IJsland of toch Lapland?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tino. Beunk
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 25-01 10:07
Goedemiddag,

Ik ben aan het kijken/oriënteren voor een reis naar een unieke bestemming in Scandinavië, waarbij mijn oog viel op IJsland of Lapland. Qua periode maakt het even niet veel uit. Denk dat de beste reisperiode ergens in de winter zal zijn? Zat zelf te denken aan een reis van 5 dagen met enkele hoogtepunten van IJsland of Lapland. IJsland bijvoorbeeld langs de mooiste watervallen, Geisers etc. En Lapland eventueel een huskytocht, scootertocht, sleetocht etc. Voor mij zal het de eerste keer Scandinavië worden.

Nu lijkt mij het ruige IJsland wel gaaf om een keer te doen. Gok ook dat het landschap over het algemeen het mooist is en zeer wisselend.

Lapland is denk ik ook zeer mooi, maar meer vanuit één accommodatie en meer kerstgericht heb ik het gevoel.

Wat zijn jullie meningen/ervaringen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
In lapland is het 's winter vaak nog onder de -25, ik zou daar dan niet heen gaan want dan kan je nog niks zien of doen. Ijsland is vaak een stuk warmer, maar ook daar zou ik lekker wachten op de zomer om mooie bloeiende natuur te zien.

[ Voor 5% gewijzigd door Ernemmer op 29-02-2024 15:58 ]

• Tino. Beunk
Ernemmer schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 15:57:
In lapland is het 's winter vaak nog onder de -25, ik zou daar dan niet heen gaan want dan kan je nog niks zien of doen. Ijsland is vaak een stuk warmer, maar ook daar zou ik lekker wachten op de zomer om mooie bloeiende natuur te zien.
Periode heb ik nog niet naar gekeken. Daar sta ik nog vrij in.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Nu online
Je hebt op beide locaties maar heel kort daglicht in de winter. Lijkt me niet ideaal...

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Tino. Beunk schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 15:58:
[...]

Periode heb ik nog niet naar gekeken. Daar sta ik nog vrij in.
In je OP heb je het over beste reisperiode ergens in de winter en ik zou dat toch echt afraden.

[ Voor 3% gewijzigd door Ernemmer op 29-02-2024 16:00 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:18
Beide bestemmingen zijn mooi.

IJsland is in de zomer mooi. Lapland ook. Lapland heeft specifiek ook wintervermaak (huskytocht, noorderligt, langlaufen, etc.). Ik zou niet weten wat je in de winter in IJsland te zoeken hebt. De natuurfenomenen daar kun je beter in de zomer ervaren lijkt me.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:14
Ernemmer schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 15:57:
Als je een excursiereis boekt gaan alle activiteiten ongeacht de temperatuur gewoon door! Er wordt dan gewoon voor warme kleding gezorgd.

Korte dagen in Lapland vallen wel mee: dat de zon niet op is betekend niet dat het donker is. De zon staat gewoon vlak onder de horizon ( het is dan gewoon licht) en komt er op het hoogtepunt een stukje boven. Ik vond het verschil met de kortere dagen in de winters van NL nou niet heel groot.
Blue hour in de middag meestal vanaf een uurtje of 15:30. In de ochtend schemer al rond 8 uur en zonsopkomst om uurtje of 11.
Sleetocht met rendieren vond ik suf. Omdat je dan niet beweegt krijg je het wel koud :)

Zomer in Lapland is muggenseizoen heb ik van de local gehoord :P

[ Voor 5% gewijzigd door SniperGuy op 29-02-2024 16:25 ]

• Tino. Beunk
SniperGuy schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 16:19:
[...]

Als je een excursiereis boekt gaan alle activiteiten ongeacht de temperatuur gewoon door! Er wordt dan gewoon voor warme kleding gezorgd.

Korte dagen in Lapland vallen wel mee: dat de zon niet op is betekend niet dat het donker is. De zon staat gewoon vlak onder de horizon ( het is dan gewoon licht) en komt er op het hoogtepunt een stukje boven. Ik vond het verschil met de kortere dagen in de winters van NL nou niet heel groot.
Blue hour in de middag meestal vanaf een uurtje of 15:30. In de ochtend schemer al rond 8 uur en zonsopkomst om uurtje of 11.
Sleetocht met rendieren vond ik suf. Omdat je dan niet beweegt krijg je het wel koud :)

Zomer in Lapland is muggenseizoen heb ik van de local gehoord :P
Thanks voor je bericht!

Toevallig ook ervaring met IJsland?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xilantof
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 14:10

Xilantof

ik ga lopen tot de zon komt

Zelf heb ik 2 keer in de winter IJsland bezocht en dat is toch echt wel een aanrader.
Logischerwijs biedt elk seizoen andere 'attracties' in IJsland. In de zomer kun je het binnenland in, staat de natuur in bloei en is er qua vogels bijv. meer te zien.
De winter, met mogelijk veel sneeuw, noorderlicht, ijsgrotten bezoeken etc. biedt ook veel!

