten draaien (nominale stroom max 1.6A) en zal hij hoogstens wat langzamer opstarten, wat prima is.

Klopt dat?
Oh, dan bedoelen ze ws. de Bremswiderstand. Zal wel krom vertaald zijn door die chinezen.
Bij een andere soortgelijke motor zag ik bij de specs staan dat 6,5 A de startstroom is.
Hoe dan ook kan dus 6,5 A door die zekering gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NitSuA
5,5 :-) als ik wil dat de zekering eerder doorbrandt dan de motor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 16:56

orf

Dit lijkt me een beter idee:

Toestemming nodig voor bekijken van YouTube

Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.

Bekijk op YouTube
Was drogen met een warmtepomp luchtontvochtiger

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14:06
ik wi je idee niet afkraken maar het waait buiten toch altijd wel min of meer?

Ik weet in elk geval waarom suntrackers bij zonnepanelen nooit een doorbraak beleefd hebben; te onderhoudsgevoelig, kosten aanschaf en tegenvallend resultaat. Beetje het gevoel dat dat hier ook speelt.

Wij hangen de was vaak buiten, maar de keren dat het buiten regent/koud/storm/etc zal ie toch binnen op de lijn moeten of in de droger. En als het dan toch aan de lijn hangt dan is een uurtje meer of minder niet erg...

Wel een leuk project btw ;)

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12:41

Theo

moederbord

Het kan een leuk project zijn, maar ik heb mij vraagtekens of dit gaat werken wanneer je het binnen wil gebruiken. Buiten is er altijd al wind (en ik heb geen stopcontact in mijn gazon) waarmee zo'n rek buiten niet eens hoeft te draaien gezien er altijl wel iets van een briesje is.

Binnen ga je serieus veel ruimte nodig hebben. Maar mocht dat geen probleem zijn; was droogt door het verdampen van water, en zodra de lucht verzadigd (rel vochtigheid is 100%) kan er niet gedroogd worden.

Stel je hebt de was hangen in een ruimte die 18 graden is met een relatieve luchtvochtigheid van 40%. Deze lucht kan max 8 gram aan vocht absorberen per kuub. Meer gaat gewoon niet. Met anderhalve liter vocht dat er in de was zit ga je dus 180 kuub lucht nodig hebben voor het afvoeren van het vocht als minimum. Wil je dat de was sneldroogt dan is 250 kuub het minimum om het vocht af te voeren.

Wil je dus dat de was binnen met twee uurtjes droogt dan moet je dus zorgen dat binnen twee uur het water weg kan. Die ruimte waar de was droogt moet dus een luchtverversing hebben van 250 kuub/uur. Dat is best fors voor in een enkele ruimte, en kun je enkel bereiken door twee raampjes te openen

Dus stel je hebt je project draaiend :+ dan is dat nog maar stap 1. Je kan dan vrij snel het vocht overdragen van de was naar de lucht. Maar zorg er dus ook voor dat de lucht rondom de was weg kan, anders zal je was er niet sneller door drogen. Buiten heb je dit probleem niet, maar binnen ga hier hier tegenaan lopen, en zal je luchtverversing de limiterende factor zijn...

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Als het om verduurzaming gaat dan wil je toch juist niet een motor op een droogrek zetten?

Met voldoende ventilatie in huis zou je was gewoon relatief snel moeten drogen, als dat in de winter te lang duurt kun je 'm evt. in je (verwarmde) woonkamer zetten.

Hoe warmer de lucht hoe meer vocht erin kan, maar zelfs in de zomer is er in een garage of bijkeuken een flink verschil met de was in stilstaande lucht drogen of het raam/de deur openzetten voor een briesje.
De claim dat een draaiende toren zou helpen is gewoon bullshit, want als die draaiende toren in dezelfde (al vochtige) lucht staat kan er gewoon niet meer vocht worden verdeeld tussen was en lucht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rrob
  • Laatst online: 07-05 23:13
@iedereen die denkt dat het niet werkt: als je was binnen droogt helpt extra luchtbeweging enorm.
De makkelijkste oplossing is er gewoon een ventilator op richten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:48

bonzz.netninja

Niente baffi

Ik snap de tweaker gedacht natuurlijk best, maar ergens vind ik het ook wel verdrietig hoor. Hartstikke leuke startup, leveren een product voor best een scherpe prijs imho. Als je het ziet zitten kunnen we dat ook gewoon belonen en zo'n ding bestellen ipv na te willen maken.

