Intergas Kombi Kompakt HRE 36/30A CW5

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RBO07
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 03-03-2024
Hallo,

Voor zover ik weet heeft de Intergas Kombi Kompakt HRE 36/30A CW5 geen interne boiler in zich.
Waarom zie ik dan toch gasverbruik op de dagen dat we niet thuis zijn en de thermostaat uit staat? De E-Twist app geeft dan ook aan dat er tapwater verwarmd wordt. En nee, voor zover ik weet heb ik geen lekkage :)

Aanvullende vraag: mijn CV is regelmatig met een loepje bezig van indicatie 3, 7, 4. Wat is tie aan het doen? :)

Mijn dank is alvast verpletterend voor jullie reacties!

Met groet,
Robert

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pistole
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:04

pistole

Frutter

Hi,

je zou dit ook in documentatie moeten kunnen terugvinden (met name de statusindicatoren). Vermoedelijk heb je een 'comfort' stand (al dan niet in combinatie met zelflerend vermogen) aanstaan voor tapwater?

Ik frut, dus ik epibreer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeetIkHetNou
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 04-05 15:25
Vrij zeker dat je naar de tapwater comfortmode zit te kijken. Daarmee start het toestel regelmatig op om zichzelf warm te houden, voor het geval dat je tapwater wil hebben. Dan kan hij je dat zsm leveren.

Dat is echt ontzettend zonde vh geld, afhankelijk van hoe vaak je tapwater nodig hebt.

Die functie kan je meestal uit zetten, zal wel in de handleiding staan hoe/wat.

[ Voor 12% gewijzigd door WeetIkHetNou op 03-03-2024 17:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RBO07
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 03-03-2024
dank voor de tips! Zeer waardevol, dit moet het inderdaad haast wel zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thisisnotmyname
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 05-05 20:38
Hallo RB,

ik heb meen ik dezelfde ketel en heb die comfort stand ook aangepast, was zonde van het geld. Ik heb daarna nog veel meer aangepast en voor mijn gevoel heb ik daarna nog veel meer energie bespaard en comfort verhoogd.

Zo heb ik het vermogen verlaagd (temperatuur niet!) en de radiatoren ingeregeld, ik had het idee dat dit voor ons heel goed werkt. Het was een beetje werk maar ik zou niet meer terug willen.

Wellicht krijg je de smaak ook te pakken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flappie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09:52
Moet de tapwater comfort functie wel zijn.
Zie hier een instructie: YouTube: Intergas hre eco tap comfort uitzetten gasbesparing.

John Visser heeft daar nog wel meer tips staan over bijv. het verlagen van het vermogen bijvoorbeeld. Zou ik dus ook zeker even naar kijken want de meeste installateurs doen dat niet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sygys
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 01-05 13:17
Flappie schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 14:59:
Moet de tapwater comfort functie wel zijn.
Zie hier een instructie: YouTube: Intergas hre eco tap comfort uitzetten gasbesparing.

John Visser heeft daar nog wel meer tips staan over bijv. het verlagen van het vermogen bijvoorbeeld. Zou ik dus ook zeker even naar kijken want de meeste installateurs doen dat niet :)
Wat je niet moet vergeten is dat een CV ketel op een lager vermogen ook vele malen langer bezig is om het water te verwarmen. Ja hij verbruikt minder gas per minuut. maar vervolgens is hij wel 2 keer zo lang bezig. Aangezien het rendement van een ketel maar 110% is en met het verlagen van het vermogen je wellicht dichter naar de 110% gaat scheelt dit zo ontzettend weinig dat ik persoonlijk het voornamelijk fijn vind dat het huis warm wordt. Daarnaast zijn moderne ketels tegenwoordig allemaal modulerend. Ze passen zelf dus het vermogen aan waardoor het handmatig verlagen alleen maar zorgt dat de ketel niet meer vermogen kan pakken als het wel nodig is. Als je een goede thermostaat hebt met fatsoenlijke PID regeling dan regelt deze op welk vermogen de ketel moet stoken. Het is naar mijn mening bullshit om die lager te zetten op een moderne CV ketel. Als je nog een oude niet modulerende ketel hebt dan is het inderdaad slim om het vermogen te verlagen. Echter geloof ik niet dat die er nog veel zijn in nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees85
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 13:13
@sygys Wel bijzonder dat de ketelfabrikanten toch adviseren het vermogen in te stellen op de maximale afgifte capaciteit van het verwarmings circuit.....
Pagina: 1