TV kaarten

Pagina: 1
Acties:

• Yokozuna
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-05-2025
Ik zie tegenwoordig best vaak tv tuner kaarten reviews in bladen staan. Kaarten die werken door een afsplitsing van het lijntje dat voor je tv is bedoeld.

Bakkie steek je in je pc, met een coax kabeltje in de kaart die naar de tvhoofd ingang (van je huis) gaat (met evt. een signaalversterkertje ertussen).

Elke kaart heeft zo zijn voordelen. Het leek mij wel leuk binnenkort een TV kaart te kopen. Mijn budget is F100,- tot F200,- Ik wil uitzendingen ontvangen, (heel af en toe opslaan) met stereo geluid uiteraard (Dolby Prologic ondersteuning hoeft niet). Ff wat vraagjes.

-Welke kaart kan ik dan het beste nemen, en waarom zou ik die kaart boven anderen nemen?

-Ik wil soms ook uitzendingen opnemen (langer dan 20mins zeker :) ). Kan ik die dan opnemen en direct als een mpg bestand opslaan of moet het perse in AVI (wat degoutant veel ruimte inneemt).

(sorry voor de misschien newbee vragen, ik weet niet zoveel van TV tuners)

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 00:32

Wildfire

Joy to the world!

Opnemen in mpg? Waarom zou je dat doen? Ik neem live op in AVI DivX. Lekker klein en goede kwaliteit.

Moet je natuurlijk wel een stevige PC voor hebben, anders teveel dropped frames.

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

• dreeke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-10-2025

dreeke

outdated icon

Dolby ProLogic = Stereo ;)

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

• Varienaja
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-06-2025

Varienaja

Wie dit leest is gek.

Stereo is wat duurder dan 200 meestal. Ikzelf heb de Pinaccle PCTVPro, die is stereo, heeft teletext en radio-ontvangst en afstandsbediening. Het ding kostte me bijna 300 gulden. Er zit software bij om te capturen, maar als je dat in hoge resolutie wilt, dan moet je Virtualdub gebruiken.

Siditamentis astuentis pactum.

• dreeke
  • Laatst online: 31-10-2025

dreeke

outdated icon

is het niet mogelijk om het geluid met je geluidskaart te capturen? of krijg je dan teveel problemen met het synchroon lopen?

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

• HielkeJ
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Ik heb een TeVion PC-TV-Radio-Karte en die heeft stereo teletekst en koste me maar 60,- B-) (aldi duitsland)

• Yokozuna
Op zaterdag 08 september 2001 17:57 schreef dreeke het volgende:
Dolby ProLogic = Stereo ;)
DolbyPrologic bevat nog een mono achterkanaal?
Nahja, die theorien boeien mij niet. Ik vind dat je bij (live optredens etc.) geen meerwaarde verkrijgt door Prologic geluid (heb DD decoder ingebouwd in me su, digital coax aangesloten). Laat staan dat zenders ZO'N signaal uitzenden :)

Dat is oplichterij dat enkel dure kaarten stereo kanalen kunnen ontvangen. Je hebt ze dan waarschijnlijk gekocht bij zo'n standaard balleshop (Vobic, Dynabyte, Dixons etc.) waar ze 1 of 2 kaarten in het assortiment hebben. Voor F200,- heb je de Pinnacle PCTV. Beide kaarten (de PCTV Pro, en de normale PCTV) kunnen gewoon stereo signaal ontvangen, teletekst, radiotuner, afstandbediening infrarood en videocapturen is mogelijk. Alleen de Pro heeft een ingang voor radio via de kabel (en niet via antenne). Dat radio gedoe boeit mij persoonlijk niet, mijn favoriete zenders worden via internet gestreamd en de rest ontvang ik op me stereo'tje.

Nee, een stereo signaal is prima. Maar mono vind ik toch wel even te slecht. Een stereo signaal klinkt gewoon onbeschrijvelijk veel beter dan een mono signaal (vooral ruimtelijker).

Kan je AVI-Divx gecodeert opslaan trouwens? Welke kaart heb jij die dat kan? Daar ging het mij om, mpg hoeft ook niet. DivX is prima.

Ah ik wil dus een kaart die een stereo videokanaal kan ontvangen en het opgenomen spul als Avi-DivX kan opslaan. Kan dat met die goedkope kaartjes gewoon? Of heb je daar perse zo'n duurdere versie voor nodig?

Verwijderd

Op zaterdag 08 september 2001 18:22 schreef Yokozuna het volgende:

Kan je als AVI met Divx gecodeert opslaan trouwens? Welke kaart heb jij die dat kan?Daar ging het mij om, mpg hoeft ook niet. DivX is prima.