Fotonerd

• Tino. Beunk
Xilantof schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 16:35:
Zelf heb ik 2 keer in de winter IJsland bezocht en dat is toch echt wel een aanrader.
Logischerwijs biedt elk seizoen andere 'attracties' in IJsland. In de zomer kun je het binnenland in, staat de natuur in bloei en is er qua vogels bijv. meer te zien.
De winter, met mogelijk veel sneeuw, noorderlicht, ijsgrotten bezoeken etc. biedt ook veel!
Dat lijkt mij dus ook gaaf! Al lees ik dat de winter een mindere periode zal zijn? Wanneer ben je precies geweest?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:14
Tino. Beunk schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 16:28:
[...]

Thanks voor je bericht!

Toevallig ook ervaring met IJsland?
Nee nog niet :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sebasd
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 22:16

sebasd

loopt op espresso

Wij zijn jaren geleden een week naar Lapland geweest begin februari, en dat was echt heel tof. Rossen met een sneeuwscooter over bevroren meren, husky-tocht (ook echt heel tof), langlaufen, anderhalve meter sneeuw voor je hut, echt een belevenis. Ja, het is koud, maar daar kun je je tegen kleden.

Skip alleen de rendieren maar, die zijn echt suf.

Wij zaten in Ruka, overigens, redelijk populair skigebied. Vliegen op Kuusamo.

Helaas nog geen ervaringen met IJsland, al staat dat wel op de lijst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xilantof

Xilantof

Tino. Beunk schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 16:36:
[...]

Dat lijkt mij dus ook gaaf! Al lees ik dat de winter een mindere periode zal zijn? Wanneer ben je precies geweest?
Beide keren in februari. De eerste keer alleen aan de zuidkust geweest. De tweede keer een rondreis gemaakt (auto gehuurd).

Fotonerd

• Tino. Beunk
Xilantof schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 16:55:
[...]

Beide keren in februari. De eerste keer alleen aan de zuidkust geweest. De tweede keer een rondreis gemaakt (auto gehuurd).
Dank voor je bericht!

Zuidkust een beetje rond gereden neem ik aan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xilantof

Xilantof

Tino. Beunk schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 16:55:
[...]

Dank voor je bericht!

Zuidkust een beetje rond gereden neem ik aan?
Ik was daar vooral met het doel mooie foto's te maken. Dus op 2 plekken meerdere nachten verbleven en vanuit daar mooie locaties en dingen ondernemen. Gaf iets meer rust dan de rondreis een jaar later, maar toen wel veel meer gezien.

Fotonerd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tino. Beunk
Xilantof schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 16:59:
[...]

Ik was daar vooral met het doel mooie foto's te maken. Dus op 2 plekken meerdere nachten verbleven en vanuit daar mooie locaties en dingen ondernemen. Gaf iets meer rust dan de rondreis een jaar later, maar toen wel veel meer gezien.
Duidelijk!

Foto's ergens te zien?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• boxlessness
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 18:44
Ik ben zelf jaren terug de eerste week van maart in Kuusamo Lapland geweest met een georganiseerde groepsreis. Was daar op dat moment rond het vriespunt, wat volgens de locals erg ongewoon was omdat het gewoonlijk toch een graad of -10 tot -20 hoort te zijn in die periode.
Kwa natuur en rust erg mooi, heuvelachtig en veel sneeuw. In het gebied waren er allerlei activiteiten te doen zoals sneeuwscooter tochten en een keer mee met de sledehonden. Allemaal zwaar touristisch ingestoken natuurlijk, want je wilt zo'n dummy-Nederlander niet zo maar los laten in de wildernis, maar wel een erg leuke ervaring.

Mijn vrouw is vroeger wel eens op vakantie geweest in IJsland, en volgens haar ook erg mooi. Het voornaamste contrast wat betreft haar vakantie in IJsland en de mijne in Lapland is dat die van haar voornamelijk om het bekijken en bezoeken van de natuur was, en de mijne meer draaide om activiteiten op locatie. Maar dat zal ook wel afhangen van de organisatie waar je mee reist.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waaj
  • Registratie: Januari 2019
  • Niet online
guido66 schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 15:59:
Je hebt op beide locaties maar heel kort daglicht in de winter. Lijkt me niet ideaal...
Het ligt er een beetje aan welk deel van de winter je bedoelt, de dagen worden ook heel snel langer.
Om een idee te geven, 1 februari is in Ivalo (Finland) de daglengte 5,5 uur, 28 februari is de daglengte al 9,5 uur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:15
Ga je alleen, of ook met kinderen?

