Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dekar
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19:54
Mijn vraag
ik zag vandaag een video waar een helium ballon naar de achterkant van een auto beweegt als de auto remt, omdat de lucht in de auto naar voren beweegt. Dat leidde mij tot de vraag, kan ik stikken door een gebrek aan lucht in een limousine als de limo super hard remt?
Aantal aannames:
- limo is luchtdicht en 1 atm bij stilstand
- limo is een ronde buis van 10 meter lang, 1 meter in diameter
- limo remt met een kracht van 10G
- ik zit achterin de limo
- ik ben immuun voor excessieve G krachten

Eigenlijk wil ik dus de luchtdruk weten in de twee extremen van de limo.

Wat heb ik geprobeerd:
Ik weet dat P=hρg en F=ρA, maar ik kom daar niet zo ver mee. Iemand die me kan helpen?

EKBuilds.nl - Op maat gemaakte PC's

Beste antwoord (via Dekar op 03-03-2024 10:03)

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Wat @Part hierboven zegt idd.

Bij 1G neemt de luchtdruk met ongeveer 13 pascal per meter af.
Bij 10G over 10m is dat 1300 pascal = 13mbar.
13mBar is ook het verschil tussen een hogedrukgebied en een lagedrukgebied (qua weer).

Ben ik nou zo dom of zijn jullie nou zo slim?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheez50
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20:26
Korte antwoord, nee.

Je hebt een volume zuurstof in je longen. Die is niet spontaan weg. Een limo remt niet langer dan een paar seconden. Het luchtdrukverschil zal nooit zodanig groot worden dat je je longinhoud verliest. Dus zelfs als de limo afremt van mach 1 met 98,1 m/s^2 heb je genoeg tijd om ff te stoppen met ademen. Als je niet immuun voor de G-krachten zou zijn wordt het leuker: De riem zou wel eens je longen kunnen leegpersen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17:32

Illusion

(the art of)

Nee dat kan niet.

Stel dat je met 10g remt, dan neemt je snelheid met 98 m/s per seconde af. Neem aan dat je met 98 m/s reed (ca 350km/u), dan sta je binnen 1 seconde stil. Zolang kan jij je adem wel inhouden hoop ik.

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toerq
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 26-05 11:47
Kan zijn dat je al dood bent voordat de limo afremt, voordat die op een snelheid zit om met 10g af te remmen is denk ik je zuurstof al op in je luchtdichte buis maar ik kan het mis hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Je kan iets langer zonder zuurstof dan je denkt. Een periode van 10 seconden kan vrijwel iedereen wel hebben en in een zwembad kan bijna iedereen dat ook wel.

Stel je remt met 10G voor 10 seconden, dan kom je dus van een snelheid van 350 km/u tot stilstand in 10 seconden... dat kan je lichaam wel aan qua zuurstof en 350 km/u is een behoorlijk hoge snelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toerq
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 26-05 11:47
Delerium schreef op zondag 3 maart 2024 @ 00:09:
Je kan iets langer zonder zuurstof dan je denkt. Een periode van 10 seconden kan vrijwel iedereen wel hebben en in een zwembad kan bijna iedereen dat ook wel.

Stel je remt met 10G voor 10 seconden, dan kom je dus van een snelheid van 350 km/u tot stilstand in 10 seconden... dat kan je lichaam wel aan qua zuurstof en 350 km/u is een behoorlijk hoge snelheid.
Bij wie langer dan 3 seconden aan een kracht groter dan 7-10 G wordt blootgesteld, treedt bewusteloosheid op. Wie enkele seconden aan krachten van 10-14 G onderhevig is, overlijdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eLScha
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Delerium schreef op zondag 3 maart 2024 @ 00:09:

Als je 10 seconden met 10g remt kom je van 3500 km/h.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 09:25
Je moet niet alles geloven wat je op Tiktok ziet. De luchtdruk in de auto verandert niet doordat deze remt. Je kunt gewoon doorademen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Dekar schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 23:28:
…omdat de lucht in de auto naar voren beweegt.
Dus vanaf nu iedereen z'n voorramen maar blokkeren en dichtkitten zodat de lucht er niet uit kan. Ventilatieroosters verplaatsen naar achteren en alles luchtdicht maken voorin. Je moet natuurlijk wel de lucht tegenhouden in het geval van een noodstop.

