Vervangen qnap

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Casray
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 02-02 17:27
Hey,

In mijn gedachten speelt de optie om onze qnap te gaan vervangen, maar ik weet niet goed wat de slimste keus is.
Ik denk dat er 3 opties zijn, de nas vervangen voor een nieuw model, een server maken, of een homelab (nog niet heel goed ingelezen, maar is dit eigenlijk niet gewoon een thuisserver.

Wat wil ik:
Een optie om een goede backup te maken van onze gegevens in een raid opstelling (de huidige raid opstelling hergebruiken wellicht). Deze moet ook bereikbaar zijn via iPad en surface en de pc. Eventueel ook vanuit buiten eigen netwerk te bereiken, maar dat is geen 100% vereiste.

Wat hebben we momenteel:
Qnap ts420 in raid 10 ( meen ik )
Oude setup: i5 2500k, gskill 4x4gb 1600, msi n570gtx twin frozer, asus p8p76 pro rev 3.1.

Hopelijk kunnen jullie mij adviseren in wat de beste oplossing gaat zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:57

nelizmastr

Goed wies kapot

Als je geen use case voor een echte server of homelab (wat meer is dan een losse server doorgaans) dan is een nieuwe NAS het beste, dat is ook qua energie het zuinigst.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:39
Waarom wil je de nas vervangen? Mijn ts-410 draait nog steeds prima, maar het enige dat dat ding moet doen is gewoon bestanden serveren. Wat is je usecase?

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
als het alleen bestandjes serveren is mooi zo laten? (misschien als je ruimte gebrek hebt voor grotere disks gaan? )

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Casray
Hey, bedankt voor de reacties.
De ts 420 is zeer traag, het laden van foto’s op een iPad bijvoorbeeld is amper te doen. Ook het benaderen vanuit de desktop gaat niet smooth.
Wat betreft ruimte is de opslag voldoende op dit moment.
Hij wordt vooral gebruikt om foto’s en filmpjes op te spiegelen en dus te kunnen bekijken via mobiele apparaten en back ups te maken van bestanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:20

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Nou is de TS-420 natuurlijk al wat ouder en geen snelheidsmonster, maar als je zelfs al een foto niet snel kan laden zou ik ook eens naar de rest van je IT-installatie kijken.
En mocht je wat anders zoeken, er zijn genoeg mooie QNAP en Synology NAS'en die aan je wensen voldoen :)

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 14:52
Ik zie ook niets in jouw gebruik wat vervanging van die TS-420 zou rechtvaardigen dus lekker nog een paar jaar houden zou ik zeggen.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter-rm
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 23:22
kijk eens op de ts420 bij dashboard wat het cpu/memory gebruik is als je een foto naar de ipad haalt.
als dit in het rood loopt, weet je wat het knelpunt is.

zoals hierboven al aangegeven moet dit snel kunnen. op mijn ts412 (1.3 ghz arm/256Mb) merk ik geen noemenswaardige vertraging met 4Mb jpegs naar de pc.

voor zover ik weet heeft de ts420 een 1.6ghz arm processor en maar 512Mb aan memory. Met 2x 1Gbit netwerk is dat laatste normaal geen knelpunt.

[ Voor 20% gewijzigd door peter-rm op 04-03-2024 13:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Casray
@peter-rm zojuist even geprobeerd om de NAS naar een foto te laten zoeken, de cpu gaat dan idd in het rood op 81% zojuist tijdens het benaderen met Qfile zelfs 96% cpu.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/suZJrTqLcTg1p2BWDoNf0smAW_Q=/x800/filters:strip_exif()/f/image/SBJMD4mp4oj8rOO25OTAudIT.png?f=fotoalbum_large81%

[ Voor 6% gewijzigd door Casray op 04-03-2024 16:33 ]

Pagina: 1