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 17:03

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

JukeboxBill schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 21:40:
[...]

Moet je een goede kopen.

2 a 3 uur en prima droog hier.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 17:10
Rrob schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 09:39:
@iedereen die denkt dat het niet werkt: als je was binnen droogt helpt extra luchtbeweging enorm.
De makkelijkste oplossing is er gewoon een ventilator op richten.
Daar twijfel ik dus wel aan.
Ik denk dat de luchtverversing veel belangrijker is dan het bewegen van de was.
Binnen in een afgesloten ruimte, loopt de luchtvochtigheid snel op.
Naar mate de luchtvochtigheid in de rumte hoger en hoger wordt, gaat het droger van de was steeds langzamer.
Dan kan je bewegen tot je een ons weegt, maar ik verwacht niet dat dat veel gaat helpen.

Daarentegen, open je een raam en zorg je dat de vochtige lucht weg kan en wordt vervangen door droge lucht van buiten, dan droogt de was weer een stuk sneller.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:10
GarBaGe schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 09:55:
[...]

Naar mate de luchtvochtigheid in de rumte hoger en hoger wordt, gaat het droger van de was steeds langzamer.
Dan kan je bewegen tot je een ons weegt, maar ik verwacht niet dat dat veel gaat helpen.

Daarentegen, open je een raam en zorg je dat de vochtige lucht weg kan en wordt vervangen door droge lucht van buiten, dan droogt de was weer een stuk sneller.
Moet het natuurlijk buiten wel droger zijn dan binnen ;P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sparhawk
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online

Sparhawk

Can bind minds with his spoon

Stap 1, zou je niet eens uitzoeken of hier een patent op gevestigd is?
Voorkomt mogelijk een boel ellende verderop in het proces

En last but not least, ik ben het helemaal eens met de text hieronder van bonzz.netninja. Als je dit nou alleen voor jezelf probeert te maken als hobby project, a la, maar jij wil gelijk open source gaan. Nobel streven, maar volgens mij is dat aan de bedenkers van het concept, niet aan jou.
bonzz.netninja schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 09:45:
Ik snap de tweaker gedacht natuurlijk best, maar ergens vind ik het ook wel verdrietig hoor. Hartstikke leuke startup, leveren een product voor best een scherpe prijs imho. Als je het ziet zitten kunnen we dat ook gewoon belonen en zo'n ding bestellen ipv na te willen maken.

Wil iedereen die in telekinese gelooft mijn hand opheffen a.u.b.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
Sparhawk schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 10:16:
Stap 1, zou je niet eens uitzoeken of hier een patent op gevestigd is?
Voorkomt mogelijk een boel ellende verderop in het proces

En last but not least, ik ben het helemaal eens met de text hieronder van bonzz.netninja. Als je dit nou alleen voor jezelf probeert te maken als hobby project, a la, maar jij wil gelijk open source gaan. Nobel streven, maar volgens mij is dat aan de bedenkers van het concept, niet aan jou.

[...]
Wat een sentimentele onzin, zeg! :P Als er al een patent op zou zitten zou dat heel specifiek moeten zijn omdat merendeel van het rek al jaar en dag bestaat. Tevens, op de website is niks over een patent te vinden. En hoe hard het ook is, er zijn 1000en leuke startup-ideeën die het toch niet gered hebben omdat het gewoon commercieel niet rendabel is. Een schattig oud vrouwtje met een sentimenteel verhaal op de website maakt daar geen verschil in.

Daarnaast: Dit zelfbouwproject hakt trouwens totaal niet in het marktaandeel van SpeedDryer zelf, want de klandizie van SpeedDryer kijkt Tommy TeleShopping en bouwt dit niet zelf. Dat zijn twee hele andere werelden.