Om dan nog maar niet te spreken over het verstevigen van je achterruit(en) omdat die vacuüm worden getrokken...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ad de Jong
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19:17
PhilipsFan schreef op zondag 3 maart 2024 @ 00:23:
Je moet niet alles geloven wat je op Tiktok ziet. De luchtdruk in de auto verandert niet doordat deze remt. Je kunt gewoon doorademen.
Helemaal eens je moet zeker niet alles geloven wat er op TikTok, Facebook etc staat.

Ik denk dat @Dekar het over een filmpje van Mark Rober heeft en die weet heel goed waar hij het over heeft.
Met een goede uitleg ook.

Maar je moet niet in het extreme door gaan denken natuurlijk.

[ Voor 7% gewijzigd door Ad de Jong op 03-03-2024 13:35 ]

Mijn profiel op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joostje123
  • Registratie: September 2010
  • Nu online
Toerq schreef op zondag 3 maart 2024 @ 00:17:
[...]

Bij wie langer dan 3 seconden aan een kracht groter dan 7-10 G wordt blootgesteld, treedt bewusteloosheid op. Wie enkele seconden aan krachten van 10-14 G onderhevig is, overlijdt.
Ik heb laatst top gun maverick gekeken en de held maverick ging gewoon naar 10g.

Dus het kan wel!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 17:02

Blokker_1999

Full steam ahead

Zij die zeggen TikTok zijn volgens mij verkeerd, ik zeg YouTube en ga je zelfs de naam van de YouTuber geven: Mark Rober.

En het klopt. Als je hard remt in een bewegen de meeste dingen in die wagen naar voren. Een balon gevuld met helium is daar een uitzondering op, dit omdat helium lichter is dan lucht, de lucht sneller naar voren beweegt en de balon daarmee naar achteren wordt geduwd.

Nu zou ik zeggen: kijk nog eens terug naar dat filmpje, wanneer hij die glazen buis gevuld met water en 1 pingpong bal gebruikt als demo. Je zal zien dat de bal zich wel verplaatst bij versnelling en afremmen, maar dat er altijd wel water in zowat heel die buis blijft zitten. Lucht laat zich dan wel beter samendrukken, maar je gaat zoveel kracht nodig hebben om die lucht lang genoeg van jouw weg te houden dat je sowieso dood bent van andere krachten voordat je zult stikken.

@Joostje123, niet alles geloven wat je in films ziet, het is Hollywood! Dat gezegd zijnde, gevechtspiloten hebben heel wat hulpmiddelen die hen helpen om te gaan met hoge g-krachten. Daarnaast trainen zij daar ook op. Maar ook zij zullen zich beperken tot 8G a 9G voor slechts enkele seconden.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
Blokker_1999 schreef op zondag 3 maart 2024 @ 08:48:

@Joostje123, niet alles geloven wat je in films ziet, het is Hollywood! Dat gezegd zijnde, gevechtspiloten hebben heel wat hulpmiddelen die hen helpen om te gaan met hoge g-krachten. Daarnaast trainen zij daar ook op. Maar ook zij zullen zich beperken tot 8G a 9G voor slechts enkele seconden.
Meanwhile in Hongarije....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10:57
Dekar schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 23:28:

Dat leidde mij tot de vraag, kan ik stikken door een gebrek aan lucht in een limousine als de limo super hard remt?
Aantal aannames:
- limo is luchtdicht en 1 atm bij stilstand
- limo is een ronde buis van 10 meter lang, 1 meter in diameter
- limo remt met een kracht van 10G
- ik zit achterin de limo
- ik ben immuun voor excessieve G krachten
Je vergeet een aanname: de limo zou minutenlang achter elkaar moeten remmen, voordat je echt zou kunnen stikken.

