Advies zonnepanelen, omvormer, schaduw, meterkast

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Enyan
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17:22
Foto's
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wXQzGwwlCwjEFFQM-XgEb8K-cJI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XkXTfkiaPBEyF07NhECKWjy3.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_wHOLHvUGuEVYQBr9yyMraEiiug=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/C4u4p6FiNeDT4zbuf2kOKKCe.jpg?f=fotoalbum_tile
Beschikbare (dak)ruimte
570cm breed (19 pannen van 30cm) en 612cm lang (18 pannen van 34cm tot aan de nokpan) met een dakraam van 120x120 op 247cm van de rand en 213cm van de dakgoot.
Schaduw
Bomen/bos van 20m hoog direct naast het huis. Twee opties in sunnydesign gezet, portret vanwege offerte Greenchoice en landschap als eigen idee.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JR3WWaxBvZjhZF6HydcrN8MMaZg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1L3xpB9pvzb3NomvDqc8UFu5.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MEH3AtVtYDgLIZiKukHp0VbCKig=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/F3c9KP734QSAVeSd0M6PSU1C.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KnPN2GugCDJUk3wTekEHh0-O2V8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DsppuOOG3PcoZG4uJ5xQFFbm.jpg?f=fotoalbum_tile

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wmrEOfZ0YFKmeM8fF2yE117rEKU=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/HlsWpoD3WZU8lM0ZngjXedTh.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JonLwhRT4buDSXQZgSFQvf5kaV4=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/17n75OliAHfY4lsrvSOluMYp.png?f=fotoalbum_tile
Jaarverbruik
2700kWh, (nog) geen directe plannen voor een EV en/of WP maar wel interesse naar.
Huidige elektriciteitsaansluiting
1x50A (betaal het standaard t/m3x25 tarief), hoofdschakelaar 40A. Voel niet direct de noodzaak dit aan te passen naar 3 fase, maar misschien kan er wat aan de meterkast worden verbeterd.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DypTexUyGMnHLGvTIxs9s8BqEig=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NZ1V6jXeOIr4h3utkLLXO7y8.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tFpC4vgQGbgwW95kjV63T90bLTI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Vo7pY6cKOji4kuc8STTlS61E.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SIsdggGvufGAbUIR0rvvvAUYSw4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SApq6V8Z2w88nqF23cHB4DAi.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Fbox3xq9qkqFz_XObEJ8lEwSOY4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/twT8xZardB9E93HtXyMxlRqu.jpg?f=fotoalbum_tile
Budget en doel
Budget €6000 (het komt niet heel nauw), doel is zoveel mogelijk opwekken en in de toekomst zonder salderen ook goed overweg te kunnen met direct gebruik. Eventueel later nog het NNO dak vol leggen, maar de buren gaan een dakkapel plaatsen wat ik even wil afwachten en ook het ZZW dak vol is al ruim voldoende voor nu.
Wie gaat het project uitvoeren
Installateur
Bijhouden van data
Leuk maar waarschijnlijk vind ik het teveel moeite hier echt mee te gaan hobbyen voor nu.
Reeds verkregen offertes
Mogelijk komt her en der nog wat meerwerk kosten bij, ze zijn nog niet langs geweest.
Greenchoice wilt vanwege de uitbouw en dus zonder steiger alleen portret installeren met 2 kolommen links van het dakraam, maar dat wordt erg krap dus wordt het waarschijnlijk maar 10 panelen. Zelf zou ik liever landschap hebben met 2 rijen van 3 boven het dakraam, dat past beter en netter met 13 panelen.

InstallateurKostenPanelenOmvormer
VEH€0.85/Wp13x 410Wp LongiGoodwe omvormer
Greenchoice€0.94/Wp13x 420Wp Jinko Tiger N-typeMIN 4600TL-XE
Ikwekop.nl€0.86/Wp13x 435Wp Trina NEG9RC.27MIN 5000TL-XH
Zonnekompas€1.01/Wp11x 435Wp JA Solar/Jinko/Longi Full BlackAPS DS3-L
Zonnekompas€0.82/Wp13x 435Wp JA Solar/Jinko/Longi Full BlackGW5000-DNS-30*
Zonnekompas€0.84/Wp13x 445Wp AIKO MAH54DbGW5000-DNS-30*
QueSolar€0.84/Wp13x 450Wp AIKO MAH54MbGW5000-DNS-30
GroenPand€1.12/Wp13x 415Wp Trina DE09R.05SB4.0-1AV-41
GroenPand€1.23/Wp13x 415Wp Trina DE09R.05SE4000H + S440

*Meerkosten SMA omvormer t.o.v. GoodWe rond de €500,-
Regio
Utrecht

[ Voor 14% gewijzigd door Enyan op 12-03-2024 16:45 ]

Alle reacties

• Enyan
Ik dacht zelf dat optimizers e.d. onnodig duur zijn aangezien de schaduw van de bomen over alle panelen valt, maar misschien heb ik het mis?

• RobertV70
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 28-09 20:11
Enyan schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 18:07:
Ik dacht zelf dat optimizers e.d. onnodig duur zijn aangezien de schaduw van de bomen over alle panelen valt, maar misschien heb ik het mis?
Nee, dat heb je goed, als het hele veld in de schaduw komt kan een optimizer vrij weinig

• RobertV70
De groepenkast is antiek, die zou ik laten vervangen. Ik kan de binnenkant niet zien, maar het is echt jaren 80 en 90, dus ruim 30 jaar geleden eens aangelegd en het één en ander in aangepast door de jaren heen.

• Enyan
RobertV70 schreef op zondag 3 maart 2024 @ 17:48:
[...]