Overigens is het concept ook flawed, natuurlijk. De kleding in het midden draait (en dus waait) een stuk minder hard en zou dus ook minder snel drogen. Een ventilator (van onder of boven) is echt beter. ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NitSuA
@Sparhawk @bonzz.netninja Het is ook voor eigen gebruik. De reden dat ik het zelf maak is omdat ik geen kamer van 2 bij 2 meter vrij heb voor een ronddraaiend wasrek, wel een plek van 1 bij 1 voor een ronddraaiende wastoren. Ik heb Speedddryer gevraagd of ze ook een kleiner model hebben, die hebben ze niet en gaan ze ook niet uitbrengen. Daarom leek het mij leuk om het zelf te maken.

'Open source' houdt voor mij in dat ik mijn proces met jullie deel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
NitSuA schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 10:56:
[...]

:/ Alleen het proces? Niet de uiteindelijke tekeningen en schema's? Boo! :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maniac2003
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 00:32
Room42 schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 11:02:
[...]

:/ Alleen het proces? Niet de uiteindelijke tekeningen en schema's? Boo! :+
De eerste zin in de openingspost ook gelezen? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rrob
  • Laatst online: 07-05 23:13
GarBaGe schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 09:55:
[...]

In een luchtdichte kamer heb je natuurlijk gelijk, dan loopt de luchtvochtigheid op naar 100% en droogt er niets meer. En als je een raam wagenwijd openzet en het wasgoed beweegt in de wind dan voegt het ook niets toe, logisch.
Maar als het raam te klein is om voor wind te zorgen, of omdat je het raam alleen op een kier kan zetten ivm regen oid, dan zorgt het open raam wél voor een lagere LV maar niet voor luchtbeweging en helpt een ventilator enorm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wally1987
NitSuA schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 10:56:
@Sparhawk @bonzz.netninja Het is ook voor eigen gebruik. De reden dat ik het zelf maak is omdat ik geen kamer van 2 bij 2 meter vrij heb voor een ronddraaiend wasrek, wel een plek van 1 bij 1 voor een ronddraaiende wastoren. Ik heb Speedddryer gevraagd of ze ook een kleiner model hebben, die hebben ze niet en gaan ze ook niet uitbrengen. Daarom leek het mij leuk om het zelf te maken.

Een plek van 1x1m. Waarom je was dan niet drogen in een kweektent i.c.m een ventilator?
Kweektenten kunnen vocht hebben, de droogtorens passen er in zijn geheel in en alle onderdelen zijn off the shelf te koop. Niets fabriceren of knutselen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
wally1987 schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 13:34:
[...] Niets fabriceren of knutselen
Dat was volgens mij niet direct het doel hier ;)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• NitSuA
Even een update. Ik heb alle onderdelen nu bijna binnen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Rs4H5ANj3abH4EkPAOpcPE7oL5c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pUSc5lH5p1EHWDLiVQcHgrDW.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CqZtgxRUDRfMpFskXGw480xxFpU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wdsEo4vMSNpWuHVu2bZygeBU.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M-HKD4MEvJrGt5brnMZY1OdM4Ig=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ByFsX2oxqgBL2x1qK9ljubo2.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LNsoF2BVHFFNyuFsSZYiK_LPI8A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OEYXHaG3AcktxT9nIsI4T2Ab.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yDToiXbswFpb2OFtRDnSHdBTwZM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cT6ZRcLHNwuxpZirQnw6jwNf.jpg?f=fotoalbum_large

Het tekenwerk is begonnnen. Leuke spulletjes allemaal :*) Nu zorgen dat ik het ook echt allemaal aan de praat krijg.

[ Voor 26% gewijzigd door NitSuA op 29-03-2024 20:10 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• NitSuA
JukeboxBill schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 15:39:
[...]

De motor trekt max. 6,5 A bij starten. Zekering kan je beter afstemmen op max. vermogen van de stroomadapter (iets hoger) en dan een traag type zekering.

[...]

