Wat is er met mijn aardedraad?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online

FreakNL

Well do ya punk?

Topicstarter
Op zolder heb ik een WCD, geaard. Al jaren maak ik daar gebruik van.

Nu sloot ik deze aan op dat WCD:
https://www.elektramat.nl...Ht6-OhvUoOWMaAr5sEALw_wcB

Die geeft aan “PE open”

Andere geaarde WCDs in huis geven niet die melding.

Multimeter op de WCD meet 230 op fase en nul. Meet verder 99.6 op nul en aarde en 128 op fase en aarde.

Andere geaarde WCDs in huis meten 230 op fase en nul. Fase en randaarde ook 230. En tussen nul en randaarde meet ik overal onder de 1 volt.

Ik meet met een Fluke 117 dus geen action rommel.

Ik heb de VD draad van zolder terggetraced naar een lasdoos op de 1e verdieping (slaapkamer pal eronder dus logisch). Daar meet ik dezelfde waarden op de inkomende VD draad. Vanaf deze lasdoos gaat het naar een lasdoos/centraaldoos op de overloop (boven de lamp). Daar meet ik ook weer hetzelfde op de inkomende VD draad. Ik verwacht dat die VD vanaf daar naar de meterkast gaat maar daar heb ik geen 100% zekerheid in.

Meterkast opgehad maar het is erg lastig om te bepalen welke PVC er naar boven gaat naar deze groep. Ik weet de groep wel, maar vanaf de automaat gaan de fase en nul eerst een stukje naar onder (dat valt dan achter de automaten) en dan weer naar boven de PVC in. Beetje raar. Wel zie ik 7 aarde VD vanaf de rail diverse pVC buizen ingaan.

Wat kan ik concluderen uit deze waardes? Moet ik een electrician inhuren?

Wat ook nog raar is;
Ik heb twee slaapkamers op de 1e verdiep. Die zitten op dezelfde groep. Daar heb ik overigens nergens geaarde WCDs verder dus ik kan daar niets uit concluderen. Maar toen ik de centraaldoos op de overloop helemaal los had had ik toch verlichting in de tweede slaapkamer. Ik zou verwachten dat de centraaldoos op de overloop ook het centrale punt voor de gehele verdieping zou zijn maar die andere slaapkamer zit daar dus niet op doorverbonden.

Het lijkt een beetje op dit probleem:
https://www.circuitsonline.net/forum/view/122181

Kan ik nog iets meten tussen de aardrail (meterkast) en de aardkabel op zolder (of de lasdoos op de overloop). Iets zegt me dat ik daar ook iets moet kunnen vinden / diagnosticeren maar het kwartje valt nog niet .

[ Voor 19% gewijzigd door FreakNL op 29-02-2024 21:06 ]

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10:57
heb je een wasmachine op dezelfde groep aangesloten op zolder? zo ja, wat meet je dan als je de stekker van de wasmachine er uit haalt op je multimeter? ik vermoed dat je dan geen spanning meer meet tussen aarde en nul/fase.

de conclusie is dan waarschijnlijk dat er ergens een connectie losgegaan is waardoor de aardedraad van deze groep niet meer (goed) verbonden is met de aarde in je meterkast.

verder goed om eens echt in kaart te brengen welke lampen en stopcontacten op welke groep zitten. Dat is ff half uurtje gedoe met een schrijfblok en een assistent. gewoon overal de lampen aan doen (liefst savonds) en dan 1 groep afschakelen en noteren wat er uit gaat. zelfde voor stopcontacten, gewoon een lampge aansluiten en stuk voor stuk testen.

edit: je kunt met een losse vd'draad of een haspel die je inplugt op zolder en dan uitrolt naar je meterkast een situatie creëren waarin je tussen de aardrail in je meterkast en de aarde-aansluiting op zolder kunt meten met je multimeter. Kijk eens wat die zegt als je 'weerstand/continuïteit' meet. Je zou een verwaarloosbaar kleine weerstand moeten meten.

[ Voor 19% gewijzigd door Fr33z op 29-02-2024 21:10 ]

• FreakNL
  • Nu online

FreakNL

Well do ya punk?

Topicstarter
De wasmachine zit op een aparte groep. Staat hier helemaal los van.

Ik heb alles al in kaart qua groepen hoor. Dat weet ik precies. Deze zit op groep 5. Daar bevinden zich geen andere geaarde WCDs. Het betreft verlichting / WCDs op overloop en twee slaapkamers (1e verdiep) en dus die ene wel geaarde WCD op zolder.

Qua lasdozen en leidingen is het minder duidelijk.
Het is mij dus bijv onduidelijk hoe slaapkamer 2 gevoed wordt, ik had verwacht uit de centraaldoos op de overloop maar dat is dus niet zo… Maar hij zit wel ook op groep 5. Nu ik dit zo schrijf zou het dus kunnen zijn dat er vanaf de overloop NOG ergens een centraaldoos zit die dan ook slaapkamer 2 voed… Op slaapkamer 2 is overigens geen aarde te bekennen in de doos boven de lamp.

Ik verwacht eigenlijk ook een losse aarde VD.. Maar ik kan dus nog niet vinden waar.

[ Voor 113% gewijzigd door FreakNL op 29-02-2024 21:15 ]

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10:57
er is dus wel iets oo die groep aangesloten wat lekstroom geeft, gezien je meting. De wasmachine is de eerste kandidaat, jammer dat die apart zit. Al is er wel een kans dat die misschien op hetzelfde problematische aardedraadje zit, dus ik zou toch die stekker er uit trekken en weer meten, gewoon om dingen uit te sluiten. Je kunt gewoon niet in de kabels kijken dus is simpel meten en elimineren vaak de beste stap.