Wij zijn recent zowel in Ijsland als in Lapland geweest. Ik zou eerst naar Lapland gaan, veel "actiever" qua dingen doen en natuur (bossen ed) om je heen. Ijsland is ook mooi, maar meer als in "indrukwekkend om te zien".

En Ijsland (Reykjavik om precies te zijn) is echt bizar duur, nog veel duurder dan Lapland.

En als je naar "kerstsfeer" op zoek bent, ja dan is het zeker Lapland.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20-06 21:32

Deathchant

Don't intend. Do!

@Tino. Beunk Als iemand die begonnen is in Ierland, heb ik Lapland aangedaan in 2008. Daarna (vanaf 2010 tot en met nu) Schotland, en ik ben vorig jaar in IJsland geweest.

Buiten het feit dat smaken verschillen (ik kan dat niet vaak genoeg zeggen), zou ik definitely voor IJsland kiezen.
Lapland is prachtig. Je hebt Fins Lapland, Zweeds Lapland en Noors Lapland, ook in die volgorde qua spectaculairheid zeg maar. Fins Lapland is zeker mooi maar de uitgestrekte bossen zijn uiteindelijk repetitief.
Zweeds Lapland is daarentegen een stuk diverser, meer bergen/kloven en rivieren (helaas ook veel meer muggen, bijvoorbeeld in Abisko. Als daar een beetje water staat dan zit het echt onder de muggen).
Maar Noors Lapland, met name de Lofoten en Vesteraelen (al weet ik effe niet of dat bij Lapland hoort) zijn echt prachtig. De noord Noorse grootsheid is spectaculair. Dus mocht je naar Lapland gaan, zou ik de meeste tijd spenderen in Noors Lapland.

Maar.....IJsland is echt heel andere koek. Je kunt wel van foto's zien hoe mooi het is en hoe de bergen en de zwavelmeertjes afsteken tegen het zwarte zand, maar het zelf zien en voelen is echt een heel andere dimensie. Net als Scandinavië is IJsland wel duur en het eten is zeker weten beter in Lapland, maar de IJslandse landschappen is like nothing else.

Ik moet ook zeggen dat het aanvoelt alsof IJsland 'verder' is. Moderner of meer bij de tijd ofzo? Er is mijns inziens zeker ook verschil in volk. Niet dat ze niet vriendelijk zijn in Lapland, maar ik ervoer de bevolking toch wat stugger, iets meer closed off dan het IJslandse volk.
Ik vond Noord Noorwegen echt al prachtig, maar ik zou geen seconde twijfelen als ik nu de keuze kreeg tussen die 2.
Daarnaast voelt IJsland ook meer als 'once in a lifetime' dan Lapland, althans zo ervoer ik dat.

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dagg
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23-06 08:20
Alvorens in te gaan op de TS, ik ben er nog niet geweest en ben mij ook aan het oriënteren.

Zelf wil ik graag een (week) tocht met huskys gaan doen. Van plek naar plek gaan i.p.v. wat ik om mij heen hoor een dag/middag tocht doen.

Beste tijd is februari voor zover ik heb kunnen achterhalen en dat het echt koud is. Of kan zijn, ben wel benieuwd wanneer jij er was @boxlessness.

Kan het zijn dat je het ‘stug’ volk vond omdat het de Sami betrof @Deathchant? De Sami zijn lang onderdrukt en hadden geen rechten vroeger wat nog steeds wel een ding is in Scandinavië maar bovenal, ze leven met de natuur wat niet altijd goed gaat met al die toeristen. Dat is wat uit een paar boeken haal.

Voor de geïnteresseerd is www.nordregio.org misschien een informatieve site:
Afbeeldingslocatie: https://nordregio.org/wp-content/uploads/2020/04/04171_sapmi_legal_n_language.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boxlessness
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 18:44
Dagg schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 02:51:
...

Beste tijd is februari voor zover ik heb kunnen achterhalen en dat het echt koud is. Of kan zijn, ben wel benieuwd wanneer jij er was @boxlessness.

...
Heb het even nagezocht, 1 tot 8 maart 2015.
Maar wat betreft kou is het niet te voorspellen. Locals zeiden dat het in die periode -10 tot -20 zou moeten zijn, maar het was op/rond het vriespunt.
De reden dat men februari als beste tijd aanmerkt is vanwege het spotten van het noorderlicht: koud, droge lucht, heldere nachten. Helaas was er in de week dat ik er was veel bewolking, dus niets van noorderlicht gezien.
Als je maar noordelijk genoeg gaat is er ook in maart nog genoeg sneeuw om in te verzuipen. Maar zoals al genoemd: het gaat er om met welk doel je er naar toe gaat: activiteiten, of natuur bezichtigen. Bij dat laatste is Fins-Lapland idd niet zo interessant (iig in de periode dat ik er was)... de rust is indrukwekkender dan de uitgestrekte bossen met naaldbomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naniyokore
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 11:32
Voor lapland is de beste reisperiode feb/maart, of juni/juli. Beide periodes hebben enorm mooie natuur, en ruimte voor activiteiten. In de winter kan je denken aan bijv husky tochten, skien, sneeuwscooters, noorderlicht. Veel nationale parken worden niet onderhouden in de winter, dus denk daar wel over na voordat je een wandeling in de natuur wilt doen.

