Nieuw gaming systeem voor 5120x1440

Pagina: 1
Acties:

• Troubular
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 30-04-2024

Troubular

The One and Only

Topicstarter
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Gamen op een Samsung G9 Odyssey (en systeem wordt daarna doorgeschoven om ook op te gamen alleen dan regulier 1440p).
Ik speel geen fps spellen, maar vind het wel leuk om spellen op "ultra" settings te ervaren.
(Alhoewel "SLI" en 4090 uitgaven toch ook weer niet hoeven :) )

Pre's zijn niet al te luid (geen batmobile), kantoorwerk zonder dat het stroomverbruik gelijk is aan intensief gamen.
Ik heb niets met de disco kasten en onderdelen en heb een voorkeur voor de normale zwarte onderdelen.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Het liefst <= 2.000 euro, echter voor kwaliteit kan het opgerekt worden naar max 2.500 euro.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Samsung G9 Odyssey (5120x1440)

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
A-merken, kwaliteit.
Laatste PC die ik zelf gebouwd heb is al weer een lange tijd geleden, tijdens de gpu ethereum hype is het een prefab geworden (die was goedkoper dan de videokaart los).

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Pre's zijn niet al te luid (geen batmobile), kantoorwerk zonder dat het stroomverbruik gelijk is aan intensief gamen.
Ik heb niets met de disco kasten en onderdelen en heb een voorkeur voor de normale zwarte onderdelen.

Ga je overklokken?
Nee, m.u.v. out of the box oc's of iets als expo instellingen.

Wat verwacht je van ons?
Ik heb vele BBG's, vele tech-sites afgezocht naar informatie om beslissingen te nemen.
De hoofdvragen die overblijven:
1 - Op basis van specs en mogelijkheden leek mij de 4070 ti super de duidelijke winnaar, echter in de meeste guides (en ook andere hulpverzoeken hier) de 7900 XT(X) de gekozen kaart.
Hier kom ik zelf niet geheel uit.
2 - Moederbord chipset
De een zegt B650, de ander X670 en ook de E-varianten komen voorbij.
Voor mij zijn de kwaliteit, stabiliteit en blutooth het belangrijkste.
Qua netwerk wordt het 1 gbit bekabeld (2.5 als mogelijke upgrade is een kleine pre).
Warmte afvoer en plaatsing van andere componenten is wel van belang.
USB4?
3 - Case
Ik weet niet of voor mijn setup een airflow case nodig/wenselijk is.
Met name stof in de kast is een risico wat ik daarbij zie (de kast staat op de grond).
4 - Welke sub-uitvoering van moederbord en grafische kaart is eveneens een lastige.
5 - Heb ik een fout gemaakt met onderdelen die niet goed samenwerken of simpelweg niet passen?
6 - Denk dat er nog wat fans ontbreken, als ik de onderdelen definitief weet wil ik daar nog naar gaan kijken.
7 - Ik heb al lange tijd geen systeem zelf meer in elkaar gezet en wil deze daarom in elkaar laten zetten, dat limiteert echter tot 1 leverancier en lang niet allemaal bieden ze dit nog aan.
Hoe eenvoudig of complex is dit systeem in elkaar te zetten?

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 7800X3D Boxed€ 355,-€ 355,-
1MoederbordenASUS ROG Strix B650E-F GAMING WIFI€ 243,-€ 243,-
1VideokaartenGigabyte GeForce RTX 4070 Ti SUPER WINDFORCE OC 16G€ 899,-€ 899,-
1BehuizingenNZXT H7 Flow Zwart€ 125,-€ 125,-
1WaterkoelingArctic Liquid Freezer III 360€ 90,90€ 90,90
1Geheugen internG.Skill Trident Z5 Neo F5-6000J3038F16GX2-TZ5N€ 131,65€ 131,65
1VoedingenCorsair RM850x SHIFT ATX3.0€ 152,62€ 152,62
1Solid state drivesSamsung 990 Pro (zonder heatsink) 2TB€ 173,93€ 173,93
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.171,10

Uitleg per component waarom die gekozen is:
CPU - Nagenoeg iedereen is het er over eens: De 7800X3d is de game cpu van dit moment.
CPU Koeler - Op basis van research en ervaring leek aio liquid een goede keuze.
Moederbord - Reward en adviezen, maar is geen duidelijke keuze, meer ik kan niet kiezen dus...
Geheugen - 6000, strakke timings en hynix die (had gelezen dat dit preferabel is).
Videokaart - Op basis van specs & prijs kwam ik snel op een 4700 ti super uit, welk merk en subtype....
SSD - Werd bijna overal als top product aangeprezen (pci5 vind ik te veel geld en samsung maakt goede ssd's.
PSU - 850 om een beetje speling te hebben en de x vanwege betere kwaliteit onderdelen?
Kast - Airflow en geen rgb disco, de 4000D staat ook op de shortlist.