Nee, dat heb je goed, als het hele veld in de schaduw komt kan een optimizer vrij weinig
Is het nog verstandig om panelen te kiezen die in 1 string aan de omvormer kunnen (ivm max V DC) of is juist 2 strings (MPPT) nog wel handig met de schaduw van de bomen?
Ik heb nog niet echt een gevoel voor hoe de bypass diodes, half/tri cut cellen, MPPT, aantal panelen, opstart spanning, paneel spanning etc. etc. van invloed zijn op de opbrengst bij minder goede omstandigheden (schaduw van bomen, bewolking). Bijvoorbeeld die Trina panelen hebben een wat hogere spanning dan de Jinko, ik kan mij zo voorstellen dat dat voordelig kan zijn voor de minimale opstart spanning van de omvormer (string) en als er bypasses worden geactiveerd, maar maakt het allemaal veel uit?

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 17:49

bert pit

asdasd

VEH heb ik slechte ervaring mee. Ik had besteld, 2 weken voor installatie werd ik gebeld dat het andere panelen zouden worden wegens levertijd. Ik heb toen aangegeven dat de levering dan maar uitgesteld moest worden, maar men hield voet bij stuk.

Je krijgt dan dus goedkopere panelen en betaalt hetzelfde "ze komen uit dezelfde fabriek meneer".

Op gegeven moment stonden er 3 Polen voor de deur met de "foute" panelen. Lastig communiceren met die mensen. Ik heb de boel gecanceled en lokaal besteld. Op het internet en ook op tweakers zijn tientallen zo niet honderden soortgelijke gevallen van VEH.

Ze offreren een Audi en leveren een Seat. Prima auto hoor Seat, maar niet degene die ik besteld had.

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

• Enyan
bert pit schreef op zondag 3 maart 2024 @ 18:10:
VEH heb ik slechte ervaring mee.
...
Ik heb de boel gecanceled en lokaal besteld.
Ik neig op dit moment ook naar lokaal (Ikwekop) ipv VEH of Greenchoice, daar krijg ik sterk het gevoel dat je niet weet wat er op je dak komt en hoe. Ondertussen nog enkele offertes aangevraagd, zal ik toevoegen zodra ik reactie heb. Als iemand nog suggesties heeft voor regio Utrecht hoor ik het graag!

[ Voor 7% gewijzigd door Enyan op 03-03-2024 18:15 ]

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Als je toch op 1-fase blijft zou je een SMA sunny boy hybride kunnen nemen, die hebben 3 mppt ingangen en vrij lage stringspanning nodig. (al vanaf 60 V)
Dan kan je zuid verdelen in 2 strings en op noord nog 1 string.
Naderhand sluit je er een batterij op aan met een HM 2.0

Vul het eens in als omvormer in sunnydesignweb?

Meterkast vernieuwen (hoofdschakelaar verplicht bij grotere aanpassingen, zoals panelen)
Dat er op de aardlekschakelaar 40A staat wil niet zeggen dat je hoofdzekering 40A is
En waar haal je die 50A vandaan.
Dat zijn vaak maximale waarden die toegestaan zijn door het apparaat.
Ik denk dat je 1x 25 of 1x 35 smeltpatroon hebt (staat soms op je energierekening)
en ferraris, dus jij saldeert gewoon door :o

[ Voor 34% gewijzigd door AUijtdehaag op 03-03-2024 18:35 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• Enyan
RobertV70 schreef op zondag 3 maart 2024 @ 17:56:
De groepenkast is antiek, die zou ik laten vervangen. Ik kan de binnenkant niet zien, maar het is echt jaren 80 en 90, dus ruim 30 jaar geleden eens aangelegd en het één en ander in aangepast door de jaren heen.
Ik heb nog even een foto van de binnenkant toegevoegd, weet niet wat normaal is maar het kabelmanagement krijg ik wel jeuk van...

• Enyan
AUijtdehaag schreef op zondag 3 maart 2024 @ 18:21:
Als je toch op 1-fase blijft zou je een SMA sunny boy hybride kunnen nemen, die hebben 3 mppt ingangen en vrij lage stringspanning nodig.
Dan kan je zuid verdelen in 2 strings en op noord nog 1 string.
Naderhand sluit je er een batterij op aan met een HM 2.0

Vul het eens in als omvormer in sunnydesignweb?
@AUijtdehaag kun je nog iets meer zeggen wat je graag wilt zien?
Ik heb bijvoorbeeld een hybride omvormer erin gezet met 2 string op zuid en 1 op noord en krijg dan dit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CtSNHg-oIxKKmTzDA5IE7X_hiXA=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/vLovX0ReYECc6Zwjg6phY08g.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pYnBKZZQ4p68P8_3TvbnF9MOEl8=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/Z0HoSQ3RUCEwgeycyf7sNUet.png?f=fotoalbum_tile

Heb nog geen gevoel voor onderdimensionering, bv of 4kW of zelfs 3.6kW nog veel gaat uitmaken. En het ontwerp van de strings. Geeft sunnydesignweb dat allemaal een beetje goed aan?
AUijtdehaag schreef op zondag 3 maart 2024 @ 18:21:
Meterkast vernieuwen (hoofdschakelaar verplicht bij grotere aanpassingen, zoals panelen)
Dat er op de aardlekschakelaar 40A staat wil niet zeggen dat je hoofdzekering 40A is
En waar haal je die 50A vandaan.
Dat zijn vaak maximale waarden die toegestaan zijn door het apparaat.
Ik denk dat je 1x 25 of 1x 35 smeltpatroon hebt (staat soms op je energierekening)
en ferraris, dus jij saldeert gewoon door :o
Volgens Stedin is mijn aansluiting 1x50A, weet niet of het smeltpatroon dan ook daadwerkelijk 50A is?

[ Voor 32% gewijzigd door Enyan op 03-03-2024 21:48 ]

• AUijtdehaag
  • Niet online
Enyan schreef op zondag 3 maart 2024 @ 18:37:
[...]

