GDPR en verplichte game accounts

Pagina: 1
Acties:

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 08:09

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Topicstarter
Ik liep net tegen iets aan wat me echt vreselijk irriteerde (niet voor het eerst, maar de emmer was vol).

Tijd terug een game gekocht via Steam. Ik heb een Steam account (al 20 jaar) en daar staat heel veel op. Ik heb bewust die Steam account genomen, sta daar nog steeds achter, en die account bevat ook (beperkt) data over mij, het meeste natuurlijk alleen zichtbaar voor Valve (voor aankopen enzo).

Nu wil ik die game starten, en nu verplicht de maker (Ubisoft) mij een account aan te maken voor ik het mag spelen. Sure, waarschijnlijk ben ik er wel met een email en wat basiszaken, maar dat is wéér iets om bij te houden, wachtwoord, weer een bedrijf die, als ik er zo over nadenk, data verzamelt die totaal onnodig is. Ik koop een game via Steam, niet via Ubisoft, ze moeten maar genoegen nemen met wat er in mijn steam profiel staat lijkt me zo.

Waarom is dit nog steeds ongereguleerd danwel toegestaan? Ik heb prompt de game er weer afgegooid en een refund aangevraagd omdat ik er gewoon chagrijnig van word.

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 08:34
Tjah dat is eenmaal met sommige games van Ubisoft, EA etc. Geen idee welk spel dit was?

Dat is niet aan Steam, maar aan de gamemakers. Valt gewoon onder de GDPR.

[ Voor 33% gewijzigd door corporalnl op 29-02-2024 21:38 ]

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Ja, en met dat account komt er waarschijnlijk ook een launcher dat zelf ook de nodige online communicatie met de servers van Ubisoft wilt doen. Dat moet je dan ook maar vertrouwen. Eigenlijk koop je op Steam een snelkoppeling naar de launcher van Ubisoft die dan de game zal starten voor je.

Ik ben al aardig lang geleden gestopt met dit soort 'tripple-A'-uitgevers. Ik speel wel een ander spel!

[ Voor 15% gewijzigd door Room42 op 29-02-2024 21:36 ]

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
corporalnl schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 21:28:
Tjah dat is eenmaal met sommige games van Ubisoft, EA etc. Geen idee welk spel dit was?
Alle Assassin's Creed spellen hebben dit bijvoorbeeld.. ik weet niet beter dan dat het normaal is. Je hebt daar ook die Ubisoft game launcher voor nodig. Het is irritant, maar ook weer niet meer dan dat.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• NESFreak
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20-05 17:51
Steam waarschuwt je wel voor alle meuk die je bij een aankoop krijgt. Het staat er niet heel groot, maar is wel prima te vinden voor mensen die dit soort dingen belangrijk vinden.

Voorbeeld: https://store.steampowere...Assassins_Creed_Valhalla/
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XQZugcFkzGUdghRCUVY3QB5gzSg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/f0622AkPv18vsc4hcviCHqn2.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
NESFreak schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 08:02:
Steam waarschuwt je wel voor alle meuk die je bij een aankoop krijgt. Het staat er niet heel groot, maar is wel prima te vinden voor mensen die dit soort dingen belangrijk vinden.

Voorbeeld: https://store.steampowere...Assassins_Creed_Valhalla/
[Afbeelding]
Dat is een goeie tip, thanks!

Het probleem is breder dan dit maar inderdaad, extra launchers, ze willen allemaal extra data, je moet een account maken, ze willen liefst al hun games via een eigen launcher, liefst nog een eigen store erbij waar alleen hun games in staan...

Toen Netflix begon was de visie dat we met een vast maandbedrag gewoon naar keuze konden consumeren. En waar zijn we nu? Tachtig verschillende streamingdiensten, terug bij af, je moet nu weer door de neus betalen en uitzoeken wat bij wie te zien is.