[ Voor 6% gewijzigd door Troubular op 02-03-2024 15:15 ]

"We are what we repeatedly do. Excellence, then is not an act but a habit."

• Woezik
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 23:54
Ad 1) Voor algemeen gebruik zou ik ook een Nvidia kaart kiezen, doet het vaak beter bij Adobe software. Voor puur gaming is de 7900XT(X) vaak betere value. Nvidia is meestal ook zuiniger.

Ad 2)Een Z690 moederbord is voor Intel cpu's en inmiddels opgevolgd door de Z790. De B650 en X670 zijn AMD moederborden, waarbij de X670 meer lanes biedt en dus meer M2.sloten en of snelle USB-aansluitingen. De E-varianten hebben een PCIe5.0 slot voor nog niet leverbare PCIe5.0 videokaarten.
Een 2,5Gb Lan poort is tegenwoordig vrijwel standaard, alleen budget moederborden hebben soms nog 1Gb Lan.

Ad 3) De NZXT H7 Flow wordt standaard geleverd met 2x 3-pins 12cm fans. Dat is weinig met het piekverbruik van de gekozen hardware. Een 3-pins fans is ook beperkter regelbaar in toerental. Een pwm fan kan vaak veel langzamer worden ingeregeld, waardoor die stiller is.

Enkele suggesties:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 7800X3D Boxed€ 355,-€ 355,-
1MoederbordenMSI MAG B650 TOMAHAWK WIFI€ 201,-€ 201,-
1VideokaartenPNY GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB VERTO Overclocked Triple Fan€ 879,-€ 879,-
1BehuizingenFractal Design Meshify 2 Compact Black Solid€ 115,54€ 115,54
1ProcessorkoelingScythe Fuma 3€ 58,90€ 58,90
1Geheugen internG.Skill Flare X5 F5-6000J3038F16GX2-FX5€ 119,90€ 119,90
1VoedingenCooler Master GX III Gold 850W€ 148,06€ 148,06
1Solid state drivesLexar NM790 (zonder heatsink) 2TB€ 122,90€ 122,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.000,30
Een AIO-koeler is niet nodig voor de 7800X3D. Zeker bij gamen is de 7800X3D erg zuinig en een luchtkoeler kan prima.
Goedkoper MSI moederbord, alleen PCIe5.0 ontbreekt.
Zelfde geheugen, maar met goedkopere heatspreader.
CM voeding heeft een handige haakse connector voor de 12VHPWR aansluiting. De Corsair Shift is onhandig met zijn stekkers aan de zijkant en voor de PCIe5.0 kabel wordt een verloopkabel gebruikt, omdat de 12+4 pins aansluiting niet aan de voedingzijde zit.
Flink goedkopere, maar evengoed zeer snelle PCIe4.0 Lexar SSD. Deze is wel zonder cache, maar voor gaming maakt dat niet uit.
PNY (fabrikant van de Quadro kaarten) videokaart.
Stille behuizing met standaard 2x 14cm en 1x 12cm fans.
Alles leverbaar bij leverancier die ook assembleert.

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 07:38
welke games ben je van plan om te gaan spelen?

• Troubular

Troubular

The One and Only

Topicstarter
Correctie uitgevoerd ivm foutje met moederbord chipset (thanks!)

Qua games: Hogwarts Legacy, Valheim, Baldur's Gate 3 etc.

• Troubular

Troubular

The One and Only

Topicstarter
V.w.b.t. het geheugen advies (waarvoor uiteraard dank), is het oude advies ga voor hynix die niet meer van toepassing?
De looks vind ik niet relevant, het zit in een kast en alleen bij schoonmaken of storingen kijk ik daar in :)

• Woezik
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 23:54
Troubular schreef op maandag 4 maart 2024 @ 15:58:
V.w.b.t. het geheugen advies (waarvoor uiteraard dank), is het oude advies ga voor hynix die niet meer van toepassing?
Inderdaad. Bij DDR5 zijn AMD en Intel meer tegelijkertijd overgestapt en beide hebben hun eigen profielen. Voor Intel is dat als vanouds Intel XMP en voor AMD is dat AMD Expo.

Overigens is het G.Skill X5 F5-6000J3038... ook gewoon SKHynix. Dit is te zien bij de download van het Self-Certification-Report: https://www.gskill.com/lo...0J3038F16GX2-FX5-Download
Pagina: 1