DjoeC schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 10:38:
Mijn advies zou zijn: Begin met vrij vermogen op te bouwen tot ten minste 57.000,- Dat bedrag is vrij voor de rendementsheffing. Bij spaargeld over die limiet moet je vermogensrendementsheffing betalen, naar verwachting 0.36% ofwel € 370,- per extra € 100.000. Bij beleggingen boven de vrijstelling is dat naar verwachting € 2.170 per 100.000.
Zinvol advies, maar ik zou zelf wel beiden combineren. Én aflossen én vermogen opbouwen tot een comfortabel bedrag en dat bedrag vervolgens jaarlijks indexeren. (Zelf vind ik het prettig een buffer ter grootte van een x-aantal maandsalarissen te hebben. Puur voor het idee het x-maanden uit te kunnen houden mocht om wat voor reden dan ook, een inkomen tijdelijk of permanent, geheel of gedeeltelijk wegvallen.)
Dus eerst heffingsvrij vermogen opbouwen en dat tegen (nu) ruim 3% wegzetten. Eventueel deels in gestapeld vrijvallende deposito's. Reden: Een huis kost geld: kapotte apparaten, onderhoud, schilderwerk, warmtepomp, lekkage oplossen, wie weet wat al niet. Je moet dus geld beschikbaar hebben. Bij aflossen heb je dat niet, bij belegginging die je MOET verkopen heb je risico op lagere opbrengst.
Of juist op een spaarrekening, zodat direct en volledig toegang mogelijk is. Ja, dat scheelt rente, maar die buffer is ook helemaal niet bedoeld om rente te trekken, maar juist in geval van calamiteiten, snel en volledig de beschikking te hebben over een (flink) geldbedrag. Zet je dat geld vast, is het geen buffer meer.
Dan aflossen: Het is je 2e huis, 30 jaar rentevast. Rentevast is een zekerheid. Je hebt nu nog hypotheekrente aftrek waardoor je effectieve rente lager is maar die verdwijnt van lieverlee. Daarnaast betaal je het volle huurwaardeforfait. Bij kleine of geen hypotheek krijg je vermindering op je forfait (wet Hillen). Ook die regeling wordt afgebouwd. Aflossen geeft je gemoedsrust en vermindert je risico bij arbeidsongeschikheid etc. NB: Houd rekening met maximale extra aflossing per jaar (10-20%), zeker als de rente gaat dalen (boeterente). Daarnaast verlagen veel hypotheekvertrekkers bij extra aflossen de annuiteit ipv het verkorten van de looptijd. Het laatste is in mijn optiek beter. Zorg dus dat je maandbedrag minimaal blijft wat het nu is.
Daar ben ik het niet helemaal mee eens.
Juist het voordeel van zelf versneld aflossen en niet je maandbedrag bij de bank verhogen, is dat het bedrag dat je iedere maand flexibel te besteden hebt, steeds groter wordt. Je hebt de keuze dat bedrag periodiek in de hypotheek te storten (en daarmee effectief alsnog je looptijd te verkorten), maar je kunt dat bedrag op dat moment ook inzetten voor andere zaken.
Ofwel, je kunt alsnog zelf zorgen dat je maandbedrag gelijk blijft, maar naarmate je meer af lost, wordt het flexibele bedrag steeds groter. (Moet je uiteraard wel de discipline hebben bij iedere € die je maandbedrag lager wordt, dat bedrag apart te zetten met de primaire intentie daar alsnog je hypotheek van af te lossen.)
Vermoedelijk heb je een aan je hypotheek gekoppelde overlijdensrisico verzekering. Ik zou die loskoppelen. Bij extra aflossen betaal je "te veel" premie voor "te lang". Hij hoeft ook niet aan je hypothek gekoppeld te zitten en zodra je onder de executiewaarde komt mag ie ook niet meer verplicht zijn.
Dat is zeker een goede.
Wellicht dat er mogelijkheden zijn deze overlijdensrisicoverzekering te verlagen naarmate er meer is afgelost en het hypotheekbedrag zinvol lager is? (Het triggert mij wel dit iig te onderzoeken. In the end is het toch €45 per maand, op een hypotheek die nu bijna 2/3e is van wat 'ie in het begin was, met een huis dat *ver* boven water staat.)
Ná Scaoll. - Don’t Panic.