Aansluiten vaste telefoon (RJ11 naar RJ45 - CAT6)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Odrai
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 12-01 21:17
Op dit moment ben ik bezig met het kiezen van elektra opties voor een nieuwbouwappartement.

Nu heb ik de volgende vraag over het aansluiten van een vaste telefoon i.c.m. een KPN modem:

Helaas behoort een standaard telefoonaansluiting niet tot de opties, maar wel een CAT6 aansluiting.
Zowel in de meterkast als in de woonkamer zal een RJ45 wandcontactdoos (met CAT 6 kabel) worden gemonteerd. Kan ik dan in de meterkast een RJ11-RJ45 kabel toepassen (zoals https://www.allekabels.nl...kabel-rj11-naar-rj45.html) waarbij ik de RJ11 connector aansluit op de groene port van de Experia Box (telefoon) en de RJ45 in de wandcontactdoos in de meterkast. Vervolgens hetzelfde toepassen in de woonkamer en dan de RJ45 aansluiten op de wandcontactdoos en de RJ11 in het basis station van de telefoon?

Zal bovenstaande functioneren of zal ik dan tegen problemen aanlopen? Functioneert daarnaast een dergelijke RJ11-RJ45 kabel i.c.m. een RJ45 CAT6 wandcontactdoos (i.v.m. verschillende aantal aders/ draden)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasJ
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 07-09 00:23
Ja hoor, dat gaat prima. Sterker nog, je kan een kabel met RJ-11 stekker prima op een RJ-45 poort prikken, geen probleem.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• The Executer
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 15:50

The Executer

Lekker belangrijk!

ThomasJ schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 16:26:
<knip>

Sterker nog, je kan een kabel met RJ-11 stekker prima op een RJ-45 poort prikken, geen probleem.
Dit zou ik niet doen. Aan de zijkanten van een RJ11-stekker is het plastic namelijk dikker waarmee je op termijn je RJ45 poort beschadigt.

Afbeeldingslocatie: https://media.s-bol.com/BKlAxW6E5BN/550x546.jpg

[ Voor 8% gewijzigd door The Executer op 01-03-2024 16:30 ]

"We don't make mistakes; we just have happy accidents" - Bob Ross

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 10-09 17:46
Een duo/trio/quattro set kopen en je basis in de meterkast ,bij het modem zetten ook een optie ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
The Executer schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 16:29:
[...]

Dit zou ik niet doen. Aan de zijkanten van een RJ11-stekker is het plastic namelijk dikker waarmee je op termijn je RJ45 poort beschadigt.

[Afbeelding]
Nou, dit hebben we jaren gedaan en ik heb daar nooit wat van gemerkt. Volgens mij passen die gewoon probleemloos, hoor.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:10
ijske schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 17:27:
Een duo/trio/quattro set kopen en je basis in de meterkast ,bij het modem zetten ook een optie ?
Of een VOIP toestel met meerdere handsets en Cheapconnect als provider ipv duur bellen via je internet aanbieder. Scheelt ook gezeik met porteren als je overstapt naar een andere aanbieder.

Maar zoals hierboven gesteld, een RJ11 plug past gewoon in een RJ45 socket. En anders kan je gewoon RJ45 stekkers knijpen op telefoonkabel, is alleen wat priegelen om precies die middelste pinnen te bezetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daisy_D
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 25-02 21:14
Wat misschien ook een overweging waard is, is een modem gebruiken waar een dect station in zit. Dan kan je die telefoon neerzetten waar je wilt, hoeft hij alleen maar in het stopcontact. KPN biedt de Fritzbox 7590 tegen meerprijs aan die deze functie heeft. Zelf aanschaffen kan natuurlijk ook

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _root
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 06:29
The Executer schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 16:29:
[...]

