Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22-05 08:52
Ik heb sinds de release een Canon 400D. Lange tijd heeft mijn hobby stilgelegen en nu ben ik het weer aan het oppakken.

Omdat mijn interesse ook meer richting astrofotografie gaat merk ik dat mijn 400D net wat teveel beperkingen heeft:

- Te lage ISO
- Geen live-view (wat wel handig is i.v.m. startracker/montering en polar alignment);
- Weinig focuspunten;
- Etc..
- Geen ingebouwde intervalometer, wat ik toch wel erg fijn zou vinden ivm astrofotografie enz.

Nu ben ik aan het kijken naar een vervanger voor die 400D wat bovenstaande wel heeft. Een vriendin van me heeft bijv. een 250D, echt een mooi ding maar is dat in die zin wel echt een upgrade?

Ik denk bijv. ook aan zo'n systeemcamera. Heb ik wel een dSLR nodig? Ik gebruik de camera voornamelijk dus alleen voor fotografie. video zou leuk zijn maar ik weet zo niet wat ik ermee moet opnemen. Systeemcamera is een stuk lichter en met zo'n adapter ring zou ik volgens mij mijn huidige lenzen moeten kunnen gebruiken.

Ik heb de volgende lenzen:
- Canon 10-22;
- Canon 17-40 F4L;
- Canon 28-105;
- Canon 50mm F1.8;
- Sigma 70-300 APO.

Vroeger dacht ik altijd dat ik een 5D of 1D wil na die 400D, maar ik twijfel nu wel of meer/zwaarder wel echt is wat ik nodig heb. Echt een professional ben ik ook niet, ik loop gewoon wat aan te kloten en zoek eigenlijk een wat nieuwere camera :+.

Ik kijk momenteel gewoon even naar 2e hands modellen, tot ~600 euro ofzo voor de body.

Wat ik zelf dus al had gevonden:
- 250D (maar daar kan weer geen grip op geloof ik..);
- M200
- M50 (Mark II)

Maar ja, de keus aan Canon bodies is écht zo enorm _O-.

Iemand tips? Het is dus ook gewoon voor normale fotografie, maar voor Astrofotografie heb je soms wat extra's nodig. Ik weet dat er speciale camera's zijn voor in mijn telescoop, dit gaat echter echt even om een normale camera opvolger voor mijn 400D.

[ Voor 6% gewijzigd door De_Bastaard op 01-03-2024 10:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22-05 17:25
Ik heb er geen ervaring mee en geen aandelen in deze site, maar dit kan qua leesvoer misschien een startpunt bieden: https://www.space.com/best-cameras-for-astrophotography

Je kan inderdaad met een Canon EF-RF mount adapter al je huidige lenzen (denk ik) op een mirrorless Canon body gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Gezien je lenzen zou ik nu nog kiezen voor de laatste top of de range cropped DSLR van Canon. Sprong vooruit tegen een lage investering.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tarquin
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21-05 20:13
De 400D is inmiddels wel echt oud, ik zie de eerste referenties uit 2007 komen. Ja, je gaat verschil zien met een nieuwere camera.

Gezien het budget en je lenzen zou ik bij een 2e hands Canon spiegelreflex blijven.
Ja, systeemcamera's zijn mooier en nieuwer en geweldig. Maar nog niet tweedehands voor fijne prijzen beschikbaar én ze werken wel met een adapter, maar ja... native lenzen zijn natuurlijk mooier. En daar is ook nog geen tweedehands markt voor.

2e hands krijg je inderdaad véél meer voor je geld dan nieuw. De nieuwste features gaan allemaal over objectherkenning voor de autofocus. Heel sexy maar voor jou volkomen overbodig - en je betaalt er wel voor, ook als je het niet gebruikt.

Tips:
Zoek camera's en modellen na. Canon heeft er een handje van om enorme beginners-cameras in de markt te zetten met 10 jaar oude technologie (sensor+beeldprocessor, geen touchscreen). Het schiet natuurlijk niet op als jij een camera uit 2019 koopt en Canon heeft dat ding uitgerust met een sensor uit 2009. Lees reviews en vergelijk die met reviews van andere modellen.
Wees ook niet bang om naar de hogere modellijnen (met minder cijfers in het typenummer) te kijken.
Lees reviews en haal daar uit of die camera indertijd is uitgebracht met een modernere sensor.

