Warmtepomp ongelukkig bij de buren geplaatst?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cerntje
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 09-09 06:57
Graag jullie mening/advies over dit onderwerp.

Sinds een half jaar hebben we nieuwe buren die een aantal aanpassingen hebben doorgevoerd aan de woning. De laatste in de rij is de warmtepomp die gister is geplaatst en waar de werkzaamheden vandaag worden afgerond. De warmtepomp is naar mijn mening op een bijzonder ongelukkige plek geplaatst, namelijk tussen onze beide woningen boven de oprit.

Zelf hebben wij airco's en er bewust voor gekozen om vanuit esthetisch- en geluidsperspectief de buitenunits om de hoek (aan de achterzijde van de woning) te laten plaatsen. Nu weet ik dat onze nieuwe buren zich vooral laten leiden door de mening van de aannemer, waar ze overigens niet erg tevreden over zijn. Ik heb gister dan ook kort met de werklui gepraat die bezig waren met de installatie en die gaven aan alleen de opdracht te hebben gekregen om de warmtepomp daar te plaatsen. Op mijn vraag of dit volgens hen de juiste plek was i.v.m. mogelijke geluidsoverlast en resonantie gaf hij politiek correct aan dat het op zich niet veel moeite zou hebben gekost om de warmtepomp om de hoek te plaatsen en een prima optie zou zijn. Kostentechnisch wel een iets duurdere optie.

De warmtepomp betreft een Daikin Hybrid (5kW of 8 kW weet ik niet), maar de specs van de 5kW versie geven aan dat het geluidsniveau op 1m. afstand op 49dB zit. Conform het bouwbesluit uit 2021 zijn de normen overdag 45dB en 'nachts 40dB. Omdat de warmtepomp op amper 2,5m. van de erfgrens precies in onze richting is geplaatst, betwijfel ik of deze normen gehaald worden.

Los van deze juridische kwestie ben ik ook nieuwsgierig wat de ervaringen uit de praktijk zijn. Zelf ben ik een extreem lichte slaper en zeker in de nacht overgevoelig voor geluid. Maak ik me ten onrechte hierover druk en blijkt het allemaal in de praktijk wel mee te vallen? Of is dit inderdaad een ongelukkig gekozen plek?

[ Voor 10% gewijzigd door Cerntje op 01-03-2024 15:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peatsmoke
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
De geluidsnorm stelt dat een buitenunit maximaal 40 decibel geluid af mag geven aan de erfgrens, als op die erfgrens een verblijfsruimte is.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:07
40/45dB Erfgrens, ZONDER de conditie van verblijfsruimte.

Als de Daikin onder de 55dB geluidsbronvermogen zit dan zou het misschien net goed gaan...
Maar dat kan de Daikin afaik niet.

De installateur heeft natuurlijk een WPAC berekening gedaan waarmee de buren kunnen laten zien dat deze plaatsing voldoet. (Proef het cycnisme)

[ Voor 28% gewijzigd door Ronald op 01-03-2024 08:30 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cerntje
Nuttige toevoeging van de verblijfsruimte. Daar was ik niet van op de hoogte.

Qua plaatsing tussen de woningen i.v.m. resonantie en weerkaatsen van geluid hoef ik me minder zorgen te maken?

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Ronald
@Cerntje NIET nuttig, want het is gewoon niet zo

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 20:00
Ik zou je wel aanraden nu vast het gesprek met de buren aan te gaan en niet op eigen houtje met de door hen ingehuurde werklui te praten. Die zijn voor jou geen partij.

Misschien ben je op tijd, als in, er wordt nu toch nog gewerkt en misschien behoort verplaatsing alsnog tot de mogelijkheden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cerntje
Ronald schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 08:40:
@Cerntje NIET nuttig, want het is gewoon niet zo
Nuttig in de zin dat als ik zaken ga 'claimen' ik het wel bij het juiste eind heb. De criteria verblijfsruimte op de erfgrens was mij niet helder. Dat maakt het verhaal wel iets anders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 20:00
Maar @Ronald geeft juist aan dat dat geen criterium is. Dat maakt jouw “zaak” sterker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Je huis is aan die kant een grote muur met uitzondering van je voordeur.

Maak je je dan zorgen dat je die wp hoort als je buiten staat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:05

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Wolly schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 08:51:
Je huis is aan die kant een grote muur met uitzondering van je voordeur.

Maak je je dan zorgen dat je die wp hoort als je buiten staat?
Wat zit er om de hoek van die muur? Als daar een slaapkamerraam zit ga je de pomp ook binnen horen wanneer je met de ramen open slaapt. Warmepompen zijn mooie dingen maar er is geen enkele zonder geluidsproductie helaas.

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BCC
  • Laatst online: 18:29

BCC

Er is ergens zo'n mooie folder van de overheid over waar hij het beste kan staan - voor een twee onder een kapper is dat eigenlijk altijd in de voortuin, richting de straat.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t3dd3k
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 18-07 06:39
Kan je garanderen dat deze niet binnen de norm zal vallen. Maar dat geld ws ook voor jou eigen airco’s?
De vraag is of je de unti ook binnen zal horen, dat valt vaak mee. Binnen of erfgrens buiten is een groot verschil.
Leven en laten leven is wellicht een optie, maar een WPAC is zo gemaakt, dit kan je zelf ook.

