Hoeveel mAmp is de powerbank van een NoCo gbx45 jumpstarter

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fmrama
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 12:50
Hallo,

Ik ben in bezit van een BlueBuilt powerbank van 20.000 mAmp. En sinds kort heb ik een NoCo jumpstarter gbx45, 1250 Amp. Met powerbank functie. Nu is mijn vraag: hoeveel mAmp is deze. Is dit te berekenen met de gegevens op de foto. (Helaas is bij mij die kennis weggezakt)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b42158KcNDA2xWzx89gXFORNsYw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hKeBLk4slPEr6vyGGk9auXd8.jpg?f=fotoalbum_large

Schopje naar MME

[ Voor 2% gewijzigd door Septillion op 01-03-2024 15:14 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18:07

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

Je bent appels en peren aan het vergelijken ;)
Ampère (A) is de eenheid voor stroom en is in de vergelijking de hoeveelheid water die door de waterkraan stroomt. Ampère-uur (Ah) is de hoeveelheid stroom die een accu per uur kan leveren. In vergelijking met de waterkraan kan dit als de tank met water, waar de kraan op is aangesloten, gezien worden.
Ik zit mobiel te fröbelen, vergeef me de copy/paste van Google :X

[ Voor 29% gewijzigd door RobIII op 01-03-2024 12:15 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ResuCigam
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 15:30

ResuCigam

BOFH

Er zit een batterij in die 31 Wh is. De spanning is 5 volt dus 31/5 = 6.2 Ah = 6200 mAh volgens mij.

We do what we must because we can.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fmrama
Tja, daar was ik al bang voor.

De capaciteit van de powerbank in mApm van de jumpstarter kan dus niet berekend worden met de beschikbare gegevens in de specs ?

Ik zie nu het antwoord van @resucigam
Dat zou dus iets minder dan 1/3 zijn van die BlueBuilt.

[ Voor 23% gewijzigd door fmrama op 01-03-2024 12:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 17:47
Er staat toch gewoon 31 Wh?
vraag is, welk getal wil je weten?
USB: dan is het 31/5 = 6200 mAh.
jumpstarter auto? dan is het 31 / 12,5 = 2500 mAh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fmrama
Die waarde 6200 mAmp , die zoek ik dus.
Dank voor de info.

(Mijn excuses voor zo’n ogenschijnlijk simpele vraag. De kennis kan het oude koppie niet meer zo eenvoudig boven halen. Laat staan googlen , Dan slaat ie op tilt, vanwege een NAH. Tja, het is niet anders)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• watercoolertje
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 06-05 16:43

watercoolertje

Untertitel

fmrama schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 12:24:
Die waarde 6200 mAmp , die zoek ik dus.
Dank voor de info.

(Mijn excuses voor zo’n ogenschijnlijk simpele vraag. De kennis kan het oude koppie niet meer zo eenvoudig boven halen. Laat staan googlen , Dan slaat ie op tilt, vanwege een NAH. Tja, het is niet anders)
Ben vooral benieuwd wat je eigenlijk met deze gegevens wilt doen. Puur als vergelijking welke meer capaciteit heeft?

Die 20.000mAh van die bluebuilt powerbank slaat volgens het plaatje op de batterij zelf (waarschijnlijk 3.7V), die 6200mah is berekend adhv 5V, die (mAh) 2 getallen kan je dus niet zomaar met elkaar vergelijken.

20.000mAh x (3,7/5 V) is dus 14.800mAh op 5V, of (V x Ah = ) 74Wh.
Wh kan je dus wel met elkaar vergelijken (want 20.000 x 3,7 is hetzelfde als 14.800 x 5).

Uiteindelijk hangt het ook van de controller af hoeveel er ineens gevraagd kan worden (wat voor een jumpstarter wel belangrijk is), dat kan beperkt worden door de batterij maar net zo goed door de controller.

[ Voor 10% gewijzigd door watercoolertje op 01-03-2024 13:04 ]

(16 x 300Wp) 4800Wp + (sinds 14 feb 2023) (7 x 405Wp) 2835Wp = 7635Wp @Zuid op 4.5kW omvormer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fmrama
Wat ik met die gegevens wil ? Gewoon ter vergelijk. En de reden is ….

Ik heb een beveiligingscamera waarvan ik in winterperiode het beeld in de avond permanent op een oude iPad toon. Voor de stroomvoorziening heb ik hiervoor ooit die bluebuilt powerbank aangeschaft. Als de batterij van de iPad leeg dreigt te raken sluit ik hem op de volle powerbank aan. Ik heb dan beeld en tegelijkertijd wordt de iPad ook weer deels opgeladen.

