Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janneman64
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 30-04 18:35
Ik heb een athom Homey. Daarmee heb ik bijvoorbeeld deze dingetjes geautomatiseerd;

- als de zon schijnt (m'n zonnepanelen leveren meer dan .... ) én het is al warm buiten, gaan de zonneschermen dicht. (om warmte buiten te houden).

- als er stroom "over " is (ik lever meer dan 1000 W terug aan het net) dan schakelt m'n keukenboilertje in.

- M'n hybride auto laad op als er "stroom over" is.

- De gordijnen gaan na zonsondergang altijd dicht als het buiten kouder dan 15 graden is.

Wat ik nog wil doen;
- afhankelijk van CO2 in elke ruimte én aanwezigheidsdetectie (radar sensoren) de ventilatie aanzetten

De verwarming regel ik goedeels met de hand. Alleen s avonds het ik een "naar bed" knop, die alles uit zet. Ht is was moeilijk om de verwarming op een tijd uit te zetten, omdat ik niet op een regelmatige tijd naar bed ga.

--> vraag; wat zijn jullie toepassingen of ideen??

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• emielbf
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 07:29
mijn doel zou zijn om eigen verbruik te stimuleren, alhoewel dat met 50kWh opwek in de zomer niet echt veel zin heeft. Maar wel leuk om over na te denken.

Ik wil dus weten wanneer het zinvol is om was/droger/afwas machine aan te zetten zodat ze een paar uur kunnen pruttelen op op te wekken zonne energie. Dus ik wil kunnen voorspellen, dus KNMI. Die geeft best gedetailleerd weer wanneer de zon wel/niet schijnt en die info kun je dan combineren met lokale W/m^2 metingen, voorspellingen van op te wekken energie, en dan aangeven of het slim is om de genoemde spullen aan te zetten of ze later ook gewoon automatisch zelf aanzetten.

De boiler aanzetten doet niet zoveel, en je wilt wel te pas en te onpas warm water hebben (WAF). De warmtepomp is dan een volgende alhoewel die natuurlijk omgekeerd evenredig vraagt tov zonne energie opwek.

En ik doe alles met OpenHab.

Voor mijn situatie is dit spielerij, maar wel handig/leuk om mee te spelen.