Ik denk dat de meeste niet begrijpen dat dit product meer voor bepaalde zakelijke toepassingen nut heeft dan voor het gemiddelde particuliere huishouden. Het product kent echt wel zijn marktaandeel, maar zoals vele innovaties ziet de particulier iets innovatiefs en kijkt of hij/zij het kan gebruiken.
De NEStore is al nuttiger bij zakelijke toepassing waarin stilstandsverliezen en anti-legionella een veel groter ding is.
Ik ben het niet helemaal met je eens. Ja voor het gemiddelde huishouden is het niet direct een zinnig product, en een normale elektrische boiler is goedkoper. (of natuurlijk op warmtepomp!)
Echter, een paar dingen:
Een NEStore zal waarschijnlijk iets van 30 jaar mee gaan, dan ben je al door 3 of 4 van die goedkope boilers heen die niet RVS zijn. Nog steeds veel goedkoper, maar toch andere tvt
Een standaard 100 liter boiler is erg beperkt in hoeveel speelruimte je hebt om te bufferen.
Ik heb zelf ook een elektrische boiler, daar een warmtepompboiler niet super praktisch te plaatsen was, onze vraag laag ligt, en we verder lucht/lucht warmtepompen hebben. Ik sla er ook onze overtollige zonne-energie in op. Maar ik wordt er altijd wel weer verdrietig van om te zien hoe hard het eruit gaat als ik de boiler hard op stook naar bijvoorbeeld 80 graden. Dat is de volgende ochtend alweer een groot deel van weg (boiler is dan uiteraard nog warm zat)
Ik kijk echter wel naar toepassing van elektrische boilers bij kleine huishoudens, waarbij het gewoon niet waard is om de hele trein op te zetten van grote boilers en 3-weg klep, of geen ruimte voor warmtepompboiler. Vooral niet als er geen lucht/water warmtepomp komt.
Gaan we uit van een gezin, dan is het vaak zinniger om bijvoorbeeld een 300 liter boiler te laten verwarmen door een warmtepomp. Hoe je dat ook voor elkaar krijgt, laten we uit gaan dat de warmtepomp dit doet met 3 keer zo weinig energie dan een elektrische boiler. Zeer welkome besparing bij een gezin.
Echter, als je hem vergelijkt met zoiets als de NEStore, dan zie je dat er wat andere dingen gebeuren.
- vrijwel geen warmte verlies
- geen legionella runs nodig, de NEStore is feitelijk een doorstromer (en meestal toch boven de 60 graden)
(en makkelijker te plaatsen)
Hierdoor ontstaat er ineens een andere situatie. Want ja die warmtepomp is efficient. Maar het warmteverlies van een 300 liter boiler is aanzienlijk en de warmtepomp slaat steeds opnieuw aan.
Daarnaast moet er vaak gebruik worden gemaakt van het elektrische element om de boiler naar 60 graden te krijgen voor de legionella run.
Normaal gesproken levert de warmtepomp dus laten we zeggen 66% besparing op ten opzichte van een elektrische boiler, maar in vergelijking met de NEStore zou dit terug kunnen lopen tot 40% of in extreme gevallen (slechtere isolatieruns of legionella met nog meer elektrisch element) tot 30%?
Dit zijn nu wat berekeningen, dit moet wel te onderbouwen zijn met cijfers uit de praktijk.
Kijk, als je dan bijvoorbeeld 4 lang douchende pubers hebt is ook die 30% heel belangrijk.
Maar voor een gemiddeld bewust gezin, zou het nog wel eens kunnen zijn dat je liever zo kan bufferen.
Door dynamische tarieven en meerdere dagen te kunnen bufferen. Verder een echt stille oplossing. Waar de gemiddelde warmtepomp niet zo stil meer is.
Dan nog is voor deze particuliere toepassing de NEStore in principe te duur, maar de hoop is natuurlijk dat deze goedkoper wordt.
Zelf kijk ik naar een toepassing van deze boiler voor een vakantiehuis, in combie met douche WTW. Dat gaat toch al helemaal op dynamische tarieven draaien wat goed overeenkomt met wanneer het volgeboekt zit.
Verder ook geen lucht/water warmtepomp en het type bouw betekent dat er geen grote afgesloten technische ruimte is en zou een warmtepompwerking echt eerder tot geluidsklachten leiden.
Maarja, dat is dan eigenlijk alweer een voorbeeld van een zakelijke toepassing.
Ik hoop vooral dat hij wat goedkoper wordt in de toekomst. Dan in het licht bezien dat dynamische tarieven nog harder op en neer zullen gaan of dat je eigen zonne-energie exporteren straks niks meer waard is, is het best een interessante oplossing.
Heb je iemand die zelf een goedkope warmtepompboiler heeft geinstalleerd waar die lekker de ruimte had voor het buizen werk en die hem altijd op 42 graden houdt, tja, dan is de NEStore maar een heel duur apparaat.
Maar gemiddeld gezien, voor een gezin, is het niet gek om te stellen dat een warmtepomp tapwater installatie linksom of rechtsom al ~3000 euro extra kost. En dat het best vaak wel eens lastig kan zijn qua plaatsing.
Ik ben er vooral van overtuigd dat we over 3 tot 6 jaar op bepaalde momenten zulke goedkope stroom hebben dat het COP=1 tapwater warm maken al beter te verantwoorden is.
Ik denk echt dat met 2030 een elektrische boiler eigenlijk al helemaal prima is, en zelfs schoner (minder CO2) dan gas.
Dit alles nog los van dat je helemaal geen stampende lucht/water warmtepomp wil omdat hij 55 graden moet maken, want dan haal je die erfgrens geluidseis al helemaal niet meer bij al die rijtjeshuizen. Want dat is echt wel een dingetje.
En uiteraard, tegenwoordig propaan etc, maar het blijft knudde met die 5 meter tuintjes en de geluidseisen.
Anyway, heel verhaal geworden zie ik
Maar ik denk echt dat het er over een paar jaar al drastisch anders uitziet, en een elektrische boiler dus veel gunstiger is dan nu. Of vooral dat het verschil zo klein is dat de installatie er veel makkelijker van wordt.