De jumpstarter heb ik pas aangeschaft en in eerste instantie voor de auto. De powerbank functie is een extraatje. Maar wilde deze toch even uitproberen. Gisterenavond heb ik ipv van aan de bluebuilt powerbank de iPad met camerabeeld aangesloten aan de jumpstarter powerbank. Werkt natuurlijk ook. Alleen laad hij niet tegelijk ook de iPad op. Hooguit een paar % tjes .

M.i zou de verklaring hiervoor het capaciteitsverschil tussen beide zijn.
Vandaar dat ik die dus wilde weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naarden 4ever
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 14:01
fmrama schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 13:51:
Gisterenavond heb ik ipv van aan de bluebuilt powerbank de iPad met camerabeeld aangesloten aan de jumpstarter powerbank. Werkt natuurlijk ook. Alleen laad hij niet tegelijk ook de iPad op. Hooguit een paar % tjes .

M.i zou de verklaring hiervoor het capaciteitsverschil tussen beide zijn.
Vandaar dat ik die dus wilde weten.
Dat heeft niets te maken met de capaciteit, maar met het laadvermogen dat via de USB-poort kan worden geleverd. Zie "USB output" voor de USB-A stekker, of "USB-C out" voor de USB-C stekker in de tabel van de Noco. Deze specificaties zijn van de BlueBuilt powerbank niet zo eenvoudig te vinden blijkbaar.

Ik weet niet welk type kabel je gebruikt, maar de Noco kan ook met USB-PD (Power Delivery) opladen, dan kan deze opladen met maximaal 60W. Dat kan wel alleen met een USB-C kabel. Daarmee moet de iPad wel met enig tempo opladen. Met een USB-A kabel zal dat inderdaad niet zo vlotten, want die heeft een maximaal laadvermogen van 10W. Als het scherm van de iPad aanstaat en de iPad is continu bezig een videostream weer te geven, dan zal het verbruik van de iPad zomaar gelijk kunnen zijn aan 10W, waardoor dus het verbruik gelijk is aan het laadvermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank__B
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13:21
Om heel eerlijk te zijn, een 6200 mAh Li-ion accu die (kennelijk) een piek stroom van 1250A kan leveren, dat lijkt mij niet echt reëel. Zeker niet als ze dit ook nog eens bij 12V bedoelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fmrama
naarden 4ever schreef op maandag 4 maart 2024 @ 09:19:
[...]

Dat heeft niets te maken met de capaciteit, maar met het laadvermogen dat via de USB-poort kan worden geleverd. Zie "USB output" voor de USB-A stekker, of "USB-C out" voor de USB-C stekker in de tabel van de Noco. Deze specificaties zijn van de BlueBuilt powerbank niet zo eenvoudig te vinden blijkbaar.

Ik weet niet welk type kabel je gebruikt, maar de Noco kan ook met USB-PD (Power Delivery) opladen, dan kan deze opladen met maximaal 60W. Dat kan wel alleen met een USB-C kabel. Daarmee moet de iPad wel met enig tempo opladen. Met een USB-A kabel zal dat inderdaad niet zo vlotten, want die heeft een maximaal laadvermogen van 10W. Als het scherm van de iPad aanstaat en de iPad is continu bezig een videostream weer te geven, dan zal het verbruik van de iPad zomaar gelijk kunnen zijn aan 10W, waardoor dus het verbruik gelijk is aan het laadvermogen.
Duidelijk verhaal.
De Bluebuilt laadt met een usb C naar C kabeltje op. Als ik dit met de snellader met PD van 30W doe is ie van leeg naar vol in ca. 4,5 uur.
Het laden van de NoCo gaat met diezelfde oplader razend snel. Binnen 1 uurtje is ie van ca 25% naar 100%. En dat is dan ook om hem als jumpstarter te gebruiken. En dat zou volgens de beschrijving niet eens tot 100% nodig zijn.
Om op de ipad aan te sluiten op de bluebuilt en noco gebruik ik de usb A naar lightning kabel van apple.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naarden 4ever
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 14:01
fmrama schreef op maandag 4 maart 2024 @ 10:25:
[...]
Om op de ipad aan te sluiten op de bluebuilt en noco gebruik ik de usb A naar lightning kabel van apple.
En daar zit denk ik je 'probleem' dat de iPad zo langzaam oplaadt met de Noco, maar met de BlueBuilt wel snel oplaadt. De Noco kan op die USB-A stekker slechts 10W aan laadvermogen leveren aan de iPad. Dat zal inderdaad maar net genoeg zijn om te voorkomen dat de iPad leeg loopt terwijl hij in de oplader hangt, maar weinig meer dan dat.