Dat je wanneer je een game koopt niet de game koopt, maar een licentie om het te mogen spelen, snap ik volledig. Maar jezus, waarom proberen zoveel developers nou altijd elke druppel uit de consument te wringen terwijl ze zelf vaak niet eens een foutloos product afleveren, er soms maanden over doen dingen te fixen, niet naar de gamer luisteren en na zoveel jaar de boel lekker dood laten bloeden :/.

Die extra launchers en de verplichting een account aan te maken voegt voor mij helemaal niks toe aan de game, dus ik vind niet dat ze het verplicht mogen stellen. Extra data verzamelen die je niet nodig hebt om de consument dienst product te laten gebruiken is volgens mij zeer anti GDPR wetgeving.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NESFreak
Room42 schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 21:35:
Ik ben al aardig lang geleden gestopt met dit soort 'tripple-quadrupple-A'-uitgevers. Ik speel wel een ander spel!
Heb het even voor je gefixt ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• corporalnl
HTT-Thalan schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 09:02:
[...]

Het probleem is breder dan dit maar inderdaad, extra launchers, ze willen allemaal extra data, je moet een account maken, ze willen liefst al hun games via een eigen launcher, liefst nog een eigen store erbij waar alleen hun games in staan...

Toen Netflix begon was de visie dat we met een vast maandbedrag gewoon naar keuze konden consumeren. En waar zijn we nu? Tachtig verschillende streamingdiensten, terug bij af, je moet nu weer door de neus betalen en uitzoeken wat bij wie te zien is.

Dat je wanneer je een game koopt niet de game koopt, maar een licentie om het te mogen spelen, snap ik volledig. Maar jezus, waarom proberen zoveel developers nou altijd elke druppel uit de consument te wringen terwijl ze zelf vaak niet eens een foutloos product afleveren, er soms maanden over doen dingen te fixen, niet naar de gamer luisteren en na zoveel jaar de boel lekker dood laten bloeden :/.

Die extra launchers en de verplichting een account aan te maken voegt voor mij helemaal niks toe aan de game, dus ik vind niet dat ze het verplicht mogen stellen. Extra data verzamelen die je niet nodig hebt om de consument dienst product te laten gebruiken is volgens mij zeer anti GDPR wetgeving.
Hoezo is het anti GDRP?

De ontwikkelaar is verantwoordelijk voor zijn eigen launcher. Dus als die aan de GDRP voldoet dan is dat toch voldoende?

Als je een verzekering afsluit dan via independer ( en ook een account bij independer ), dan heb je ook een account nodig bij de verzekeraar. Maar je kan ook rechtstreeks via de verzekeraar ( in dit geval bijv Ubisoft ) de game kopen.

Steam is in dit geval de "independer" van de games.

Niet een 100% accuraate vergelijking maar in basis komt het op het zelfde neer.

En als je geen account wil, dan koop je de game niet. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
NESFreak schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 11:06:
[...]

Heb het even voor je gefixt ;)
Nee, mijn grens ligt al bij tripple-A. Hoger kijk ik al helemaal niet meer naar.

[ Voor 4% gewijzigd door Room42 op 01-03-2024 11:58 ]

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duke of Savage
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 21-05 15:35
HTT-Thalan schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 09:02:
[...]

Zie het zo, een ander heeft een schruft hekel aan Steam en zweert bij Ubisoft. De vrije markt is goed om concurrentie te kunnen hebben. Dat er vage overlap is, tsja...

Je hebt zelf de keuze om je data te geven of niet te geven, ik snap daarom niet wat het probleem met/tegen GDPR is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
@corporalnl @Duke of Savage

ik ben van mening, maar IANAL, dat:
A company/organisation can't simply collect personal data for undefined purposes ('purpose limitation'); the company/organisation must collect and process only the personal data that is necessary to fulfil that purpose ('data minimisation');
https://commission.europa...under-which-conditions_en

van toepassing is. Ik heb de game al via steam gekocht, de licentie is aan die steam UserID verbonden en ik heb geen behoefte aan online features (als dat het geval was, zou ik met die account minder moeite hebben omdat ze een manier nodig hebben om cheaters of mensen die zich online misdragen te kunnen contacteren) dus ik zie niet in waarom zij extra data (email, naam, weer een wachtwoord erbij) nodig hebben. Ik zou een singleplayer RPG gewoon moeten kunnen spelen zonder de verplichting (extra) data bekend te maken bij de maker die mij als gebruiker geen enkel voordeel geeft in het gebruiken van dat product.

