Toilet kelder loopt over

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotacom
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 19:15
Onze woning uit de jaren 60' is volledig onderkelderd. Op de kelderverdieping, staat een wasmachine en een toilet. We zitten met een probleem dat de WC in de kelder vaak overloopt. Vooral als we een douche nemen op het gelijkvloers, is het (bijna) altijd prijs.
Vanmorgen heb ik een wasmachine gedraaid, en boerelde het water in het toilet in de kelder. Tijdens het lopen van de wasmachine steeg het water ook in het toilet, maar liep het nooit over.

Plan kelder: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a8VeUYBMxnhmnegECraTBQJJ4cc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Xbyn3JqHAeiIoZqD4IiRmDDg.png?f=fotoalbum_large

Plan gelijkvloers: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QVkuy-sdnTKOuRF0k-KIqVF4kBI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vT753o4Kv6ic1UE1C2xXUDgH.png?f=fotoalbum_large

De afvoer in de straat ligt onder het kelder niveau, er moet niets weggepompt worden.

Ik snap niet veel van leidingwerk. Maar normaal zou een douche toch niet in verbinding mogen staan met een toilet?
We wonen hier ondertussen 2 jaar. Het 1e jaar hebben we nooit problemen gehad met afvoer van het huis.

Er is al een ontstoppingsfirma langsgeweest om de leidingen te reinigen, maar hiermee was het probleem niet opgelost. Dinsdag komen ze terug, om een camera onderzoek te doen. Als voorbereiding zou ik bovenstaand probleem beter willen begrijpen. Zo een camera onderzoek is niet goedkoop, kan ik dit eventueel vermijden door een simpele terugslagklep te laten installeren bij het toilet?

Alvast bedankt voor jullie inzichten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
riolering verzakt / omhoog gekomen waardoor er een lucht / waterslot ontstaat wat niet hoort.. ?

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotacom
SMSfreakie schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 21:59:
riolering verzakt / omhoog gekomen waardoor er een lucht / waterslot ontstaat wat niet hoort.. ?
Ik vermoed dat dit alleen gedetecteerd kan worden met een camera onderzoek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 06-07 23:36

M2M

medicijnman

Of het douchewater kan niet snel genoeg het riool in. Dan loopt de afvoer vol en stroomt het er op het 'laagste' punt gewoon uit. Dat zal dan het toilet in de kelder zijn. Maar je moet dan ook overstromingen hebben met ander waterverbruik. Hoe dan ook, een camera bezoekje zal al een hoop duidelijk maken.

En ja, uiteindelijk is er *normaliter* 1 rioolaansluiting naar de straat. Alle afvoeren in je huis zijn daar op aangesloten, normaliter met een hele berg T-stukjes :)

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xah5kiDe
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 06-07 17:55

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

Heb het net ook gehad. De gemeente gebeld en die stuurde een paar mannen die ontdekten dat het riool net voor mijn huis verzakt was. Riool was deels platgedrukt. Samen met wat wortelgroei was de diameter minder dan de helft geworden. Af en toe borrelde de WC of spoelde niet goed weg.

Theo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Consigliere
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 20-02 17:08

Consigliere

Engineer

Het kan vanalles zijn.
Beginnend is om te kijken of er een aansluiting zit vlakbij de standleiding... Hier moet minimaal de 1e aansluiting op een meter of verder zitten.. zo niet dan kan het fout gaan bij het eerste toestel ( vooral leegzuigen / borrelen. )

Dan kijken of het inderdaad niet op tegenschot zit.. of een verzakking of verstopping.

Als je het toilet in de kelder door trekt..
loopt deze eerst vol en dan leeg.. of langzaam leeglopend?

Er zijn nu meerdere opties mogelijk

Bim Engineer Sanitaire Technieken PvOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

dotacom schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 22:03:
[...]

Ik vermoed dat dit alleen gedetecteerd kan worden met een camera onderzoek?
Ja, maar ik wil je wel meegeven dat wij dat nu op dit moment hebben maar dat hoeft niet perse een probleem op te leveren.

Wij hadden een flinke verstopping bij de keuken (achterin het huis). Daar is toen camera onderzoek voor geweest en daar bleek de boel helemaal vol met vet te zitten (vorige bewoners hielden van frituren blijkbaar :X ). Uit verder onderzoek bleek dat we dus zo'n waterslot hebben onder de voordeur. We hebben echter alleen de vetprop laten verwijderen en sindsdien hebben we nergens last meer van.

Sterker nog, het lijkt alleen maar voordelen te hebben want bij hevige buien is het hier wel eens gebeurd dat water in de toiletten omhoog kwam. Bij buren.. niet bij ons :+ En er komen geen nare dampen van het gemeentelijke riool ons huis in als het riool eens open ligt :P

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotacom
Consigliere schreef op maandag 4 maart 2024 @ 12:52:
Het kan vanalles zijn.
Beginnend is om te kijken of er een aansluiting zit vlakbij de standleiding... Hier moet minimaal de 1e aansluiting op een meter of verder zitten.. zo niet dan kan het fout gaan bij het eerste toestel ( vooral leegzuigen / borrelen. )

Dan kijken of het inderdaad niet op tegenschot zit.. of een verzakking of verstopping.

Als je het toilet in de kelder door trekt..
loopt deze eerst vol en dan leeg.. of langzaam leeglopend?

Er zijn nu meerdere opties mogelijk
Standsleiding, tegenschot, .. Hier ben je mij een beetje kwijt.
Daarnet was de wasmachine terug aan het draaien, met gebroebel in het toilet als gevolg alsook een lichte steiging van het waterniveau.
Indien ik het toilet doorspoel, loopt deze eerst vol, en nadien loopt het langszaam leeg.

Geen idee of je hier iets kan uit concluderen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Consigliere
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 20-02 17:08

Consigliere

Engineer

dotacom schreef op maandag 4 maart 2024 @ 19:07:
[...]

Standsleiding, tegenschot, .. Hier ben je mij een beetje kwijt.
Daarnet was de wasmachine terug aan het draaien, met gebroebel in het toilet als gevolg alsook een lichte steiging van het waterniveau.
Indien ik het toilet doorspoel, loopt deze eerst vol, en nadien loopt het langszaam leeg.

Geen idee of je hier iets kan uit concluderen?
Dit betekent dat "iets" het water weerhoudt van wegspoelen..
of wel een verstopping.. ofwel tegenschot.. dat het toilet te weinig kracht heeft om het weg te spoelen,

Het geborrel.. van de wc als de wasmachine draait.. is een gevolg van slechte beluchting.. dus ergens moet lucht vandaan gehaald worden.

Kun je ergens zien hoe de leidingen lopen?

Bim Engineer Sanitaire Technieken PvOutput

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dotacom
Probleem lijkt opgelost. De leiding, die uitkwam op de septische put, zat verstopt. Hierdoor zocht het water een andere weg: afvoer van toilet en wasmachine in de kelder. Ze hebben nu alles gereinigd, en ons probleem lijkt nu opgelost.
Pagina: 1