Geluid is ook afhankelijk van expertise en configuratie installateur en het afgifte systeem.
Tijdens echt “koude” periodes kan de gasketel het 100% overnemen en de hybride kent oa in 3 geluid standen. En zo zijn er nog tal van parameters om aan te passen.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 03-10 10:58
t3dd3k schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 09:14:
Leven en laten leven is wellicht een optie
Dat geldt andersom net zo voor de buren. Als dat ding zo heerlijk stil is, waarom wordt die dan op de buren gericht?

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 17:00
LordSinclair schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 09:22:
[...]

Dat geldt andersom net zo voor de buren. Als dat ding zo heerlijk stil is, waarom wordt die dan op de buren gericht?
Omdat zoals TS aangeeft dit de goedkoopste plek is qua installatie?

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Bor schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 09:00:
[...]

Wat zit er om de hoek van die muur? Als daar een slaapkamerraam zit ga je de pomp ook binnen horen wanneer je met de ramen open slaapt. Warmepompen zijn mooie dingen maar er is geen enkele zonder geluidsproductie helaas.
Dat is minimaal 6 meter verder, dan hoor je echt niets boven de norm.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Ronald
Cerntje schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 08:45:
[...]

Nuttig in de zin dat als ik zaken ga 'claimen' ik het wel bij het juiste eind heb. De criteria verblijfsruimte op de erfgrens was mij niet helder. Dat maakt het verhaal wel iets anders.
Nogmaals..

Het maakt niet uit of er een hek, verblijfsruimte, schijtende koe of je buurman in zijn blote bassie op de erfgrens is.

De WP mag daar 45 dB overdag maken, 40dB snachts.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
Ik zou niet weten hoe je hier resonantie van zou kunnen krijgen, hij hangt niet aan jouw muur.

Qua geluid zal je naar mijn idee niks horen, je eigen blinde muur zit hier 5 meter vandaan. Geluid moet dan eerst 5 meter door de vrije lucht en dan nog door een muur met (neem ik aan) spouw. Ik geloof nooit dat je hier ook maar iets van hoort, ik denk dat het niet eens meetbaar is in je huis.

Vind dat je je onzinnig druk maakt. Als je zo licht slaapt dan vraag ik mij sowieso af hoe je dat doet in een woonwijk als wat ik op de foto zie. Daar zal het nooit stil zijn. Nog los van een eventuele partner in je bed of kinderen in een aangrenzende kamer. Als het zo spannend is qua geluid die nachten dan zijn er betere oplossingen die je allang had gehad.

Snap wel dat de buren of aannemer hem daar hangen als dat de goedkoopste optie is. Ook stuk eenvoudiger bij onderhoud omdat het dak gebruikt kan worden. En niet in het zicht in de achtertuin en belangrijker, ook daar geen lawaai. In de zomer zal je als je buiten zit meer last hebben van een willekeurige airco of warmtepomp dan in de winter als je binnen zit en nagenoeg alles potdicht zit.

En ter info, volgens wat ik kan vinden over deze Daikin kan deze gewoon op 40dB gelimiteerd worden. Waarmee hij dus zowel overdag als in de nacht binnen de eisen valt.

[ Voor 13% gewijzigd door Drardollan op 01-03-2024 09:33 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bor

Bor

Wolly schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 09:31:
[...]

Dat is minimaal 6 meter verder, dan hoor je echt niets boven de norm.
Dat snap ik maar er zit een verschil tussen "daar hoor je niets van" en "daar hoor je niets van boven de norm".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skating_vince
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Neem nu actie. Wij hebben een heel gedoe gehad met onze buren door de overlast die wij hadden. Dit was helaas nog met de oude regels. Uiteindelijk hebben wij veel geld betaald voor een kap en was ons probleem grotendeels opgelost (met het raam open slapen als het maar een beetje koud is, is helaas geen optie meer :( ).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:32
Ik geef het een voorlopige 4/10 op de WP-fuckyou-schaal en ook een 3/10 op de WP-tokkie-schaal. Buiten de norm maar potentieel niet praktisch overlastgevend*, en wel lelijk maar in een al lelijke context. Om de hoek hangen kun je er afhankelijk van uitvoering 0/10 met 2/10 van maken.

* onder aanname dat in de blinde muur geen raam op de eerste verdieping zit dat open kan

[ Voor 14% gewijzigd door Rukapul op 01-03-2024 10:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Bor schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 10:03:
[...]

Dat snap ik maar er zit een verschil tussen "daar hoor je niets van" en "daar hoor je niets van boven de norm".
Volgens mij heeft ook niemand gezegd ´Daar hoor je niets van´. Als je niets wilt horen van je buren moet je in een weiland gaan wonen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LordSinclair
Wolly schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 10:14:
[...]

Volgens mij heeft ook niemand gezegd ´Daar hoor je niets van´. Als je niets wilt horen van je buren moet je in een weiland gaan wonen.
Juist op het platte land is er veel overlast.

Maar er zit een verschil tussen niks willen horen van de buren en zo min mogelijk willen horen van de buren. De buren willen het ding zelf blijkbaar ook niet horen/zien. Dus zadelen ze de buurman maar op met het geluid/uitzicht.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Bor

Bor

Wolly schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 10:14:
[...]