En inderdaad, ik begrijp nu dat ik ook gewoon zelf kan controleren bij Steam of een game hier vereisten aan stelt, dus daar ben ik heel blij mee, daar ga ik vanaf nu goed op letten. Als ik dit van te voren had geweten had ik de game niet gekocht, maar het is mijn fout dat ik dat dus had kúnnen weten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 36835

Wat een heerlijk leven als je je over dit soort zaken druk kan maken.
Iederen die 20+ jaar gamed en op internet zit heeft toch wel een wildgroei aan accounts. Althans ik wel, en dus ook "throwaway accounts" voor dit soort zaken. Log gewoon in met zo'n soort account en geniet van je spel.

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 36835 op 01-03-2024 13:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vectormatic
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21-05 18:09

vectormatic

Warlock of the doorlock

Om me even bij @NESFreak aan te sluiten, ik sluit niet categorisch AAA games uit, maar 3rd party account/launcher of Denuvo zijn bij mij automatisch no-buys, en gelukkig is steam erg netjes in het aangeven van dat soort onzin.

In theorie zou ik die spellen ook op een console kunnen spelen, ik heb een series-S, en volgens mij staat MS daar nog geen 3rd party account nonsense toe, maar ik speel dan toch kennelijk liever wat anders op de PC, dan dat ik een ubi/ea/whatever spel op de xbox ga spelen.

Er zijn overigens best AAA studios die de gelukkig uitzondering op de regel zijn, CD Projekt en Larian bijvoorbeeld. (Cyberpunk en Baldurs Gate 3)

Master of the allen wrench Riding a mighty lawnmower for revenge In the realm of the screws he's the king And Lord of the Towel Rings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
vectormatic schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 14:07:
Om me even bij @NESFreak aan te sluiten, ik sluit niet categorisch AAA games uit, maar 3rd party account/launcher of Denuvo zijn bij mij automatisch no-buys, en gelukkig is steam erg netjes in het aangeven van dat soort onzin.

In theorie zou ik die spellen ook op een console kunnen spelen, ik heb een series-S, en volgens mij staat MS daar nog geen 3rd party account nonsense toe, maar ik speel dan toch kennelijk liever wat anders op de PC, dan dat ik een ubi/ea/whatever spel op de xbox ga spelen.

Er zijn overigens best AAA studios die de gelukkig uitzondering op de regel zijn, CD Projekt en Larian bijvoorbeeld. (Cyberpunk en Baldurs Gate 3)
Denuvo is toch anti-cheat? Wat is daar mis mee dan?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• NESFreak
HTT-Thalan schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 15:01:
[...]

Denovo is daarnaast ook anti-piraterij. Het is een halve rootkit welke zoveel meuk op de achtergrond uitvoert en doorstuurt dat games tot wel 30% lagere fps hebben ten opzichte van hun gecrackte variant. YouTube: Resident Evil Village PC DRM: Cracked Code Really Does Run Better - ...

Als je kijkt waar denuvo allemaal toegang tot heeft, dan zou ik me daar meer zorgen om maken dan om het ubisoft account.

[ Voor 22% gewijzigd door NESFreak op 01-03-2024 15:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vectormatic
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21-05 18:09

vectormatic

Warlock of the doorlock

HTT-Thalan schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 15:01:
[...]

Je hebt twee soorten Denuvo, 1 is anti-cheat, 2 is anti-tamper.

Anti-cheat software vereist eigenlijk bijna eigenlijk altijd kernel-level toegang tot je OS, wat dus betekent dat het in principe overal op je PC bij kan als het wil, en mocht iemand een backdoor vinden in die anti-cheat, een aanvaller dus ook.