• FreakNL
  • Nu online

FreakNL

Well do ya punk?

Topicstarter
Is het dan een optie dat ik alle groepen uitzet behalve groep 5 en dan opnieuw meet?

Dat is wel een paardenmiddel maar dan kan ik wel gaan uitsluiten :)

[ Voor 29% gewijzigd door FreakNL op 29-02-2024 21:16 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
FreakNL schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 21:16:
Is het dan een optie dat ik alle groepen uitzet behalve groep 5 en dan opnieuw meet?

Dat is wel een paardenmiddel maar dan kan ik wel gaan uitsluiten :)
kan je proberen... maar denk dat je echt het een "zwevende" aarde hebt...

je zou nog in de meterkast misschien met een "voltstick" kunnen kijken als de rest afgeschakeld (en alleen groep 5 aan) is in welke buis de fase en nul weg duiken...

en dat je hele boven verdiep niet op 1 groep zit is vrij logisch... stel dat er nu een automaat uit vliegt heb je nog "deels" stroom op de verdiep of als je gaat klussen..

* SMSfreakie heeft wel een haspel met 40m rated voor 3.6KW alleen niet iedereen heefttie natuurlijk ;)

404 Signature not found

• FreakNL
  • Nu online

FreakNL

Well do ya punk?

Topicstarter
Eeeum als ik groep 5 uitzet verlies ik stroom op slaapkamer 1 en 2 en dat ene WCD op zolder…

Dus dat zit echt wel op 1 groep.

Ik heb nog deze tekening uit het jaar 0.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p_h6It5B5PzZbl_OLz2bWMwpa-8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/jVUg6f1LZJA8bSJBeuzjHI7W.jpg?f=user_large

Maar daar kan ik nog geen soep van bakken.

De bovenste twee slaapkamers zijn nu trouwens 1 slaapkamer. Dat muurtje is dus weg.

De WCD op zolder wordt gevoed vanuit de centraaldoos rechtsboven. En deze centraaldoos krijgt zijn "voeding" weer vanuit de centraaldoos op de overloop.. Maar de centraaldoos op "hoofdslaapkamer" krijgt dus niet zijn voeding uit de overloop...

[ Voor 71% gewijzigd door FreakNL op 29-02-2024 21:30 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
oh ik las het verkeerd.. my bad!

maar een aftakking hoeft niet in een centraaldoos te gebeuren.. het kan bv ook achter een WCD of schakelaar...

404 Signature not found

• FreakNL
  • Nu online

FreakNL

Well do ya punk?

Topicstarter
Dan ga ik gewoon alles centraaldozen en WCDs en schakelaars opentrekken.. Wellicht gaat het dan nog ergens anders fout.

Laat ik het anders zeggen;

Ik heb de kabel vanuit de WCD op zolder terug kunnen tracen naar het centraalpunt in de inmiddels grote slaapkamer (rechtsboven). Vanaf daar loopt het weer door naar de centraaldoos op de overloop.. En vanaf daar is er ook weer een invoedende kabel waarvan ik verwacht had dat het naar de meterkast zou gaan.. Maar misschien gaat dat wel via de schakelaar naast de badkamer of op de overloopt, er zitten namelijk ook tig schakeldraden in die centraaldoos op de overloop..

En ik blijf het vreemd vinden dat "hoofdslaapkamer" (zie tekening boven) nog verlichting had terwijl ik in in de centraaldoos op de overloop alles losgehaald had.. Dan zou je zeggen dat er ergens eerder nog een aftakking zit..

• SMSfreakie
  • Niet online
loopt die vanaf de overloop niet naar de hoofdslaapkamer dan :?

soms lijkt iets ook iets enorm onlogisch.. maar is het tijdens de bouw juist erg logisch gebleken ivm buizen verloop / buiskruisingen & dekvloer diktes....

404 Signature not found

• FreakNL
  • Nu online

FreakNL

Well do ya punk?

Topicstarter
Nee, ik had op de overloop alles losgetrokken en alsnog had ik stroom op "hoofdslaapkamer" (verbaasde mij ook!!).. Dus het lijkt ergens eerst nog naar een ander centraalpunt te gaan.. Dat zou 1 vd de schakelaars wellicht kunnen zijn op de overloop (die op de kopse kant of die ene bij de badkamer (nauwelijks zithbaar op de tekening)

Op de bovenste twee slaapkamers had ik toen niks meer overigens (zoals verwacht).

Ik ga morgen de boel nog een keer opentrekken en dan ga ik middels deze methode:

YouTube: How To Trace Wires In A Wall | Multimeter Continuity Test

Gewoon de aardkabelt tracen.. Ik heb nog wel aardig wat meter schakeldraad liggen (don;t aks) en volgens mij moet mijn multimeter dit ook kunnen.

[ Voor 16% gewijzigd door FreakNL op 29-02-2024 21:45 ]

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10:47
Vanuit originele bouw ben ik wel verschillend manieren van leidingwerk tegengekomen.
Wcd's slaapkamer via centraaldoos van de slaapkamer, maar ook via de centraaldoos van de woonkamer eronder.
Ergste was nog dat ik ook wel eens de variant ben tegengekomen dat hobby Bob de bekabeling die dus via de woonkamer kwam vervolgens in de originele inbouwdoos heeft verlegd , wel geteld 30cm verderop maar dit als vd draad gewoon weg gestuct in de muur. En ik maar trekken vanuit de centraaldoos en het wou maar niet....