The devil is in the details.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:49

Part

Helemaal niets.....

Hahn schreef op zondag 3 maart 2024 @ 09:26:
[...]

Je vergeet een aanname: de limo zou minutenlang achter elkaar moeten remmen, voordat je echt zou kunnen stikken.
En dan nog niet.
Kijk naar het luchtdrukverschil over 10 meter hoogte bij 1G. Dat is minimaal: je gaat niet dood als je 10 meter omhoog gaat.
Bij 10G is dit verschil 10x groter. Dus vergelijk het met het omhoog gaan naar 100 meter. Goed, je voelt dat wel op je trommelvlies maar dood door verstikking, nee.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Wat @Part hierboven zegt idd.

Bij 1G neemt de luchtdruk met ongeveer 13 pascal per meter af.
Bij 10G over 10m is dat 1300 pascal = 13mbar.
13mBar is ook het verschil tussen een hogedrukgebied en een lagedrukgebied (qua weer).

Ben ik nou zo dom of zijn jullie nou zo slim?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dekar
Bedankt voor alle antwoorden, maar ik was niet op zoek naar een loophole. Ik wil gewoon de exacte luchtdruk weten voor- en achterin de limo.

@Part @Juup betekent dat dan dat als de limo 500 meter zou zijn, dat dan de druk wel degelijk voldoende is om iemand te doen laten stikken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21:41
Dekar schreef op zondag 3 maart 2024 @ 09:49:
Bedankt voor alle antwoorden, maar ik was niet op zoek naar een loophole. Ik wil gewoon de exacte luchtdruk weten voor- en achterin de limo.

@Part @Juup betekent dat dan dat als de limo 500 meter zou zijn, dat dan de druk wel degelijk voldoende is om iemand te doen laten stikken?
Stik je in de Alpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dekar
Nee, maar daar is het ook niet 5000 meter hoog. Zonder acclimatiseren zal je dan stikken.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:49

Part

Helemaal niets.....

Dekar schreef op zondag 3 maart 2024 @ 09:49:

500 meter is 50x groter.
Dus 50x13mbar = 650mbar verschil

Ik denk dat het dan niet echt gezond meer is om te doen. Caissonziekte is dan wel een reëel gevaar.

Beter dus niet met 10G remmen in een 500 meter lange limo op zeer hoge snelheid.

[ Voor 46% gewijzigd door Part op 03-03-2024 10:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21:41
Dekar schreef op zondag 3 maart 2024 @ 09:56:
[...]

Nee, maar daar is het ook niet 5000 meter hoog. Zonder acclimatiseren zal je dan stikken.
Met een limo ga je ook nooit 10G remvertraging halen, een F1-auto slechts 5G.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Dekar schreef op zondag 3 maart 2024 @ 09:56:
[...]

Nee, in de alpen kom je dan 200 meter tekort. Echter mensen kunnen ook zonder zuurstof de mount Everest op. Dan kun je wel hoogte ziekte krijgen, maar stik je niet zonder acclimatiseren. Probleem is dan gebrek aan zuurstof in de lucht, niet de luchtdruk. (b.v. mensen die in een duikbel verblijven, het een hoge luchtdruk stikken ook niet).

Ai. Hier maak ik een denkfout. Het gaat om degene die achter in de auto zit, niet voorin.

[ Voor 7% gewijzigd door Cyberpope op 03-03-2024 11:08 ]

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dekar
Jongens, ik heb het hier over een theoretisch gedachte-experiment. Blijkbaar is dat te onduidelijk geformuleerd in de vraagstelling. Excuses hiervoor. Ik ben geen natuurkundige.

Ik heb het antwoord reeds gekregen. Als de limo 500 meter lang is en hij remt gedurende 120 minuten met 10G, en we negeren de onmogelijkheid van de remkracht, de initiële snelheid, en de impact van deze G-krachten op een menselijk lichaam, dan zal dat voldoende zijn om aan de luchtdruk in de limo te overlijden.
Edit: luchtdruk = ijle lucht = gebrek aan zuurstof

[ Voor 4% gewijzigd door Dekar op 03-03-2024 10:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dekar
Cyberpope schreef op zondag 3 maart 2024 @ 10:14:
[...]

