Home Assistant hardware advies

Pagina: 1
Acties:

• HSlegend
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 07-11 20:50
Dit topic zie ik regelmatig voorbijkomen, maar met alle hardwareontwikkelingen vind ik het toch lastig te bepalen welke hardware ik het best kan kopen voor mijn home assistant opstelling.

Wat heb ik al:
-Sonoff zigbee usb-ontvanger
-Sonoff zigbee relais (alleen endpoint)
-zigbee lampen
-bewegingssensor
-sonoff zigbee temperatuur/luchtvochtigheidssensor
-zwave co2 / temperatuurmeter (hangt er nog van vorige bewoner)
-slimme meter
Oude hardware die hergebruikt kan worden: laptopvoeding, sata SSD

Wensen:
1) Laag energieverbruik
Momenteel draait alles op mijn gaming pc in een virtual machine. Om energie te besparen zou ik liever een energiezuiniger systeem bouwen dat permanent aan kan blijven staan.
2) Uit te breiden met WIFI / zwave
Daarnaast heeft mijn apartement WTW systeem waar een 0-10V dimmer op geinstalleerd kan worden om de hoeveelheid ventilatie te sturen. Ik hoop middels een slimme dimmer.dit te gaan sturen obv de luchtvochtigheidssensor / CO2. Zit hiervoor aan een shelly te denken, waar ook wifi voor nodig is.
3) Back up voor foto's
In het ideale geval wil ik het systeem ook gebruiken als extra back up voor foto's gemaakt op mijn telefoon (alles gaat nu ook automatisch naar google drive, maar een lokale backup zou ik fijn vinden).

Nu vind ik het lastig te bepalen wat de juiste hardware is. Mijn overdenkingen tot nu toe zijn:
-raspberry 5 lijkt me overkill en verbruikt meer energie dan nodig
-raspberry 4b zou prima zijn, om het 'sd card corrupted' probleem op te lossen zou ik mijn oude SSD via sata-to-usb aan kunnen sluiten. Case kan ik maken met mijn 3d printer.
-odroid systemen. zien er goedkoper uit dan de raspberry pi's. Kan hier eventueel een goedkope M.2 SSD bij kopen voor opslag aangezien sata alleen ondersteund wordt op het vrij dure H3(+) model. Het is mij niet duidelijk wat de levensduur van de eMMC modules is. Verder vind ik het onduidelijk hoe de verschillende productlijnen van elkaar verschillen. Er is ook net een nieuw model uitgekomen dat aantrekkelijk geprijsd is, de M1S.
-tweedehands NUC / thin client. Ik zie deze optie vaak aanbevolen worden, maar ik vind het lastig in te schatten of dit het waard is ivm het energieverbruik wat ik verwacht dat hoger zal liggen.

Ben benieuwd naar jullie advies!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Als je ook backups wilt gaan maken van je foto's en mogelijk andere documenten dan zou ik zeggen: Synology NAS waar je ook VM's en Docker op kunt draaien. Dat maakt zo'n apparaat een stuk functioneler dan allleen documentjes opslaan. Op een fatsoenlijke NAS zitten ook een aantal USB-poorten die je dus prima kunt gebruiken voor je USB-sticks voor Sonoff.

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:58

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

sypie schreef op zondag 3 maart 2024 @ 07:33:
Als je ook backups wilt gaan maken van je foto's en mogelijk andere documenten dan zou ik zeggen: Synology NAS waar je ook VM's en Docker op kunt draaien. Dat maakt zo'n apparaat een stuk functioneler dan allleen documentjes opslaan. Op een fatsoenlijke NAS zitten ook een aantal USB-poorten die je dus prima kunt gebruiken voor je USB-sticks voor Sonoff.
Dan zou je HA als VM moeten draaien. Zigbee sticks via de usb poort werkt met Docker helaas niet meer geloof ik.
Ik vind de prestaties van VM wat tegenvallen. Ik ben uiteindelijk voor een Home Assistant Yellow gegaan. Daar heb ik een m.2 ssd in zitten voor data opslag.
Maar dat is niet echt geschikt als back-up locatie voor foto’s.