Klopt, uiteindelijk gaat pin 2 en 7 stuk, blijven naar boven staan.
Maar dat merk je pas als je iets van een netwerk verbinding probeert te maken.
(bron: zelf een duister verleden aan de installatiekant bij KPN gewerkt en ik kwam het wel eens tegen)

RJ11/RJ12 er af knippen en een RJ45 er op zetten, middelste pennen gebruiken

PVoutput 3250 WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

RobbyTown

Godlike

En wat @_root zegt klopt deden wij ook en die rj45 plug je net wat fijner in de poort (en zeker het eruit halen) dan zn rj11. Al zou je dus niet zo vaak eruit halen :p. Op kantoor verhuisde men nogal vaak.

@Odrai jou idee is perfect dat gaat zeker werken (en is voor de pinnetjes beter, door de rj45 worden ze dus allemaal omlaag drukt ipv een deel). Op de cat6 kabel in de muur zit worden de 2 buitenste aders dan niet gebruikt.

Blog - Glasnet status (privé log) - Nette LAN - RIPE Atlas Probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k-janssen
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 08-09 20:22
RJ45 aan zo'n platte telefoon kabel knijpen is over het algemeen niet zo heel erg lastig om te doen, gewoon de middelste 2 of 4 aansluitingen van je RJ45 gebruiken. Als je 2 kabeltjes maakt dan kan je er één voor de meterkast en één voor de telefoon zelf gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16:33
Niet moeilijk doen koop gewoon een adapter kabeltje.

https://www.kabeldirect.n...0IP%20of%20VoIP%20genoemd.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k-janssen
Zelf knipte ik meestal een lang telefoon snoer door midden en zette ik er RJ45's aan, die heb ik toch in overvloed en een verloop snoer moet eerst weer geleverd worden. Als je niets hebt liggen kan je beter bestellen, heb je RJ11 liggen knijp er een aan blauw-blauw/wit in het midden (en evt groen en groen/wit er omheen) van een netwerk kabel, of een RJ45 aan een telefoon snoer. Het is maar net hoeveel haast je hebt en wat je er voor moet bestellen.

Moraal van het verhaal blijft RJ11 kan in een RJ45 aansluiting maar is beter om het niet te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 10-09 11:39
@Odrai
Nog een specifieke reden waarom je nog een vaste telefoon zou willen hebben?
Hierboven zijn al een aantal alternatieve genoemd welke prima een vaste telefoon kunnen vervangen. Anders is een set met een basisstation naast je modem het meest logische.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k-janssen
chrisborst schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 14:03:
@Odrai
Nog een specifieke reden waarom je nog een vaste telefoon zou willen hebben?
Hierboven zijn al een aantal alternatieve genoemd welke prima een vaste telefoon kunnen vervangen. Anders is een set met een basisstation naast je modem het meest logische.
Omdat je gebruik maakt van een geografisch nummer. Zelf gebruik ik dit nummer ook nog altijd. Ik deel niet graag mijn 06 nummer met ieder bedrijf.
.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 10-09 11:39
k-janssen schreef op maandag 11 maart 2024 @ 18:24:
[...]
Omdat je gebruik maakt van een geografisch nummer. Zelf gebruik ik dit nummer ook nog altijd. Ik deel niet graag mijn 06 nummer met ieder bedrijf.
Sorry, maar dat moet je toch echt even uitleggen. Een 06 nummer is veel anoniemer want dat kan elke locatie in NL zijn. Een vast nummer maakt meteen duidelijk uit welke plaats je komt.

Enige wat ik kan bedenken waar je op doelt is dat als een bedrijf belt naar je vaste nummer dat je dan thuis moet zijn en als ze bellen op je 06 dat je dan theoretisch over al op de wereld kan zijn. Ook dat is prima te ondervangen bijv. met een dual sim. Goedkoop prepaid sim-kaartje die je gebruikt om weg te geven aan bedrijven en een "geheim" 06 nummer voor kennissen en vrienden. Wil je niet gestoord worden, zet je die ene sim uit, wordt je lastig gevallen, nieuw nummer aanvragen en klaar.
Het zal wel een generatie dingetje zijn. O-)

Maar mijn vraag was gericht aan @Odrai en niet aan jou.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k-janssen
Dan laat ik het aan Odrai om te antwoorden.
Pagina: 1