Nee, in de alpen kom je dan 200 meter tekort. Echter mensen kunnen ook zonder zuurstof de mount Everest op. Dan kun je wel hoogte ziekte krijgen, maar stik je niet zonder acclimatiseren. Probleem is dan gebrek aan zuurstof in de lucht, niet de luchtdruk. (b.v. mensen die in een duikbel verblijven, het een hoge luchtdruk stikken ook niet).
Hier klopt echt niks van, sorry. Ik doe aan mountaineering en geloof mij, als jij in 1 dag tot 5000 meter hoogte klimt ga je geen goede tijd hebben :+
https://worldcitizenevan....ntains-above-5000-meters/
Lees maar het stukje over Mount Kilimanjaro. Daar ben je een week mee bezig puur voor het acclimatiseren.
En lage luchtdruk is equivalent aan een gebrek aan zuurstof.

[ Voor 3% gewijzigd door Dekar op 03-03-2024 10:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lapa
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 15:38
Dekar schreef op zondag 3 maart 2024 @ 10:30:
[...]

Hier klopt echt niks van, sorry. Ik doe aan mountaineering en geloof mij, als jij in 1 dag tot 5000 meter hoogte klimt ga je geen goede tijd hebben
Geen goede tijd misschien. Maar je gaat ook niet dood aan de luchtdruk. En als er iemand bij uitzondering toch aan dood zou gaan, dan zou je dat geen stikken noemen maar een slechte reactie op hoogteziekte. Ook als de druk plotseling wegvalt in een vliegtuig dan is dat heel onaangenaam, maar niemand stikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:46
Hoe snel moet die limo wel niet rijden als je 120 minuten met 10G wil gaan remmen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Nielson schreef op zondag 3 maart 2024 @ 10:46:
Hoe snel moet die limo wel niet rijden als je 120 minuten met 10G wil gaan remmen?
WARP 2 (ongeveer....)
Maar voordat ie überhaubt kan gaan remmen is tie al gesmolten vanwege de wrijving van de omringende lucht.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Dekar schreef op zondag 3 maart 2024 @ 10:30:
[...]

Hier klopt echt niks van, sorry. Ik doe aan mountaineering en geloof mij, als jij in 1 dag tot 5000 meter hoogte klimt ga je geen goede tijd hebben :+
https://worldcitizenevan....ntains-above-5000-meters/
Lees maar het stukje over Mount Kilimanjaro. Daar ben je een week mee bezig puur voor het acclimatiseren.
En lage luchtdruk is equivalent aan een gebrek aan zuurstof.
Hoogtezieke is ook geen feest en kan/zal dodelijk zijn. Hoogteziekte komt echter vooral door het langdurig verblijf en gebrek aan hersteltijd in zuurstofrijke omgeving. Inclusief inspanning die je doet bij het beklimmen van de berg. Als je aan bergbeklimmen doet, ken je ook het "loop hoog, slaap laag" principe. De hersteltijd is op lagere hoogte cruciaal.

En ja, ik heb ik de jaren 90 ook wel eens de fout gemaakt om te snel naar hoogte te gaan (zuid-amerika, direct na vlucht) en dat is geen feest*. Energie lekt helemaal weg en pas na herstel op lagere hoogte kun je weer iets. Maar direct doodgaan als je niet beweegt? Nee, hoor. Sterker nog, zonder beweging was het ook nog wel te doen. Alleen zodra je iets ging doen.. Poeh..

*We dachten dat dit wel kon, omdat we in de alpen nooit problemen hadden gehad. Even vanuit NL aanrijden en direct naar topje van 3600meter gaan was geen enkel probleem in deze jongere jaren. De bekende overschatting.