Life is not about specs, it is about joy!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:47

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Dit is geen interessant uitgangspunt om bepaalde hardware voor te kiezen. Waar je HA ook op gaat draaien, je verbindt het met je netwerk en ervan uitgaande dat je al wifi thuis hebt kun je dus per definitie met wifi-apparaten verbinden :P
Daarnaast heeft mijn apartement WTW systeem waar een 0-10V dimmer op geinstalleerd kan worden om de hoeveelheid ventilatie te sturen. Ik hoop middels een slimme dimmer.dit te gaan sturen obv de luchtvochtigheidssensor / CO2. Zit hiervoor aan een shelly te denken, waar ook wifi voor nodig is.
Omdat je al zigbee hebt en hoe meer zigbee hoe beter (sterkere zigbee-mesh) zou ik gewoon voor een 0-10V zigbee-dimmer gaan.
3) Back up voor foto's
Ook dit is niet echt doorslaggevend om een platformkeuze op te baseren. Wat je ook kiest, je kunt er altijd wel een extra schijfje aan toevoegen (usb/sata/m.2) als je niet genoeg opslag hebt.
-tweedehands NUC / thin client. Ik zie deze optie vaak aanbevolen worden, maar ik vind het lastig in te schatten of dit het waard is ivm het energieverbruik wat ik verwacht dat hoger zal liggen.
Ik zou een NUC en TC niet op één hoop gooien: de gemiddelde TC heeft flink mindere hardware en daardoor een lager verbruik dan een leuke NUC. Ik denk dat het verbruik van een TC en Pi4 elkaar niet veel ontloopt.
Ben benieuwd naar jullie advies!
Tweedehands thin client, ook voornamelijk vanwege de geringe milieubelasting t.o.v. een nieuw apparaat kopen.
bartvl schreef op zondag 3 maart 2024 @ 07:59:
[...]
Ik vind de prestaties van VM wat tegenvallen.
Maar lag dat aan het feit dat het een VM is, of aan de hardware? Op mijn DS918+ was HA in een VM op een SHR-array van 4 harde schijven ook niet zo snel/snappy: 4 van die ouderwetse schijven zijn gewoon traag als het om het lezen/schrijven van veel kleine bestandjes aankomt. Op dezelfde DS918+ HA geïnstalleerd in een VM op een m.2 SSD werkt super responsive :)

[ Voor 13% gewijzigd door Gizz op 03-03-2024 08:14 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• bartvl

bartvl

Goed punt. Ik merkte met de VM vooral dat herstarten en addons installeren en opstarten e.d. relatief langzaam ging. Dat was de een DS220+.

Wat betreft 0-10V: ik ben ook nog op zoek naar een 0-10V Zigbee dimmer. Ik heb wel een 0-10v zigbee sturing, die maakt zelf het 0-10V signaal. Ik hoop dat er ook 0-10V ‘dimmers’ bestaan die ook wat goedkoper zijn …

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19:06
Ik gebruik zelf een Synology met HA niet in docker maar gewoon als package en dat werkt prima met de zigbee Sonoff usb stick, maar dan moet je wel de P versie hebben voor de E versie zit er standaard geen driver in en moet je die zelf toevoegen.

Is die 0-10V dan wisselstroom, want een dimmer werkt met fase aansnijding en dat werkt niet met gelijkstroom.
En dimmers van 0-10V ken ik alleen als pwm sturing, kan die wtw daar mee omgaan?
Zoiets dus.
https://www.robbshop.nl/robb-smarrt-zigbee-0-10v-pwm-dimmer

En iot over wifi moet je gewoon niet aan willen beginnen, zigbee is smallband terwijl elke wifi device meteen minimaal een bandbreedte van 20Mhz inpikt en ook nog eens behoorlijk wat overhead heeft alleen maar door z'n beacons.

[ Voor 8% gewijzigd door Ben(V) op 03-03-2024 10:13 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• HSlegend
Iedereen bedankt voor het meedenken :) Ik ga op zoek naar een tweedehands thin client.
Ben(V) schreef op zondag 3 maart 2024 @ 10:11:
Is die 0-10V dan wisselstroom, want een dimmer werkt met fase aansnijding en dat werkt niet met gelijkstroom.
En dimmers van 0-10V ken ik alleen als pwm sturing, kan die wtw daar mee omgaan?
Zoiets dus.
Eerlijk gezegd was dit iets wat mij niet duidelijk was. Ik heb een Zehnder "920 plus luxe RF"
Toen ik de Nederlandse afdeling van de fabrikant benaderde met de vraag over het aansluiten van een dimmer (ik had tweakers-posts gezien met andere producten van dit merk die ook dimmers gebruiken) kreeg ik dit als reactie:

"Goedemiddag,

Helaas is de WHR 920 niet te koppelen aan de ComfoConnect.
De variant die u heeft, heeft wel een 0-10v ingang, wanneer u iets heeft wat aan home assistant hangt dat een 0-10v kan genereren, is de WTW wel bedienbaar.
Dit zou kunnen door middel van een Shelly
Shelly_1_Nederlandse_handleiding_van_A_tot_Z.pdf (home2link.nl)"

