Ik heb een fiscale vraag en kan daar online weinig over vinden. In het geval minderjarige kinderen een erfenis ontvangen van de overleden vader/moeder en waarover de ex-vrouw/man geen beschikking heeft over het vermogen dan is de levende ouder verplicht het vermogen van de kinderen (inclusief erfenis) op te nemen in box 3 voor de inkomstenbelasting. Daarbij mogen de kinderen pas over de erfenis beschikken als ze meerderjarig zijn. De nog levende expartner is dus vermogensrendementsheffing verschuldigd. Wettelijk is het zo geregeld dat ondanks de uitsluiting op de erfenis de levende ex partner het vruchtgebruik geniet van de erfenis (lees: rente, dividend enz.). Hiermee zou de extra fiscale lasten vd erfenis opgevangen kunnen worden. Dit kan in het testament echter ook uitgesloten worden.
Mijn vraag is of bovenstaande klopt. Indien er sprake is van een flink eigen vermogen van de overledene dan wordt de ex partner opgezadeld met een flinke last. Dit zal dan uit eigen zak betaald moeten worden want dit kan niet uit de erfenis komen.
Zie ik iets over het hoofd, dit lijkt mij vanuit redelijkheid en billijkheid niet juist zijn.
Mijn vraag is of bovenstaande klopt. Indien er sprake is van een flink eigen vermogen van de overledene dan wordt de ex partner opgezadeld met een flinke last. Dit zal dan uit eigen zak betaald moeten worden want dit kan niet uit de erfenis komen.
Zie ik iets over het hoofd, dit lijkt mij vanuit redelijkheid en billijkheid niet juist zijn.