Anti-tamper is anti-piracy, door de hele game runtime te decrypten, dit gaat ten koste van performance, en vereist online activatie bij een server van Denuvo. Zodra die uit de lucht is kan je fluiten naar je game.

Beide zijn dat dingen waar ik uit principe niet aan mee wil werken. Ik heb ook bij meerdere games pas gekocht nadat denuvo er uit was, en ik heb er vrede mee dat ik sommige games dus ook nooit zal spelen, tenzij ik dat op een console wil doen.

Master of the allen wrench Riding a mighty lawnmower for revenge In the realm of the screws he's the king And Lord of the Towel Rings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corporalnl
HTT-Thalan schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 13:49:
@corporalnl @Duke of Savage

ik ben van mening, maar IANAL, dat:

[...]

https://commission.europa...under-which-conditions_en

van toepassing is. Ik heb de game al via steam gekocht, de licentie is aan die steam UserID verbonden en ik heb geen behoefte aan online features (als dat het geval was, zou ik met die account minder moeite hebben omdat ze een manier nodig hebben om cheaters of mensen die zich online misdragen te kunnen contacteren) dus ik zie niet in waarom zij extra data (email, naam, weer een wachtwoord erbij) nodig hebben. Ik zou een singleplayer RPG gewoon moeten kunnen spelen zonder de verplichting (extra) data bekend te maken bij de maker die mij als gebruiker geen enkel voordeel geeft in het gebruiken van dat product.

En inderdaad, ik begrijp nu dat ik ook gewoon zelf kan controleren bij Steam of een game hier vereisten aan stelt, dus daar ben ik heel blij mee, daar ga ik vanaf nu goed op letten. Als ik dit van te voren had geweten had ik de game niet gekocht, maar het is mijn fout dat ik dat dus had kúnnen weten.
Steam heeft het netjes vermeld. En zoals ik zei steam is een platform die games bied. En in sommige gevallen moet je dus een extra account hebben bij de ontwikkelaar.

Dit is bij heel veel game ontwikkelaars.
( rockstar, ubisoft, EA, microsoft, sony, etc etc )
Daar kan steam niks aan doen en valt allemaal binnen de gdpr. Dat je er anders over denkt dat kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
vectormatic schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 15:11:
[...]

Je hebt twee soorten Denuvo, 1 is anti-cheat, 2 is anti-tamper.

Anti-cheat software vereist eigenlijk bijna eigenlijk altijd kernel-level toegang tot je OS, wat dus betekent dat het in principe overal op je PC bij kan als het wil, en mocht iemand een backdoor vinden in die anti-cheat, een aanvaller dus ook.

Anti-tamper is anti-piracy, door de hele game runtime te decrypten, dit gaat ten koste van performance, en vereist online activatie bij een server van Denuvo. Zodra die uit de lucht is kan je fluiten naar je game.

Beide zijn dat dingen waar ik uit principe niet aan mee wil werken. Ik heb ook bij meerdere games pas gekocht nadat denuvo er uit was, en ik heb er vrede mee dat ik sommige games dus ook nooit zal spelen, tenzij ik dat op een console wil doen.
Check, goed dat ik dat nu weet. Ik ben zeer anti cheat, maar dergelijke toegang gaat veel te ver idd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 06:22

Blokker_1999

Full steam ahead

Vanuit GDPR oogpunt kan steam trouwens niet veel doorgeven aan derde partijen. Je kan het nog gebruiken als een vorm van identity provider, gewoon een token om je mee te identificeren. Maar veel meer dan dat mogen ze zomaar niet meer.

Maar het is zeker geen nieuw fenomeen sinds de GDPR. Externe partijen vereisen al meer dan 10 jaar dat je bij hen een account aanmaakt, ook al gebruik je Steam om je spel te lanceren. Wie kent hem niet meer, Games for Windows Live bijvoorbeeld? Kocht je GTA IV op Steam, had je GfWL en daarnaast ook nog eens een Rockstar Social Club account nodig om het te kunnen starten.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Pagina: 1