@FreakNL je gaf eerder aan dat de wcd op zolder als enige geaard was? En overige van dezelfde groep niet? Is de aarde draad dan wel overal doorgelast?

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

• Koekstra
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
SMSfreakie schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 21:24:
[...]

kan je proberen... maar denk dat je echt het een "zwevende" aarde hebt...
Dit klinkt inderdaad als een 'zwevende aarde'.

Hoe is de aarding geregeld? Heb je een aardpen, komt het via de netbeheerder of zit het nog 'ouderwets' aan de waterleiding vast?

• FreakNL
  • Nu online

FreakNL

Well do ya punk?

Topicstarter
Nou dat is precies wat ik uit probeer te vinden. @The-Source

Van zolder naar centraaldoos slaapkamer rechtsboven (zie tekening) is doorgelast naar centraaldoos overloop. Voor de rest is er ook helemaal geen aarde daar.

Dus in de centraaldoos overloop komt er 1 aarde VD binnen (geen idee waarvandaan, ik vermoedde de meterkast omdat me dat logisch leek) en gaat er 1 aardedraad weg. Die komt dus uit in slaapkamer rechtsboven en gaat vanaf daar door naar zolder.

Er zitten wel nog andere aftakkingen hoor. Zeker centraaldoos overloop zit bomvol met zwarte schakeldraden. Lamp overloop schakelt beneden en overloop en lamp zolder schakelt overloop (bij badkamer) en zolder.

Maar aarde is echt miniem dus.

Het is zaak om uit te zoeken waar de inkomende aarde vd draad op de overloop heengaat. Want dat is volgens mij niet de meterkast. Ik denk dat er ergens nog een schakel is… Wellicht de WCD op de overloop? En dat het vanaf daar naar de meterkast gaat? Die WCD is alleen niet geaard en dat is dan weer vreemd…

• FreakNL
  • Nu online

FreakNL

Well do ya punk?

Topicstarter
Koekstra schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 23:08:
[...]

Dit klinkt inderdaad als een 'zwevende aarde'.

Hoe is de aarding geregeld? Heb je een aardpen, komt het via de netbeheerder of zit het nog 'ouderwets' aan de waterleiding vast?
Geen idee. Ik denk netbeheerder. Huis is van 1991. Maar ik heb alleen op deze groep een probleem. De rest van de geaarde WCDs meten goed uit.

[ Voor 7% gewijzigd door FreakNL op 29-02-2024 23:22 ]

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Kennelijk heb je aardig kijk op elektra, dat scheelt.

Ik zou een stopcontactje in elkaar zetten die je met een paar lasklemmen in de centraaldoos aan kunt sluiten. Zo kun je achterhalen of je daar dezelfde melding op je meter krijgt. Wanneer dat zo is ga je een stap dichter naar de groepenkast toe en herhaal je de metingen. Net zo lang je bij de groepenkast uitkomt en daar nog een finale check doet. Je moet ergens beginnen met uitsluiten.

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 13:17
FreakNL schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 21:27:

Ik heb nog deze tekening uit het jaar 0.

[Afbeelding]

Maar daar kan ik nog geen soep van bakken.
Volgens mij is dit juist een prima tekening, alle aansluitingen en hun functie zijn daarop terug te vinden. Voor de legenda zou je even kunnen googlen. (Heel vroeger dat soort tekeningen wel eens gemaakt, dus krijg wat flashbacks)

Je zou kunnen checken of alle aansluitpunten/centraaldozen/schakelaars/aardeaansluitingen (badkamer) op de tekening zich ook daadwerkelijk in jouw huis bevinden, of dat ze tijdens de bouw stiekem toch zijn afgeweken. Dat zegt wat over de betrouwbaarheid van de tekening.

Bij mij komen WCD's op zolder ook uit de centraaldozen van de kamers er onder, eentje inclusief aarde en twee zonder aarde, er waren gelukkig ook de bijbehorende WCD's gemonteerd. (Bij zaten de hele 1e en 2e etage gewoon op 1 groep! Maar dit is inmiddels niet meer het geval.)

Ik zou ook alles open trekken, in alle centraaldozen de fase afkoppelen, dan weet je zo waar de fase van de bijbehorende groep op de etage begint. (Alle andere groepen dan voor de zekerheid uit zetten, dan heb je maar 1 'voeding'.) Dan vanaf daar alles stuk voor stuk aansluiten, en dan krijg je vanzelf een beeld van de routing door je huis heen. Wel ff een klusje....

Hier moet alle shit staan die ik heb.

• FreakNL
  • Nu online

FreakNL

Well do ya punk?

Topicstarter
@sypie Dat heb ik dus ook al gedaan.

Opbouw WCDtje gemaakt en die direct aangesloten op de binnenkomende aarde , fase en nul in de centraaldoos op de overloop. Zelfde melding op de Benning en zelfde waarden op de fluke…

Dus het gaat daar al mis.

Overigens lag de rest wat erachter hangt er toen af, dus die twee slaapkamers boven op de tekening en de zolder, dat was naar verwachting.

Maar op de “hoofdslaapkamer” had ik WEL licht en stroom op de WCDs tot mijn stomme verbazing. Dus dat komt niet uit de centraaldoos overloop. Vandaar mijn vermoeden dat er NOG een doos voor zit…. De meterkast is trouwens pal onder de overloop. Dus het ZOU nog in die WCd/schakelaar kunnen zitten op de overloop….