In de zomer is het top om wandelingen in de natuur te doen, vissen / met bootje op tocht en genieten van de mooie natuur. Als je erg flexibel bent kan je het beste een zomer bezoek timen na een paar weken droogte ivm de muggen.

Als je van plan bent om lapland te doen (finland) kan je me altijd een berichtje sturen, ik woon hier en kan wat plekken / nationale parken aanraden die iig niet zo toeristisch zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pat911
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 16:54
Alleen ervaring met Fins Lapland. Twee jaar geleden geweest (8 tot 18 maart), groepsreis, 2 locaties met alle excursies erin. Prijzige reis maar behalve af en toe een biertje (ook prijzig) verder niets meer hoeven uit te geven.En fijn dat een gids veel vertelt over de omgeving en aangeeft waar je hoe laat moet zijn en zo. Je hoeft zelf niets te regelen, dat was wel echt een heerlijk vakantiegevoel. Met een sneeuwscootertocht door mooie natuur gegleden en ook het Noorderlicht kunnen zien.

Voor een eerste reis vind ik 5 dagen wel wat kort. Je wil echt wel wat lekker ondergedompeld zijn in het witte landschap.

Binnenkort ga ik naar Noors lapland, slechts 5 dagen. Maar dat is ook omdat ik de huskytocht/rendierentocht e.d. niet meer hoef te doen. Ik wil het Noorderlicht weer zien en dan en passant nog even sneeuwscooteren en me met een ribboat door een Fjord laten varen (Noors lapland).

IJsland staat nog wel op de wishlist trouwens, maar dan zou ik liever zelf een rondrit in de zomer gaan maken.
Reisbureau waar ik heb geboekt (vorige keer en deze keer) houdt ook regelmatig bijeenkomsten waarbij ze hun winter- of zomerprogramma onder de aandacht brengen. Kun je goed zien wat de verschillen tussen IJsland en Lapland zijn. Ik weet niet of ik hier reclame mag maken, maar als je wil weten welke stuur maar een DM.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Robkazoe
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21:09
Xilantof schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 16:35:
Ik kan ook beamen dat IJsland in de winter goed te doen is/leuk is. IJsland zomer vs winter zijn eigenlijk twee totaal verschillende vakanties. Qua activiteiten in de winter: de verschillende thermaalbaden zijn in de winter ook gewoon open, gletsjer bezoeken kan het hele jaar door, Noorderlicht, grotten, (bevroren) watervallen, geisers, Reykjavik zelf. Ik vind het zelf ook wel wat hebben als er een hele bak sneeuw omheen ligt (maar dat is voor IJsland niet een 100% garantie overigens!). Excursies kun je in IJsland makkelijk boeken via als je niet alles zelf wil regelen: https://www.re.is/. Was erg tevreden over die organisatie.

Enig groot nadeel van de winter: Binnenland is niet bereikbaar/berijdbaar en de wegen zelf kunnen ook wat meer tricky zijn (maar alleen van toepassing als je zelf gaat rijden).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tino. Beunk
olafmol schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 22:11:
Ga je alleen, of ook met kinderen?

Wij zijn recent zowel in Ijsland als in Lapland geweest. Ik zou eerst naar Lapland gaan, veel "actiever" qua dingen doen en natuur (bossen ed) om je heen. Ijsland is ook mooi, maar meer als in "indrukwekkend om te zien".

En Ijsland (Reykjavik om precies te zijn) is echt bizar duur, nog veel duurder dan Lapland.

En als je naar "kerstsfeer" op zoek bent, ja dan is het zeker Lapland.
Met z'n tweeën, maar zonder kinderen ;-)!

Je bedoeld actiever met bepaalde dingen doen. IJsland is inderdaad meer touren en rondkijken als waren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tino. Beunk
Deathchant schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 23:17:
@Tino. Beunk Als iemand die begonnen is in Ierland, heb ik Lapland aangedaan in 2008. Daarna (vanaf 2010 tot en met nu) Schotland, en ik ben vorig jaar in IJsland geweest.

