Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vivec0
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 01-10 11:27
Hopelijk is dit de juiste plek om deze vraag te stellen. Als een contract eindigt 'op' een datum, is het dan inclusief die dag?

Een vriendin had een arbeidscontract waarin stond:
"De arbeidsovereenkomst gaat in op 07-07-2023 en eindigt van rechtswege conform artikel
7:668 BW, op 06-01-2024"
  • Haar ex werkgever zegt dat dit niet geldt als een 6 maanden contract, omdat het een dag te kort is
  • Wij denken dat dit wel een 6 maanden contract is
  • Haar advocaat twijfelt
  • Het juridisch loket zegt dat het wel een 6 maanden contract is
Weet iemand dit met zekerheid te zeggen? Ik kan hier geen jurisprudentie over vinden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Coach4All
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 17:27

Coach4All

I'm a Coach 4 All

IANAL, maar hij eindigt op en niet tegen....
Dat zou ik interpreteren als inclusief die datum.

--- Systeembeheerdersdag --- Voedselintolerantie ---

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 09:59
Het is intussen maart. Heeft ze 6-1 gewerkt onder dit contract?

Ryzen 5 7500F - ASUS TUF Gaming B650-PLUS - Gigabyte 9070XT - 32GB Kingston Fury Beast 6000

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• slaay
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08:59

slaay

Natuurbeleven.com

https://adviesjurist.nl/d...eidsovereenkomst-eindigt/

Op = einde van de dag eindigt het contract. Dus termijn van 6 maanden klopt gewoon.

Dich bis echt unne foëzen haas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Superkanjo
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 11:52
Raar dat haar advocaat het antwoord niet kan geven, zoveel overeenkomsten zijn op deze wijze opgemaakt.

https://onzetaal.nl/taall...0per%2031%20december%20af.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 14:56

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

06-01 telt mee als werkdag, en dan heeft ze dus zes maanden gewerkt. Waarom twijfelt de advocaat?
Volgens de Hoge Raad eindigt de arbeidsovereenkomst aldus aan het einde van de laatste werkdag en is er de daaropvolgende dag geen arbeidsovereenkomst meer.
Lijkt mij nl. vrij helder...

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vivec0
Cyriel85 schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 09:14:
Het is intussen maart. Heeft ze 6-1 gewerkt onder dit contract?
Nee. Ze is op de dag zelf gebeld dat het niet verlengd was, terwijl ze ziek was.

De relevantie zit in de aanzegplicht. Ze vindt het niet kunnen dat ze haar niet vooraf geïnformeerd hebben dat niet verlengd werd, terwijl verlening haar wel altijd is voorgehouden. Gelukkig lijkt de wetgeving haar te steunen.

Het bedrijf maakt het nog gekker. Ze zeggen geen transitievergoeding te hoeven betalen omdat ze haar een nieuw contract willen aanbieden zodra ze weer beter is. Hun argument: we hebben wel nog een relatie want we betalen je ziekte-uren door en gaan je straks een nieuw contract aanbieden. Maar ondertussen heeft ze geen arbeidscontract. Dus ook transitievergoeding gaat ze proberen op te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vivec0
Question Mark schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 09:18:
06-01 telt mee als werkdag, en dan heeft ze dus zes maanden gewerkt. Waarom twijfelt de advocaat?

[...]

Lijkt mij nl. vrij helder...
Sterker nog, haar advocaat zei eerst dat ze geen recht had omdat het een dag te kort was...

Acties:
  • +7 Henk 'm!

Verwijderd

Vivec0 schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 09:30:
[...]

Nee. Ze is op de dag zelf gebeld dat het niet verlengd was, terwijl ze ziek was.

De relevantie zit in de aanzegplicht. Ze vindt het niet kunnen dat ze haar niet vooraf geïnformeerd hebben dat niet verlengd werd, terwijl verlening haar wel altijd is voorgehouden. Gelukkig lijkt de wetgeving haar te steunen.

Het bedrijf maakt het nog gekker. Ze zeggen geen transitievergoeding te hoeven betalen omdat ze haar een nieuw contract willen aanbieden zodra ze weer beter is. Hun argument: we hebben wel nog een relatie want we betalen je ziekte-uren door en gaan je straks een nieuw contract aanbieden. Maar ondertussen heeft ze geen arbeidscontract. Dus ook transitievergoeding gaat ze proberen op te halen.
Einde arbeidscontract is gewoon transitievergoeding indien aan de voorwaarden wordt voldaan. Dat werkgever met een of ander fabeltje komt.... die probeert het gewoon. Dus ze hebben geen overeenkomst meer, maar nog wel een "relatie" en daarom betalen ze "ziekteuren". Tuurlijk, werkgever heeft duidelijk een rijke fantasie.

