verwarring rondom WOZ-waarde nieuwbouw woning

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefan79
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 09-06 10:41
We kregen afgelopen week de WOZ-aanslag voor belastingjaar 2024 van onze nieuwbouwwoning. Dit zijn de gegevens:

start bouw 1-12-2022
oplevering 1-11-2023
verhuizing 1-12-2023

Op de aanslag staat de waardepeildatum van 1-1-23 en een toestandspeildatum van 1-1-23.
Na hierover gelezen te hebben had ik verwacht dat de toestandsdatum op 1-1-24 zou staan maar dat is dus niet het geval. De toestand van de woning op 1-1-23 was eigenlijk alleen nog maar de fundering en de grond. Echter de hoogte van de WOZ is alsof de woning al af is en zo is er ook vergeleken. Heeft een bezwaar zin? Of klopt het toch wel?

Dank!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 14:28
Normaal gesproken wordt de WOZ bij nieuwbouw bepaalt door de grondprijs en het percentage van het huis dat al af is. Dus als alleen de fundering er lag zou de WOZ normaal gesproken een heel stuk lager moeten zijn dan van het volledige huis.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefan79
Volgens mij wordt dat doorgaans gedaan als je in het begin van het desbetreffende belastingjaar nog niet in de woning woont. Ik las ergens dat als je er al woont de gemeente meestal dan de toestandspeildatum een jaar opschuift (dus 1-1-24). Het vreemde is dat de woz- waarde daarbij wel klopt maar deze datum staat nog op 1-1-23. Het lijkt eerder op een spelfout. Geen idee of het slim is dus om bezwaar te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 09:38
Gewoon even gemeente bellen, ze geven je graag uitleg. Dan kan je beslissen of het nuttig is om bezwaar te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haodeyoude
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 10-06 17:51
Stefan79 schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 03:54:
Volgens mij wordt dat doorgaans gedaan als je in het begin van het desbetreffende belastingjaar nog niet in de woning woont. Ik las ergens dat als je er al woont de gemeente meestal dan de toestandspeildatum een jaar opschuift (dus 1-1-24). Het vreemde is dat de woz- waarde daarbij wel klopt maar deze datum staat nog op 1-1-23. Het lijkt eerder op een spelfout. Geen idee of het slim is dus om bezwaar te maken.
Op https://www.waarderingska...ngen/woningen-in-aanbouw/ staat het e.a. uitgelegd over de WOZ calculatie voor woningen in aanbouw. Inderdaad wordt er naar de toestandspeildatum gekeken wat normaal gesproken 1 januari voorafgaand aan de aanslag is ipv het jaar daarvoor. Zo is mijn woning half januari 2024 opgeleverd en is de WOZ veel lager dan woningen die eind 2023 zijn opgeleverd.

Bij mijn nieuwbouw werd er niet zozeer naar de GBA inschrijfdatum gekeken maar naar het "gereed melden" van de woning door de aannemer. Blijkbaar wordt dit doorgegeven aan de gemeente. Ik belde bv redelijk snel na oplevering om vuilniscontainers/ophalen te regelen en dit kon nog niet omdat de woning niet gereedgemeld was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 09-06 21:10

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Schopje naar Wonen.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 10-06 17:00
Zou zeggen dat eerste jaar lager moet zijn. Had hier het eerste jaar maar 38k als WOZ waarde toen ze nog aan het bouwen waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 10-06 17:27
https://www.waarderingska...aties/woningen-in-aanbouw
Voor woningen in aanbouw zijn twee zaken van belang:

- Bij het voortgangspercentage bouw wordt gekeken naar hoever de bouw van de woning was aan het begin van het kalenderjaar (toestandspeildatum).

- Bij het prijspeil van de grondwaarde en de bouwkosten wordt gekeken naar het niveau op de waardepeildatum.

Voorbeeld

In dit voorbeeld gaat het om de WOZ-waarde van een ééngezinswoning in aanbouw voor het kalenderjaar 2024. De waardepeildatum voor het kalenderjaar 2024 is 1 januari 2023. Daarnaast gaat het om het voortgangspercentage van de bouw op 1 januari 2024.

De grondwaarde van de woning in aanbouw is op de waardepeildatum € 150.000 en de bouwkosten zijn € 200.000. Op de waardepeildatum is de bouw nog niet gestart. Op 1 januari 2024 zijn alle ruwe verdiepingsvloeren gereed. De WOZ-waarde van de woning is dan € 150.000 (grondwaarde) plus € 80.000 (40% van de bouwkosten) = € 230.000
De waardepeildatum is 1-1-2023, maar bij nieuwbouw en grote verbouwingen gaat het om de toestand op 1-1-2024.

Zie verder de uitleg op die site.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefan79
Señor Sjon schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 11:49:
https://www.waarderingska...aties/woningen-in-aanbouw

[...]

De waardepeildatum is 1-1-2023, maar bij nieuwbouw en grote verbouwingen gaat het om de toestand op 1-1-2024.

Zie verder de uitleg op die site.
Inderdaad, ik begrijp de uitleg van de site en zou ook een toestandsdatum van 1-1-24 van verwachten. Mede omdat het huis in oktober is opgeleverd en we er sinds december staan ingeschreven. Maar er staat op het rapport een toestandsdatum van 1-1-23. Als dat daadwerkelijk het uitgangspunt is dan klopt de woz waarde niet. Want deze is alsof de woning gereed is. Vraag me af of bezwaar dan zin heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 09:38
Ja en nee, maar daarvoor moet je (zoals ik al aangaf) even gemeente bellen.

Het kan zijn dat ze te ver op zaken vooruit liepen, en dan moet jij bewijzen dat op dat ijkmoment het gebouw nog niet in een vergevorderd stadium is. (Eenvoudigweg foto van bouw + planning bouw + facturen + jouw woord is meestal voldoende).

[ Voor 4% gewijzigd door 99ruud99 op 09-03-2024 08:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 10-06 17:27
Ik denk een verkeerd vinkje ergens omdat de woning in de loop van 23 is opgeleverd. Dus als bestaande woning gezien in het nieuwe belastingjaar en dan dus op toestandsdatum 1-1-2023 gezet wordt.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Pagina: 1