Volgens Stedin is mijn aansluiting 1x50A, weet niet of het smeltpatroon dan ook daadwerkelijk 50A is?
Ze bestaan wel, maar dat is dan wel heel byzonder dat je die hebt.

Kijk eens op sandervunderink voor een nieuwe kast (met eventueel maximaalstroom beveiliging)
https://www.sandervunderi...aalstroombeveiliging.html
PDF

Die SMA SB hybride is nog slecht verkrijgbaar vermoed ik.

Ik weet niet of Patrick nog aktief is in de panelen branche...
https://www.zonnekompas.nl/contact/
Even een belletje doen.

[ Voor 24% gewijzigd door AUijtdehaag op 03-03-2024 18:48 ]

• Enyan
AUijtdehaag schreef op zondag 3 maart 2024 @ 18:43:
[...]
Ze bestaan wel, maar dat is dan wel heel byzonder dat je die hebt.
Even een belletje doen.
Ik zag al enkele voorbeelden op dit forum, ook in regio Utrecht, en een belletje met Stedin doen mij vermoeden dat het wel echt zo is. Betaal wel gewoon het reguliere t/m 3x25A tarief. En wat er achter de zegel zit weet ik niet, de hoofdschakelaar is nu in ieder geval maar 40A.

Vond dit wel een informatief stuk: https://zonnepanelensuper...n-zonnepanelen-meterkast/
Nu nog even uitzoeken of er nog iets speciaals nodig is vanwege die 50A?
AUijtdehaag schreef op zondag 3 maart 2024 @ 18:43:
[...]
Ik weet niet of Patrick nog aktief is in de panelen branche...
https://www.zonnekompas.nl/contact/
Even een belletje doen.
Ik had al het contactformulier ingevuld maar zal er maandag eens achteraan bellen. Ik was de suggestie al een aantal keer tegen gekomen :)

• AUijtdehaag
  • Niet online
Enyan schreef op zondag 3 maart 2024 @ 18:37:
[...]

@AUijtdehaag kun je nog iets meer zeggen wat je graag wilt zien?
Ik heb bijvoorbeeld een hybride omvormer erin gezet met 2 string op zuid en 1 op noord en krijg dan dit:
[Afbeelding][Afbeelding]

Heb nog geen gevoel voor onderdimensionering, bv of 4kW of zelfs 3.6kW nog veel gaat uitmaken. En het ontwerp van de strings. Geeft sunnydesignweb dat allemaal een beetje goed aan?
Energy rendement factor 100% is prima (weinig aftoppen)
En alles valt nog binnen de voltage ranges.

Kleinere omvormer dan 5kW zou ik niet doen in deze setting.
Dat voelt toch een beetje als weggooien.

Die 50A heeft zeker wel invloed.
Bij abb bushboard zijn de bedrading en bushboard basisplaat geschikt voor 63A maar vaak de aardlekschakelaars maar voor 40A
(In je huidige situatie dus ook fout)
Vandaar de maximaal beveiliging in de sandervunderink link.

Stel je levert 25A van de panelen en trekt 50A uit het net dan gaat er 75A door je bedrading en aardlekschakelaars
Terwijl dit maar geschikt is 63/40A
Je kan alles 63A rated nemen maar theoretisch is dit nog niet genoeg.
De maximaal veiligheid beschernd je huisinstallatie op stromen hoger dan 40a

En maandag maar bellen want die site is ook uit 1999 :+

[ Voor 20% gewijzigd door AUijtdehaag op 03-03-2024 22:55 ]

• RobertV70
Enyan schreef op zondag 3 maart 2024 @ 18:30:
[...]

Ik heb nog even een foto van de binnenkant toegevoegd, weet niet wat normaal is maar het kabelmanagement krijg ik wel jeuk van...
Het ziet er niet heel best uit in die kast nee. De standaard invoer is van boven, maar daar is later dus nog een zij invoer aan toegevoegd, wat er niet heel netjes uitziet. Maar het kabelwerk bovenin spant wel de kroon bij deze kast, daar zit voor een metertje of 5 aan overbodige installatiedraad.

• RobertV70
Enyan schreef op zondag 3 maart 2024 @ 18:09:
[...]

Is het nog verstandig om panelen te kiezen die in 1 string aan de omvormer kunnen (ivm max V DC) of is juist 2 strings (MPPT) nog wel handig met de schaduw van de bomen?
Ik heb nog niet echt een gevoel voor hoe de bypass diodes, half/tri cut cellen, MPPT, aantal panelen, opstart spanning, paneel spanning etc. etc. van invloed zijn op de opbrengst bij minder goede omstandigheden (schaduw van bomen, bewolking). Bijvoorbeeld die Trina panelen hebben een wat hogere spanning dan de Jinko, ik kan mij zo voorstellen dat dat voordelig kan zijn voor de minimale opstart spanning van de omvormer (string) en als er bypasses worden geactiveerd, maar maakt het allemaal veel uit?
2 strings kan, zolang je maar ruim de string of MPPT spanning haalt.

• RobertV70
@AUijtdehaag Waarom een hybride, echt onzin is dat, zeker gezien de meerprijs. Maar het grootste feit blijft dat je met een Sessy thuisbatterij in de toekomst veel flexibeler bent, dus opzouten met die hybride dingen, echt niet nuttig.

Neem dan een gewone sunnyboy, scheelt vele honderden euro's

• Enyan
RobertV70 schreef op maandag 4 maart 2024 @ 10:07:
@AUijtdehaag Waarom een hybride, echt onzin is dat, zeker gezien de meerprijs. Maar het grootste feit blijft dat je met een Sessy thuisbatterij in de toekomst veel flexibeler bent, dus opzouten met die hybride dingen, echt niet nuttig.

