Isolatie klemmen tussen regelwerk?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anbe
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 07-10-2024
Binnenkort wordt onze zolder geïsoleerd met 100 mm pir platen. Er werd mij uitgelegd dat er een lattenwerk op het dakbeschot gemaakt wordt en dat daar te platen tussen geklemd worden zoals op deze foto:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sb2AV1Z4UiK3IGhH98XsYhqMJB4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/yC3BowiVVhsQQJQAZ15nAzFL.jpg?f=user_large

Controlfeak, met boerenverstand, zonder veel kluservaring 8)7 als ik ben, heb ik allerlei filmpjes op youtube gekeken. Nu zie ik dat het eigenlijk niet op deze manier gedaan wordt, maar dat iedereen de platen rechtstreeks aan elkaar laten aansluiten.

Ik ben bang dat we door de houten latten tussen de pir platen koude bruggen gaan creëren. Is deze angst reëel en moet ik aangeven dat het anders moet? Of is deze methode normaal en moet ik gewoon vertrouwen dat hij absoluut meer ervaring heeft dan ik?

Het zou balen zijn als ik achteraf moet denken dat ik er bij voorbaat geen goed gevoel bij had, dus ik hoop dat jullie mee willen denken zodat ik er niet meer onzeker over hoef te zijn O-)

Beste antwoord (via Anbe op 03-03-2024 08:45)

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:41
Zou niet weten waarom je dat voor pir zou doen, want het geeft inderdaad behoorlijk wat verlies in de warmteverliesberekening in ubakus.

Of zijn deze balken dikker dan de PIR plaat zelf en schroeven ze daarna gips tegen de balken aan?

Ik zou zo groot mogelijke platen direct tegen het dak schroeven/lijmen. Is je dak recht dan hier direct weer gips op, of een een dun regelwerk hier bovenop zodat je daar je gips op kan schroeven.

[ Voor 32% gewijzigd door LED-Maniak op 03-03-2024 08:33 ]

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:05

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Zoals je het verwoord komen er dan ‘latten’ van ca 100x20mm tussen te liggen? Dat zijn eerder balken dan latten. Dus als ze het over latten hebben dan denk ik dat ze er toch gewoon boven op liggen.
Heb je een schets of voorbeeld van hoe ze het willen uitvoeren?

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:11
de latten gaan over de bestaande balken normaal en daar zit je isolatie tussen geklemd, tegen het dakbeschot aan.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelle Brolnir
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 09-10 23:23
Nou, ik zou om verduidelijking vragen. Ze doen wel eens ventilatielatten aanbrengen tussen dakbeschot en pir platen. Of ze klemmen het tussen de gordingen/verticale balken. En heel af en toe worden de pir platen, zoals op de foto, tegen het dakbeschot aangedrukt door raggels. Dan heb je ook nog de methode pir tegen dakbeschot lijmen maar dat zou ik persoonlijk niet willen.

Hoe dan ook, vraag het na.

Frontpagemoderatie functie tweakers: -1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anbe
Hoe is het begreep worden er latten geplaatst op het dakbeschot, en daar tussen de pir platen.
Deze foto is met wol ipv pir, maar dit is het idee

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q84mtXKj5eN10Q3HElJCEcyIFTQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2flgyel4OBhcYGSIGikEKSmt.webp?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anbe
dus dan is het inderdaad meer een extra balk die gecreëerd wordt.
Mijn onzekerheid zit er in dat hout natuurlijk minder isoleert dan pir waardoor er koude bruggen ontstaan.
Is die angst terecht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:05

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Ik werd wat verward door de term óp het dakbeschot. Ik dacht meer aan een situatie: pannen er af, isoleren, pannen er op.
Maar jij bedoelt dus latten ónder het dakbeschot 😎
Ligt er al isolatie op het dak, of is dit het eerste?
Houden ze ook rekening met dampspanning/condensatierisico? Dat vind ik namelijk spannender dan puur de koudebrug.