Of de hoofdslaapkamer is het centrale punt en het gaat vanaf daar verder naar de overloop en dan naar de andere slaapkamers… Maar op de hoofdslaapkamer vond ik dan weer geen aarde in de centraaldoos. Zal morgen nog een keer die openmaken ook.

[ Voor 40% gewijzigd door FreakNL op 29-02-2024 23:31 ]

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 13:17
Nog een aanvulling, die volle dozen kunnen wel tot onduidelijkheid leiden, omdat je soms simpelweg niet alles ziet als je ze openmaakt en er inkijkt. Soms moet je alle lasdoppen/blokjes netjes naar buiten buigen om echt alles goed te kunnen zien. Klusje....

Hier moet alle shit staan die ik heb.

• FreakNL
  • Nu online

FreakNL

Well do ya punk?

Topicstarter
Jullie noemen allebei klusje en dat is ook het rotte. Die WCD op zolder gaat een centraaldoos worden voor een nieuwe op te trekken kamer daar dus die krijgt een belangrijkere functie dan eerst. Hij werd nu nauwelijks gebruikt, mijn thuiswerkplek en server (ook op zolder) zitten op een andere groep die OOK op zolder uitkomt maar die zit niet handig voor de nieuwe kamer. Bovendien is die al druk bezet. Die WCD op zolder zit voor de rest (qua groep) bijna niks op.

En de timmerman begint maandag al.

Maar sowieso hou ik de centraaldozen bereikbaar dus het is nog geen showstopper. Maar het is wel even een tegenvaller

[ Voor 9% gewijzigd door FreakNL op 29-02-2024 23:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online
FreakNL schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 23:25:

Maar op de “hoofdslaapkamer” had ik WEL licht en stroom op de WCDs tot mijn stomme verbazing. Dus dat komt niet uit de centraaldoos overloop. Vandaar mijn vermoeden dat er NOG een doos voor zit…. De meterkast is trouwens pal onder de overloop. Dus het ZOU nog in die WCd/schakelaar kunnen zitten op de overloop….
Waarom zou er nog een doos vóór die centraaldoos van de hoofdslaapkamer moeten zitten?
Het kan toch ook heel simpel dat die hoofdslaapkamer centraaldoos gewoon rechtstreeks naar de meterkast gaat?

Wat je zowiezo al weet is dat die hoofdslaapkamer centraaldoos *in ieder geval* op een andere groep zit dan de groep 5 met overloop/andere slaapkamers/zolderprobleem. Je hebt daar immers nog spanning als je groep 5 met hal etc. uitgeschakeld had, vertelde je. Je zult ook wel weten op welke groep die hoofdslaapkamer centraaldoos dan wél zit in je meterkast, want dat overzicht had je al. Dan weet je dus ook welke schakelaars en WCDs daar bij die groep horen. (en dat zijn dus andere dan de hal, zolder-wcd en andere slaapkamers).
Of de hoofdslaapkamer is het centrale punt en het gaat vanaf daar verder naar de overloop en dan naar de andere slaapkamers…
Nee, dat kan dus zowiezo niet, want je had duidelijk geen stroom in hal/overloop/slaapkamers als je die groep 5 uitzette, maar dan WEL nog in die hoofdslaapkamer centraaldoos. Die kan dus onmogelijk ook op die meterkast groep 5 zitten, in welke richting de bedrading ook loopt.

Naar die hoofdslaapkamer centraaldoos hoef je dus niet meer naar te kijken, en ook niet naar alle andere punten op diezelfde groep.

Wat wel nog een vraag is:
Zitten op die meterkast groep 5 nog ándere punten dan die genoemde Hal centraal, overloop-centraal, slaapkamer-rechts/links centraal en zolder WCD? Of zijn dat echt de enige locaties in het hele huis die op die groep zitten?

Waar zit de badkamer(verlichting) bijvoorbeeld op? Heeft die een eigen losse groep in de meterkast?

Allemaal fase en nuldraden gaan loshalen is trouwens vrij nutteloos.
Je probleem zit duidelijk bij de aarde, dat had je al geconstateerd. Dus hoef je ook maar alleen naar de aardebedrading te kijken. Fase hoef je alleen maar met de multimeter even te meten om te bepalen op welke meterkastgroep alles zit, door de betreffende groep al dan niet uit te schakelen in de meterkast en daarna te meten. Dat is natuurlijk ook alleen maar om te bepalen welke buis/doos uiteindelijk bij welke groep in de meterkast hoort, en op welke buizen je moet focussen voor de aardedraad.
De aardedraad zelf zit natuurlijk ook geheel buiten de groepen automaten om aangesloten.

Makkelijkste is om een extra draad tussen meterkast-aarde en betreffende aardpunt in centraaldoos/wcd/inbouwdoos te hangen, zodat je daar een gesloten lus krijgt, en dan via de Fluke de weerstandsmeting te doen (die dan uiteraard zelf ook nog tussen die lus in zit). Dan kun je elk verdacht aardpunt even doormeten. Maar uiteraard alleen de punten die toch al tot dezelfde groep behoren.

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Nu online

FreakNL

Well do ya punk?

Topicstarter
overal waar ik groep 5 zeg hierboven bedoelde ik groep 7 :(

Nee ik had de groep niet uitgeschakeld. Ik had alles losgetrokken in de centraaldoos op de overloop (denkende dat dat het eerste punt na de meterkast was) en alsnog had ik stroom en licht op “hoofdslaapkamer”. De rest (twee ander slaapkamer en WCD zolder en verlichting zolder).