Als je niets wilt horen van je buren moet je in een weiland gaan wonen.
Dit is weer typisch zo'n antwoord waar niemand iets aan heeft. Feit is dat topicstarter niet in een weiland woont en dat je ondanks dat iets onder een norm zit je toch best overlast kan ervaren. Mijn advies is het gesprek met de buren op een nette manier aan te gaan. Geef aan waar je je zorgen om maakt en wanneer er inderdaad overlast is; probeer er samen op een nette manier uit te komen. Er zijn bv geluidswerende kasten voor een buitenunit. Helaas passen die vaak niet op muurbeugels overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimi89
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 16-05 13:56
Zelf net een Warmtepomp laten installeren.
Weet dat je geen vergunning plicht hebt bij de installatie, maar wel een meldplicht. Deel van deze meldplicht is het opsturen van WAPC-berekening (IIG voor mijn gemeente). Bij ons gaven ze aan dat bezwaar ivm geluid altijd heel serieus genomen wordt.

Daarnaast zeg ik wel laat die ding even een weekje draaien en kijk hoeveel overlast je van ervaart. Juist nu met kwakkel weer zal de Wp het meeste lawaai maken. Bij 3-4 C zal de deforst draaien wat het meeste lawaai veroorzaakt, en ook pendelen heb je met name met dit soort weer,

Mijn eigen WP 8KW Mitsubishi 62Db volgens de factsheet (wat zeker een halve keer zo groot is als deze apparaat btw) zit achter de garage /onder mijn slaapkamer. Deze heb ik nooit gehoord en ben ook een zeer licht slaper. Je hoort hem echt als je bijna naast, gaat staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evanrvb
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 03-10 10:13
Mimi89 schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 10:34:
Zelf net een Warmtepomp laten installeren.
Weet dat je geen vergunning plicht hebt bij de installatie, maar wel een meldplicht. Deel van deze meldplicht is het opsturen van WAPC-berekening (IIG voor mijn gemeente). Bij ons gaven ze aan dat bezwaar ivm geluid altijd heel serieus genomen wordt.

Daarnaast zeg ik wel laat die ding even een weekje draaien en kijk hoeveel overlast je van ervaart. Juist nu met kwakkel weer zal de Wp het meeste lawaai maken. Bij 3-4 C zal de deforst draaien wat het meeste lawaai veroorzaakt, en ook pendelen heb je met name met dit soort weer,

Mijn eigen WP 8KW Mitsubishi 62Db volgens de factsheet (wat zeker een halve keer zo groot is als deze apparaat btw) zit achter de garage /onder mijn slaapkamer. Deze heb ik nooit gehoord en ben ook een zeer licht slaper. Je hoort hem echt als je bijna naast, gaat staan.
Met dit kwakkelweer maakt hij juist niet het meeste geluid. Als de WP volgas moet werken bij -5 hoor je veel meer geluid. Defrost is idd ook een potentiele geluidsoverlast bron.

Qua geluid maakt het ook veel uit welke aanvoertemp de bewoners nodig gaan hebben. Zo heb ik bv geen ideaal afgifte systeem en heb ik bij ongeveer -3 een aanvoer temp van 40 graden nodig. Dan hoor je de WP zeker wel op 6m afstand. Of je er ook binnen last van hebt is de ham-vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Bor schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 10:33:
[...]

Dit is weer typisch zo'n antwoord waar niemand iets aan heeft. Feit is dat topicstarter niet in een weiland woont en dat je ondanks dat iets onder een norm zit je toch best overlast kan ervaren. Mijn advies is het gesprek met de buren op een nette manier aan te gaan. Geef aan waar je je zorgen om maakt en wanneer er inderdaad overlast is; probeer er samen op een nette manier uit te komen. Er zijn bv geluidswerende kasten voor een buitenunit. Helaas passen die vaak niet op muurbeugels overigens.
Feit is dat je best overlast kan ervaren, maar dan is het de vraag of het binnen de norm is én hoeveel last je er nu eigenlijk van hebt. Zoals ik het zie is de enige mogelijke geluidsoverlast die er is ter plekke van de voordeur, ik heb topicstarter gevraagd of hij zich daar zorgen om maakt.

Jij komt vervolgens met de aanname dat er mogelijk een slaapkamerraam aan de zijkant zit en neemt daarbij gelijk aan dat je dan de warmtepomp ook binnen hoort. Als ik dan aangeef dat het op die plek zeker niet de norm qua geluidsproductie zal overschrijden kom je met ´Ja maar je kan het wel horen´.