**Opa spreekt, dus kan zijn dat de inzichten veranderd zijn de afgelopen decennia. Doe het al lang niet meer.

[ Voor 3% gewijzigd door Cyberpope op 03-03-2024 11:11 ]

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jan390
  • Registratie: Oktober 2007
  • Nu online
Nielson schreef op zondag 3 maart 2024 @ 10:46:
ongeveer 2.540.000km/h. Dan kom je na 2 uur tot stilstand (ex tanken en koffiepauze)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

.

[ Voor 99% gewijzigd door Cyberpope op 03-03-2024 11:18 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Ik moest laatst super hard remmen.
En liet een scheetje van schrik..
En ik kan bevestigen, niemand in die auto kon meer ademen ..
Gelukkig kon ik het raam open doen, anders waren we zeker gestikt

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SPee
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17:28
Maken we niet allemaal een basale fout?
De lucht vult de inhoud voor de volle 100% en kan dus niet meer bewegen. Dus ookal rem je hard, dat maakt niet uit. Het kan toch geen kant op.
Dat objecten wel door lucht bewegen komt omdat ze zwaarder zijn. En hun beweging zorgt enkel voor verplaatsing van lucht.
Als je ergens lucht vandaan wilt halen, lukt dat enkel met compressie of vacuum. Dat bereik je niet als de lucht zich vrij kan bewegen en de container dezelfde inhoud blijft behouden.

let the past be the past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21:51
@SPee Theoretisch zal door de vertraging de luchtdruk voor in de auto wat hoger zijn dan achterin, door de massatraagheid van die lucht. Dus compressie voor in de auto en decompressie achterin.

Verder natuurlijk in de praktijk onmogelijk, dit is een zuiver theoretische exercitie.

[ Voor 13% gewijzigd door guido66 op 03-03-2024 14:57 ]

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lapa
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 15:38
SPee schreef op zondag 3 maart 2024 @ 14:40:
Maken we niet allemaal een basale fout?
De lucht vult de inhoud voor de volle 100% en kan dus niet meer bewegen. Dus ookal rem je hard, dat maakt niet uit. Het kan toch geen kant op.
[...]
Jawel, dus doordat de druk voorin de auto toeneemt en achterin afneemt. Daardoor is de lucht gemiddeld een beetje naar voren verplaatst. Dat effect vindt daadwerkelijk plaats, tot zover klopt het concept van de TS. Alleen is dit een miniem effect en zelfs als je het scenario tot ver in het absurde trekt onvoldoende om iemand te laten stikken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Toerq schreef op zondag 3 maart 2024 @ 00:17:
[...]

Verticaal komt dit wel in de buurt. Horizontaal, waar het hier over gaat, zijn die getallen een heel stuk hoger.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 17:02

Blokker_1999

Full steam ahead

Dekar schreef op zondag 3 maart 2024 @ 10:16:
Jongens, ik heb het hier over een theoretisch gedachte-experiment. Blijkbaar is dat te onduidelijk geformuleerd in de vraagstelling. Excuses hiervoor. Ik ben geen natuurkundige.

Ik heb het antwoord reeds gekregen. Als de limo 500 meter lang is en hij remt gedurende 120 minuten met 10G, en we negeren de onmogelijkheid van de remkracht, de initiële snelheid, en de impact van deze G-krachten op een menselijk lichaam, dan zal dat voldoende zijn om aan de luchtdruk in de limo te overlijden.
Edit: luchtdruk = ijle lucht = gebrek aan zuurstof
Je stelt een vraag, krijgt een antwoord dat je niet aanstaat, gaat dan de parameters beginnen aanpassen en komt uiteindelijk op een totaal andere vraag uit dan wat er in de TS staat. Want uiteindelijk is de vraag niet of je kan stikken als een lange auto hard remt, maar wel hoe lang het voertuig moet zijn en bij welke deceleratie van dat voertuig je uiteindelijk zult stikken waarbij het enige logische antwoord alsnog is dat zo een voertuig een onmogelijkheid is waarom je je parameters verder aanpast om er geen voertuig meer van te maken.

Je ziet hopelijk zelf toch ook wel in wat daar mis mee is.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Pagina: 1