Buiten het feit dat smaken verschillen (ik kan dat niet vaak genoeg zeggen), zou ik definitely voor IJsland kiezen.
Lapland is prachtig. Je hebt Fins Lapland, Zweeds Lapland en Noors Lapland, ook in die volgorde qua spectaculairheid zeg maar. Fins Lapland is zeker mooi maar de uitgestrekte bossen zijn uiteindelijk repetitief.
Zweeds Lapland is daarentegen een stuk diverser, meer bergen/kloven en rivieren (helaas ook veel meer muggen, bijvoorbeeld in Abisko. Als daar een beetje water staat dan zit het echt onder de muggen).
Maar Noors Lapland, met name de Lofoten en Vesteraelen (al weet ik effe niet of dat bij Lapland hoort) zijn echt prachtig. De noord Noorse grootsheid is spectaculair. Dus mocht je naar Lapland gaan, zou ik de meeste tijd spenderen in Noors Lapland.

Maar.....IJsland is echt heel andere koek. Je kunt wel van foto's zien hoe mooi het is en hoe de bergen en de zwavelmeertjes afsteken tegen het zwarte zand, maar het zelf zien en voelen is echt een heel andere dimensie. Net als Scandinavië is IJsland wel duur en het eten is zeker weten beter in Lapland, maar de IJslandse landschappen is like nothing else.

Ik moet ook zeggen dat het aanvoelt alsof IJsland 'verder' is. Moderner of meer bij de tijd ofzo? Er is mijns inziens zeker ook verschil in volk. Niet dat ze niet vriendelijk zijn in Lapland, maar ik ervoer de bevolking toch wat stugger, iets meer closed off dan het IJslandse volk.
Ik vond Noord Noorwegen echt al prachtig, maar ik zou geen seconde twijfelen als ik nu de keuze kreeg tussen die 2.
Daarnaast voelt IJsland ook meer als 'once in a lifetime' dan Lapland, althans zo ervoer ik dat.
Thanks! Hier heb ik wat aan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tino. Beunk
Robkazoe schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 10:51:
[...]

Ik kan ook beamen dat IJsland in de winter goed te doen is/leuk is. IJsland zomer vs winter zijn eigenlijk twee totaal verschillende vakanties. Qua activiteiten in de winter: de verschillende thermaalbaden zijn in de winter ook gewoon open, gletsjer bezoeken kan het hele jaar door, Noorderlicht, grotten, (bevroren) watervallen, geisers, Reykjavik zelf. Ik vind het zelf ook wel wat hebben als er een hele bak sneeuw omheen ligt (maar dat is voor IJsland niet een 100% garantie overigens!). Excursies kun je in IJsland makkelijk boeken via als je niet alles zelf wil regelen: https://www.re.is/. Was erg tevreden over die organisatie.

Enig groot nadeel van de winter: Binnenland is niet bereikbaar/berijdbaar en de wegen zelf kunnen ook wat meer tricky zijn (maar alleen van toepassing als je zelf gaat rijden).
Thanks voor je reactie!

Winter lijkt mij ook inderdaad erg mooi in IJsland! Zomer was ik ook niet van plan eerlijk gezegd. DIt ook ivm het noorderlicht waar je dan minder kans op maakt.

Dus alle activiteiten kan je dus ook gewoon in de winter doen zeg maar?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wolly_a
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
In 2016 zijn wij in IJsland geweest en ik vond het adembenemend mooi. We zijn in half september geweest en het weer was prima. De momenten dat het regende, was het 5 minuten later weer droog.

We hebben heel IJsland rondgereden. Dit hadden we geboekt via Buro Scanbrit (niet als reclame bedoeld). Dat was prima geregeld. Zij regelen je reis, de accomodaties en een huurauto. Je krijgt een routebeschrijving met bezienswaardigheden en je gaat verder zelf op pad. In principe rij je dan voornamelijk de weg met nr. 1.

Er is enorm veel te zien daar, veel watervallen, maar ook andere fraaie dingen. Meest indrukwekkende vond ik de blauwe ijsschotsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:43
Ik was in 2019 een week in IJsland, aan de westkant. We hebben in twee verschillende huisjes gezeten en één nacht in een hotel in Reykjavik, we hebben daar met een huurauto rondgereden. Het was aan het eind van februari waardoor er nog ijs en sneeuw op diverse plekken lag maar er ook stukken waren zonder witte deken.

Ik vond de mix van textuur/beeld met en zonder sneeuw erg leuk voor de foto's maar je moet je er wel op kleden. Het was ook een goede periode voor het noorderlicht, dat was één van de belangrijke redenen om in deze periode te gaan. Diverse watervallen bezocht, met sneeuwscooters een gletscher op en in een ijsgrot gezeten, in een thermaalbad gelegen, op aardig wat plekken foto's gemaakt. Was zeker de trip waard. Het is een wat duurder land qua eten en drinken, daar moet je wel rekening mee houden, en je kan niet overal uitgebreid kiezen uit restaurants. Soms zijn er beperkt opties, maar als je in huisjes zit kan je natuurlijk altijd zelf koken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Robkazoe
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21:09
Tino. Beunk schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 10:59:
[...]