Neem dan een gewone sunnyboy, scheelt vele honderden euro's
De Growatt XH is ook hybride, maar er klinkt toch een sterke voorkeur voor SMA.
Ik proef hier dat die paar honderd euro extra het wel waard is om voor een (niet hybride) Sunny Boy te gaan i.p.v. Growatt/Goodwe. Zijn er redenen om toch voor een Growatt/Goodwe te gaan, behalve prijs?

• Enyan
RobertV70 schreef op maandag 4 maart 2024 @ 10:00:
[...]

2 strings kan, zolang je maar ruim de string of MPPT spanning haalt.
En is er nog een voordeel om juist voor 1 string te gaan (al is het alleen maar de optie met 2 strings in serie pluggen)?
Die Trina panelen hebben een Voc van 51.8V waardoor je boven de 600V komt wat hoger is dan de gangbare omvormers mogen hebben. Met andere panelen is het rond de 40V waardoor je onder de 550V blijft. Is daar nog een voordeel of nadeel aan?

• sven4474
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 11-11 22:08
SMA schijnt wel een iets meer premium merk te zijn en zou het relatief goed met schaduwen om kunnen gaan, al zou het voor mij niet heel veel uitmaken in dit geval. Wellicht als je naar dat soort kleinere puntjes wil kijken is vlamboog detectie nog wel relevant, dat werd bij een bedrijfspand geëist door de verzekeraar en lijkt mij ook zeker relevant. Op het moment dat het voltage wat je panelen leveren te hoog (per mpp) is zal de omvormer uitschakelen, wanneer deze te laag is zal deze niet aan gaan. In jouw geval zou ik vooral er op letten dat je niet over de max gaat, maar dit zal de installateur zeker uitzoeken.

• AUijtdehaag
  • Niet online
@RobertV70
SMA SB hybride is toch wel een andere klasse

Sessy
max 3.4 kW leververmogen (2 sessys op 1 fase)
11 kWh
geen backup mode bij grid uitval
geen geintegreerde omvormer
indoor
6000 cycli batterij
0-35 C

SMA SB 5.0 hybride + sma home storage
max 5 kW leververmogen op 1 fase
16,4 kWh
wel backup (offgrid) mode bij grid uitval
geintegreerde omvormer met 3 mppt
mag outdoor
8000 cycli batterij
-10 + 50 C
Houd rekening met het toekomstige weer(bericht), arcfix, shadefix, autolader, conditionering batterij door slim laden en ontladen via hm2.0

[ Voor 3% gewijzigd door AUijtdehaag op 04-03-2024 18:02 ]

• Enyan
Ik ga zeker wel even met de installateur(s) in gesprek over de omvormer.
Vraag me met name nog af of schaduwmanagement belangrijk is in mijn geval met de schaduw van de bomen, of dat dit eigenlijk maar voor een uurtje wat zou kunnen schelen terwijl de schaduw op de panelen komt en daarna niet meer?
Voor global MPPT zou de SMA of een Goodwe G3 het meest geschikt zijn.

Idealiter zou ik denken aan 40V panelen omdat ik die dan nu in 2 strings kan laten leggen maar altijd nog 1 string van kan maken (kan dit eigenlijk??) en met de vrijkomende MPPT uitbreiden op het NNO dak. Of is dit onzin?

• AUijtdehaag
  • Niet online
Het maakt eigenlijk niet zo veel uit voor dat uurtje inderdaad.
Het resultaat zal zo goed als hetzelfde zijn.
Met een goed regelende mppt zal dat meer geleidelijk gaan ipv een haakse bocht.

Hier een voorbeeld van een zuidwest met aan het eind van de dag boomschaduw
https://pvoutput.org/intr...961&sid=59535&dt=20240304
kijk ook naar extended data. (5e vierkante blokje onder de grafiek)
@JoKo

Van 2 strings kan je altijd nog 1 string maken bij de omvormer. Als je de maximale Voc maar in de gaten houdt.
Spanning van de panelen is in de winter hoger dan in de zomer, dit heeft met de temperatuur te maken.

[ Voor 27% gewijzigd door AUijtdehaag op 05-03-2024 12:13 ]

• RobertV70
Enyan schreef op maandag 4 maart 2024 @ 14:29:
[...]

De Growatt XH is ook hybride, maar er klinkt toch een sterke voorkeur voor SMA.
Ik proef hier dat die paar honderd euro extra het wel waard is om voor een (niet hybride) Sunny Boy te gaan i.p.v. Growatt/Goodwe. Zijn er redenen om toch voor een Growatt/Goodwe te gaan, behalve prijs?
Nee, gewoon een SMA, kost een stukje meer, maar heb je wel echt meer omvormer voor in huis. En dan wat mij betreft een normale Sunny boy, ik snap @AUijtdehaag wel, maar je moet vindt ik ook echt even de prijzen erbij hebben en dan bekijken hoe diep je portemonnee is.

• Enyan
Korte samenvatting voor mijzelf en ter controle:
  • Stringspanning bij lage temperaturen (-10°C normaal om rekening mee te houden?) moet lager zijn dan maximale invoer omvormer (bv 600V voor de SB5.0), 2 strings als 1 string aansluiten kan dan eventueel nog
  • Schaduw over hele dakvlak dus optimizers/micro omvormers hebben geen meerwaarde
  • SMA aan te raden, 5kW wel de moeite, kostentechnisch vind ik de normale Sunny Boy dan het meest interessant
  • Schaduwmanagement maakt niet heel veel verschil voor de boomschaduw, maar kan ook geen kwaad en SMA ShadeFix is betrouwbaar
  • Groepenkast vervangen, met een B25 (300mA?) ALA voor de 5kW omvormer en een remautomaat om de invoer (50A aansluiting + 25A PV) te beperken tot 40A voor de rest

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Enyan
Precies.

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 11-11 23:17
RobertV70 schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 11:52:
[...]