Verder vraag ik mij af of een dergelijke motor wel voldoende kracht kan leveren. Volgens de specificaties levert de motor maximaal 50 kg.cm. Dat betekent dat je het droogrek met een kracht van 0,5 kg met een hefboom van een meter op gang moet kunnen brengen. Mijn gevoel zegt dat daar wel meer voor nodig is, e.e.a. afhankelijk van de belading en weerstand in de draaiende onderdelen.
De motor van de Speeddryer zou 8 Watt verbruiken, maar die is soort van direct drive zonder draaischijf met een hoop weerstand.
Ik denk dat het qua kracht wel mee valt, want hij heeft ook nog een tandwieloverbrenging van 60:20 (3:1), dus dat betekent dat hij met 1,5kg (ipv 0,5kg) bij een arm van 1 meter het plateau in beweging moet krijgen. Dat moet wel lukken denk ik / hoop ik :) .

Je had inderdaad toch gelijk dat de motor 6.5A kan trekken bij opstarten. Ik heb dit nagevraagd.

Als stroomvoorziening heb ik nu deze besteld:
ADLS-80-12 inbouwvoeding - 12 volt - 6,7 ampère - 80 wattLink naar winkel - WBNet

Dat zal overigens alleen een hele korte piek zijn, daarna zal hij veel minder verbruiken, maar dat moet ik gaan meten als hij af is. Ook gebruik ik een motor driver board, die er denk ik ook voor zorgt dat de motor een beetje rustig opstart en niet de volledige 6.5A zal pakken.

Update (het ligt nog los):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BdK-m0ry6cwq_UlU7-Y3vfWn1yg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MBPDokgydqnDpCNFRAwjNlfo.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 9% gewijzigd door NitSuA op 06-04-2024 11:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pascoa341
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12:12
Ziet er leuk uit. Ik ben benieuwd hoe het werkt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NitSuA
We zijn weer een paar stapjes verder!

Ik heb de plankjes dmv deuvels met elkaar verbonden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vftE3k4WieXY7KgVBsWUF1-dP8I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/E4FxrpkdBQv1VBC7S8NxcHlf.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JAERCnrno6nPGTt42SbR1snj71k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/duA2GtdxkPLMJi3MYRcwZLXD.jpg?f=fotoalbum_large

De 12v externe adapter die ik binnen kreeg met de post was direct kapot, die heb ik teruggestuurd en een interne adapter gehaald (een 72W 6A exemplaar).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6sBnAR5WkMuNY7a4bH-LZupKj5I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rBFaPHAbXKbyKzQJA7P8D3sL.jpg?f=fotoalbum_large

Met de eerste test werkt de motor. De as draait, is middels de podmeter in snelheid aanpasbaar en de powerknop brandt. Ook links en rechtsom draaien werkt.

Helaas kan ik geen filmpje plaatsen, maar de tandwielen zijn verbonden met de motor en as. Met de deksel erop ziet bij er zo uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dj8xZO2hL0HaUB1s9V8HIVQ2kWQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1810N2dHAYycrD1OD9PCH8T1.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6HMQgLTknqiQjqfpouM5oHcTyno=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/n4EpWWkzL4eF0OmlStuOofw3.jpg?f=fotoalbum_large

En met de afgekorte as met vleugenmoer is dit het resultaat so far:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2qw7Z8JSveshzeR_nuUzhJlZl94=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YYuHhD66betPnvz4SXzoxtD2.jpg?f=fotoalbum_large

Nu de problemen waar ik tegenaan ben gelopen ;-)
  • De as is niet sterk genoeg verbonden met het draaiplateau. Het plateau draait niet mee met de as. Hiervoor wil ik nu een vierkante as gebruiken, en een metalen plaatje op de deksel maken met een vierkant gat erin. Hierdoor wordt de deksel ook mooi afneembaar
  • De kogellagerring draait niet soepel genoeg, ik merk dat er een punt is waar bij moeilijk doorgeen draait. Ik wil dit misschien veranderen door de ring te verwijderen, en er 4 kogelwieltjes onder maken
  • De motor is ruim sterk genoeg, echter slipt het bandje om de tandwielen door bij veel weerstand. Ik wil dit proberen op te lossen door het bandje strakker te spannen
Tips zijn welkom, ik hou jullie op de hoogte!