Dat is dus typisch zo´n antwoord waar niemand iets aan heeft. Natuurlijk kan je iets horen, dat is normaal in een woonomgeving. Het gaat er hier om welke feitelijke overlast er nu wordt ervaren en of dat binnen de norm valt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor

Bor

Wolly schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 11:20:
[...]
Dat is dus typisch zo´n antwoord waar niemand iets aan heeft. Natuurlijk kan je iets horen, dat is normaal in een woonomgeving. Het gaat er hier om welke feitelijke overlast er nu wordt ervaren en of dat binnen de norm valt.
Of iets wel of niet binnen de norm valt is juridisch gezien interessant maar maakt voor de daadwerkelijke beleving van overlast niet heel erg veel uit. Normen houden geen rekening met specifieke situaties, gevoeligheid van geluid wat per persoon verschilt etc. Ondanks dat iets binnen een norm valt kan dit wel degelijk storend zijn.
Jij komt vervolgens met de aanname dat er mogelijk een slaapkamerraam aan de zijkant zit en neemt daarbij gelijk aan dat je dan de warmtepomp ook binnen hoort.
Je trekt het e.e.a. uit verband. Ik heb helemaal geen aanname gedaan maar een vraag gesteld en ja, als er een raam om de hoek zit ga je de pomp (zeer waarschijnlijk) ook binnen horen wanneer het raam open staat. Dit weet ik uit eigen ervaring. Een buitenunit maakt relatief veel lawaai wanneer deze belast wordt. Verder kan je denken aan defrost routines bij koud weer die kort maar toch best wat lawaai maken.
Wat zit er om de hoek van die muur? Als daar een slaapkamerraam zit ga je de pomp ook binnen horen wanneer je met de ramen open slaapt.

[ Voor 3% gewijzigd door Bor op 01-03-2024 11:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Bor schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 11:24:
[...]

Of iets wel of niet binnen de norm valt is juridisch gezien interessant maar maakt voor de daadwerkelijke beleving van overlast niet heel erg veel uit. Normen houden geen rekening met specifieke situaties, gevoeligheid van geluid wat per persoon verschilt etc. Ondanks dat iets binnen een norm valt kan dit wel degelijk storend zijn.
Volgens mij zeggen we nu hetzelfde, feitelijke overlast én de norm :+
Het gaat er hier om welke feitelijke overlast er nu wordt ervaren en of dat binnen de norm valt.
Mijn mening (want daar vraagt TS naar) is dat het heel erg mee zal vallen, je zal hooguit als je bij de voordeur staat een licht geruis horen. Gezien je daar in de regel niet uren vertoeft is dat feitelijk geen echte overlast.

Bij ramen die aan de achterkant zitten zal je weinig tot niets horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
Bor schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 10:03:
[...]

Die normen zijn opgesteld om met elkaar samen te kunnen leven in een land in Nederland. Het is onmogelijk om niets te horen in een dichtbevolkt land als Nederland. Daar hoort bij dat je soms ook dingen zal moeten slikken en als keerzijde van de medaille mag je zelf ook bepaalde overlast veroorzaken. Bij programma's als de Rijdende Rechter is dat ook een argument van rechters, je hebt nu eenmaal soms last van leefgeluiden van een ander.

Maar in Nederland is zeuren om het zeuren ook een groot goed. Zelf willen we van alles, maar anderen gunnen we liefst niks. Ik-ik-ik is nog altijd een belangrijk motto voor veel Nederlanders. Helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor

Bor

Wolly schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 11:29:
[...]
Bij ramen die aan de achterkant zitten zal je weinig tot niets horen.
Mijn ervaring is echt heel anders, zeker in een stille nacht, bij koud weer of wanneer er bvv een desinfectie run draait. Ik hoor de pomp van de buren echt wel wanneer het raam open staat. Dat is bij mijn ouders met een soortgelijke situatie idem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
Bor schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 11:24:
[...]

Je kan nooit een algemene norm schrijven die voor alle situaties en alle personen van toepassing is. Maar er is ook nog iets als zelf iets oplossen. Los van dat deze situatie mijn inziens nooit overlast gaat geven is het argument van licht slapen toch complete kolder? Net of een zuchtje wind tegen een blinde muur je ineens uit je slaap gaat houden. Dan moet je niet in een woonwijk gaan wonen óf zelf maatregelen nemen. Dat kan prima.

Want als je deze lijn doortrekt dan vind je ook dat er geen auto's na 22:00 door de straat mogen rijden of vliegtuigen maar om moeten vliegen. En storm X ook liever niet bij jouw langs moet komen, dat vervelende geklepper van de brievenbus kan je maar wakker houden.

Normen zijn er niet voor niets, ergens moet je een grens trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
Bor schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 11:42:
[...]

Mijn ervaring is echt heel anders, zeker in een stille nacht, bij koud weer of wanneer er bvv een desinfectie run draait. Ik hoor de pomp van de buren echt wel wanneer het raam open staat. Dat is bij mijn ouders met een soortgelijke situatie idem.
Dan doe je je raam dicht en neem je roosters met geluidsdempende maatregelen. Al zou het mij verbazen als je die warmtepomp hoort boven het geklapper van je tanden in de vrieskou.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bor

Bor

Drardollan schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 11:42:
[...]

Want als je deze lijn doortrekt dan vind je ook dat er geen auto's na 22:00 door de straat mogen rijden of vliegtuigen maar om moeten vliegen. En storm X ook liever niet bij jouw langs moet komen, dat vervelende geklepper van de brievenbus kan je maar wakker houden.
Er zit een verschil tussen geluid wat er af en toe is (wat ook als irritant kan worden ervaren natuurlijk) en een warmtepomp die lange runs maakt met een monotoom geluid. Een vergelijking met een klepperende brievenbus vind ik niet helemaal fair en dat wordt doorgaans ook snel verholpen.
Drardollan schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 11:44:
[...]