Ah ik wil dus een kaart die een stereo videokanaal kan ontvangen en het opgenomen spul als Avi-DivX kan opslaan. Kan dat met die goedkope kaartjes gewoon? Of heb je daar perse zo'n duurdere versie voor nodig?
Voor het opslaan in wat voor formaat dan ook is volgens mij nooit hardware ondersteuning aanwezig. De TV kaart stuurt gewoon alle pixels naar de grafische kaart. Het is aan de capture software om op een of andere manier dat beeld op te slaan op je HD.. Dat kan dus als mpg, divx, etc, etc... Maakt voor de hardware niets uit!

• Yokozuna
Hehe, ik zag laatst zo'n kaart die hardware matig realtime alles wat binnenkwam naar mpeg2 kon encoden. Kostte wel F700,- das me wat te veel :) (van Happauge zoiets).

* Maar dus dat encoden gaat software matig, dan heb je dus wel een puike cpu nodig of niet (softwarematig encoden kost toch altijd vet veel cpu kracht?)?

* En hoe zit dat eigenlijk, slaat hij alles dan op terwijl ik kijk? (ratel ratel) Of pleurt de computers al die frames eerst in het geheugen, en zet die later om (tot het eind is genaderd) in een divx?

* Ohja, ik heb een Athlon700Mhz, das genoeg voor 25 of 30fps (of maakt je videokaart zelf ook het verschil)? In een resolutie van 720x420 (ofzo) ging dat niet al te soepel, in 388x256 (ofzo) kreeg je wel een vloeiend filpje. Klopt dat een beetje?

Wie weet antwoord op deze 3 vraagies?
Nog een ding, bij die Pinnacle dingen. stellen die automatisch alle zenders in, of moet je elke zender telkens handmatig gaan op zitten zoeken?

• Wildfire
  • Laatst online: 00:32

Wildfire

Joy to the world!

- Encoden gaat live, dus terwijl je kijkt.

- Dus een goede CPU is nodig, anders teveel dropped frames. Zelfs op m'n Athlon 1333 dropt er af en toe nog een frame

- Ga niet verder dan 3xx bij 2xx resolutie, want voor hoger heb je toch echt hardwarematige encoding nodig.

En Pinaccle kaarten stellen de zenders automatisch in, mits je de quick scan (of zoiets) maar uitschakelt want anders vindt 'ie hooguit een of twee zenders.

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Verwijderd

Op zaterdag 08 september 2001 20:26 schreef Brian Dickens het volgende:

- Ga niet verder dan 3xx bij 2xx resolutie, want voor hoger heb je toch echt hardwarematige encoding nodig.

****Juist! of wie beweert het tegendeel met argumenten.

• Yokozuna
Oke bedankt voor je volledige hulp.

Dus encoden gebeurt live. Wat video encoden enzo ben ik nogal een leek.

* Kun je misschien vertellen hoe dat precies werkt dat encoden, hoe je een avi'tje maakt. Hoe en wat.
Kun je dan ergens op record drukken, en aan het eind (stop) opslaan als avi ofzo etc. (sry misschien lomp maar ik heb geen id in dat soort zaken)

Gewoon interesse.

Radio tuner enzo heb ik niet nodig.
Ik wil gewoon stereo zenders ontvangen, die kijken (dah) en soms als divx (avi) opslaan.

* Kan dat gewoon met zo'n goedkoop kaartje of heb je daar persé zo'n dure voor nodig..

(die Pinnacle PCTV Rave bijv. is alleen slechter door: geen afstandbediening, demo versie van Pinnacle Studio, en geen radio tuner, 1e en laatste niet nodig)

* 2e weet ik niet, waarvoor is dat programma?

* Heb ik nog zo'n signaal versterker nodig (kost 60 piek ofzo) als ik met zo'n T stukje het TV kanaal wat binnenkomt moet splitsen (1 naar TV en 1 naar de TV tuner kaart in me pc)? Coax kabel heb ik hier nog wel 10meter liggen (van de goede oude tijd met seriele netwerken :p )
Alvast bedankt voor jullie hulp.

Verwijderd

Op zaterdag 08 september 2001 17:56 schreef Brian Dickens het volgende:
Opnemen in mpg? Waarom zou je dat doen? Ik neem live op in AVI DivX.
misschien wil hij het als vcd branden? :Z

• Yokozuna
Wat is trouwens zo slecht aan mpg? Ik had laatst een filmpje gedowned (2 minuten, 21mb) van Pamela Anderson (barbed wire). Was stereo geluid, 388x2xx, het klonk gewoon optimaal (net zoiets als mp3 192 kbit op traagst geencode enzo) en het was erg goede kwaliteit (zag praktisch heel af en toe maar verslechtering van kwaltiteit, bijna net).

Wat is dan het voordeel van DivX ?

Verwijderd

Heb al 1,5 jaar een TV/FM kaart (stereo en teletekst) van Boeder. Kan uitstekend capturen. Kostte me f 199,-.