(comfoconnect is een product van zehnder zelf). Nu vond ik dit vrij apart want de shelly 1 lijkt mij een relais en geen dimmer. Op het bijgeleverde schema staat ook een comfofan vermeld, wat een ander systeem is dan ik heb.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BcijqP3f4KzuhZZLrkTuJMYYjm0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/xM8fgWFYWkrB4Ar9LmyjckxX.png?f=fotoalbum_large

Ik heb ter vergelijking een schema voor mijn wtw bijgevoegd. Kun je hier uit opmaken welk type dimmer geschikt zou zijn?
Hogere resolutie hier op pagina 36

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H-_Py8nlLD1SJoeWDdhEUB5yLQc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/R6x25TyyARGkXrsQEUDJrJ0W.png?f=fotoalbum_large

• Ben(V)
Ik denk dat je met die ingang niets kunt regelen enkel aan/uit en meer niet.(0 is uit, 10V is aan)

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• HSlegend
Ben(V) schreef op zondag 3 maart 2024 @ 14:19:
Ik denk dat je met die ingang niets kunt regelen enkel aan/uit en meer niet.(0 is uit, 10V is aan)
Met het bedieningspaneel 'comfosense' zijn meerdere standen in te schakelen qua ventilatiesnelheid.
In de handleiding staat ook deze tekst:

"Regeling
De drie toerentallen kunnen traploos van 15 tot 100% worden ingesteld. Met de 3-standenschakelaar SA 1-3V of de schakelaar op de motorloze wasemkap wordt de WHR 920 in hoog, midden of laag geschakeld. Er kan ook worden gekozen voor een Drie standenschakelaar met storings- en filterindicatie (type SAI Flash). Met de radiografische besturing (type RF) kan de unit draadloos worden bediend."

(de drie toerentallen verwijzen hier naar de 3 standen op de comfosense).

Bovendien zegt de fabrikant dat het moet kunnen met een dimmer. Alleen dus nog op zoek naar de juiste hardware.

• Ben(V)
Gewoon even testen met een batterij.
Als hij een regelbereik van 0 tot 10 V heeft zal hij met een 1,5V batterij langzaam draaien en met 2 batterijen in serie sneller.
Met een 9V batterij op bijna volle snelheid.

Als dat werkt kun misschien dit gebruiken.
https://aliexpress.com/item/10000015907761.html

[ Voor 48% gewijzigd door Septillion op 04-03-2024 15:13 . Reden: Link cleanup ]

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Ben(V) schreef op zondag 3 maart 2024 @ 14:19:
Een Zehnder kun je gewoon traploos regelen via die ingang. Doe ik ook met mijn Comfofan :)

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• bartvl

bartvl

Ben(V) schreef op zondag 3 maart 2024 @ 10:11:
Ik gebruik zelf een Synology met HA niet in docker maar gewoon als package en dat werkt prima met de zigbee Sonoff usb stick, maar dan moet je wel de P versie hebben voor de E versie zit er standaard geen driver in en moet je die zelf toevoegen.

Zoiets dus.

En iot over wifi moet je gewoon niet aan willen beginnen, zigbee is smallband terwijl elke wifi device meteen minimaal een bandbreedte van 20Mhz inpikt en ook nog eens behoorlijk wat overhead heeft alleen maar door z'n beacons.
Die van Robbshop heb ik ook. Werkt bij mijn duco goed, rechtstreeks op de fan aangesloten ipv het regelcircuit.
Mijn punt is vooral: dit is eigenlijk geen dimmer, het dimt namelijk niet een inkomend 10v signaal. Dit apparaat stuurt 0-10V uit en wordt gevoed door 230V.

• Ben(V)
Nee het is een pwm (Pulse Width Modulation), hij schakelt de 10V aan en uit met een bepaalde pulsbreedte en daardoor is varieert de gemiddelde waarde als er stroom wordt afgenomen.
Heb je een hoogohmige ingang dan werkt het waarschijnlijk niet lekker.

De link van Aliexpress die ik gaf werkt mischien wel.