Let op: De M-serie is inmiddels afgebroken. Er komen sowieso geen pro-lenzen voor uit. Voor jouw lensvatting zijn er nog miljoenen lenzen en honderdduizenden camera's in omloop. De M-serie is maar heel klein.

Canon heeft altijd het beleid gehad dat de goedkopere camera's niet zo goed mogen zijn dat ze een serieus alternatief (lees: bedreiging) zijn voor de topmodellen. Er wordt dus oudere hardware ingestopt, touchscreen en tegenwoordig beeldstabilisatie wordt weggelaten; en ook features die 100% in software zitten worden weggelaten. Het is echt de bedoeling dat je instapt op een goedkoop model, tegen de grenzen aanloopt, en gaat upgraden naar een duurdere camera. Dit beleid geldt ook voor de huidige mirrorless lijn. Let dus goed op wat je mist als je de goedkoopste RF camera koopt.

Samengevat: Voor 600 kun je denk ik een hele goede 2e hands Canon DSLR kopen maar ga niet van het ene instapmodel naar het andere; lees je in en zorg dat het echt een upgrade is.

[ Voor 4% gewijzigd door Tarquin op 01-03-2024 11:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M!chel
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
Ik ga morgen voor een 2ehands 80D kijken.
Kom van een 500D af, dus is wel mooie upgrade.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
M!chel schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 15:06:
Ik ga morgen voor een 2ehands 80D kijken.
Kom van een 500D af, dus is wel mooie upgrade.
Ja dat model heb ik inderdaad ook gezien. Zit nu een beetje te kijken zo naar 70D/77D/80D en/of 90D maar die 90D is wel nog érg duur.

Er zijn ook wat van die systeemcamera's die wel binnen budget vallen (2e hands), zoals een M50 of M200, maar ja zoals eerder vermeld zijn ze gestopt met dat lenssysteem. Nu niet zo'n ramp aangezien ik wel redelijk OK lenzen heb (althans dat denk ik), maar voor de toekomst misschien toch handiger om voor een ander model te kijken.

Aan de andere kant, al die M-lijn spullen komen straks op de 2e hands markt omdat iedereen naar de R-reeks overstapt. Die is me nu 2e hands nog echt te duur dus het wordt óf zo'n M systeemcamera, óf een dSLR a la 80D of vergelijkbaar...

Ik weet niet of ik iets aan een fullframe heb, volgens mij ben ik daar niet pro genoeg voor.

[ Voor 4% gewijzigd door De_Bastaard op 01-03-2024 16:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M!chel
  • Niet online
Ik heb de 80D overgenomen, was een goede keuze!
Kan nu zelfs nog met een EF 75-300mm 1:4-5.6 III USM (goedkoop lensje) redelijk mooie plaatjes maken!
De extra megapixels tov de 500D doen dit lensje goed.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/izpSLHk.jpeg

[ Voor 11% gewijzigd door M!chel op 02-03-2024 14:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
Hmm komt net m’n pa aan dat ik zijn Fujifilm xt1 voor onbepaalde tijd mag lenen.

Ook geen verkeerd ding… hmpf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08-05 06:45
De 250D is echt een giga upgrade. Tenzij je over wilt stappen naar het RF platform (met adapter of al je lenzen vernieuwen) zou ik dat serieus overwegen. Recentelijk is een vriend van mij overgestapt van zijn overleden 350D (ouder dan jouw camera) naar de 250D en die vroeg zich af waarom hij dat niet veel eerder gedaan had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
Maar iemand nog ideeen over de overstap naar Fuji? Gratis body maar geen lenzen dus vooralsnog..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kjiratsiekoedel
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 22-05 14:20
T geld zit in je lenzen...
Dus zou lekker bij Canon blijven.

En dan idd 80d oid zoeken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
kjiratsiekoedel schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 17:23:
T geld zit in je lenzen...
Dus zou lekker bij Canon blijven.

En dan idd 80d oid zoeken
Ik heb die 17-40, 50mm en 70-300 zelf gekocht. De 10-22 en 24-105 zijn van mn vader en heeft hij aan mij doorgegeven. Qua “investering” vanuit mijn kant valt dat nog wel mee.

De vraag is meer of ik voor het bedrag van een 80D (€450 ongeveer) nog wat leuke lenzen zou kunnen kopen voor die Fuji. En ja, de lenzen zouden dan zoiets moeten kunnen opbrengen natuurlijk :+.

