• ibmpc
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 05:46
Ik heb al jarenlang een ongebruikt +316-mobiel nummer bij T-Mobile in Nederland. Ik stuur elk kwartaal een SMS zodat het nummer actief blijft.

De reden dat ik het nummer nog heb, is omdat mijn Whatsapp nog geregistreerd is op dit Nederlandse telefoonnummer. In de Verenigde Staten waar ik woon wordt Whatsapp vrijwel niet gebruikt, maar ik gebruik Whatsapp om in contact te blijven met mijn Nederlandse vrienden en ik heb nooit de tijd en energie willen nemen om het nummer te gaan omzetten en om iedereen te contacten dat ik een +1 nummer heb.

Kan ik dit nummer ook omzetten naar VoIP? Ik heb namelijk een Nederlands +3130-nummer op een Yealink ingesteld, zodat ik betaalbaar naar Nederland kan bellen indien nodig. Een +316-nummer op VoIP lukt mij echter niet.

Weet iemand hoe? Kan ik een T-Mobile nummer op een Yealink als VoIP account instellen? Ik vermoed dat ik het ergens heen moet porteren. Zijn er partijen die een +316-nummer als VoIP nummer accepteren?

• Ties Brants
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 17-01 03:24
Ik heb hier zelf ook een tijdje geleden naar gekeken. Mijn conclusie was dat het niet gaat werken, dan wel niet de moeite is.

Ten eerste moet je een VOIP provider vinden waarnaar je een NL mobiel nummer kan porteren. Voor zover ik weet zijn die er niet. Cheapconnect, voip.ms etc accepteren alleen maar vaste NL nummers.

En ten tweede wil je de mogelijkheid om sms berichten te ontvangen (al was het maar zodat je WA op een nieuwe telefoon kan installeren). Dit lijkt opzich wel mogelijk met bijvoorbeeld Amerikaanse nummers. Maar je betaalt dan niet alleen per maand, maar ook per ontvangen bericht. En dan wordt het al snel duurder dan een Nederlands prepaid simkaartje actief houden.

• bravoure
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 14-05 15:10
Volgens mij kan Whatsapp je contacten gewoon informeren dat je een ander nummer hebt als je je account omzet naar je +1-nummer. Zie ook hier: https://faq.whatsapp.com/498754122134583/

• ibmpc
Ties Brants schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 19:44:
Ik heb hier zelf ook een tijdje geleden naar gekeken. Mijn conclusie was dat het niet gaat werken, dan wel niet de moeite is.

Ten eerste moet je een VOIP provider vinden waarnaar je een NL mobiel nummer kan porteren. Voor zover ik weet zijn die er niet. Cheapconnect, voip.ms etc accepteren alleen maar vaste NL nummers.
Waarom is dit zo moeilijk voor de providers? Je ziet op dumpert geregeld een bedrijfsbusje voorbij komen waar een 06-nummer op staat.
En ten tweede wil je de mogelijkheid om sms berichten te ontvangen (al was het maar zodat je WA op een nieuwe telefoon kan installeren). Dit lijkt opzich wel mogelijk met bijvoorbeeld Amerikaanse nummers. Maar je betaalt dan niet alleen per maand, maar ook per ontvangen bericht. En dan wordt het al snel duurder dan een Nederlands prepaid simkaartje actief houden.
Als je hem twee keer declinet dan kun je een voicebericht ontvangen waarmee je Whatsapp kunt registeren, dus voice only is opzich geen probleem :)

• Ties Brants
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 17-01 03:24
ibmpc schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 20:17:
[...]
Waarom is dit zo moeilijk voor de providers? Je ziet op dumpert geregeld een bedrijfsbusje voorbij komen waar een 06-nummer op staat.

[...]
Ja, het kan technisch allemaal prima. Jaren (denk een jaar 15 geleden ofzo) geleden nog eens een abonnement gehad bij een bedrijf wat je een voip 06 nummer gaf en je telefoon/sim een SIP client maakte. Dus dan kon je je 06 nummer binnenlaten komen op welke sip appararaat dan ook en kon je je telefoon aanmelden als een sip telefoon bij bijvoorbeeld een Fritzbox (hoewel het daarmee nooit helemaal lekker werkte). Had alleen wel als nadeel dat je ook moest betalen voor inkomende gesprekken op je mobiele telefoon.

En voor bedrijven is het inderdaad ook gewoon een optie. Geloof alleen niet dat iemand het voor particulieren aanbiedt.
Als je hem twee keer declinet dan kun je een voicebericht ontvangen waarmee je Whatsapp kunt registeren, dus voice only is opzich geen probleem :)
Ah, dan zou het voor WA inderdaad niet nodig zijn. Ik zou het nog steeds wel handig vinden als in ieder geval inkomende sms wel zou werken. Al was het maar omdat mensen toch verwachten dat ze kunnen smsen naar dat nummer. En voor 2 FA, zolang SMS daar nog voor gebruikt wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ibmpc
Ik heb toegang tot een IRMA van een Nederlandse organisatie en ik mag binnen een klein budget gebruik maken van diensten. Zo kom ik ook aan een vast Nederlands telefoonnummer in de Verenigde Staten. Kan ik via IRMA wellicht wel een mobiel nummer porteren naar een VoIP/SIP account?

Whatsapp kan ik inderdaad wel omzetten, maar ik wil het 06-nummer liever niet kwijt. Vroeger gebruikte ik het als ik in Nederland was, maar inmiddels zijn de Amerikaanse postpaids goedkoper dan de Nederlandse prepaids in Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piebas
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13:07
Voor zover mij bekend is het porteren van 06-nummers naar voip niet mogelijk.
Je kunt eens informeren bij x2com. die doen veel met voip en mobiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hugo__Boss
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 12-05 20:41
ibmpc schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 21:40:
Ik heb toegang tot een IRMA van een Nederlandse organisatie en ik mag binnen een klein budget gebruik maken van diensten. Zo kom ik ook aan een vast Nederlands telefoonnummer in de Verenigde Staten. Kan ik via IRMA wellicht wel een mobiel nummer porteren naar een VoIP/SIP account?

Whatsapp kan ik inderdaad wel omzetten, maar ik wil het 06-nummer liever niet kwijt. Vroeger gebruikte ik het als ik in Nederland was, maar inmiddels zijn de Amerikaanse postpaids goedkoper dan de Nederlandse prepaids in Nederland.
Als je in Irma kan en je hebt daar al een vast nummer en toestel op Broadsoft dan heb je toch een oplossing?

Zet je mobiele nummer op dezelfde klantkaart, bestel er een Vast Mobiel module op, zet je Yealink toestel op dit profiel en je hebt toch precies wat je wil hebben? Als je gebeld wordt, kan je vaste toestel af gaan en je kunt eventueel zelfs uitbellen met je mobiele nummer vanaf je vaste toestel.
Pagina: 1