bouwbesluit vochtige muur berging aan huis

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mark.M.
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 09-03-2024
Mijn vraag
Hallo, In mijn Nieuwbouwhuis met berging aan huis vast met sectionaaldeur (oa vloerverwarming, wasruimte en warmtepompinstallatie) wordt de ene muur naast sectionaaldeur vochtig als het regent (de andere niet). De gestucte muur is nu inmiddels bruin met wat schimmel. Ik moet weten of dit wel of niet volgens bouwbesluit is. Volgens aannemer dit niet in strijd met bouwbesluit omdat dit een berging is. Ik heb sterk mijn twijfels. Schimmel en vocht lijkt me nooit goed, ook voor je gezondheid. Wie kent het bouwbesluit goed genoeg om dit concreet te kunnen aangeven? Alvast bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stormcagy
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 20-05 16:47
Wat heb je zelf al gevonden? iedereen kan zoeken in het bouwbesluit.

Verder is je verhaal wazig en niet volledig. Maak eens een paar foto's en/of tekeningen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10:26

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Ik lees in artikel 3.5 van het bouwbesluit het volgende:
Een te bouwen bouwwerk heeft zodanige scheidingsconstructies dat de vorming van allergenen door vocht in verblijfsgebieden, toiletruimten en badruimten voldoende wordt beperkt.
Een berging is een verblijfsgebied... Ik zou het gesprek aangaan met je aannemer en vragen op welke artikelen hij zich basseerd..

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mark.M.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0rk4KLVzfdf1gxylcN_ZEcoPi-w=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/DSDXSa96Wvn8Bk1iO9dKvIeU.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Obi21KaNxjh5_w1Gc72RBL950F8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7IRPpEOa2wE8woNrewDPlQsF.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JMb91
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 01-05 11:58
Is er wel een goede waterkering , dus met goede afvoer van water of blijft er altijd water staan tegen het rubber van de garagedeur..
Dit moet gewoon opgelost worden door de aannemer,hier zit iets niet goed .

Mvg mart

[ Voor 20% gewijzigd door JMb91 op 01-03-2024 17:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Road-runner83
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08:46
Wij hebben exact dezelfde situatie (huis uit 2016 dan) met ook vloerverwarming in de berging. We hebben nergens vochtplekken, kan ook echt niet de bedoeling zijn.

Er lijkt iets van een lekkage te zitten daar, je hebt wel ventilatie in de berging? Niet dat dat het hele probleem zal verhelpen maar het helpt wel iets lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 10:34
Bouwbesluit of niet, zou die aannemer het zelf accepteren als zijn gevels binnen nat en schimmelig zouden worden? Dat hoort gewoon niet en als hij dat huis gebouwd heeft dan is daar dus ergens iets niet zoals het hoort. Als hij dat al probeert af te wimpelen, succes dan.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mark.M.
Inderdaad lijkt me dit gewoon niet goed. Echter dien ik aan te tonen dat het niet volgens bouwbesluit is. Aannemer geeft aan dat berging alleen regenwerend hoeft te zijn volgens bouwbesluit en dat dit anders is dan waterdicht en dus de muur nat mag worden mits er geen hinder (door grote plassen op de grond) wordt ondervonden.
Ik heb bouwbesluit art. nodig om mee te slaan, bijvoorbeeld over schimmel of over stelselmatig nat worden dat er verkleuring op de muur ontstaat etc.
Welke bouwbesluitregels kan ik gebruiken? Op internet kan ik niet wijs worden.
Wie kan me daarmee helpen???

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kees85
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 20-05 09:42
Rechtsbijstand inschakelen lijkt me een prima optie in dit geval.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10:26

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Mark.M. schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 15:04:
Ik heb bouwbesluit art. nodig om mee te slaan, bijvoorbeeld over schimmel of over stelselmatig nat worden dat er verkleuring op de muur ontstaat etc.
Welke bouwbesluitregels kan ik gebruiken? Op internet kan ik niet wijs worden.
Wie kan me daarmee helpen???
Heb je mijn reactie uberhaubt gelezen?

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Headsup!

Bouwbesluit bestaat niet meer, de huidige regelgeving staat in het Besluit Bouwwerken Leefomgeving sinds 1 1 2024 de Omgevingswet in werking is getreden.

Geen bouwkennis hier overigens ;)

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20-05 15:19
Question Mark schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 11:31:
Ik lees in artikel 3.5 van het bouwbesluit het volgende:

[...]

Een berging is een verblijfsgebied... Ik zou het gesprek aangaan met je aannemer en vragen op welke artikelen hij zich basseerd..
Een berging is juist geen verblijfsgebied.

Maar goed, dit lijkt eerder op een loodslabbe die erboven niet zo lekker zit? Dan kan er water de spouw in.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Real
  • Registratie: Februari 2022
  • Niet online
Mark.M. schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 11:20:
In mijn Nieuwbouwhuis met berging aan huis
Wanneer was de oplevering?

Het Bouwbesluit heet ondertussen Besluit bouwwerken leefomgeving, maar je moet vermoedelijk het oude Bouwbesluit hebben.

https://www.rijksoverheid...elgeving/bouwbesluit-2012

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-05 17:18
Mark.M. schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 15:04:
Inderdaad lijkt me dit gewoon niet goed. Echter dien ik aan te tonen dat het niet volgens bouwbesluit is.
Van wie dien je dat aan te tonen? Je huis is lek. Lek is lek. Daar heb je geen bouwbesluit voor nodig. Als je een auto koopt en hij is stuk dan heb je ook garantie. Er is echt geen aannemer die zelf geloofd dat als alleen die plek vochtig is dit komt door slechte ventilatie o.i.d. En afaik moet die berging volgens datzelfde bouwbesluit juist voldoende ventilatie hebben.

Maar als je alleen op zoek bent naar een jurist dan zou ik je rechtsbijstand bellen of een advocaat zoeken. Want je lijkt nogal in een tunnel te zitten.

[ Voor 32% gewijzigd door Makkelijk op 07-03-2024 10:44 ]

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firestorm
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-05 16:09

Firestorm

Ik hou altijd schroefjes over

Je hebt details nodig van de aansluiting tussen overheaddeur en de wand. Het lijkt er sterk op dat er tussen het 'kozijn' van de de deur en de want water komt.
Heeft overigens geen donder met het bouwbesluit te maken, maar met het juist detailleren en bevestigen van de deur.
Pagina: 1