Het probleem is.... werkgever gokt er gewoon op dat jullie er geen werk van gaan maken omdat het om niet zoveel geld gaat. Transitievergoeding is bijna niets na 6 maanden, da's 1/6 maandsalaris (wel inclusief vakantiegeld en toeslagen).

Aanzegging hebben ze dus ook niet gedaan (keuze om niet te verlengen is natuurlijk gewoon gemaakt op basis van het feit dat werknemer nu ziek is, ad hoc besluit).... en inderdaad het is een contract van precies 6 maanden. Neem als werknemer ook gewoon NOOIT een contract aan van 5 maanden en 4 weken. Dan weet je meteen wat voor vlees je in de kuip hebt. Je wil geen werkgever die voor je begonnen bent al de kantjes eraf loopt.

Er zijn overigens "bureautjes" die dit soort overduidelijke zaken tegen een vaste prijs oppakken en achter werkgever aangaan. Die kennen het klappen van de zweep en voor hen is het niet meer dan "vaste procedure doorlopen en eventueel dagvaarden". Meestal zal het voor "dagvaarden" al geregeld zijn, want werkgever weet natuurlijk prima hoe laat het is en heeft bij de tweede blafbrief waarschijnlijk zijn jurist al geraadpleegd.

En zoek een andere advocaat. Je hebt niets aan een advocaat die twijfelt over hoe lang een overeenkomst nou precies heeft geduurd. Dat kan nooit een advocaat met veel ervaring met arbeidsrecht zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wheel
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 01-10 08:17
Vivec0 schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 09:08:]
Haar advocaat twijfelt

...

Ik kan hier geen jurisprudentie over vinden.
Zelfs als het geen parate kennis is, kan hij of zij het toch gewoon opzoeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jmzeeman
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 12-09 16:17
De belachelijke acties van mijn medewerkgevers blijven me altijd verbazen :X. Er zijn volgens mij maar drie situaties mogelijk:
  1. In het contract staat al een artikel dat zegt dat het contract niet verlengt wordt en dat als aanzegging gezien moet worden. In dat geval is het contract gewoon geëindigd. Een beetje sleazy maar volgens mij nog niet door een rechter afgeschoten.
  2. We gaan er van uit dat het contract tot het einde van 6-1 loopt, dan zijn ze een maand te laat met aanzeggen en zijn ze een aanzegvergoeding verschuldigd.
  3. We gaan er van uit dat het contract tot het begin van 6-1 loopt, dan zijn ze een dag te laat met aanzeggen en is het contract automatisch verlengt met 6 maanden min één dag.

[ Voor 6% gewijzigd door jmzeeman op 01-03-2024 10:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vivec0
Verwijderd schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 09:57:
[...]
Het probleem is.... werkgever gokt er gewoon op dat jullie er geen werk van gaan maken omdat het om niet zoveel geld gaat. Transitievergoeding is bijna niets na 6 maanden, da's 1/6 maandsalaris (wel inclusief vakantiegeld en toeslagen).
Bedankt voor alle informatie! Het is inderdaad een gok van de werkgever.
Transitievergoeding is hoger ivm opvolgende contracten, maar geen vetpot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheel
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 01-10 08:17
jmzeeman schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 10:02:
  1. We gaan er van uit dat het contract tot het begin van 6-1 loopt, dan zijn ze een dag te laat met aanzeggen en is het contract automatisch verlengt met 6 maanden min één dag.
Sure? Een te late aanzegging heeft voor zover ik weet geen enkele invloed op de einddatum. Doorwerken zonder weggestuurd worden na de einddatum wel.

[ Voor 36% gewijzigd door wheel op 01-03-2024 10:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vivec0
jmzeeman schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 10:02:
De belachelijke acties van mijn medewerkgevers blijven me altijd verbazen :X. Er zijn volgens mij maar drie situaties mogelijk:
  1. In het contract staat al een artikel dat zegt dat het contract niet verlengt wordt en dat als aanzegging gezien moet worden. In dat geval is het contract gewoon geëindigd. Een beetje sleazy maar volgens mij nog niet door een rechter afgeschoten.
  2. We gaan er van uit dat het contract tot het einde van 6-1 loopt, dan zijn ze een maand te laat met aanzeggen en zijn ze een aanzegvergoeding verschuldigd.
  3. We gaan er van uit dat het contract tot het begin van 6-1 loopt, dan zijn ze een dag te laat met aanzeggen en is het contract automatisch verlengt met 6 maanden min één dag.
Echt verbazingwekkend inderdaad.

