Schoorsteenpijp vervangen

Pagina: 1
Acties:

• REDN4S
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 19:42
Goedendag,

In ons aangekochte huis heeft de vorige bewoner de afzuigkap op de oude schoorsteenpijp bevestigd. Nu regent het volgens mij in de schoorsteen pijp, we horen iig af en toe druppels vallen.

Ik zou daarom graag de schoorsteenpijp vervangen met iets moderners van Ubbink. De woningbouwvereniging heeft dat met huizen in de buurt ook gedaan zie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kptt6wWFBvHsFT-aUodb1jPruV0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OyAFyRtiq2NHa5xKnHe8mOUp.jpg?f=fotoalbum_large

Nu vraag ik mij alleen af welk verloop ze hier hebben gebruikt, hebben jullie een idee?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23:50
Dus je wilt BETALEN om zoiets op je dak te krijgen? goh...

ik zou zo'n windmolentje erop zetten - zorgt voor goede doorstroming en werkt tegen regen. https://www.amazon.nl/opz...-ventilatie/dp/B07JQ5RV1V zo een bedoel ik dan (niet per se letterlijk deze , heb puur op plaatje gezocht).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• REDN4S
99ruud99 schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 17:04:

ik zou zo'n windmolentje erop zetten - zorgt voor goede doorstroming en werkt tegen regen. https://www.amazon.nl/opz...-ventilatie/dp/B07JQ5RV1V zo een bedoel ik dan (niet per se letterlijk deze , heb puur op plaatje gezocht).
Nou ik zoek vooral iets waardoor er geen druppels meer in de pijp vallen. Ik denk dat er een flexibele buis aan de onderkant zit dus die zal na verloop wel gaan roesten/lekken.

Maar zorgt zo’n molen ervoor dat er geen regen meer naar binnen komt? Ziet er niet echt regendicht uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:06
Wat zit er dan nu op?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperTrophy
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Concrete vraag: lekt het alleen 'hoorbaar' of is het werkelijk zichtbaar/tastbaar?

Door het kunststof klinkt het soms alsof het intern drupt/lekt, maar hoeft niet altijd zo te zijn.

Op de foto zie je dat het bij de buren net zo uitgevoerd is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• REDN4S
Beetje ingezoomde foto maar dit zit er nu op:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bCQbpMUaW0XsSySog1PmbWYhBec=/x800/filters:strip_exif()/f/image/F2IU1VFfMywlO8Vu81VB5j3B.png?f=fotoalbum_large
HyperTrophy schreef op maandag 10 juni 2024 @ 17:45:
Concrete vraag: lekt het alleen 'hoorbaar' of is het werkelijk zichtbaar/tastbaar?

Door het kunststof klinkt het soms alsof het intern drupt/lekt, maar hoeft niet altijd zo te zijn.

Op de foto zie je dat het bij de buren net zo uitgevoerd is
Nu zit er juist een rvs? Kap op die er volgens mij al wat jaartjes (bouw 1978) op zit

[ Voor 10% gewijzigd door REDN4S op 10-06-2024 19:34 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
99ruud99 schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 17:04:

Deze iig niet, die draaiende dingen zijn vreselijk irritant zodra de zon schijnt schittert het erop los

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
ben je al op het dak geweest om te bekijken of er echt iets lekt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• REDN4S
No Hands schreef op maandag 10 juni 2024 @ 19:34:
ben je al op het dak geweest om te bekijken of er echt iets lekt?
Heb ik gedaan maar zie niks geks aan de pijp. Enige wat me opviel is dat het molentje die erin zit helemaal vastgeroest is en de kabel net onder de dakpannen afgeknipt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
Molentje? Kabel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• REDN4S
Ja er zit iets van een ronddraaiend rad in de schoorsteen. Links onder bij de pannen zie je een stukje van de kabel die ernaar toe loopt

[ Voor 32% gewijzigd door REDN4S op 10-06-2024 20:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kelvern
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 16:10
Dat is waarschijnlijk een rookgasventilator om optimale trek te krijgen in de schoorsteen. Zit er nog wat aangesloten op het rookkanaal? Indien ja, gebruik je het?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• REDN4S
Kelvern schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 05:57:
Dat is waarschijnlijk een rookgasventilator om optimale trek te krijgen in de schoorsteen. Zit er nog wat aangesloten op het rookkanaal? Indien ja, gebruik je het?
Ah oke nou die werkt iig niet meer.
De afzuigkap zit momenteel aangesloten op het rookkanaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:52
Buren hebben een Multivent 5V erop zitten. Mogelijk past die bij jou er gewoon zo op met een nieuwe glijschaal, maar zou persoonlijk de bijbehorende sneldekpan bijbestellen, de pijp iets opschuiven en de pan ernaast vervangen.