Dan doe je je raam dicht en neem je roosters met geluidsdempende maatregelen. Al zou het mij verbazen als je die warmtepomp hoort boven het geklapper van je tanden in de vrieskou.
Kortom, de bewoner die overlast heeft moet zich maar aanpassen en een minder gezonde keuze maken in jouw ogen. "Ik-ik-ik is nog altijd een belangrijk motto voor veel Nederlanders." waar je zo tegen ageert gaat hier mogelij op voor de plaatser van de buitenunit en dat vind je wel goed?

"Geklapper van je tanden in de vrieskou" is natuurlijk gewoon onzin. Aan dat soort opmerkingen heeft niemand iets.

Mijn advies aan de TS: ga gewoon het gesprek op een nette manier aan en trek je niet te veel aan van de reacties van onbekenden op een forum.

[ Voor 39% gewijzigd door Bor op 01-03-2024 11:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
<snip>dit helpt niet
Je trekt het e.e.a. uit verband. Ik heb helemaal geen aanname gedaan maar een vraag gesteld en ja, als er een raam om de hoek zit ga je de pomp (zeer waarschijnlijk) ook binnen horen wanneer het raam open staat. Dit weet ik uit eigen ervaring. Een buitenunit maakt relatief veel lawaai wanneer deze belast wordt. Verder kan je denken aan defrost routines bij koud weer die kort maar toch best wat lawaai maken.
En de airco's van TS hebben de buren wellicht ook jaren last van. Maar blijkbaar hoor je ze daar ook niet over. En dat terwijl die airco's juist staan te draaien als je lekker buiten zit of met het raam open slaapt. Veel grotere overlast.

[ Voor 26% gewijzigd door We Are Borg op 01-03-2024 13:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor

Bor

Drardollan schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 11:47:
[...]

Als je zo wars van geluid bent, dan woon je niet in het juiste land. Meer kan je er niet van maken.

[...]

En de airco's van TS hebben de buren wellicht ook jaren last van. Maar blijkbaar hoor je ze daar ook niet over. En dat terwijl die airco's juist staan te draaien als je lekker buiten zit of met het raam open slaapt. Veel grotere overlast.
Die buitenunit draait ook wanneer je buiten zit en je met een raam open slaapt :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
Bor schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 11:44:
[...]

Kortom, de bewoner die overlast heeft moet zich maar aanpassen en een minder gezonde keuze maken in jouw ogen. "Geklapper van je tanden in de vrieskou" is natuurlijk gewoon onzin. Aan dat soort opmerkingen heeft niemand iets.
Minder gezonde keuze? Dat is nogal een aanname en stelling, kan je dat eens onderbouwen?

Natuurlijk is mijn opmerking onzin, net als het onzin is dat je alle overlast maar kan en moet beperken. Dat is nu eenmaal onderdeel van leven in een land als Nederland. Zoals ik zei, je ervaart overlast maar kan zelf ook overlast veroorzaken binnen de normen. Leven en laten leven is al eens genoemd in dit topic volgens mij, dat is precies waar het om gaat. TS wil in dit geval duidelijk wel de lusten (geen overlast van de WP van de buren) en zelf niet de lasten (zijn airco's die een vergelijkbare overlast zullen veroorzaken).

De WP voldoet aan de normen en het maakt geen bal uit of deze om de hoek hangt, als je er nu overlast van hebt zal je dat ook hebben als hij net om de hoek hangt.

En ja, soms moet je als bewoner die overlast ervaart zelf maatregelen nemen. Dat is hoe het werkt in een land als Nederland. Je kan niet alles voorkomen en hebt ook een eigen verantwoordelijkheid. Je woont in een samenleving in een drukbevolkt stuk land, daar is overlast niet te voorkomen. Het is wel tot een minimum te beperken, en dat is precies waarom we normen en eisen opstellen met zijn allen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
Bor schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 11:49:
[...]

Die buitenunit draait ook wanneer je buiten zit en je met een raam open slaapt :?
<snip>dit helpt niet

Ik zal het iets duidelijker neerzetten. De buren van TS ervaren ook ongetwijfeld overlast als de airco's van TS draaien en zij nog in de tuin zitten of in hun bed liggen met het raam open.

[ Voor 10% gewijzigd door We Are Borg op 01-03-2024 13:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
Bor schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 11:44:
[...]
"Ik-ik-ik is nog altijd een belangrijk motto voor veel Nederlanders." waar je zo tegen ageert gaat hier mogelij op voor de plaatser van de buitenunit en dat vind je wel goed?
De WP van de buren is noodzaak. Enerzijds omdat we moeten omdat we anders allemaal kapot gaan door alle milieu ellende en anderzijds omdat je niet kan wonen in een huis zonder verwarming in Nederland. Deze WP is dus nodig om te kunnen leven, dat heeft niets met ikke-ikke-ikke te maken. Het is een noodzakelijk apparaat.

En de overheid heeft regels opgesteld om de overlast van dit soort noodzakelijke apparaten zodanig te beperken dat ze bruikbaar zijn en zo min mogelijk overlast veroorzaken.

De airco's van TS veroorzaken ook overlast en zijn een stuk minder noodzakelijk waarschijnlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
Overigens is er een belangrijk punt wat ik, en anderen wellicht ook, vergeten.