Nee, gewoon een SMA, kost een stukje meer, maar heb je wel echt meer omvormer voor in huis. En dan wat mij betreft een normale Sunny boy, ik snap @AUijtdehaag wel, maar je moet vindt ik ook echt even de prijzen erbij hebben en dan bekijken hoe diep je portemonnee is.
En wat schiet de TS met die SMA nu feitelijk op? Prima dat het jouw hobby is en ik ga echt niet beweren dat GoodWe zo'n fijn portal heeft, maar 't ding doet wel gewoon wat het moet doen en op een efficiente manier.

• hamsteg
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:37

hamsteg

Species 5618

Last van schaduw, gewoon met Solar Edge om tafel, MicroInverters (25 jaar garantie). Voordeel bij MI's is dat de panelen die door schaduw niet leveren niet mee doen, maar de rest blijft maximaal produceren. Een string oplossing die vervolgens naar een omvormer gaat zal inleveren op teruglevering en mogelijk zelfs blokkeren. Solar Edge lijkt duurder maar reken een tweede of mogelijk zelfs een derde omvormer even mee in je berekeningen. Kwaliteit is goed, service ruim voldoende en een bekende naam die alleen goede installateurs mogen leveren. Betaal je mogelijk iets te veel? Vast, maar je krijgt kwaliteit, inzicht per paneel, zorgeloosheid en maximale opbrengst terug.

... gecensureerd ...

• RobertV70
Oilman schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 11:52:
[...]

En wat schiet de TS met die SMA nu feitelijk op? Prima dat het jouw hobby is en ik ga echt niet beweren dat GoodWe zo'n fijn portal heeft, maar 't ding doet wel gewoon wat het moet doen en op een efficiente manier.
Ik reageerde op de post van @AUijtdehaag , die raad een SMA smart energy hybride aan, dat vindt ik een erg duur apparaat. TS wil wel graag kwaliteit, en dat krijg je bij SMA meer dan bij een Growatt of Goodwe.

En het is niet mijn hobby maar mijn werk.

[ Voor 3% gewijzigd door RobertV70 op 06-03-2024 16:09 ]

• RobertV70
hamsteg schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 14:09:
Last van schaduw, gewoon met Solar Edge om tafel, MicroInverters (25 jaar garantie). Voordeel bij MI's is dat de panelen die door schaduw niet leveren niet mee doen, maar de rest blijft maximaal produceren. Een string oplossing die vervolgens naar een omvormer gaat zal inleveren op teruglevering en mogelijk zelfs blokkeren. Solar Edge lijkt duurder maar reken een tweede of mogelijk zelfs een derde omvormer even mee in je berekeningen. Kwaliteit is goed, service ruim voldoende en een bekende naam die alleen goede installateurs mogen leveren. Betaal je mogelijk iets te veel? Vast, maar je krijgt kwaliteit, inzicht per paneel, zorgeloosheid en maximale opbrengst terug.
Het hele veld ligt in de namiddag in de schaduw, dus een parallel systeem voegt niets toe.

• hamsteg

hamsteg

Species 5618

RobertV70 schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 15:54:
[...]

Het hele veld ligt in de namiddag in de schaduw, dus een parallel systeem voegt niets toe.
Het is geen parallel systeem ...

... gecensureerd ...

• RobertV70
hamsteg schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 15:58:
[...]

Het is geen parallel systeem ...
Solaredge en micro-omvormers zijn parallel geschakelde systemen.

• RobertV70
@hamsteg Het is wel goed om even te reageren op een post, niks mis mee. Maar het is wel van belang om de openingspost van TS even goed te bekijken en dan je te realiseren wat wel in niet interessant is om te doen.

Zoals je kan zien heeft het dak van TS geen schaduw, enkel dan volledige schaduw in de namiddag. Dit zorgt ervoor dat het hele panelen veld volledig in de schaduw komt te liggen. Dat is niet op te lossen met een optimizer of micro-omvormer. Dat zijn nu eenmaal de feiten.

• AUijtdehaag
  • Niet online
Optimizers of micro omvormers maken van schaduw ook geen zon.
De TVT wordt hiermee alleen maar veeeel langer voor dat klein uurtje schaduw wat over alle panelen in 1x trekt.

@hamsteg Dat blokkeren is een graag verteld fabeltje van de SE en de Enphase installateurs.
Klik op de pvoutput link die ik eerder gegeven heb.

[ Voor 30% gewijzigd door AUijtdehaag op 06-03-2024 16:23 ]

• hamsteg

hamsteg

Species 5618

RobertV70 schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 16:21:
@hamsteg Het is wel goed om even te reageren op een post, niks mis mee. Maar het is wel van belang om de openingspost van TS even goed te bekijken en dan je te realiseren wat wel in niet interessant is om te doen.

Zoals je kan zien heeft het dak van TS geen schaduw, enkel dan volledige schaduw in de namiddag. Dit zorgt ervoor dat het hele panelen veld volledig in de schaduw komt te liggen. Dat is niet op te lossen met een optimizer of micro-omvormer. Dat zijn nu eenmaal de feiten.
Sorry maar dat mag jouw overtuiging maar niet mijn ervaring. Ik pak savonds ook de bomenrand vanaf 1700 en een voor een verdwijnen mijn 4x2 rijen langzaam uit de zon (1830 de laatste). In anderhalf uur pak ik rustig de nodige extras op een gunstig tijdstip. Daarnaast zijn de MIs niet veel duurder als je deze tegen twee normale omvormers afzet. Je mag overtuigd zijn van jouw feiten, ik ben dat vanuit mijn gegevens en mogelijk had het iets efficiënter gekund maar de geleverde kwaliteit en per paneel monitoring vind ik een grote plus. Een TVT die een paar maanden langer duurt neem ik voor lief. Als ik kijk bij budget en doel lees dat mijn optie om op de gunstiger tijdstippen een afweging te kunnen maken over meer opbrengst op niet piek-teruglevertijden bij de vraag hoort.