Thanks voor je reactie!

Winter lijkt mij ook inderdaad erg mooi in IJsland! Zomer was ik ook niet van plan eerlijk gezegd. DIt ook ivm het noorderlicht waar je dan minder kans op maakt.

Dus alle activiteiten kan je dus ook gewoon in de winter doen zeg maar?
Meeste dingen gaan gewoon het hele jaar door.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 19:39
wolly_a schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 10:59:
In 2016 zijn wij in IJsland geweest en ik vond het adembenemend mooi. We zijn in half september geweest en het weer was prima. De momenten dat het regende, was het 5 minuten later weer droog.

We hebben heel IJsland rondgereden. Dit hadden we geboekt via Buro Scanbrit (niet als reclame bedoeld). Dat was prima geregeld. Zij regelen je reis, de accomodaties en een huurauto. Je krijgt een routebeschrijving met bezienswaardigheden en je gaat verder zelf op pad. In principe rij je dan voornamelijk de weg met nr. 1.

Er is enorm veel te zien daar, veel watervallen, maar ook andere fraaie dingen. Meest indrukwekkende vond ik de blauwe ijsschotsen.
Ligt er aan welke reis je daar pakt, wij hebben er eentje gedaan die dwars door het binnenland via wat F-wegen ging. En ook daar had je de optie om de goed berijdbare F-wegen te pakken (F35) of de wat ruigere (wel eigen risico als je door water over moet steken). Het binnenland is daar ook echt aan te raden met de geothermische omgevingen die toch weer heel anders zijn dat wat er aan de buitenrand zit.
Maar erg mooi land waar veel te doen is :)

[removed]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Market
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 14:56
Ben in oktober 2019 met mijn vrouw en twee vrienden naar IJsland geweest. Prachtig. Zou zo weer die kant op gaan. De grootste 'attracties' liggen wel in de buurt van Reykjavik en de zuidkust. Mocht je weinig tijd hebben dan kan je de touringcars volgen die de hele zgn. golden circle rondrijden. Heb je 10/12 dagen, maak er een roadtrip/rondtrip van en rij het hele (ei)land rond. Dan kom je echt in allerlei verschillende landschappen terecht.

Wij hebben overigens alles zelf geregeld (vliegticket/huurauto/accommodatie/trips), en dat was prima te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tino. Beunk
Market schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 12:16:
Ben in oktober 2019 met mijn vrouw en twee vrienden naar IJsland geweest. Prachtig. Zou zo weer die kant op gaan. De grootste 'attracties' liggen wel in de buurt van Reykjavik en de zuidkust. Mocht je weinig tijd hebben dan kan je de touringcars volgen die de hele zgn. golden circle rondrijden. Heb je 10/12 dagen, maak er een roadtrip/rondtrip van en rij het hele (ei)land rond. Dan kom je echt in allerlei verschillende landschappen terecht.

Wij hebben overigens alles zelf geregeld (vliegticket/huurauto/accommodatie/trips), en dat was prima te doen.
zuidkust met eigen auto is natuurlijk ook een optie?

Zelf regelen veel goedkoper overigens?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Market
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 14:56
Tino. Beunk schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 14:19:
[...]

Tsja, dat is altijd de afweging natuurlijk. Voordeel van een pakketreis is dat je er in principe niet zoveel tijd aan kwijt bent. Daar betaal je dan wel weer voor. Ik vind het leuk om te doen, dus vind ik het geen probleem om er tijd in te steken. Ook mag ik graag zelf bepalen hoe lang ik op plekken ben. Op de dag dat we bij de geiser waren, regende het, en was het ontzettend grijs. Geen knappe foto te maken, dus met 10 minuten zaten we weer in de auto.

Ik ben zoals gezegd 4,5 jaar geleden naar IJsland geweest, ik zou niet meer weten wat ik er zelf voor heb betaald, laat staan wat het destijds kostte om een pakketreis te nemen.

Zuidkust met eigen auto is inderdaad dan zeker een optie. Uit mijn hoofd hoef je dan niet verder oostelijk dan 'diamond beach', maar wellicht zijn er nog wel andere dorpjes/plekjes waar jij graag heen wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dagg
Tino. Beunk schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 10:52:
[...]

Met z'n tweeën, maar zonder kinderen ;-)!

Je bedoeld actiever met bepaalde dingen doen. IJsland is inderdaad meer touren en rondkijken als waren.
Hoe actief wil je het hebben? Ik ben zelf naar een meerdaagse tocht aan het kijken zoals deze:
https://www.laplandhusky....ntain-cabin-tour-6-2-days

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:18
wolly_a schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 10:59:

Idem maar dan een paar jaar eerder.