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

bartvl schreef op zondag 3 maart 2024 @ 15:58:
[...]
Mijn punt is vooral: dit is eigenlijk geen dimmer, het dimt namelijk niet een inkomend 10v signaal. Dit apparaat stuurt 0-10V uit en wordt gevoed door 230V.
Ik denk dat dit soort apparaten worden vernoemd naar de functie die ze binnen een domotica-systeem hebben. Daarbinnen zijn ze namelijk het 'dim' apparaat dat je aanstuurt. Dat het 0-10V signaal uit dit apparaat vervolgens pas naar de daadwerkelijke dimmer gaat is natuurlijk waar :)

Ook bij andere merken zie je de naamgeving eigenlijk altijd zo terug, zelf heb ik een tijd deze gebruikt om mijn Zehnder Comfofan aan te sturen: uitvoering: Qubino Flush Dimmer 0-10V Z-Wave+ (ZMNHVD1)
Ben(V) schreef op zondag 3 maart 2024 @ 16:45:
Nee het is een pwm (Pulse Width Modulation), hij schakelt de 10V aan en uit met een bepaalde pulsbreedte en daardoor is varieert de gemiddelde waarde als er stroom wordt afgenomen.
Is dat wel zo? Volgens mij is dit een apparaat waar zowel 0-10V als PWM mogelijke opties zijn. Dat is wat anders dan dat de 0-10V d.m.v PWM bereikt wordt. Op de behuizing staat ook (0-10V/PWM), niet 10V PWM of zoiets. Ingezoomd op de productafbeelding zie je dit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2azHo34iXfGBN5XnecNutaIQTtM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/zq0noYoD7TH5ZI2bA5eC0Nb5.png?f=user_large

Van boven naar beneden lijkt me dat:
  • Ground
  • 0-10V
  • 15V PWM
  • 5(?)V PWM
Bij de reviews onder het product wordt ook door iemand benoemd dat hij succesvol ingezet is om een Zehnder aan te sturen.

[ Voor 36% gewijzigd door Gizz op 04-03-2024 13:09 ]

• Ben(V)
De specs zijn niet duidelijk maar hij wordt pwm dimmer genoemd.
"ZigBee to 0-10V/PWM dimmer based on ZigBee 3.0"
Die zijn primair bedoelt als ventilator sturing.

Als je een pwm uitgang belast werkt dat ook als een 0-10V dimmer, maar bij hoog ohmige ingang dus niet.

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 01:18

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
@Ben(V) Bedoel je het niet andersom? Juist als de bron PWM is zal juist is laagohmigs dat weer gewoon op PWM doen lijken als het een simpel filter betreft.

• Ben(V)
Nee een hoogohmige ingang zal alleen de spanning zien, want dan gaat er geen stroom lopen en loop je de kans dat hij gewoon met het pwm ritme mee gaat klapperen.
Je zou dat simpel met een weerstand en een condensator kunnen oplossen, dan middel je het ook weer uit.

Bij een laagohmige ingang zal de de spanning gewoon uitgemiddeld worden.

[ Voor 18% gewijzigd door Ben(V) op 04-03-2024 16:33 ]

• HSlegend
Gizz schreef op maandag 4 maart 2024 @ 10:04:

Is dat wel zo? Volgens mij is dit een apparaat waar zowel 0-10V als PWM mogelijke opties zijn. Dat is wat anders dan dat de 0-10V d.m.v PWM bereikt wordt. Op de behuizing staat ook (0-10V/PWM), niet 10V PWM of zoiets. Ingezoomd op de productafbeelding zie je dit:
Hier een hogere resolutie afbeelding van hetzelfde product.

• Septillion

Septillion

@Ben(V) Juist dat hoogohmig geklapper kan dan als filter werken en juist dat laagohmig zal gewoon harde PWM geven...

• Septillion

Septillion

En gezien de notatie bij de sec verwacht ik dat de 0-10V gewoon hetzelfde PWM signaal is maar dan tot 10V, heeeeeeeel misschien wat filtering.

Maar bijvoorbeeld een Shelly Plus Dimmer 0-10V is ook zo'n verwarrende. De uitgang daarvan is ook niets meer dan een opto. Er komt niet eens 10V uit en 99% zeker dus ook alleen maar open collector PWM...

• Ben(V)
Dat zie je toch echt verkeerd

[ Voor 3% gewijzigd door Ben(V) op 04-03-2024 19:59 ]

• Frappuccino
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 23:01
Is een thin client (zoals een HP T630) met Proxmox al genoemd?
Of ipv Proxmox gewoon Debian 12 erop en HA supervisor?

• HSlegend
Frappuccino schreef op maandag 4 maart 2024 @ 20:01:
Is een thin client (zoals een HP T630) met Proxmox al genoemd?
Of ipv Proxmox gewoon Debian 12 erop en HA supervisor?
Jazeker! Ik heb een tweedehands HP T630 aangeschaft die ik vanmiddag op ga halen bij het pakketpunt.
Ik moet me nog even verdiepen in Proxmox vs Debian met HA supervisor maar het wordt inderdaad een van die twee opties.
Pagina: 1