Je hebt wel gelijk hoor, het hout is een koudebrug. Isoleert slechter dan de PIR. Maar het risico daarvan is vooral condens. En niet zozeer de koude zelf.

[ Voor 50% gewijzigd door bartvl op 03-03-2024 08:28 ]

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• LED-Maniak
Zou niet weten waarom je dat voor pir zou doen, want het geeft inderdaad behoorlijk wat verlies in de warmteverliesberekening in ubakus.

Of zijn deze balken dikker dan de PIR plaat zelf en schroeven ze daarna gips tegen de balken aan?

Ik zou zo groot mogelijke platen direct tegen het dak schroeven/lijmen. Is je dak recht dan hier direct weer gips op, of een een dun regelwerk hier bovenop zodat je daar je gips op kan schroeven.

[ Voor 32% gewijzigd door LED-Maniak op 03-03-2024 08:33 ]

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Anbe schreef op zondag 3 maart 2024 @ 07:38:
Ik ben bang dat we door de houten latten tussen de pir platen koude bruggen gaan creëren.
Koudebruggen zullen het niet zijn, hout isoleert dusdanig dat het niet snel problemen geeft.
Het vermindert wel de isolatie een beetje.
Zou je door de PIR heen schroeven met metalen schroeven, dan krijg je wel koudebruggen én problemen.

Constructief is het echter wel veel steviger/veiliger om met latten/balken te werken.
PIR lijmen kan, zeker fabrieksmatig gelijmde panelen kunnen veel hebben. Die worden volledig van lijm voorzien en daarna goed samengedrukt.
Maar als je zelf gaat lijmen ben je volledig afhankelijk van de hechting. Is je ondergrond geverfd dan trek je mogelijk de verf eraf. Is je dak hol of bol, dan raken de platen maar op een of twee plaatsen het dakbeschot.

Ik durf niet te zeggen of het nodig/nuttig is.
Wat ik wel weet is dat bij bitumen platte daken er veel is geïsoleerd met glaswol. Dat ging meestal goed, maar af en toe niet. En dan rot je dak weg in 5 jaar.
Je kunt dus een aannemer tegen komen die nog nooit problemen heeft gezien en je hebt er ook bij die na 2 of 3 weggerotte daken het nooit meer doet.
Beiden hebben ze soort van gelijk.

Een 'bij mij werkt het super' zegt dus niet heel veel. Elk huis is anders en iedereen werkt op z'n eigen manier....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
TheGhostInc schreef op zondag 3 maart 2024 @ 09:10:
[...]

Koudebruggen zullen het niet zijn, hout isoleert dusdanig dat het niet snel problemen geeft.
Zou je door de PIR heen schroeven met metalen schroeven, dan krijg je wel koudebruggen én problemen.
Dus je zegt dat een paar schroeven van 4.8mm die strak geklemd zitten in de isolatie meer warmteverlies gaan opleveren dan een complete balk over de gehele lengte waarbij PIR door TS zijn aannemer geklemd gaat worden en dus best risico dat er spleten tussen zitten? Ubakus gaf een behoorlijk verschil tussen met gordingen of zonder gordingen tussen de platen. Die paar schroeven zal het verschil niet maken.

Ik vraag mij af of aannemer van TS wellicht nog een klimaatfolie toevoegt gezien hij alleen wil klemmen?
Maar als je zelf gaat lijmen ben je volledig afhankelijk van de hechting. Is je ondergrond geverfd dan trek je mogelijk de verf eraf. Is je dak hol of bol, dan raken de platen maar op een of twee plaatsen het dakbeschot.
Eens. Aan de andere kant, hoeveel gewicht moet de lijm houden? Vergeleken het oppervlakte waar je mee kan lijmen(bijvoorbeeld met een high tack of flexibele pur) zal de last laag zijn. De naden pur je bij PIR platen vaak ipv. klemmen gezien het zo'n rigide plaat is. Tenzij je super goed kan zagen en de balken recht zijn uiteraard.
Wat ik wel weet is dat bij bitumen platte daken er veel is geïsoleerd met glaswol. Dat ging meestal goed, maar af en toe niet. En dan rot je dak weg in 5 jaar.
Dat is natuurlijk een compleet andere situatie dan een pannendak waarbij het dakbeschot aan de andere kant kan ademen. Dan ga ik er van uit dat er alleen een winddichte, damp open folie onder de pannen ligt. Ik neem aan dat de aannemer hier ook naar gekeken heeft.
Een 'bij mij werkt het super' zegt dus niet heel veel. Elk huis is anders en iedereen werkt op z'n eigen manier....
Bij mij werkt het super. :P