En dit jaar via Buro Scanbrit richting Noordkaap (incl Zweeds/Fins/Noors Lapland).

De reizen zitten inderdaad prima in elkaar. Enige verbetering is om minder (lange) reisdagen te hebben. Die kun je evt zelf ook inpassen, maar dan moet je daarop alert zijn.

Finland maar heel kort klein stukje geweest maar voldoende geprikkeld om daar een keer in de winter naartoe te willen :)

[ Voor 11% gewijzigd door Rukapul op 02-03-2024 12:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Tino. Beunk schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 14:19:
[...]

Het ligt eraan wat je wil gaan doen precies, maar ik zou absoluut niet zonder eigen auto gaan. Zodat je gewoon zelf kan kiezen hoe lang je ergens bent. Ik ben er twee jaar geleden geweest in het voorjaar, en sowieso heel mooi (heb een rondje gedaan, maar in anderhalve week ofzo, oftewel zeker niet heel IJsland gezien, overigens binnenland was toen nog voor redelijke gedeeltes dicht, maar niet het idee dat we daar nu veel gemist hebben).

Maar de touringcars laden de hele handel uit, en dan zijn ze er lang genoeg zodat ook de bejaarde alles gezien kunnen hebben, maar niet lang genoeg om met een leuke wandeling het ook vanaf een andere kant te bekijken. Om het nog niet te hebben dat die alleen naar de top 10 dingen gaan, en als je bij de top 11 kijkt wordt het ineens een heel stuk rustiger en ook nog heel mooi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dagg
Hoe gaat het @Tino. Beunk met een keuze maken, ben je nog wat verder gekomen? Ik ben benieuwd waar je nu staat met deze vakantie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dev0o
  • Registratie: Maart 2018
  • Niet online

Dev0o

ACC, AC, RF2, FS2020(VR).

Ben net een weekje terug van 2 weken IJsland. Mijn tips en ervaring:
- huur een auto
- probeer de Golden Cirkel te mijden (nogal toeristisch vergeleken met de rest van IJsland)
- eind april is het nog mogelijk om een Gletsjergrot te bezoeken (excursie), later wordt lastig
- boek een walvistocht. Je zit dichtbij de poolcircel en 3 uur op een Rib rondvaren in dat gebied is onvergetelijk. 98% procent kans op succes
- er zijn genoeg mogelijkheden om met een sneeuwscooter over en besneeuwde berg of gletsjer te crossen.
- er zijn een paar kleine skigebieden. Wel leuk maar geen Oostenrijk/Frankrijk
- De west- en noordkant van IJsland is het meest spectaculair. De west en zuidkant is (vergeleken met de rest wat vlakker en minder ruig).
- Omdat IJsland klein is, heb je het gevoel continu door een Nationaal natuurpark te rijden. Je kunt uren rondrijden en slechts een handjevol auto's tegenkomen. De rit zelf is dus al de helft van het avontuur.
- Wij hebben 6 cabins geboekt waar we steeds 2 dagen bleven en van daaruit tripjes deden. Dat is prima te doen.

Ik ben inderdaad benieuwd wat het nu geworden is. Lapland lijkt mij ook wel eens gaaf, maar veel groter en uitgestrekter (dus grotere afstanden en langere reistijden om veel te kunnen zien).

i7,GTX2070,32Gb,3x24",Rift-s, Fanatec CSL-elite&DD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Dev0o schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 15:57:

- probeer de Golden Cirkel te mijden (nogal toeristisch vergeleken met de rest van IJsland)
Waarom? Omdat iets toeristisch is is het niet mooi/fijn/leuk of wat? Tis niet voor niks toeristisch ;) Ik heb de golden cirkel wel gedaan en ik vond het prachtig O+

[ Voor 4% gewijzigd door Deathchant op 17-05-2024 16:31 ]

Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 19:39
Deathchant schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 16:30:
[...]

Waarom? Omdat iets toeristisch is is het niet mooi/fijn/leuk of wat? Tis niet voor niks toeristisch ;) Ik heb de golden cirkel wel gedaan en ik vond het prachtig O+
Het is inderdaad mooi, maar de rest van IJsland is mooier :+ Belangrijke reden dat het daar druk is, is omdat het bij het vliegveld in de buurt is, en veel mensen er maar een dag of een paar dagen zijn (populaire tussenstop). En dan is de Golden Circle een mooi stuk om te kunnen zien.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

Deathchant schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 16:30:
[...]

Ik probeer het ook altijd te mijden. Het verpest mijn vakantiegevoel als er mensenmassa's lopen en veel merchandise uit China verkocht wordt. En mensen die alleen maar per bus van vreettent naar vreettent vervoerd worden, vaak zonder dat ze zelf weten waar ze zijn.