Je hebt overlast en onrechtmatige hinder. Dat is een groot verschil. Overlast hoort erbij in het leven en heb je mee te dealen, hoe vervelend dat ook is. Onrechtmatige hinder is een ander verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomind
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 02-10 03:18
Peatsmoke schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 08:26:
De geluidsnorm stelt dat een buitenunit maximaal 40 decibel geluid af mag geven aan de erfgrens, als op die erfgrens een verblijfsruimte is.
Het is wel degelijk 40 dB op de erfgrens, zie hieronder (bron)
Alleen bij appartementen geld de norm bij een verblijfsruimte van de buren.
40 dB voor warmtepomp of airco bij naast elkaar gelegen woningen
Voor een installatie voor warmte- of koudeopwekking (zoals een warmtepomp of airco) die buiten staat bij een woning, geldt een aanvullende regel. Die regel geldt als de woning (met de installatie) direct grenst aan een andere woning. In dat geval mag het geluidsniveau van de installatie maximaal 40 dB zijn. Het berekenen van het geluidsniveau moet plaatsvinden volgens de Omgevingsregeling (artikel 5.59 en bijlage XVII Omgevingsregeling).

Gaat het om woningen op verschillende bouwwerkpercelen? Dan geldt dat geluidsniveau op de perceelsgrens (artikel 4.107, lid 2 Bbl). Maar stel dat het perceel van een woning waar de installatie buiten staat (zoals een warmtepomp) niet direct grenst aan het perceel van een andere woning (bijvoorbeeld omdat er openbare ruimte tussen zit), dan geldt de geluidsniveau op de perceelsgrens (van beide woningen) dus niet.

Gaat het om woningen op hetzelfde bouwwerkperceel, zoals een appartementencomplex? Dan geldt dat geluidsniveau op de plaats waar een te openen raam of deur is van een niet-gemeenschappelijk verblijfsgebied (artikel 4.108, lid 3 Bbl). Zo geldt het geluidsniveau bijvoorbeeld voor een raam van een slaapkamer van een naastgelegen woning in een appartementencomplex.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LordSinclair
Drardollan schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 11:52:
Natuurlijk is mijn opmerking onzin, net als het onzin is dat je alle overlast maar kan en moet beperken.
[...]
Je woont in een samenleving in een drukbevolkt stuk land, daar is overlast niet te voorkomen. Het is wel tot een minimum te beperken, en dat is precies waarom we normen en eisen opstellen met zijn allen.
:?

Moet het nou wel of niet tot een minimum beperkt worden?

[ Voor 5% gewijzigd door LordSinclair op 01-03-2024 12:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor

Bor

Drardollan schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 11:47:
[...]

Als je zo wars van geluid bent, dan woon je niet in het juiste land. Meer kan je er niet van maken.

[...]

En de airco's van TS hebben de buren wellicht ook jaren last van.
Misschien wel, misschien niet. Dat valt niet op te maken uit de tot nu toe beschikbare informatie en zo lang de buren die discussie niet hebben geopend is dat ook niet relevant voor de vraag hier.
Drardollan schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 11:57:
[...]

Deze WP is dus nodig om te kunnen leven, dat heeft niets met ikke-ikke-ikke te maken. Het is een noodzakelijk apparaat.
Los van dat dit niet helemaal waar lijkt te zijn is het hier volgens mij niet de vraag of de buren een warmtepomp mogen hebben maar of de topicstarter last van de buitenunit zal krijgen door o.a. de plaatsing en wat dan de opties zijn. Ik ga de discussie met je inmiddels stoppen gezien ik deze niet constructief vind en ik allerlei zaken totaal uit verband getrokken zie worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cerntje
Bedankt voor de reacties.

Nogmaals; reden voor dit aparte topic is dat als ik zoek op warmtepompen in combinatie met geluidsoverlast (ook tweaker topics) je dan de meest nare scenario's langs ziet komen waarbij bewoners wekenlang wakker liggen van een niet te identificeren geluids-/trillingsbron. Nu lees je natuurlijk geen topics waarbij TS aangeeft blij te zijn met de warmtepomp van de buren, dus enige nuance is op zijn plaats.

Antwoord op de vraag m.b.t. een raam aan de achterkant. Direct om de zoek zit inderdaad een raam van één van de slaapkamers van de kinderen. Die is een vaste slaper, dus daar maak ik me niet zo druk om.

M.b.t onze eigen airco; deze staat op een uitbouw die nog 7m. verder naar achteren loopt. De buitenunit is vanaf de tuin (en de tuin van onze buren) niet te zien en ook niet te horen. Daarnaast staat onze airco alleen in de zomer overdag aan, t.o.v. een warmtepomp die natuurlijk 24/7 aanstaat (in de winter).

Ik zal een open gesprek met de buren aangaan om is te polsen in hoeverre zij hier echt hebben meegedacht hebben over de plaatsing en daarbij aangeven hoe de plaatsing op mij is overgekomen. Daarna kan ik altijd nog vragen of de aannemer een WPAC-berekening heeft uitgevoerd.

Edit: overigens ben ik het volledig eens met leven en laten leven. Ik woon bewust in een woonwijk in een middelgrote stad en neem daarbij de geluiden die bij het stadsleven horen voor lief.