Inmiddels heb ik op de foto's van de BlueBuilt powerbank e.e.a. kunnen vinden. De BlueBuilt kan via de USB-A stekker 5V x 3A (15W), 9V x 2A (18W) en 12V x 1,5A (18W) leveren. Dus dat de BlueBuilt powerbank de iPad wel opgeladen krijgt in de tussentijd, is dus wel begrijpelijk. Die levert anderhalf tot bijna twee keer zoveel laadvermogen.

Als je een USB-C naar Lightning kabel zou gebruiken met de Noco zal je waarschijnlijk nog sneller laden dan de BlueBuilt powerbank de iPad op kan laden. Ik zeg even waarschijnlijk, want ik weet niet exact welke laadmodi de iPad toelaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fmrama
Dank voor de info.
Een usb c naar lightning kabel heb ik ook liggen. Ik ga het een meer testen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 15:36
ResuCigam schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 12:10:
Er zit een batterij in die 31 Wh is. De spanning is 5 volt dus 31/5 = 6.2 Ah = 6200 mAh volgens mij.
Hoe kom je aan die 5V?
Volgens mij is accu capaciteit uitgedrukt in Wh altijd gekoppeld aan de spanning van de betreffende accu.
Dit apparaat gebruikt intern een lithium polymeer accu.
Dus ik zeg: 3.7V

Bij mij: 31Wh / 3,7V = 8378 mAh

Afhankelijk van de toepassing van dit product, kan je verschillende uitvoerspanning gebruiken.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ResuCigam
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 15:30

ResuCigam

BOFH

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L0yxmEVmapR2NedwoqcwPnejn7k=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/J6EMDgGw3hSMFOAfd9O6RVjh.png?f=user_large

We do what we must because we can.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17:24

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

GarBaGe schreef op maandag 4 maart 2024 @ 14:58:
[...]

Hoe kom je aan die 5V?
Volgens mij is accu capaciteit uitgedrukt in Wh altijd gekoppeld aan de spanning van de betreffende accu.
Dit apparaat gebruikt intern een lithium polymeer accu.
Dus ik zeg: 3.7V

Bij mij: 31Wh / 3,7V = 8378 mAh

Afhankelijk van de toepassing van dit product, kan je verschillende uitvoerspanning gebruiken.
Dan zit je denk ik nog fout want het gaat om een jumpstart dus ik vermoed dat er een 3S accu in zit. Ik heb nog een betaalbare boostconverter gezien die vanaf 4 volt een auto kunnen starten.

Maar uitgaande van de gebruikte USB poort met 5 volt moet je dan ook met 5v rekenen.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 15:36
memphis schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 09:21:
[...]

Dan zit je denk ik nog fout want het gaat om een jumpstart dus ik vermoed dat er een 3S accu in zit. Ik heb nog een betaalbare boostconverter gezien die vanaf 4 volt een auto kunnen starten.

Maar uitgaande van de gebruikte USB poort met 5 volt moet je dan ook met 5v rekenen.
Dat vind ik onduidelijk.
Als het een 3S accu is, dan praten we over 3x 3.7V in serie geschakelde cellen.
Het effectieve voltage van het accupack is dan 3x3.7 = 11.1V

In dat geval is 31Wh / 11.1V = 2790 mAh.
Er zijn 18650 cellen met 2800 mAh capaciteit.
Dan zou deze accu dus 3 cellen van 2800mAh zijn in serie geschakeld.
Dat lijkt me erg logisch.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17:24

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Maar 18650 Li-Ion cellen zijn geen grote stroom gevers, speciale cellen kunnen tot 30A aan maar dat is nog niet genoeg om een startaccu te laten draaien. Er zullen wel gewoon LiPo cellen in zitten die tegenwoordig met gemak 30 tot 40C stroom continu kunnen leveren.

En je rekent 3.7v per cel, dat is een bijna leeg situatie, een volle cel is 4.2v.

De Wh notatie is ongeacht de spanning. Als je een zgn buck of boost converter gebruikt en even de verliezen niet mee rekent zal na iedere spanningsconversie een dezelfde Wh beschikbaar zijn en is je beschikbare capaciteit in Ah afhankelijk van de gemaakte spanning.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rrob
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 06-05 21:00
Dit topic is een mooi voorbeeld dat Ah niet altijd een handige eenheid is omdat de gebruiker vaak de energie 'inhoud' wil weten en het vaak niet uitmaakt of dat 20Ah @3,7V is of 6,7Ah @11,1V.

De vraag van de TS 'welk apparaat bevat meer elektrische energie' is in elk geval al beantwoord door watercoolertje in "Hoeveel mAmp is de powerbank van een NoCo gbx45 jumpstarter": de powerbank heeft 74Wh en de jumpstarter 31Wh

[ Voor 11% gewijzigd door Rrob op 05-03-2024 10:13 ]

Pagina: 1