Als ik de groep (7) uitschakel heb ik geen stroom meer op de drie slaapkamers en die ene WCD op zolder en geen verlichting zolder (maar dat is een hotelschakeling vanaf 1e verdiep dus ook weer logisch).

Dus het zit echt wel allemaal op groep 7. Ik dacht dat ik daar duidelijk in was.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V4zak8N9K4kSEaywbR7cX0CrRAk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/e7JnwyYcZ2H5A7s33JYVZ1HY.jpg?f=fotoalbum_large
(dingen die hierboven tussen haakjes is meer voor mezelf, zodat ik weet op welke groep deze "belangrijke" apparaten zitten)
(groep 9 komt ook op zolder uit en daar werkt de aarding wel goed. Toch zou ik voor de nieuwe kamer liever aftappen van groep 7. De kabel ligt handiger en groep 9 is al aardig "druk").

“ hoofdslaapkamer” kan dus zeker het eerste punt zijn vanaf de meterkast in groep 7. En overloop dan het tweede punt. Logische is dat niet in mij hoofd maar wie weet. Eigenlijk zou de WCD op de overloop het meest logische zijn qua afstand (50cm tot aan bovenkant meterkast) maar dat is geen geaarde WCD… Kan natuurlijk zijn dat de aarde doorloopt…..

Ik zag in eerste instantie nergens aarde in de centraaldoos op “hoofdslaapkamer”. Ik ga morgen nog een keer goed kijken.

Groep 7 is:
Verlichting en WCDs op overloop en de drie slaapkamers op de tekening. En verlichting zolder en die ene WCD. Meer is het niet

Badkamer zit op een andere groep. Gedeeld met CV en MV en twee geaarde WCDs in de keuken (ook weer niet super logisch in mijn hoofd maar het is echt zo).

Je laatste punt moet ik even goed over nadenken, wat je precies bedoelt. Ik heb wel een idee maar hij moet even vallen :)

[ Voor 82% gewijzigd door FreakNL op 01-03-2024 00:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrainCrash
  • Nu online
Ah, ok, dat maakt iets verschil ja.
Was mij in eerste instantie niet duidelijk.. en ik heb sommige stukken wel drie keer gelezen… :D
Je hebt het ook de ene keer over twee slaapkamers, de andere keer (net hierboven) over drie slaapkamers.. dus tja, dan is er mogelijk één slaapkamer, de hoofdslaapkamer, welke ergens anders op zit, zou dan een voor de hand liggende gedachte zijn…

Zat de hal beneden niet op die groep 5?
Maar je hebt wel een schakelaar beneden die de overloop hal bediend? Dan zit daar geen schakelaar naast om de lamp van de hal beneden te bedienen??

Wat ik dan namelijk nog als optie zie, is dat de hal beneden centraaldoos wellicht als eerste verdeeldoos dient voor de centraaldozen op de bovenverdieping.

Als er in de hoofdslaapkamer centraaldoos geen aardedraad loopt, dan kan die nooit als eerste verdeelpunt vanaf de meterkast gebruikt zijn naar andere centraaldozen waar wel aarde loopt…
Alhoewel…. als AL die aardepunten van de rest van groep 5 dus niet op aarde aangesloten zijn, dan kan het wel natuurlijk.. dat die aarde van die hele groep gewoon nergens op aangesloten is behalve op elkaar.. maar dat zou dan wel een gigantische blunder vanuit de bouw zijn geweest.

(edit: ik was dit bericht aan het typen voordat je de wijzigingen doorvoerde op bovenstaande bericht… dus dat moet je er maar even bij denken :+ )

[ Voor 6% gewijzigd door BrainCrash op 01-03-2024 01:11 ]

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Nu online

FreakNL

Well do ya punk?

Topicstarter
Of er nou 1 of 5 slaapkamers zijn; alle vertrekken ex badkamer op de 1e zitten gewoon op dezelfde groep…

In de Hal op de BG heb ik;

Bij de deur een dubbele schakelaar die de hal en de buitenverlichting bedient. Met een geaarde WCD gecombineerd. Bij de trap (ook in de hal) een enkele schakelaar die de overloop bedient.

Dus de hal is echt los.

Ik ga vandaag verder zoeken. Tja een blunder kan… Maar ik verwachtte dat als ik aarde tegenkom in een centraaldoos dat dat dan wel goed is…Die WCD op zolder is eigenlijk ook niet geaard. Ik heb jaren geleden die aarde erbij getrokken vanuit de centraaldoos op de slaapkamer rechtsboven op de tekening. Zoals ik dat ook in de woonkamer gedaan heb (daar is het wel goed).

/edit
Op hoofdslaapkamer zit wel aarde in de dooos! Zou dit dan toch het eerst binnenkomende punt vanaf de meterkast kunnen zijn? Ik moet nu dochter op school brengen, daarna snel verder

[ Voor 62% gewijzigd door FreakNL op 01-03-2024 08:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10:47
@FreakNL Even simpel, je haalt de kap van je groepenkast, je volgt de bedrading van de juiste groep (7 is dat nu ;) ) en let dus op in welk pijpje de blauwe en bruine draad gaan, zit daar ook een geel/groen bij?
Als dat niet het geval is dan is de oorsprong van je aarde "dubieus"

Gaat daar wel geel/groen de pijp in, meet dan eens in je groepenkast tussen aarde - fase ? En zo gewoon elk volgende punt volgen. Ik ga er even vanuit dat je ook getest hebt dat bij het uitzetten van groep 7 ook echt de spanning verdwijnt ;)
Ander testje die je kan doen als geel/groen wel vanuit de groepenkast vertrekt, is in de groepenkast voor de test eens daar de geel/groen los halen en dan ook tussen aarde-fase meten, ik vermoed namelijk dat de aarde ergens aan een water/cv leiding is geknoopt wat niet hoort.

