Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RHarten
  • Registratie: Juli 2023
  • Niet online

RHarten

Versgebakken

Topicstarter
Hi allen,

Zonet heb ik mijn nieuwe systeem eindelijk afgebouwd. Mijn 7800X3D processor zit er netjes bij, en de BIOS heeft strakjes alles al automatisch op de beste overclock en instellingen gedraaid zonder teveel gedoe.

Alleen geven Windows Task Manager en Radeon Software aan dat mijn iGPU boven de 650 graden Celsius draait!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tExJzW_e0FazqHHy5J7hou_u2Ek=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/XINJhDhSEU39DaWjQgIcW7iS.png?f=user_large

Kan natuurlijk niet als alle andere onderdelen onder de 35 graden liggen, maar ik maak me zorgen dat er een deel van mijn processor of iets alsnog niet goed ligt. Heb een BIOS-update uitgevoerd op mijn X670E Tomahawk Wifi, maar dat veranderde niks.

Kan ik dit veilig negeren? Is het mogelijk om dit op te lossen en een normale, precieze afmeting te krijgen van de temperatuur in mijn processor? Alvast bedankt.

Beste antwoord (via RHarten op 06-03-2024 16:19)

• Hextrasher1975
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 10-02 00:24
Ik heb ook een 7800X3D op een X670 bord (Asus X670E-A), maar bij mij geeftie gewoon netjes de temperatuur weer, heb wel de AMD Radeon drivers geinstalleerd staan, naast de nVidia drivers voor de RTX4070Ti. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GEDj1b6IK1vabH5nczBacCQSvaU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/3aDcb8Bpz1PhvtALdsZbzv9v.jpg?f=user_large

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpamLame
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 29-06 13:58

SpamLame

niks

Moet haast wel een meet/reken/display/driver fout zijn.

Kijk eens met GPUz/MSI afterburner/tool naar keuze hoe de temps van de iGPU daar zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RHarten
  • Niet online

RHarten

Versgebakken

Topicstarter
Hi SpamLame,

Met MSI Afterburner helaas hetzelfde resultaat.
Weet iemand toevallig hoe ik dit kan oplossen, anders dan de iGPU uitschakelen in BIOS?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JappieR
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 21:16
Neem gewoon contact op met de verkopende partij, er van uitgaande dat je het nieuw hebt gekocht er nog gewoon garantie op zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RHarten
  • Niet online

RHarten

Versgebakken

Topicstarter
Ik heb via BIOS en HWInfo dubbel gecheckt maar in die gevallen heeft de iGPU helemaal geen temperatuur-sensor (deze waarschijnlijk gedeeld met of deel van de processor.)
Wanneer ik iets via Hybrid Graphics gebruik (en dus de grafische chip in de processor) valt de temperatuur van 655C naar 0C, dus ik neem aan dat dit een visueel probleem is (0 = 1, 655 = 1 binair?) wanneer de iGPU aan of uit staat.

Aan een vriend gevraagd en hij heeft een vergelijkbare reading maar met een TMPIN06 poort op een vergelijkbare X670 mobo, dus ik neem aan dat het gelukkig vooral een software/driver/mobo-gerelateerd probleem is.

Als iemand vergelijkbare ervaringen of oplossingen heeft hoor ik het graag.
Bedankt voor het meedenken.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Hextrasher1975
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 10-02 00:24
Ik heb ook een 7800X3D op een X670 bord (Asus X670E-A), maar bij mij geeftie gewoon netjes de temperatuur weer, heb wel de AMD Radeon drivers geinstalleerd staan, naast de nVidia drivers voor de RTX4070Ti. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GEDj1b6IK1vabH5nczBacCQSvaU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/3aDcb8Bpz1PhvtALdsZbzv9v.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RHarten
  • Niet online

RHarten

Versgebakken

Topicstarter
Hi Hextrasher,

Gemotiveerd door jouw antwoord heb ik eens de iGPU individueel gebenchmarkt zonder de dGPU en hij draait dan proper(?) doorgegeven temperaturen van 0~5C + 100% util. De sensor rapporteert helemaal niet bij HWInfo wanneer hij niet in gebruik is, en wanneer ik het wel gebruik dan gaat de temperatuur naar 0 en omhoog wanneer iets het gebruikt. Misschien een eco-feature? Ik duik even verder in de BIOS om te zien wat er specifiek is veranderd waardoor dit gebeurt, maar ik weet op zijn minste dat het werkt dus ik heb veel minder zorgen.
Pagina: 1