Maar goed, als de TS zijn aannemer er goede ervaring mee heeft, aan de specs kan voldoen, kan aantonen dat klemmen prima werkt en verantwoordelijkheid neemt voor zijn werkzaamheden(ook over 10 jaar), dan zal hij het wel weten.

[ Voor 9% gewijzigd door LED-Maniak op 03-03-2024 09:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pejdref
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21:13
TheGhostInc schreef op zondag 3 maart 2024 @ 09:10:
[...]

Constructief is het echter wel veel steviger/veiliger om met latten/balken te werken.
PIR lijmen kan, zeker fabrieksmatig gelijmde panelen kunnen veel hebben. Die worden volledig van lijm voorzien en daarna goed samengedrukt.

Ik durf niet te zeggen of het nodig/nuttig is.
Je kunt dus een aannemer tegen komen die nog nooit problemen heeft gezien en je hebt er ook bij die na 2 of 3 weggerotte daken het nooit meer doet.
Beiden hebben ze soort van gelijk.

Vul het in op Ubakus, het scheelt meer dan een beetje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:11
LED-Maniak schreef op zondag 3 maart 2024 @ 09:48:
[...]

Dus je zegt dat een paar schroeven van 4.8mm die strak geklemd zitten in de isolatie meer warmteverlies gaan opleveren dan een complete balk over de gehele lengte waarbij PIR door TS zijn aannemer geklemd gaat worden en dus best risico dat er spleten tussen zitten? Ubakus gaf een behoorlijk verschil tussen met gordingen of zonder gordingen tussen de platen. Die paar schroeven zal het verschil niet maken.

Ik vraag mij af of aannemer van TS wellicht nog een klimaatfolie toevoegt gezien hij alleen wil klemmen?

[...]
Die schroeven geleiden kou door je constructie waardoor er aan de binnenzijde condens op kan komen. Dat zullen die houten balken niet doen.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
No Hands schreef op zondag 3 maart 2024 @ 12:08:
[...]

Die schroeven geleiden kou door je constructie waardoor er aan de binnenzijde condens op kan komen. Dat zullen die houten balken niet doen.
Snap ik. Aan de binnenzijde, waar direct het gips en aan de andere kant je vochtige en warme ruimte is.
Wat wil het daar doen? Het is werkelijk een oppervlakte van niets. Zeker als je zo'n 10cm+ aan PIR hebt zit er een gradient in hoe koud de kop van die schroef is.

Alternatief is een sleuf tussen het hout en PIR, omdat het geklemd is en je dak flink is uitgezet door de warmte of omdat het PIR niet perfect haaks gezaagd is. Want als hij klemt, dan is het maar de vraag hoeveel en waar. Dan heb je een open verbinding naar buiten die vele male groter kan zijn én kan tochten, wat die schroef niet doet.

In het voorbeeld van de TS zie je ook blote schroeven die de aangebrachte balken vasthouden aan het dakbeschot. Dat is dan toch net zo'n probleem?

Ik heb het hier met schroeven op een verticale wand. Het is een heel gangbare manier om bijvoorbeeld gips+PIR op deze manier vast te zetten. Op de warmtebeeldcamera is het heel lastig te zien waar ze zitten. Na 3 jaar nog geen vlekje of hint te zien van problemen.

[ Voor 10% gewijzigd door LED-Maniak op 03-03-2024 12:30 ]

Pagina: 1