[ Voor 7% gewijzigd door Cerntje op 01-03-2024 12:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jessy100
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 16:20
Persoonlijk zou ik niet mijn buren aanspreken op iets waarvan in praktisch geen overlast van ervaar, daar kunnen de verhoudingen alleen maar door verslechteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hagdos
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 02-10 15:41
BCC schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 09:01:
Er is ergens zo'n mooie folder van de overheid over waar hij het beste kan staan - voor een twee onder een kapper is dat eigenlijk altijd in de voortuin, richting de straat.
Beetje off-topic, maar weet je waar deze folder te vinden is? Ben wel benieuwd wat 'ie voor mijn situatie zou schetsen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Bor

Bor

jessy100 schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 13:23:
Persoonlijk zou ik niet mijn buren aanspreken op iets waarvan in praktisch geen overlast van ervaar, daar kunnen de verhoudingen alleen maar door verslechteren.
Een gesprek openen en iemand aanspreken op is in mijn ogen iets anders. Een onderwerp ter sprake brengen, mits op een nette manier gedaan, moet kunnen toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mjier
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 18:46
Ronald schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 09:31:
[...]

Nogmaals..

Het maakt niet uit of er een hek, verblijfsruimte, schijtende koe of je buurman in zijn blote bassie op de erfgrens is.

De WP mag daar 45 dB overdag maken, 40dB snachts.
In het Besluit bouwwerken leefomgeving staat:
Een installatie voor warmte- of koudeopwekking, die is opgesteld buiten de uitwendige scheidingsconstructie van een bouwwerk, veroorzaakt op de perceelgrens met een bouwwerkperceel voor een andere woonfunctie een geluidsniveau van ten hoogste 40 dB, berekend volgens de bij ministeriële regeling gestelde regels.
Artikel 4.107 lid 2. Voor de wetpuristen onder ons, dit is nieuwbouw, maar is via artikel 5.14 ook van toepassing bij verbouw.
Hier staat dus "de erfgrens van een andere woning".
Waar komt eigenlijk die 45 dB overdag vandaan? Die zie ik in het Bbl niet staan.

aroTHERM plus 55/6 - Atlantic Explorer V4 200l- Solaredge 1800wp - Home Assistant - Macte voyager twin

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:57

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
De regels hierom trent zijn vrij helder en er juist voor om te voorkomen dat we straks met zijn allen niet kunnen slapen door warmtepompen. Warmtepompen brommen anders dan een airco unit. Het legionellaprogramma, de anti-frost en het verwarmen zelf kan simpelweg geluidsoverlast veroorzaken. De unit moet in ieder geval aan de volgende eisen voldoen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TpqMSpYVl06ORdMXOYKwU17B4Kg=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/xrya5gKhgwfNFWVDpOR9QOSI.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3VVHwOWR4Lk92x-kEW-0CQ-zndw=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/HwPLcTn8QwLCJKGT6nNW7qpA.png?f=fotoalbum_tile

https://www.rijksoverheid...0%99s-worden-aangescherpt

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mjier
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 18:46
tweakduke schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 14:31:
De regels hierom trent zijn vrij helder en er juist voor om te voorkomen dat we straks met zijn allen niet kunnen slapen door warmtepompen. Warmtepompen brommen anders dan een airco unit. Het legionellaprogramma, de anti-frost en het verwarmen zelf kan simpelweg geluidsoverlast veroorzaken. De unit moet in ieder geval aan de volgende eisen voldoen:

[Afbeelding][Afbeelding]

https://www.rijksoverheid...0%99s-worden-aangescherpt
Het Bouwbesluit 2012 is niet meer geldig. Daarvoor is het Besluit bouwwerken leefomgeving in de plaats gekomen.
M.b.t. het verschil 40 - 45 dB leert internet mij (wel met de verouderde verwijzingen naar Bouwbesluit 2012):
Volgens de nieuwe geluidsnorm voor warmtepompen met ingang van 1 april 2021 mag het geluidsniveau van de buitenunit maximaal nog maar 40 dB(A) bedragen. In overeenstemming met de meetmethode uit de regeling Bouwbesluit mag het geluidsniveau voor buitenunits met een afzonderlijke instelling voor de avond/nacht – de zogeheten ‘silent mode’ – echter met -5 dB worden gecorrigeerd. Dit betekent dat de gemeten waarde overdag (tussen 07.00 uur en 19.00 uur) maximaal 45 dB mag bedragen. Voor de avond en nacht (tussen 19.00 en 07.00 uur) geldt een maximum van 40 dB(A).

[ Voor 21% gewijzigd door Mjier op 01-03-2024 15:03 ]

aroTHERM plus 55/6 - Atlantic Explorer V4 200l- Solaredge 1800wp - Home Assistant - Macte voyager twin

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 22:13
Mjier schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 14:28:
[...]