Mbt je eerste punt, er is jurisprudentie dat ook bij 'eindigen van rechtswege' er moet worden aangezegd: "Tussen partijen is in geschil of Timing Flexgroep aan [verzoeker] de aanzegvergoeding verschuldigd is. Op grond van artikel 7:668 lid 1, onderdeel a, BW moet de werkgever de werknemer uiterlijk een maand voordat een arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd van zes maanden of langer van rechtswege eindigt, schriftelijk informeren over het al dan niet voortzetten van de arbeidsovereenkomst." https://uitspraken.rechtspraak.nl/details?id=ECLI:NL:RBGEL:2022:3315

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vivec0
wheel schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 10:53:
[...]

Sure? Een te late aanzegging heeft voor zover ik weet geen enkele invloed op de einddatum. Doorwerken zonder weggestuurd worden na de einddatum wel.
Precies, dit is hoe ik het ook begrijp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Vivec0 schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 10:50:
[...]

Bedankt voor alle informatie! Het is inderdaad een gok van de werkgever.
Transitievergoeding is hoger ivm opvolgende contracten, maar geen vetpot.
Opvolgende contracten? Dan is die transitievergoeding dus nog hoger ook. Off-topic natuurlijk, maar wat was aan julie kant de reden om opvolgende halfjaar-contracten te accepteren? Geen idee over wat voor werk we het hebben, maar als er al 1 of 2 keer een verlenging geweest is.... denk ik dat je beter kunt krijgen op dit moment. Werkgever lijkt nu gewoon even de kat uit de boom te willen kijken vanwege die ziekmelding.

Dat hele verhaal rond die "relatie" en geen "contract" vanwege ziekte is gewoon onzin. Werkgever heeft niet aangezegd en heeft geen nieuw contract aangeboden. Ik ben heel erg benieuwd hoe dit nu financieel geregeld is. Volgens werkgever is er geen arbeidscontract meer en is je vriendin nu dus werkloos. Als er nu nog gewoon een ZW-uitkering + eventuele aanvulling vanuit de werkgever is, dan impliceert dit natuurlijk wel heel sterk een dienstverband. Zonder dienstverband zou je beide namelijk niet krijgen. :) En dan zou je dus ook nog kunnen stellen dat er stilzwijgend verlengd is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Vivec0 schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 10:57:
[...]

Echt verbazingwekkend inderdaad.

Mbt je eerste punt, er is jurisprudentie dat ook bij 'eindigen van rechtswege' er moet worden aangezegd: "Tussen partijen is in geschil of Timing Flexgroep aan [verzoeker] de aanzegvergoeding verschuldigd is. Op grond van artikel 7:668 lid 1, onderdeel a, BW moet de werkgever de werknemer uiterlijk een maand voordat een arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd van zes maanden of langer van rechtswege eindigt, schriftelijk informeren over het al dan niet voortzetten van de arbeidsovereenkomst." https://uitspraken.rechtspraak.nl/details?id=ECLI:NL:RBGEL:2022:3315
Als je dat bij aanvang al doet, dan doe je dat meer dan een maand voor het contract van rechtswege eindigt. Alleen stellen dat het contract op een bepaalde datum van rechtswege eindigt, is niet voldoende. Je kunt op voorhand beschrijven dat je de overeenkomst niet gaat verlengen en dan voldoe je in principe. Je kunt natuurlijk altijd gewoon op tijd gaan praten over een nieuw contract na het aflopen van het huidige contract.... Het is het een of het ander. Ik kan me voorstellen dat een contract met een vrij duidelijke clausule over niet verlengen na afloop tegenwoordig de echt nuttige potentiele werknemers wel afschrikt. Alternatief is dus meer dan maand voor afloop aanzeggen.

Maar ik ben vooral benieuwd naar de "status" van de vriendin van TS op dit moment. Contract liep af in januari.... maar blijkbaar wordt er nog steeds betaald en is ze dus ook nog "ziekgemeld" bij UWV.... Dat kan helemaal niet. Er is in ieder geval geen WW aangevraagd, want dan had je dat wel geweten.