Het voordeel van een overstap is dat ik voorlopig (ik doe vooral stad en landschapsfotografie) dan zonder teveel uit eigen zak te moeten betalen een betere camera zou kunnen gebruiken…

Lastig..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wappiewappie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 22-05 12:45
Dat zijn op de 10-22 na, best wel mooie fullframe objectieven.
Dan zou ik eerder voor 5D III gaan. Die is ook wel te vinden voor €450,-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M!chel
  • Niet online
€450? Ik heb mijn 80D voor €350 kunnen kopen.
Prijzen zijn best wel flexibel, ook met lenzen.
De 'echte' fotografen gaan over op mirrorless, en de meeste willen dan ook nieuwe lenzen hebben.
Hierdoor is er veel mooi spul te koop en kom je regelmatig koopjes tegen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Infant
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 21-05 20:13

Infant

It's a floating Dino!

Absoluut 100% voor een MKIII gaan als dat het budget is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
Ok, check! Bonus is in de pocket en ik verkoop mijn 10-22 aan een vriendin.

Ik twijfel nu toch wel erg om voor zo'n EOS RP te gaan om eerlijk te zijn. Die is echt een stuk lichter, fullframe, veel focus punten... draaibaar LCD wat de 5D weer niet heeft .....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _AN
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 07:16

_AN

Heb je ook al naar de EOS R8 gekeken? Wel wat duurder dan de EOS RP, maar op veel vlakken wel wat stappen vooruit..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
_AN schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 22:46:
Heb je ook al naar de EOS R8 gekeken? Wel wat duurder dan de EOS RP, maar op veel vlakken wel wat stappen vooruit..
Ja opzich wel, maar dan blijf ik bezig met het nieuwere model/betere model te kiezen. Helaas valt die echt buiten budget...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bobcom
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22-05 07:54

bobcom

Dedicated dabbler

@De_Bastaard Het hoeft allemaal niet zo ingewikkeld te zijn.
  • Je glascollectie wijst eenduidg in de richting van full frame
  • Je vattingen heten Canon.
  • Je budget wil graag dat je het walletje bij het schuurtje houdt.
  • Je aarzelt tussen DSLR en spiegelloze systeemcamera.
In zo'n geval ga ik vaak even windowshoppen bij MPB, een grote secondhand shop waar ik zelf goede ervaringen mee (maar geen belang in) heb.Vanaf dat punt wordt het een kwestie van specs vergelijken. Daarvoor hanteer ik meestal JUZAphoto, een site die weliswaar in het Italiaans is maar voor alle besproken camera's eenzelfde sytematiek hanteert. Lukt het je op die manier niet een keus te bepalen dan ben je in elk geval een poosje leuk bezig geweest - imo, natuurlijk ;)

Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobcom

bobcom

Dedicated dabbler

De_Bastaard schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 17:16:
Maar iemand nog ideeen over de overstap naar Fuji? Gratis body maar geen lenzen dus vooralsnog..
Poosje weggeweest, deze post gemist. Je zou een Fringer EF-FX PRO (EF lenzen op Fuji bodies) adapter) kunnen proberen, maar hoe oft'ie werkt op de XT1 weet ik niet. Had herm zelf met wat Canonlenzen op XT2 en dat ging best aardig, al blijft het behelpen.. Een 400D is ook geen AF-racemonster, dus wie weet.

Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
bobcom schreef op zondag 24 maart 2024 @ 15:52:
[...]

Poosje weggeweest, deze post gemist. Je zou een Fringer EF-FX PRO (EF lenzen op Fuji bodies) adapter) kunnen proberen, maar hoe oft'ie werkt op de XT1 weet ik niet. Had herm zelf met wat Canonlenzen op XT2 en dat ging best aardig, al blijft het behelpen.. Een 400D is ook geen AF-racemonster, dus wie weet.
Ik zal er eens over nadenken, maar de kans is groot dat het een Rp wordt. Een R is natuurlijk weer wat beter maar ja, kost weer aanzienlijk meer.

Ben wel aan het denken om hem bij mpb of Calumet te kopen, misschien is die garantie toch wel fijn….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
Update: gisteren een RP besteld met grip bij MPB.com. Ben eens benieuwd of het wat is vergeleken met mijn 400d :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobcom

bobcom

Dedicated dabbler

De_Bastaard schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 08:32:
Update: gisteren een RP besteld met grip bij MPB.com. Ben eens benieuwd of het wat is vergeleken met mijn 400d :+
Zou best wel eens een vooruitgang kunnen zijn ;) Succes ermee!
P.s. ef-r adapter niet vergeten :+

Pagina: 1