In het Besluit bouwwerken leefomgeving staat:
Een installatie voor warmte- of koudeopwekking, die is opgesteld buiten de uitwendige scheidingsconstructie van een bouwwerk, veroorzaakt op de perceelgrens met een bouwwerkperceel voor een andere woonfunctie een geluidsniveau van ten hoogste 40 dB, berekend volgens de bij ministeriële regeling gestelde regels.
Artikel 4.107 lid 2. Voor de wetpuristen onder ons, dit is nieuwbouw, maar is via artikel 5.14 ook van toepassing bij verbouw.
Hier staat dus "de erfgrens van een andere woning".
Waar komt eigenlijk die 45 dB overdag vandaan? Die zie ik in het Bbl niet staan.
De regel is nu 40dB, tenzij de installatie een mogelijkheid heeft, bijvoorbeeld "silent", waarmee het geluid van de installatie tijdens de nacht 5dB gedempt kan worden. In dat geval is overdag 45dB toegestaan en gedurendd de nachtelijke uren 40dB.

Onze airco (voor koelen en verwarmen) heeft deze optie bijvoorbeeld niet, dus wij mogen nooit meer dan 40dB geluid produceren op de erfgrens tijdens draaien op vol vermogen.

Onze buitenunit staat op zo'n 80cm van de erfgrens. Wij hebben deze in een geluiddempende omkasting geplaatst en dat werkt goed.

[ Voor 5% gewijzigd door Sjamo op 01-03-2024 15:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:09

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

jessy100 schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 13:23:
Je kunt altijd een gesprek aangaan. Je kunt toch simpelweg aankaarten dat je je zorgen maakt om de eventuele geluidsoverlast? Dan kan de buurman zelf al tot de conclusie komen dat zijn warmtepomp niet voldoet en op basis daarvan samen verdere afspraken maken, waarbij er meerdere mogelijkheden zijn:
  1. Nu niks aanpassen, en na een jaar eens evalueren.
  2. Buurmaken laat op basis van de conclusie de warmtepomp preventief verplaatsen. Aangezien de aannemer er nog is, is nu verplaatsen goedkoper dan achteraf.
  3. TS en buurman doen als goede buur een borrel en bbq, en besluiten dat ondanks er niet aan de norm voldaan wordt, de situatie blijft zoals hij is.
  4. .....
Ik zou het overigens als persoon erg vervelend vinden als mensen last ondervinden van mijn keuzes, en dat niet (durven) aangeven. Voor hetzelfde geld is de buurman net zo, en is is hij erg blij dat TS zijn zorgen open en eerlijk uit. :)

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cerntje
Question Mark schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 15:56:
[...]

Ik zou het overigens als persoon erg vervelend vinden als mensen last ondervinden van mijn keuzes, en dat niet (durven) aangeven. Voor hetzelfde geld is de buurman net zo, en is is hij erg blij dat TS zijn zorgen open en eerlijk uit. :)
Inmiddels met de buurman bijgepraat en die zit er inderdaad zo in. Als we er last van hebben, dan gaan we samen op zoek naar een oplossing. Hij gaat vandaag nog aan, dus we gaan het meemaken.

Overigens was de buurman zelf niet op de hoogte waar de warmtepomp überhaupt geplaatst zou worden. Daar kwam hij pas achter toen hij al aan de buitenmuur hing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
@Cerntje Als jij verhuist, kan de koper van jouw huis nog altijd handhaving op de buurman afsturen als het daadwerkelijk niet voldoet. Het is dus ook gewoon eigen belang van de buurman om het netjes te hebben.

Jij kan afspraken hierover niet aan koper overdragen…

Dus adviseer buurman om de wpac bij de installateur te regelen die aantoont dat het goed is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Ronald schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 19:13:
@Cerntje Als jij verhuist, kan de koper van jouw huis nog altijd handhaving op de buurman afsturen als het daadwerkelijk niet voldoet. Het is dus ook gewoon eigen belang van de buurman om het netjes te hebben.

Jij kan afspraken hierover niet aan koper overdragen…

Dus adviseer buurman om de wpac bij de installateur te regelen die aantoont dat het goed is.
Heb je voorbeelden dat handhaving zulke zaken doet? Het zijn mensen opgeleid voor bepaalde taakgebieden, ik denk niet dat geluidsnormen en bouwbesluit erbij zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

Wolly schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 19:35:
[...]

Heb je voorbeelden dat handhaving zulke zaken doet? Het zijn mensen opgeleid voor bepaalde taakgebieden, ik denk niet dat geluidsnormen en bouwbesluit erbij zit?
Bouw en woning toezicht daar zitten ook beëdigde ambtenaren.

u can fool all people some time and fool some people alltime

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
digifun schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 20:05:
[...]

Bouw en woning toezicht daar zitten ook beëdigde ambtenaren.
Uiteraard. Maar ook die zie ik niet het vuur uit de sloffen lopen voor een geschil over een paar dB teveel op de erfgrens. Zolang dat ding vergunningvrij is geplaatst denk ik dat je mis grijpt bij die ambtenaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimi89
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 16-05 13:56
Wolly schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 20:55:
[...]

Uiteraard. Maar ook die zie ik niet het vuur uit de sloffen lopen voor een geschil over een paar dB teveel op de erfgrens. Zolang dat ding vergunningvrij is geplaatst denk ik dat je mis grijpt bij die ambtenaren.
Dit klopt niet helemaal. Ik heb zelf ook een warmtepomp geïnstalleerd recent.
En vergunning vrij betekent niet dat er geen meldplicht is. Je moet het wel melden bij de gemeente en bij die melding hoort een geluidsberekening meegestuurd te worden.
Pagina: 1