[ Voor 6% gewijzigd door NitSuA op 20-04-2024 11:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wally1987
NitSuA schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 11:47:

Nu de problemen waar ik tegenaan ben gelopen ;-)
  • De as is niet sterk genoeg verbonden met het draaiplateau. Het plateau draait niet mee met de as. Hiervoor wil ik nu een vierkante as gebruiken, en een metalen plaatje op de deksel maken met een vierkant gat erin. Hierdoor wordt de deksel ook mooi afneembaar
  • De kogellagerring draait niet soepel genoeg, ik merk dat er een punt is waar bij moeilijk doorgeen draait. Ik wil dit misschien veranderen door de ring te verwijderen, en er 4 kogelwieltjes onder maken
  • De motor is ruim sterk genoeg, echter slipt het bandje om de tandwielen door bij veel weerstand. Ik wil dit proberen op te lossen door het bandje strakker te spannen
Tips zijn welkom, ik hou jullie op de hoogte!
De schroef zal op het draadeind geen grip hebben, een kleine spiebaan(vlakke oppervlakte) is je oplossing denk ik.
Had je de lagerring zelf al helemaal schoongemaakt en daarna vet aangebracht?
Je zou een extra lager wiel tegen de tandband kunnen laten drukken om de band wat meer grip te geven.

Hoop dat je hier wat mee kan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NitSuA
Dank, ik wilde een schroef aan het uiteinde van de as lassen, en dan zo’n zelfde hexagoon vormpje uit het metalen plaatje van de deksel figuurzagen. Misschien omslachtig, maar zou moeten werken. Even monnikenwerkje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wally1987
NitSuA schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 13:41:
Dank, ik wilde een schroef aan het uiteinde van de as lassen, en dan zo’n zelfde hexagoon vormpje uit het metalen plaatje van de deksel figuurzagen. Misschien omslachtig, maar zou moeten werken. Even monnikenwerkje.
Boor 2 gaten in de grote pulley en schroef hem onder het plateau vast, dan is de as er alleen om alles in plaats te houden.

P.s.
je zou ook kunnen kijken naar een binnentandwiel in de binnendiameter van de lagerring, die dan aandrijven met een klein tandwiel direct op de as van de motor. Ook makkelijk uit hout te maken en je kan het ook uit kunststof maken als het nodig is(Pvc of POM.)

[ Voor 22% gewijzigd door wally1987 op 20-04-2024 14:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NitSuA
Goed idee om het tandwiel aan de deksel vast te maken. Het nadeel alleen is dat ik er dan niet meer bij kan, en dus de riem niet meer om de tandwielkast kan doen (en spannen).

Het grote binnentandwiel is zeker ook een goed idee, dat was mijn eerste idee eigenlijk ook, echter kan ik nergens online zo een tandwiel vinden. En ik heb dan een andere motor nodig met veel meer toeren. In deze opstelling heb ik dan weer wel veel meer torsie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Fietstandwielen en een ketting op maat?

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wally1987
NitSuA schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 16:23:
Goed idee om het tandwiel aan de deksel vast te maken. Het nadeel alleen is dat ik er dan niet meer bij kan, en dus de riem niet meer om de tandwielkast kan doen (en spannen).

Het grote binnentandwiel is zeker ook een goed idee, dat was mijn eerste idee eigenlijk ook, echter kan ik nergens online zo een tandwiel vinden. En ik heb dan een andere motor nodig met veel meer toeren. In deze opstelling heb ik dan weer wel veel meer torsie.
Daar kun je gewoon een gratis Gear generator voor pakken die er genoeg te vinden zijn, zoals
deze, deze of deze en anders deze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online

Onbekend

...

Begrijp ik het nu goed dat de as van de droogmolen bovenop de centraal aangedreven as komt te staan?
Draait dat ding dan ook vrij licht als er zware was aan hangt en dat ding niet helemaal in evenwicht is?