Hoveel halfjaar contracten zijn er geweest tot begin januari? Zo'n contract mag binnen 3 jaar maar 2 keer verlengd worden. Daarna.... onbepaalde duur. Dan mag werkgever dus gewoon het "normale traject" voor ontslag in en dan heeft hij ook minimaal een maand opzegtermijn bij een dienstverband van minder dan 5 jaar. Da's nog beter dan die transitievergoeding van een half maandsalaris bij 3 halfjaar contracten.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 01-03-2024 11:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• slaay
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08:59

slaay

Natuurbeleven.com

Je vriendin heeft hoogstwaarschijnlijk recht op een vergoeding aangezien haar telefonisch is medegedeeld dat het contract niet verlengd zou worden en het had minimaal één maand voor einde contract medegedeeld moeten worden. Maar dat is afhankelijk van wat er in haar contract staat:
https://www.juridischloke...ijden/contractverlenging/
Aanzegvergoeding
Uw werkgever moet u op tijd en schriftelijk laten weten of hij wel of niet uw contract verlengt. Dit heet ‘aanzeggen’. Hij moet u uiterlijk 1 maand voor de einddatum van uw contract een bericht sturen. Dit kan per brief, e-mail of WhatsApp. Het mag ook via LinkedIn. Een mondelinge aanzegging is niet geldig.

U kunt een aanzegvergoeding aan uw werkgever vragen als:

hij u niet schriftelijk aanzegt
hij te laat is met schriftelijk aanzeggen

Hoogte aanzegvergoeding
Als u recht heeft op een aanzegvergoeding, krijgt u:

1 bruto maandsalaris als uw werkgever u geen schriftelijk bericht stuurt

een vergoeding voor iedere dag dat uw werkgever te laat is met schriftelijk aanzeggen. Is hij bijvoorbeeld 2 weken te laat? Dan heeft u recht op een vergoeding van 2 weken bruto maandsalaris.

Het vragen van een aanzegvergoeding is niet altijd een goed idee. Bijvoorbeeld als het belangrijk is om het contact met uw werkgever goed te houden.

Aanzeggen in contract
In uw contract kan staan dat het niet wordt verlengd na de einddatum. Uw werkgever hoeft u dan geen bericht te sturen als hij uw contract niet verlengt.

Wil uw werkgever uw contract toch verlengen? Dan moet hij u dit 1 maand van tevoren schriftelijk laten weten. Als hij te laat is of dit niet doet, heeft u recht op een aanzegvergoeding.

Geen aanzegvergoeding
Uw werkgever hoeft niet aan te zeggen als:
uw contract korter duurt dan 6 maanden
u een uitzendcontract met een uitzendbeding heeft
er geen einddatum in uw contract staat. Bijvoorbeeld als u een zieke collega vervangt.
U heeft dan geen recht op een aanzegvergoeding."

Dich bis echt unne foëzen haas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vivec0
Verwijderd schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 11:15:
[...]
Opvolgende contracten? Dan is die transitievergoeding dus nog hoger ook. Off-topic natuurlijk, maar wat was aan julie kant de reden om opvolgende halfjaar-contracten te accepteren? Geen idee over wat voor werk we het hebben, maar als er al 1 of 2 keer een verlenging geweest is.... denk ik dat je beter kunt krijgen op dit moment. Werkgever lijkt nu gewoon even de kat uit de boom te willen kijken vanwege die ziekmelding.
Helemaal mee eens. Vanuit haar kant was de reden loyaliteit aan werkgever en onbekend zijn met wat normaal is in de arbeidsmarkt. Ze heeft echt moeten vechten om überhaupt 28 uur op contract te krijgen, wat blijkbaar niemand in die organisatie heeft. Iedereen heeft een laag uren contract maar werkt in de praktijk 30-40 uur. Ik was echt met stomheid geslagen toen ik dat hoorde.
Over het algemeen zijn mensen ook verandering/risico meidend.
Dat hele verhaal rond die "relatie" en geen "contract" vanwege ziekte is gewoon onzin. Werkgever heeft niet aangezegd en heeft geen nieuw contract aangeboden. Ik ben heel erg benieuwd hoe dit nu financieel geregeld is. Volgens werkgever is er geen arbeidscontract meer en is je vriendin nu dus werkloos. Als er nu nog gewoon een ZW-uitkering + eventuele aanvulling vanuit de werkgever is, dan impliceert dit natuurlijk wel heel sterk een dienstverband. Zonder dienstverband zou je beide namelijk niet krijgen. :) En dan zou je dus ook nog kunnen stellen dat er stilzwijgend verlengd is.
Mbt hoe het geregeld is, zover ik het begrijp: bedrijf is eigen risico drager voor de WW is. En ze hebben nog verplichting om te helpen bij haar re-integratie, ook al gaat dat elders zijn. Maar hun argumentatie is totale onzin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vivec0
Verwijderd schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 11:25:
[...]
Maar ik ben vooral benieuwd naar de "status" van de vriendin van TS op dit moment. Contract liep af in januari.... maar blijkbaar wordt er nog steeds betaald en is ze dus ook nog "ziekgemeld" bij UWV.... Dat kan helemaal niet. Er is in ieder geval geen WW aangevraagd, want dan had je dat wel geweten.

