Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Vraag

• Sterke-Jerke
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 18:52
Onze panelen van 15 jaar oud, ga ik vervangen.
Nu heb ik ook een loods met platdak en grind, waar ik de "oude" panelen op wil plaatsen.
Past ruim, (landscape) denk ik.

Ik dat dat ik 3 rijen van 5 of anders 3 van 4, met 3 extra keurig kan plaatsen.

Aangezien ik het zelf wil gaan plaatsen, zoek ik advies voor niet te duur, goed materiaal.

2de vraag:

Aarden,
De huidige installatie is niet geaard, wanneer ik dan ook een metalen frame neem, zal dat wel moeten.
Open deur aanname is dat ik daar niet onderuit kom.
Welke diameter kabel is dan gebruikelijk?

S.J.

Alle reacties

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:47

DukeBox

loves wheat smoothies

Hoe hoog is het dak? Als het niet hoog is kan je met beton schansen werken maar persoonlijk zou ik iets als Flatfix Fusion gebruiken, dat werkt eenvoudig, snel en is erg makkelijk met uitlijnen. Als je een beetje handig bent kan je ook zelf wat maken, dak montagerail op betonbandjes.

Als het hoger ligt moet je wel zorgen dat de achterkant is afgesloten met deflector platen (verplicht) en het liefst de zijkant ook.

Het nadeel is alleen dat als de panelen 15 jaar oud zijn, dit waarschijnlijk kleine panelen zijn (formaat) en dus ook beperkte opbrengst, dan is de prijs al snel aan de hoge kant voor Flatfix, helemaal als het er veel zijn. Zeker met de prijzen van tegenwoordig voor nieuwe (grote) panelen is duur materiaal al snel een desinvestering.

Voor soepel aarddraad gewoon de standaard 6mm² kost maar een beetje meer dan 4mm²

[ Voor 6% gewijzigd door DukeBox op 01-03-2024 17:49 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:19
Nieuwe panelen zijn te goedkoop in aanschaf om relatief veel legmateriaal voor stokoude panelen te verantwoorden.

Kans dat je heel dicht bij elkaar komt in prijs door te werken met nieuwe, grote panelen en minder legmateriaal.

[ Voor 5% gewijzigd door Ronald op 01-03-2024 21:30 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Skubba
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 26-10 13:02
T.b.v. aarding (vereffening) dient 6mm2 vertinde kabel gebruikt te worden.

• lbreman
  • Registratie: November 2018
  • Niet online
Puur uit interesse; waarom leg je die nieuwe panelen niet op de loods en laat je de oude lekker zitten? Zakelijk adres?

V.w.b. de materialen; ik kocht tot nu toe complete DHZ pakketten inclusief panelen bij Stralendgroen.nl (geen aandelen of link).

www.opnaargasloos.nl: 9900Wp, 2x30HP 500l buffer, Atlantic WPB, Ravelli Alfa S, Panasonic monobloc J-series 5kW, Model 3 LR