Ik zal de rest van dit topic aan jullie experts overlaten.

[ Voor 16% gewijzigd door hamsteg op 06-03-2024 17:34 ]

... gecensureerd ...

• RobertV70
hamsteg schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 17:27:
[...]

Sorry maar dat mag jouw overtuiging maar niet mijn ervaring. Ik pak savonds ook de bomenrand vanaf 1700 en een voor een verdwijnen mijn 4x2 rijen langzaam uit de zon (1830 de laatste). In anderhalf uur pak ik rustig de nodige extras op een gunstig tijdstip. Daarnaast zijn de MIs niet veel duurder als je deze tegen twee normale omvormers afzet. Je mag overtuigd zijn van jouw feiten, ik ben dat vanuit mijn gegevens en mogelijk had het iets efficiënter gekund maar de geleverde kwaliteit en per paneel monitoring vind ik een grote plus. Een TVT die een paar maanden langer duurt neem ik voor lief. Als ik kijk bij budget en doel lees dat mijn optie om op de gunstiger tijdstippen een afweging te kunnen maken over meer opbrengst op niet piek-teruglevertijden bij de vraag hoort.

Ik zal de rest van dit topic aan jullie experts overlaten.
Sorry, ik probeer het netjes te brengen, maar ben wel redelijk overtuigd van mezelf, wellicht is dat lastig. Ik heb niet de beleving dat we met meerdere omvormers hoeven werken, je maakt simpelweg twee strings, 95% van alle omvormers hebben nu eenmaal twee of meer ingangen, dus waarom zou je dan met twee omvormers moeten werken, daar wordt het een erg dure installatie van, net als met micro-omvormers.

• RobertV70
We hebben het hier over een installatie van 13 panelen met een aanschaf van rond de 4500 euro. Met Enphase wordt dat al snel 6000 tot 6500 euro, dat hebben we het ook niet over een paar maanden langere tvt, maar over enkele jaren.

• Enyan
Wel nuttige ervaring van @hamsteg met micro omvormers en de potentie daarmee de opwek iets te spreiden, al is die overgang tussen zon en schaduw ongeveer een uur tussen 3 en 5 (afhankelijk van tijd van het jaar) en dan levert het in de toekomst vermoedelijk ook niet veel op aangezien de rest dan nog lekker aan het toppen is. Ik vind monitoring per paneel niet zo belangrijk, als dat zo was geweest dan was de keuze duidelijk maar nu denk ik dat ik met een kwalitatieve string omvormer (1x) prima uit de voeten kan. Daarnaast spreekt juist de simpliciteit mij daarvan wel aan: één component die stuk kan gaan en dan ook makkelijk (zelf) te vervangen.
Wat betreft prijs schetst @RobertV70 misschien een iets te rooskleurig beeld, 13 panelen met SB5.0 zie ik ook niet voor 4500 geïnstalleerd worden en met APS zit ik bij Zonnekompas nu op zo'n €1/Wp dus het zal elkaar niet zo gek veel ontlopen.

• RobertV70
Nee, dat klopt, met een SMA is dat een ander verhaal inderdaad. Dan red je het niet met 4500 euro. 5000 zou wel moeten lukken, ik kom op 4900 euro uit met REC twinpeak 5, dat zijn doorgaans wat duurdere panelen dan Jinko e.d.

[ Voor 19% gewijzigd door RobertV70 op 07-03-2024 09:13 ]

• Enyan
Ik heb nog enkele nieuwe offertes toegevoegd. Er wordt tot nu toe weinig SMA aangeboden.

@RobertV70 heel fijn dat je meedenkt en zelf ook met een eigen prijsindicatie komt. Is er een specifieke reden dat je met REC TwinPeak 5 komt/werkt?
Ik heb het idee dat ik het best voor zo hoog mogelijke Wp (435+) panelen kan kiezen (voor zover er een keuze is bij het laten doen), voorkeur voor glas-glas (Aiko MAH54Db, JA Solar JAM54D41LB, Jinko 54HL4R-BDB).

[ Voor 67% gewijzigd door Enyan op 08-03-2024 22:17 ]

• Enyan
Omdat het kan ben ik ook even in SolarEdge Designer bezig geweest.
Met de producten die GroenPand aanbiedt (5.4kWp met SE4000H + S440) krijg ik een geschatte opbrengst van 3.63MWh.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i83dgWxarAzUQ-5yBKYA_uAYyLE=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/gdQUiz4hGIuKU1p8eEsZaS53.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4SHgCordIve5BveiMImfvVV72qk=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/1heHMUIcaAjKKINVgAThKeDw.png?f=fotoalbum_tile

In sunnydesignweb met vergelijkbare situatie en SB4.0 krijg ik een geschatte opbrengst van 4.00MWh. Dan doe ik erg mijn best om het ongunstig te laten zijn met 95% irradiation scaling.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1pA6eTE-3lZJ8p60KtXx1hc_k1A=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/2zM7HOmIsNL5f2TVrGwpPYE0.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mcpkTCCZ4Doq4kKrI1mZYLhCnmY=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/oyvkYXZJHYZwUR8qq7iBLVnN.png?f=fotoalbum_tile

De aanbieder gaf zelf 4.6MWh voor de SolerEdge oplossing en 4.1MWh voor SMA.
Ik doe vast iets verkeerd, maar vind dit best grote verschillen?

Met 435Wp Jinko panelen kom ik op 3.85MWh bij SE5000H + S500 en 4.29MWh bij SB5.0.