Chris

• Yokozuna
Weet iemand alsjeblieft nog 3 bovenstaande vraagjes te beantwoorden?

Alvast bedankt.

• O.D.Smolik
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07-11-2025

O.D.Smolik

Geen dag, zonder een appel.

In de nieuwste Computer IDee staat een review over tvkaarten, misschien kan je daar iets mee?
Ze liggen wel bij elke bibliotheek dus kopen hoeft niet.

• marteltor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 00:44
ik zal ff wat scannen uit die computer idee

• RedHat
  • Laatst online: 14-08 15:51
gewoon live opnemen :?

• marteltor

• marteltor

• MrTinux
  • Laatst online: 22:10

MrTinux

Terug van nooit weggeweest.

Op zaterdag 08 september 2001 21:08 schreef Yokozuna het volgende:
* Heb ik nog zo'n signaal versterker nodig (kost 60 piek ofzo) als ik met zo'n T stukje het TV kanaal wat binnenkomt moet splitsen (1 naar TV en 1 naar de TV tuner kaart in me pc)?
Waarschijnlijk is dat niet nodig. Wij hebben hier 4 tv's (nou ja, 3 tv's en een tunerkaart) op 1 antenneaansluiting zitten (met een heleboel van die t-stukjes ;) ) en dat werkt prima
Coax kabel heb ik hier nog wel 10meter liggen (van de goede oude tijd met seriele netwerken :p )
Volgens mij is netwerk-coax niet geschikt voor tv. Netwerkcoax heeft namelijk een weerstand van 50 Ohm, tv-coax is 75 Ohm.

"Hij doet 't niet" = onvolledige informatie

Verwijderd

[/quote]

'mpg' is mpeg type 1, divx is mpeg type 4; betere methode.

• Yokozuna
Op zondag 09 september 2001 11:38 schreef 5491 het volgende:
'mpg' is mpeg type 1, divx is mpeg type 4; betere methode.
[/quote]

Betere methode? Lekker vaag. Die Computer Idee heb ik trouwens net 2 dagen in de bus :0

Nog een vraag dan, netwerk coax kabel heeft verkeerde impendantie.

*Moet ik dat tv coax kabel kopen of hoe heet dat spul :) En hoeveel kost dat? Heb 8meter ofzo nodig. zoiets. Probeer het eerst zonder signaal versterker, en ik denk dat ik voor de Pinnacle PCTV ga. Alleen cid is leuk, maar daar staat niet alles beschreven om antwoord op mijn vragen te geven.

Hoe gaat dat opnemen precies te werk, is da moeilijk?

• MrTinux
  • Laatst online: 22:10

MrTinux

Terug van nooit weggeweest.

Op zondag 09 september 2001 19:58 schreef Yokozuna het volgende:
Betere methode? Lekker vaag.
DivX (of eigenlijk DivX;-) dus MET ;-) ) is een min of meer "gekraakte" variant van de Mpeg4 compressie. DivX vereist een snelle computer (voor decoderen heb je toch wel een MHz'tje of 700 nodig, encoderen heb ik weinig ervaring mee) maar de kwaliteit-grootte verhouding is dan ook erg gunstig (relatief hoge kwaliteit op relatief kleine bestanden). Ook veel DVD's worden omgezet naar DivX (wat natuurlijk illegaal is, vergelijk het met cd-rippen naar MP3). Hierbij blijft de kwaliteit op relatief hoog niveau, maar een film kan dan vaak al op 1 cd (dus <700MB) geplaatst worden (vgl. een DVD-film is meerdere GB's)
MPG/Mpeg1 is de eerste variant van Mpeg. Geschikt voor VHS-kwaliteit opnames maar meer ook niet. De oude video-cd's maakten hier gebruik van.
Nog een vraag dan, netwerk coax kabel heeft verkeerde impendantie.

*Moet ik dat tv coax kabel kopen of hoe heet dat spul :) En hoeveel kost dat? Heb 8meter ofzo nodig. zoiets.
Ja, je moet gewoon bij de DHZ-winkel of electronicaboer genoeg metertjes kopen. Voor goede kwaliteit betaal je een gulden of 1.50 ofzo per meter.
Hoe gaat dat opnemen precies te werk, is da moeilijk?
In beeld heb je uiteraard je software (o.a. voor zenderkeuze enzo) en daar zit ook een record knop op en nou ja hoe dat dan werkt dat kan je zelf wel raden :+
De compressievorm kan je meestal ergens in de configuratie vinden. Wat de beste vorm is, dat is persoonlijk en hangt van je pc af. Experimenteer gewoon een beetje, ook met resolutie en keyframes enzo, zou ik zeggen...

"Hij doet 't niet" = onvolledige informatie

Verwijderd

Maar ik kan wel met mijn comp op 400*300 capturen in divx met vrijwel geen framedrops. Dus...
Pagina: 1