Hulp gevraagd: PC valt spontaan uit.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sparkvark
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 19-05-2024
Hallo, Sinds afgelopen week valt mijn PC spontaan uit. van het een op andere moment. Soms na een uur of twee, drie, soms gelijk bij opstarten. Ik moet dan altijd de voedingskabel uit de PC halen en even wachten tot PC weer opgestart kan worden. Zoals gezegd, soms doet de PC het dan een poos en soms gelijk bij het opstarten weer uit..PC is 3,5 jaar oud. Voedingsprobleem?

Asrock X570 Steel Legend moederbord
AMD Ryzen 7 3700X Wraith 3600AM4 processor
32Gb 3200-16 Vengeance LPX geheugen
Cooler Master MWE 750 Gold FM voeding.

Met vriendelijke groet, Hans.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 13:17
Als de stroom er eerst af moet dan is er een beveiliging in de voeding in werking getreden. Dat kan aan de voeding zelf liggen of aan een component. Je kunt onderdelen uitsluiten door deze uit te wisselen met andere. De voeding, videokaart en RAM zijn het makkelijkst om mee te beginnen. De eerste versie van de Cooler Master MWE Gold heeft overigens wel een beetje een reputatie dat die problemen geeft.

Welke videokaart heb je?
Op welke BIOS versie draait het moederbord?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sparkvark
Bedankt voor je antwoord.
Heb even snel gekeken, zolang ie het doet ….
Videokaart is een NVidea GTX 750Ti
Bios is X570 Steel Legend P 3.00

Heb ook even snel CoreTemp geïnstalleerd.
In rust CPU 28,5, MB 25. Toen even iets Met Lightroom gedaan en CPU liep op naar 68.

Heb eigenlijk geen componenten om dingen te vervangen, dus misschien een idee om gelijk eeerst maar de voeding te vervangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 13:34
Als de voeding stuk is wel, maar zoals uzska zegt, dat weet je niet.

Het kan ook kortsluiting zijn in een onderdeel, of iets heel anders. en dan is het maar goed dat de voeding de pc uit laat vallen ipv brand / schade laat ontstaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikverhaar
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 01-05 21:49
Ik had afgelopen week exact hetzelfde probleem. Ik heb toen de MWE 750 vervangen met een RM650x en sindsdien heb ik 0 problemen meer gehad. Het lijkt iets te maken te hebben met de sata/molex aansluitingen, want toen ik die loskoppelde, merkte ik dat het probleem weg was.

https://customkabels.wordpress.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sparkvark
Vooruitgang, geloof ik. Heb vandaag een van de twee geheugenbanken eruit gehaald en nu draait de PC al 10 uur zonder hapering. Morgen de banken wisselen en dan zie wat er gebeurd.
Pagina: 1