• AUijtdehaag
  • Niet online
Solaredge heeft ook een aantal panelen nodig in de zon om goed te kunnen werken.
Minimale stringlengte van de S440 is 8 dus ga er vanuit dat er 8 in de zon moeten liggen anders clipping van de optimizers.

Ben echter geen expert op SE vlak. Dus correct me if wrong.

Grootste verliespost nu is geen panelen met het mooie koude zonnige voorjaar. ;)

• RobertV70
Enyan schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 18:06:
Ik heb nog enkele nieuwe offertes toegevoegd. Er wordt tot nu toe weinig SMA aangeboden.

@RobertV70 heel fijn dat je meedenkt en zelf ook met een eigen prijsindicatie komt. Is er een specifieke reden dat je met REC TwinPeak 5 komt/werkt?
Ik heb het idee dat ik het best voor zo hoog mogelijke Wp (435+) panelen kan kiezen (voor zover er een keuze is bij het laten doen), voorkeur voor glas-glas (Aiko MAH54Db, JA Solar JAM54D41LB, Jinko 54HL4R-BDB).
Glas Glas voegt niets toe, het klink leuk, maar het is Chinees glas glas. Glas Glas was ooit bedoeld voor de Scandinavische landen, en de alpengebieden. Zware belastbaarheid was het voordeel van Glas Glas. De Chinese dubbelglas panelen zijn zo slap (2400 Pa) dat ze een lagere belastbaarheid hebben dan de panelen van REC, (4000 Pa) wat glas folie panelen zijn.

Ik zie zelfs nadelen voor dubbelglas panelen op hellende daken. de panelen zijn transparant en laten dus licht door. dit produceert extra hitte op de vaak zwarte dakpannen waardoor het rendement van het paneel terugloopt t.o.v. glas/folie op hele warme dagen. Dat is een niet wenselijk effect.

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 18:06
Offtopic

Je zegt dat je een aansluiting hebt van 1x50A :?
Weet je dat zeker want dat is een speciaaltje.
Dan kan het al snel jaarlijks een stuk goedkoper zijn om te kiezen voor 3x25A.

• Enyan
ybos schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 11:39:
Offtopic

Zo zeker als dat het door Stedin aan mij is verteld, ik heb nog niet kunnen zien wat er daadwerkelijk onder de meter zit. Ik betaal overigens het standaard t/m 3x25 tarief.

• Enyan
Volgende waar ik mij nu wat in aan het verdiepen ben na bezoekje van een installateur is het kabel traject en benodigde kabeldikte.

Zijn voorstel is de omvormer op de vliering en AC kabel (terug) buiten over het dak langs de regenpijp de kruipruimte in naar de meterkast, totaal zo'n 20-25m. Dat lijkt mij nogal ongunstig voor 5kW op 1 fase, zelfs met 6mm2?
Is het dan mogelijk/gebruikelijk om 3 fase kabel (4x6mm2+aarde) te leggen en deze dubbel aan te sluiten? Handig voor eventuele toekomstige aanpassing naar 3 fase en nu voor de spanningsval lijkt mij.

Toch beter binnendoor naar de meterkast denk ik, dat moet lukken met zo'n 10m dus dan zou zelfs 4mm2 voldoende moeten zijn.

[ Voor 10% gewijzigd door Enyan op 09-03-2024 23:07 . Reden: Ander plan binnendoor ]

• Enyan
@RobertV70 ik heb nu een aantal offertes met een Goodwe DNS G3, wat in ieder geval op papier een mooie omvormer lijkt. Ik neig door jullie adviezen en algemeen hoger tweakers gehalte }:O naar de Sunny Boy, maar maakt het nog uit wat betreft specificaties in combinatie met de panelen?

Met https://www.photonik.solar/string-voltage-calculator kom ik voor de Aiko panelen op minimaal (hoge temp +45°C) Vmp van rond de 175V met een string van 6 dus dat lijkt me geen probleem, maar met een string van 13 op een maximale (lage temp -10°C) Voc van rond de 560V dus dan zou de Goodwe misschien beter zijn daarvoor?
Ik vermoed eigenlijk dat die maximale Voc eigenlijk alleen belangrijk is voor de maximale ingangsspanning en niet zo belangrijk voor de MPP spanning, dan gaat het lijkt mij om de Vmp welke dan zo'n 80V lager ligt bij een string van 13 panelen en dus ook ruim binnen het MPPT spanningsbereik.

GW5000-DNS-30
Max. ingangsspanning (V) 600
MPPT bedrijfsspanningsbereik (V) 40 ~ 560
Opstartspanning (V) 50

SB5.0-1AV-41
Max. ingangsspanning 600 V
MPP-spanningsbereik 175 V tot 500 V
Min. ingangsspanning / start-ingangsspanning 100 V / 125 V

[ Voor 17% gewijzigd door Enyan op 12-03-2024 17:12 . Reden: inzicht dat het misschien niet om Voc maar om Vmp gaat ]

• RobertV70
Maakt als je het mij vraagt niets uit. Het zit hem puur in het component gebruik bij SMA. zoals je ziet heeft de sma een behoorlijk hoge mpp spanning nodig, dat is niet altijd ideaal. Aan de andere kant, als je dit met gemak kan halen kun je het overwegen. Ik draai zelf met een Sungrow 1 fase, ook vanwege de lage startspanning (50V), maar bij nader inzien wellicht toch beter een SMA kunnen nemen, want die Sungrow word wel zo warm, kan er een burger op bakken in de zomer.

• PjotrP
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:16
5 kW op 1 fase zou ik nooit doen, dat is vragen om problemen in de druk bezette elektra netten.