Hoveel halfjaar contracten zijn er geweest tot begin januari? Zo'n contract mag binnen 3 jaar maar 2 keer verlengd worden. Daarna.... onbepaalde duur. Dan mag werkgever dus gewoon het "normale traject" voor ontslag in en dan heeft hij ook minimaal een maand opzegtermijn bij een dienstverband van minder dan 5 jaar. Da's nog beter dan die transitievergoeding van een half maandsalaris bij 3 halfjaar contracten.
Krijgt nu nog ziekte uitbetaald, zover ik het begrijp.

Bij uitzendcontracten mogen vaker tijdelijke contracten worden aangeboden, helaas.

Mbt de zachte kant van het verhaal, het gaat haar langzaam aan beter en ze is zich aan het oriënteren op een andere baan bij een andere werkgever. Ze wilt niet terug bij de werkgever, wat ik helemaal begrijp. De nieuwe job is positiever, mentaal lichter werk. En het bedrijf lijkt heel positief, begripvol en evenwichtigere contracten aan te bieden. Ze kijkt er naar uit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• appel001
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 01-10 17:32
Als wij op 06-03-2024 afspreken, wanneer kom je dan opdagen?

Wanneer was haar eerste werkdag? Op 07-07-2023, is dat dan eigenlijk werken vanaf 08-07-2023?, 06-07-2023... aangezien op.... blijkbaar is een dag eerder of later

[ Voor 58% gewijzigd door appel001 op 01-03-2024 21:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vivec0 schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 21:05:
[...]

Krijgt nu nog ziekte uitbetaald, zover ik het begrijp.

Bij uitzendcontracten mogen vaker tijdelijke contracten worden aangeboden, helaas.

Mbt de zachte kant van het verhaal, het gaat haar langzaam aan beter en ze is zich aan het oriënteren op een andere baan bij een andere werkgever. Ze wilt niet terug bij de werkgever, wat ik helemaal begrijp. De nieuwe job is positiever, mentaal lichter werk. En het bedrijf lijkt heel positief, begripvol en evenwichtigere contracten aan te bieden. Ze kijkt er naar uit :)
Probeer eens helder te krijgen wat ze precies betaald krijgt. Volgens mij krijgt ze namelijk een ziekte-uitkering van het UWV (tot max 2 jaar na aflopen contract) en is er dus geen dienstverband meer. Dan is nu het moment om de aanzegboete en de transitievergoeding schriftelijk op te eisen bij werkgever met een redelijke voor betaling. Na die termijn geef je het uit handen voor juridische stappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vivec0
Verwijderd schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 09:38:
[...]

Probeer eens helder te krijgen wat ze precies betaald krijgt. Volgens mij krijgt ze namelijk een ziekte-uitkering van het UWV (tot max 2 jaar na aflopen contract) en is er dus geen dienstverband meer. Dan is nu het moment om de aanzegboete en de transitievergoeding schriftelijk op te eisen bij werkgever met een redelijke voor betaling. Na die termijn geef je het uit handen voor juridische stappen.
Ziekteuitkering via een ander bedrijf, niet UWV, ivm eigen risicodragerschap van haar (nu ex) werkgever.
Inderdaad geen dienstverband meer.

Ze heeft aanzegboete en transitievergoeding ruim een maand geleden opgeëist. De werkgever weigerde te betalen. Daarop heeft ze dus de stap richting advocaat gemaakt. De werkgever blijft weigeren en gaf het argument aan dat het geen 6 maanden contract is. Het wordt nu dus ingediend bij de rechtbank. Het risico is dat als je niet in het gelijk gesteld wordt, je ook kunt opdraaien voor de juridische kosten van de tegenpartij. Vandaar dat we het zo zeker mogelijk wilde weten, want het blijft een risico (en een hoop gedoe / stres voor haar).

Helaas heeft ze geen tijd om een betere advocaat te vinden, omdat het begin komende week ingediend moet zijn i.v.m. verlooptermijn 2 maanden na einde contract (3 maanden na aanzegmoment). Als het dan niet ingediend is, kun je geen juridische stappen meer nemen.

[ Voor 8% gewijzigd door Vivec0 op 02-03-2024 09:46 ]

Pagina: 1