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Nu online

FreakNL

Well do ya punk?

Topicstarter
ik heb hem nu van de andere kant doorgemeten (WCD zolder) en hij gaat ononderbroken naar centraaldoos "hoofdslaapkamer". Centraaldoos hoofdslaapkamer is dus ook het eerste binnenkomende punt wat ik nu gevonden heb.... Vanaf daar gaat het naar centraaldoosdoos overloop en dan centraaldoos slaapkamer rechstboven.

Als ik in de centraaldoos "hoofdslaapkamer" aan de aardekabel trek die (vermoedelijk) richting de meterkast gaat hoor ik hem in de muur tussen "hoofdslaapkamer" en badkamer. Dat is ook logisch want pal daaronder zit de meterkast.. Dus vermoedelijk gaat hij in de meterkast de PVC buis in, recht omhoog (door muur tussen badkamer en hoofdslaapkamer en dan naar de lasdoos daar). Dat is ook wel de allerkortste weg.

Ik heb met met mijn fluke gemeten tussen de aarde van een willekeurige geaarde WCD en de aardrail in de meterkast. En dan gaat hij piepen (er is dus een circuit). Doe ik dat met de aardkabel die in de lasdoos van "hoofdslaapkamer" zit dan gaat hij niet piepen.
The-Source schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 08:05:
@FreakNL Even simpel, je haalt de kap van je groepenkast, je volgt de bedrading van de juiste groep (7 is dat nu ;) ) en let dus op in welk pijpje de blauwe en bruine draad gaan, zit daar ook een geel/groen bij?
Als dat niet het geval is dan is de oorsprong van je aarde "dubieus"

Gaat daar wel geel/groen de pijp in, meet dan eens in je groepenkast tussen aarde - fase ? En zo gewoon elk volgende punt volgen. Ik ga er even vanuit dat je ook getest hebt dat bij het uitzetten van groep 7 ook echt de spanning verdwijnt ;)
Ander testje die je kan doen als geel/groen wel vanuit de groepenkast vertrekt, is in de groepenkast voor de test eens daar de geel/groen los halen en dan ook tussen aarde-fase meten, ik vermoed namelijk dat de aarde ergens aan een water/cv leiding is geknoopt wat niet hoort.
Zo simpel is dat niet... De fase en aarde die UIT de automaat komen gaan niet rechtstreeks de PVC in (zo zou ik het doen) maar zitten eerst nog weggemoffeld ACHTER de automaten.. Dus het is zeer lastig te zien waar het nou heengaat.. Ik ga zo de meterkast nog een keer openmaken.. Overgiens verwacht ik wel dat daar aarde VD bij meegaat hoor, anders zou hij ook niet in de centraaldoos uitkomen op "hoofdslaapkamer"..

Ik zal foto's maken zo...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBolle
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:15

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

FreakNL schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 09:31:

Als ik in de centraaldoos "hoofdslaapkamer" aan de aardekabel trek die (vermoedelijk) richting de meterkast gaat hoor ik hem in de muur tussen "hoofdslaapkamer" en badkamer.
Bij het woord 'badkamer' gaat bij mij een bel af: heeft ooit iemand bij een verbouwing in de badkamer aardedraden weggehaald, aan de waterleiding gezet, of op een klem op de verwarming of iets dergelijks?
Zelf ben ik bij een badkamer verbouwing tweemaal toevoer bruin in één centraaldoos tegengekomen, elk op een andere groep.
Aarde ging in die badkamer met zo'n 4mm blanke draad achter de tegels naar de wasmachineaansluiting.

Echt, onvoorstelbaar.

Specs ... maar nog twee jaar zes maanden en dan weer 130!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arievz
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 08-05 13:09
FreakNL schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 09:31:De fase en aarde die UIT de automaat komen gaan niet rechtstreeks de PVC in (zo zou ik het doen) maar zitten eerst nog weggemoffeld ACHTER de automaten.
Dan trek je ze er toch achter vandaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aardedraadje
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 08-05 15:32

Aardedraadje

Met kabelschoen

Ja herkenbaar dit, je ziet aarde en verwacht dat hij aangesloten zit. Ik ben het hier al eens tegen gekomen dat de vorige eigenaar van het huis de aardedraad wel verschillende dozen door had getrokken, maar vervolgens in een centraaldoos had aangesloten op het armatuur van de lamp, in plaats van aan de aardedraad vanuit de meterkast...?

Je zoekt je rot voor je zoiets vindt. En het stomme is, op de eerste blik lijkt alles in orde. Je ziet een binnenkomende aardedraad, een geaard armatuur, en een boel draden. Pas als je alle draden daadwerkelijk naloopt zie je pas dat er iets niet klopt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL
  • Nu online

FreakNL

Well do ya punk?

Topicstarter
arievz schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 10:21:
[...]
Dan trek je ze er toch achter vandaan?
Gedaan. Uit groep 7 (de betreffende groep) gaat er netjes uit de automaat fase en nul een PVC in. Apart gaat er ook aarde in vanaf de rail. Er gaat niks anders die PVC in.