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Dit gaat nooit werken, bij de minste onbalans valt de boel om.
Je moet al een aardig contragewicht onder de kist hebben en een stevige as + aandrijving om überhaubt enige rotatie mogelijk te maken.
Of je moet alleen zakdoekjes willen drogen, kan ook natuurlijk......

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• treative
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 07-05 20:20
is een plandondventilator geen optie?

Sig

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NitSuA
treative schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 18:50:
is een plandondventilator geen optie?
Zeker, maar te makkelijk 😜

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvRijn
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 16:52
Yaksa schreef op zondag 21 april 2024 @ 12:27:
Je moet al een aardig contragewicht onder de kist hebben en een stevige as + aandrijving om überhaubt enige rotatie mogelijk te maken.
Beton contragewicht van een kapotte wasmachine op de kop tikken en er in leggen, kom je denk wel een behoorlijk eind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
Yaksa schreef op zondag 21 april 2024 @ 12:27:
Het hoeft geen 1600 toeren te draaien, zoals bij een centrifuge.
Als je het filmpje van het oorspronkelijke apparaat bekijkt, dan draait dat vrij rustig rond.
En ja, je moet niet alle wasgoed aan een kant hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Laatst online: 15:23
Ik heb wel m'n bedenkingen na dit gelezen te hebben:
De motor is ruim sterk genoeg, echter slipt het bandje om de tandwielen door bij veel weerstand. Ik wil dit proberen op te lossen door het bandje strakker te spannen
Als dit nu al het geval is, dan wordt dat met droogmolen en wasgoed bepaald niet beter. Dan heb ik m'n twijfels of het met strakker spannen een langdurige oplossing wordt, denk dat je meer kans hebt met tandwielen en ketting ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 16:00

Mavamaarten

Omdat het kan!

Een riem (met tandjes dus) lijkt me ook wel een simpele low-cost oplossing als een tandloos bandje slipt. Geruisloos ook.

Android developer & dürüm-liefhebber

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 454358

vraag me af of het werkt.
Bij harde wind droogt de was vrij snel, bij een heel klein briesje niet echt, zeker niet in 2 uur, en dit zou toch vergelijkbaar moeten zijn met max een heel klein briesje?

Maar het bouwen is vaak leuker dan het resultaat :+ :+ :+ _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• internjet
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21-04 21:40
Ik ben wel benieuwd wat er wan dit project is geworden...
@NitSuA Heb je nog een update?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paulklooster
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 24-04 09:11
Ik ben ook heel benieuwd!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• NitSuA
foto's en update komen eraan!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Twiek-San
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 16:08

Twiek-San

• Volts jolt, current kills •

De TS kan zelf wel bepalen wanneer hij een update heeft.

[ Voor 84% gewijzigd door SA007 op 06-11-2024 16:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twiek-San
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 16:08

Twiek-San

• Volts jolt, current kills •

Wanneer je een update hebt, ben ik daar reuze benieuwd naar. Vooral de oplossing voor de stabiliteit van het draaiende rek lijkt me niet eenvoudig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NitSuA
Hierbij dan eindelijk de update, mijn prioriteiten laten tijdelijk even ergens anders 😉, en ik liep tegen 3 probleempjes aan. Het was ook even gedoe om de fimpjes geupload te krijgen, maar dank voor jullie geduld!

Ik heb het geheel in elkaar gekregen, echter tegen drie problemen aangelopen:
  1. De deksel en de as zijn niet stevig genoeg met elkaar verbonden
  2. De lazy susan ring draait te stroef
  3. Er is teveel moment op de as en de motor, het rubberen bandje slipt door
Hoe het er van binnen uit ziet (hij kan beide kanten op verschillende snelheden ronddraaien):

Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.

Bekijk op YouTube
Binnenwerk ronddraaiend wasrek

Probleem 1. De deksel en de as.
De deksel moest steviger aan de as verboden worden, echter moest de deksel ook verwijderbaar zijn om het binnenwerk van het apparaat te bevestigen. Na veel wikken en wegen heb ik een 6-kant bout aan de as laten lassen, en met een 4mm metalen plaatje een contra 6-hoek met de figuurzaag eruit gezaagd. Op deze manier slipt de deksel niet meer door, én is hij erop en eraf te halen om het binnenwerk te kunnen bevestigen.