Voordeel van de Multivent 5V is dat condens bovendaks wordt afgevoerd, ik had bij mijn oude pijp in de badkamer dat condens in het kapje condenseerde en dan aan de buitenkant van de buis terugkwam (iets met teun de beun en 110mm pvc in een 125mm afvoer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• REDN4S
_JGC_ schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 07:16:
Buren hebben een Multivent 5V erop zitten. Mogelijk past die bij jou er gewoon zo op met een nieuwe glijschaal, maar zou persoonlijk de bijbehorende sneldekpan bijbestellen, de pijp iets opschuiven en de pan ernaast vervangen.

Voordeel van de Multivent 5V is dat condens bovendaks wordt afgevoerd, ik had bij mijn oude pijp in de badkamer dat condens in het kapje condenseerde en dan aan de buitenkant van de buis terugkwam (iets met teun de beun en 110mm pvc in een 125mm afvoer)
Dat is misschien wel een oplossing, ik zit er alleen mee dat ik niet weet hoe de huidige kap gemonteerd zit in/aan het rookkanaal.

Als ik hem eraf haal kan ik dan bijvoorbeeld de multivent 5V gewoon zo in het rookkanaal steken en hoe zou dit dan vast gemaakt worden?

Vanuit binnen kom ik er niet bij omdat het rookkanaal een ombouw heeft.

[ Voor 4% gewijzigd door REDN4S op 11-06-2024 07:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:52
REDN4S schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 07:28:
[...]

Dat is misschien wel een oplossing, ik zit er alleen mee dat ik niet weet hoe de huidige kap gemonteerd zit in/aan het rookkanaal.

Als ik hem eraf haal kan ik dan bijvoorbeeld de multivent 5V gewoon zo in het rookkanaal steken en hoe zou dit dan vast gemaakt worden?

Vanuit binnen kom ik er niet bij omdat het rookkanaal een ombouw heeft.
Multivent 5V is een ding die een meter door je dak heen steekt, daar zal je binnen nog wel een en ander voor aan moeten passen. Ombouw zal je open moeten maken om dat te kunnen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• REDN4S
_JGC_ schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 09:13:
[...]

Multivent 5V is een ding die een meter door je dak heen steekt, daar zal je binnen nog wel een en ander voor aan moeten passen. Ombouw zal je open moeten maken om dat te kunnen doen.
De ombouw open maken is juist iets wat niet wenselijk is omdat de zolder net helemaal klaar is.
maar ik neem aan dat de huidige schoorsteen aansluiting op het rookkanaal net onder het dak zit en waarschijnlijk een grotere diameter dan de multivent 5V. Kan ik deze niet (eventueel met een verloop) op het huidige kanaal schuiven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• REDN4S
Update. Ik ben het dak op geklommen en de pijp is dus het rookkanaal wat door het dak gaat. Met daaromheen een dakdoorvoer + stormkraag en de trekkap. Wat ik nu wil doen is de trekkap vervangen voor een regenkap met gaas en meteen de dakdoorvoer + stormkraag vervangen. Dan blijft alleen het verroeste rookkanaal over, eigenlijk wil ik het geheel zwart verven. Ik ben er alleen niet uit wat voor materiaal de pijp is. Ie het een ferro of non ferro materiaal? Dit ivm de benodigde primer.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r8O6BaYCNrnhytkt3HE9Upx7mIQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jsSLKSAbYhCu0JNf8rEU6IDf.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 18% gewijzigd door REDN4S op 17-06-2024 17:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
Als het roest zal het wel ferro zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• REDN4S
No Hands schreef op maandag 17 juni 2024 @ 20:04:
Als het roest zal het wel ferro zijn.
Dat lijkt mij ook, maar een kan een ferro metaal jaren buiten staan (zie de staat van de pijp) en nog niet helemaal doorgeroest zijn?

En kan het kwaad als ik de pijp, ongeacht of het een ferro metaal of non ferro metaal is, ook gewoon voorbehandelen met bijvoorbeeld bijvoorbeeld Hammerite hechtprimer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• REDN4S
Vandaag de regenkap gemonteerd. Nu vraag ik mij eigenlijk af hoe ver de regenkap over de pijp moet?

Zit nu zo:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TvpLeBm3qkPYbeaenVyFIr37x60=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dAY1dxtlcAybL746gQtamG2w.jpg?f=fotoalbum_large

Is dit ver genoeg over de pijp zodat de regen er niet in kan?
Pagina: 1