Moffelen aan de kabel boven geeft geen beweging in de meterkast, wat mij doet vermoeden dat er ergens nog een aftakking is. Maar de afstand is misschien 3.5 meter naar bovenkant meterkast dus dat zou vreemd zijn. Ik kom iig niet verder nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Nu online

FreakNL

Well do ya punk?

Topicstarter
DeBolle schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 10:08:
[...]

Bij het woord 'badkamer' gaat bij mij een bel af: heeft ooit iemand bij een verbouwing in de badkamer aardedraden weggehaald, aan de waterleiding gezet, of op een klem op de verwarming of iets dergelijks?
Zelf ben ik bij een badkamer verbouwing tweemaal toevoer bruin in één centraaldoos tegengekomen, elk op een andere groep.
Aarde ging in die badkamer met zo'n 4mm blanke draad achter de tegels naar de wasmachineaansluiting.

Echt, onvoorstelbaar.
Uitgesloten in principe. Badkamer zit op een andere groep. Ik heb de verbouwing zelf gedaan. De VD draad van de badkamer komen op zolder uit en gaan daar weer door het plafond (of de vloer, het is maar na waar je staat :+) naar de badkamer en komen daar in het plafond uit in een centraaldoos. Die centraaldoos staat zelfs op de tekening een paar Posts terug.

Er kwam ook niks uit de gedeelde muur naar “hoofdslaapkamer” qua elektra, alleen twee CV leidingen.

Of ik moet echt iets vergeten zijn.

Het is echt het meest logische dat de pVC die uitkomt in centraaldoos “hoofdslaapkamer” direct uitkomt in de meterkast. Maar een breuk lijkt me dan ook weer niet logisch.

Omdat ik door moet ga ik de nieuwe kamer op zolder (timmerman komt maandag al) bij groep 9 erbij zetten. Ben al draden aan het trekken vanuit de centraaldoos (die zit ook gewoon op zolder, alleen is meer werk) naar een nieuwe centraaldoos die de timmerman als “voeding” kan gebruiken voor de nieuwe kamer.

De WCD op zolder laat ik dan vervallen (trek de draden terug vanuit centraaldoos op de slaapkamer rechtsboven op de tekening).

Ooit wil ik wel aarde op groep 7 (“hoofdslaapkamer “ wordt thuiswerkplek) maar dat ga ik nu niet meer redden.

Overigens denk ik wel ; wie meet dit nou daadwerkelijk? Ik denk dat er tig huizen zijn met een probleem zoals dit… Ik heb in de woonkamer ook gewoon aarde getrokken vanaf centraaldoos (daar lag al aarde) voor de nieuwe WCDs. Dat heb ik in 2014 al gedaan. Maar ik heb nu pas de kennis en tools om het te meten. Deze zijn overigens wel goed .

[ Voor 42% gewijzigd door FreakNL op 01-03-2024 15:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
hier kom ik ook niet verder dan aarde in de badkamer, keuken en in de berging... verder ook nergens.. wil ik er nog wel eens bij in trekken... maar misschien ook de WCD's nog verlagen.. dus dan kan dat mooi in 1 rondje...

404 Signature not found

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• BrainCrash
  • Nu online
Had niet anders verwacht. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ydderf
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 12:42
Zij alle aardedraden wel goed aangestript? Dat hij niet ergens slecht contact maakt doordat er op de isolatie word geklemd ipv het koper.
Of is er ergens een schroef in de muur gedraaid, net door de buis/aardedraad heen?

Soms gaat het niet zoals het moet, maar moet het maar zoals het gaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nutty
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Het gaat in ieder geval niet goed, je aarde maakt gewoon geen contact met aarde.
De spanning die je op de andere wcd's meet is perfect fase aarde 240 en nul aarde bijna niets. Dat is zoals het hoort.
Verkeerd gelast kan ook niet (aarde aan nul oid).
Aarddraad zit ergens niet goed vast, beter gezegd, helemaal niet vast! (mogelijk in een centraaldoos losgeraakt?).
En is de wcd zelf wel goed, want kans is klein, maar ook daarin kan een slechte aardverbinding de oorzaak zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door nutty op 01-03-2024 19:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

FreakNL schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 21:44:
Nee, ik had op de overloop alles losgetrokken en alsnog had ik stroom op "hoofdslaapkamer" (verbaasde mij ook!!).. Dus het lijkt ergens eerst nog naar een ander centraalpunt te gaan.. Dat zou 1 vd de schakelaars wellicht kunnen zijn op de overloop (die op de kopse kant of die ene bij de badkamer (nauwelijks zithbaar op de tekening)

Op de bovenste twee slaapkamers had ik toen niks meer overigens (zoals verwacht).

Ik ga morgen de boel nog een keer opentrekken en dan ga ik middels deze methode:

YouTube: How To Trace Wires In A Wall | Multimeter Continuity Test

Gewoon de aardkabelt tracen.. Ik heb nog wel aardig wat meter schakeldraad liggen (don;t aks) en volgens mij moet mijn multimeter dit ook kunnen.
Je kunt ook een haspel in een WCD steken met een werkende aarde (bijv. eentje direct in de meterkast al) dan heb je lengte en kun je de haspel achter je aan trekken waar je wilt testen en meet je weerstand tussen de aarde op de haspel en een aarde draad en/of WCD-aarde.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL
  • Nu online

FreakNL

Well do ya punk?