Hier zie je dat de as doordraait:

Bekijk op YouTube
Doordraaiende deksel en as

En dit zij de foto's van de oplossing:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WhwOWc17Ys6yeiXjBpp5_sNykjU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dqvMK9AL35eagASgkd2Z7pXs.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5qGgUWEbR2-py-wjNgjyMnrS_oU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PcPa9wPsYQ0jwICutqZobckm.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fRxEJ1LHQNWKkjM2SlFhgEzFw5M=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OlKkbZVJzNaUuU4GhI7AXnAT.jpg?f=fotoalbum_tile

Omdat de deksel verwijderbaar moet zijn om bij het binnenwerk te komen, heb ik lang nagedacht hoe ik dit goed momentbast kon maken. Ik kon de as namelijk niet permanent vast maken aan de deksel omdat de as nog verbonden moest worden in de motor (met het rubberen bandje).

Probleem 1 is hiermee opgelost :*)

Probleem 2. De ring is te stroef
Wanneer de deksel draait, zie je dat de Lazy Susan ring niet altijd meedraait. Ook als ik de ring handmatig draai, heeft hij bepaalde plekken waar hij heel moeizaam doorheen draait. Er is een afstelschroefje in de zijkant van de ring, maar ik krijg hem niet soepel. Heeft misschien ook met de kwaliteit van de ring te maken.

Bekijk op YouTube
Vastzittende Lazy Susan

Probleem 3. De motor heeft niet genoeg moment, waardoor de rubberen band doorslipt
Zoals je ziet draait het systeem inclusief wasrek rond 😉. Het probleem nu is alleen dat het wasrek niet zozeer te zwaar is voor het motortje, maar wel voor het rubberen riempje. Je hoort hem doorslippen. Het moment is gewoon te groot. En dit is we lastig op te lossen. Waar ik aan zit te denken, is om het tandwiel dat nu rondom de as zit, te verwijderen, en een groot binnentandwiel aan de deksel te bevestigen, zoals geadviseerd door @wally1987 . En dan een motortje met een andere snelheid (even berekenen) en die met een kleiner tandwiel de grote ring laten draaien. Zoiets dus, maar dan met een groter binnentandwiel. Probleem is alleen dat ik die nergens kan vinden en laten maken is kostbaar.

Hier zie / hoor je het probleem:

Bekijk op YouTube
Doorslippend rubberen bandje, teveel moment

ps. Overigens staat het rek met de clipjes super stabiel :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wally1987
Was al benieuwd naar de update.

Volgens mij is de stelschroef in de ring geen stelschroef, eerder een kanaal om de lagers te kunnen verwijderen. Had je de stelschroef er al eens helemaal uit gedraaid en is de punt van de stelschroef vlak?

Denk dat meer druk en/of meer contact de oplossing zijn voor het slippen van de riem. Eventuele andere oplossingen zijn inderdaad tandwielen of een (fiets)ketting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NitSuA
thnx! ja, en ik dacht misschien kan ik de aandrijving op een geheel andere manier doen. Weet niet of het sterk genoeg is, maar ik dacht misschien iets met magneetjes onder de deksel monteren en zo een systeem maken dat ook kan doorslippen wanneer het wasrek niet kan ronddraaien omdat het ergens tegenaan loopt?

Ik zal de stelschroef even onderzoeken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wally1987
Zoals ik het begrijp, eigenlijk iets als een magnetische koppeling? Ik denk persoonlijk dat je aandrijving zelf gewoon goed is, alleen een pulleywiel mist om het contact te vergroten tussen riem en tandwiel.

Eigenlijk zou je, net als een magnetron, een armatuur met lagers hebben die tussen de kist en de plaat in rollen. Denk dat je vrij snel klaar kan zijn als je gewoon een oude magnetron stript van zijn armatuur en de kunststof wielen vervangt door kogellagertjes. Je zou zelfs kunnen kijken of de overbrenging te gebruiken valt.
Pagina: 1