Paar andere tips (>150 installaties zelf gedaan, dus wat ervaring):
* Laat je groepenkast vervangen voor een nette 3 fasen kast.
* Kies voor een Solis 3 fase omvormer. In mijn ervaring een van de betere omvormers: goed verkrijgbaar, hoog rendement, grote MPPT range, kan tot 1000V per string, stil, goede monitoring, goede prijs. Hoef je je ook niet meer druk te maken over de Voc.
* Zonnepanelen: alle A merk N-type zonnepanelen zijn goed. Denk aan Jinko, JA Solar, Trina, etc. Ga wel voor full black. Rendement is iets lager dan zwart/wit, maar het ziet er veel rustiger uit op je dak.
* Voordeel van glas-glas is dat ze vaak PFAS vrij zijn. Dat zijn de meest glas-folie panelen niet.
* Kabel achter regenpijp kan een prima oplossing zijn om de kabel beneden te krijgen. Kabel wel netjes in een buis werken.

Zonnepaneel installateur

• Enyan
PjotrP schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 21:36:
5 kW op 1 fase zou ik nooit doen, dat is vragen om problemen in de druk bezette elektra netten.
Kun je dit iets verder toelichten @PjotrP?
Tot nu toe heb ik mij volledig op de 1 fase aansluiting gericht dus dit zou nogal wat veranderen.

• PjotrP
Met 3 fase duw je 3x zo weinig stroom per fase. Aangezien het energieverlies kwadratisch is tov de stroomsterkte is een eerste stap de stroomsterkte beperken

Zonnepaneel installateur

• andru123
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 05:42
Enyan schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 22:36:
Kun je dit iets verder toelichten @PjotrP?
Tot nu toe heb ik mij volledig op de 1 fase aansluiting gericht dus dit zou nogal wat veranderen.
Volgens Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 11 is 5700W max voor een fase.
1x50A is vrij apart, 1x25, 1x35 of 1x40 is gebruikelijk. Maar als het is echt 1x50 is, dan past 5000W nog prima.

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:17

timovd

Voorsprong door techniek

ybos schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 11:39:
Offtopic

Op 1 fase mag je best hoog gaan zonder extra transportkosten.
Waar @Enyan wel op moet letten is dat de groepenkast geschikt moet zijn voor >40A.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

• PjotrP
Je mag inderdaad zo’n 5700watt scheef leveren. Mijn punt gaat over dat dit onverstandig is vanwege hoge stroomsterkte -> spanningsopdrijving -> uitvallende omvormers.
Daarnaast bereik je met een 1 fase aansluiting eerder de max stroom van een standaard groepenkast (40A), dus moet je daar weer maatregelen voor nemen.
Mijn advies is heel simpel: installeer een 3 fase groepenkast en ga over 3 fases terugleveren.

Zonnepaneel installateur

• Enyan
Ik ga in ieder geval eens wat met een waterkoker klooien om een idee van de netimpedantie en netspanning te krijgen.

Zojuist even bij de fornuisgroep gemeten (gemiddelde van 4 metingen):
Belasting 16.15A
Spanning onbelast 231.1V
Spanning belast 228.3V

Netimpedantie (231.1-228.3)/16.15=0.17 ohm

Voor 5kW (22A) zou dit dus grofweg 3.8V stuwing geven.
Met 10m aan 6mm2 AC kabel geeft sunnydesign 1.2V spanningsval, dus totaal 5V stuwing als ik het allemaal goed begrijp.

Volgende stap is bij goed weer de netspanning meten als de buren (en ik zelf) lekker aan het produceren zijn.

Woensdag staat de installatie gepland met SB5.0 en 13x445Wp (Aiko MAH54Db) panelen.

[ Voor 70% gewijzigd door Enyan op 21-03-2024 21:58 . Reden: Meting toegevoegd ]

• Enyan
@RobertV70, @AUijtdehaag weten jullie toevallig of het volgens NEN1010 H.411 de bedoeling is dat als er 6mm2 DC kabels zijn gebruikt dat dan ook de aardedraad vanaf de werkschakelaar naar de meterkast 6mm2 moet zijn? Het is nu met 3x4mm2 YMvK aangesloten en hier had ik een discussie over met de installateur, maar die had geen 3x6 kabel bij zich dus werd het 3x4 (want dat zou ook voldoende zijn). Vind ik natuurlijk ook jammer vanwege onnodig verlies/spanningsval (want voor de prijs hoef je het niet te laten), maar ook de veiligheid is belangrijk.

Ander discussiepunt was het vereffenen van de metalen installatie, daar zagen ze over het hoofd dat de paneelklemmen alleen per rijtje het frame vereffenen en dus nu alleen de eerste kolom geaard is. Daar komen ze nog voor terug om de vier delen met elkaar te vereffenen.

• RobertV70
Er is veel discussie over kabeldikte en of de DC en AC gelijkblijvend moet zijn. Officieel hoort dit dus wel zo, maar dit gebeurt vrijwel nooit. Overigens is de gebruikte AC kabel bij een 1 fase omvormer al snel 3x4mm2 terwijl dit bij een 4200 Watt omvormer max 13 meter mag zijn, daarboven of bij een langere AC kabel moet je officieel al naar 3x6mm2

• Enyan
RobertV70 schreef op donderdag 4 april 2024 @ 20:22:
Overigens is de gebruikte AC kabel bij een 1 fase omvormer al snel 3x4mm2 terwijl dit bij een 4200 Watt omvormer max 13 meter mag zijn, daarboven of bij een langere AC kabel moet je officieel al naar 3x6mm2
Bedankt @RobertV70, dit geeft al wat meer duidelijkheid. Heb je voor deze 'officieel' misschien een bron?
Dus bij de 5kW omvormer die ik heb, met zo'n 10m AC kabel, is 3x4mm2 sowieso wel aan de krappe kant.

• RobertV70
Je kan op de website van elektramat een kabeldikte berekening maken. Er zijn ook andere kabeldikte bereken modules online te vinden die nog kritischer zijn, maar deze van elektramat is eenvoudig en voldoet doorgaans prima.
Pagina: 1