Topicstarter
nutty schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 19:49:
Het gaat in ieder geval niet goed, je aarde maakt gewoon geen contact met aarde.
De spanning die je op de andere wcd's meet is perfect fase aarde 240 en nul aarde bijna niets. Dat is zoals het hoort.
Verkeerd gelast kan ook niet (aarde aan nul oid).
Aarddraad zit ergens niet goed vast, beter gezegd, helemaal niet vast! (mogelijk in een centraaldoos losgeraakt?).
En is de wcd zelf wel goed, want kans is klein, maar ook daarin kan een slechte aardverbinding de oorzaak zijn.
Ik ben al bij de eerste centraaldoos aanbeland voor de meterkast.

De WCD op zolder is helemaal niet meer in play, ik heb zelfs een WCD op het eerste punt gezet (dus rechtstreeks op de fase aarde en nul vanuit de centraaldoos)… ook geen succes.

Het gaat dus fout in het laatste stuk, van centraal doos naar meterkast. Daar zit ook niks meer tussen. Ik heb de stofzuiger met een tuit op het gat in de centraaldoos gezet en dat voel ik in de meterkast….

Het kan alleen nog zijn dat het niet goed geklemd is op de aardrail (optisch ziet dat er goed uit) en anders heb ik een breuk. Voor dat eerste komt er morgen een vriend langs die ook de meterkast gedaan heeft (gecertificeerde elec).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Nu online

FreakNL

Well do ya punk?

Topicstarter
ydderf schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 19:40:
Zij alle aardedraden wel goed aangestript? Dat hij niet ergens slecht contact maakt doordat er op de isolatie word geklemd ipv het koper.
Of is er ergens een schroef in de muur gedraaid, net door de buis/aardedraad heen?
Ik heb niet bijzonder veel schroeven in de muur. En van de laatste centraaldoos naar de meterkast gaat eigenlijk alleen een stukje over het plafond (metertje) en dan door de gedeelde muur met badkamer rechtstreeks naar beneden in de meterkast (misschien 2.5 meter)… In de badkamer is er ook niks zo diep geschroefd…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL
  • Nu online

FreakNL

Well do ya punk?

Topicstarter
True schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 19:55:
[...]

Je kunt ook een haspel in een WCD steken met een werkende aarde (bijv. eentje direct in de meterkast al) dan heb je lengte en kun je de haspel achter je aan trekken waar je wilt testen en meet je weerstand tussen de aarde op de haspel en een aarde draad en/of WCD-aarde.
Ik heb al doormeten of er een circuit is van centraaldoos “hoofdslaapkamer” aarde naar de aardrail. Die is er niet.

Als ik hetzelfde doe op een willekeurige andere geaarde WCD met aarde is er wel een circuit..

Dat verteld mij dat die aardkabel uit de eerste centraaldoos vanaf de meterkast gewoon geen verbinding maakt met de aardrail. Waarom? Dat is dus de vraag. Ik hoop nu eigenlijk gewoon dat hij niet goed op de aardrail zit…. maar optisch ziet dat er echt prima uit…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trilliwilli
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 03-05 13:27
Ik zou de aarde van de meterkast naar die eerste centraaldoos gewoon doormeten met een continuïteitsmeting, dikke kans dat daar een breuk in zit, wellicht al vanaf de bouw. Als de afstand maar een paar meter is, zou ik de drie draden met een trekveer eraan eruit halen en vervangen. Mogelijk is er schade door het trekken.

Wel controleren dat de draden bewegen/los zitten voor je ze eruit haalt, zal niet de eerste buis zijn met beton erin door een breuk in het PVC, je wil wel zeker weten dat je er weer nieuwe draden in krijgt. Even rommelen met tweede persoon kijken of het aan de andere kant beweegt.

Met vriendelijke groet, William

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Nu online

FreakNL

Well do ya punk?

Topicstarter
Tja.

Ik twijfel daar wel stevig over. Als er iets misgaat ben ik die hele groep “kwijt” en moet er misschien wel gehakt worden.

Terwijl ik de aarde toch niet gebruik. Die ene WCD op zolder ga ik laten vervallen en de nieuwe kamer daar gaat op een andere groep erbij (die wel werkende aarde heeft).

De draden bewegen ook niet in de meterkast als ik eraan zit in de centraaldoos

[ Voor 11% gewijzigd door FreakNL op 02-03-2024 14:17 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• FreakNL
  • Nu online

FreakNL

Well do ya punk?

Topicstarter
Probleem gevonden.

In plaats dat het vanaf centraaldoos “hoofdslaapkamer” rechtstreeks naar de meterkast gaat lopen de 3 vd draden via de WCD die op de gedeelde muur met de badkamer zit. (Zie plattegrond hierboven).

Het Eureka moment kwam toen ik de centraaldoos in hoofdslaapkamer nog eens goed bekeek;

1x binnenkomend van meterkast (dacht ik)
1x naar centraaldoos overloop
1x naar lichtschakelaar
1x naar ongeaarde WCD 1/2

Toen dacht ik : “hey maar hoe wordt WCD 2/2 dan gevoed?”

Frontje van die WCD afgehaald en langs het binnenwerk gekeken en verrek, twee losse aardedraden…

Dus toch geklungel geweest van iemand…

Helaas hebben we de klassieke fout gemaakt om het binnenwerk van de WCDs te laten zitten toen de stukadoor kwam 10 jaar geleden. Dus moet voorzichtig met een Stanleymes aan de gang.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
@FreakNL In elk geval fijn dat het opgelost is en je nu een werkende aarde hebt! en nog op tijd voor de timmerman ook ;-)

404 Signature not found

Pagina: 1