Dan liever een mooie wandeling in de natuur, bij myvatn (muggenmeer) bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Er zijn wel meer plaatsen druk, maar zo extreem vond ik de drukte daar niet toen ik er was (twee jaar geleden), en best mooie plaatsen. Thingvellir was niet zo bijzonder, ook niet verkeerd. Kerid zonde van je tijd imo. Maar Geysir en Gullfoss zeker waard om langs te gaan. (Heb je laatste drie vakanties al 6 geisers gezien dan is het een ander verhaal natuurlijk, maar meeste van ons zullen die niet zo vaak zien).
Overigens vond ik het ook niet heel veel toeristischer dan de andere dingen van de top 10. Die zijn allemaal behoorlijk toeristisch. En dan kom je uit bij iets wat net buiten de top 10 is gevallen, en het is uitgestorven. Of je wandelt 400 meter en het is heel veel rustiger. Met de prachtige dingen die we zijn tegengekomen door dom toeval, vraag ik me af wat we nog gemist hebben.

Ik ben niet in de Noord-Westelijke punt geweest, lijkt mij mooi, maar moesten keuzes gemaakt worden. Maar Oosten had zeker ook ruige gebieden die niet onder deden voor midden-Noorden. Walvistocht zou ik in algemeenheid aanraden, die ik deed hebben we inderdaad walvissen gezien, maar in verleden veel succesvollere walvistochten gedaan. En tussen de bezienswaardigheden is vooral heel veel niks imo. Gewoon ruige wildernis, maar wildernis met niks. En na een paar uur door zelfde terrein rijden heb ik dat iig wel weer gezien ;) .

Voor de duidelijkheid, na loop van tijd kom je dan weer ergens uit / langs wat adembenemend mooi is, en vakantie naar IJsland staat heel hoog op mijn lijstje mooiste vakanties. Ik ga iig 100% mee met punt 1: Huur een auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Ik wil heel graag terug en idd ook auto huren. Is het een beetje te doen qua eetplekjes/supermarkten vinden als je de ring van ijsland rijdt met de auto?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
de Peer schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 16:39:
[...]

Ik probeer het ook altijd te mijden. Het verpest mijn vakantiegevoel als er mensenmassa's lopen en veel merchandise uit China verkocht wordt. En mensen die alleen maar per bus van vreettent naar vreettent vervoerd worden, vaak zonder dat ze zelf weten waar ze zijn.

Dan liever een mooie wandeling in de natuur, bij myvatn (muggenmeer) bijvoorbeeld.
Dat heb ik eigenlijk echt nergens in IJsland gezien. Nou ja, natuurlijk zat bussen met toeristen, maar niet veel vreettenten erbij en kraampjes om Chineze troep te verkopen.

Myvatn was paar foto's maken en zo snel mogelijk weer weg. Dat is wel echt de allerlaatste plaats waar ik een wandeling zou maken ;) . Kut beesten. Glymur en Skogafoss om er twee uit te pakken vond ik heel veel leuker om te wandelen. (Overigens bij Skogafoss heb je ook Kvernufoss, 1km rijden ofzo met de auto, op hetzelfde terrein, je bent er zo, stuk kleiner maar imo mooiere waterval. En Skogafoss staat in de top 10 dus honderden toeristen, Kvernufoss is bijna geen hond).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Deathchant schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 16:52:
Ik wil heel graag terug en idd ook auto huren. Is het een beetje te doen qua eetplekjes/supermarkten vinden als je de ring van ijsland rijdt met de auto?
Ja, als je beetje oplet. Eén keer hadden wij dat we echt in middle of nowhere bleken te zitten, gingen van uit dat er wel wat te eten was, maar was niks in een straal van 25km ofzo. Ze hadden diepvriespizzas die je kon kopen waar we zaten. Voor iets van €15-€20 per pizza. Vriendelijk bedankt en dus 25km enkele reis gereden naar dichtstbijzijnde restaurant :P .

Andere keer gehucht wat nauwelijks naam van gehucht kon hebben. Wel hele aardige man die probeerde daar wat toeristisch op te bouwen gezien de handel redelijk aan het leeglopen was, en die hadden 3 dagen per week een restaurantje open. Gelukkig waren we één van die drie dagen er.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ballincat43
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 17-05-2024
Ben van de winter ook naar Lapland geweest, en ik zou zeggen dat zelfs met het echt heel koud weer (-35C op z'n laagst, -8 op z'n hoogst) dat het allemaal hartstikke te doen was. Ik verbleef bij https://www.suomutunturi.fi/en/ dit resort en er waren echt heel veel activiteiten, rijden met husky's, rijden op een snowmobile (wel een rijbewijs nodig), ijsvissen, etc dat het allemaal heel leuk was. Er is ook gewoon te skieën. Maar het enige probleem was: alles was enorm ver, 3/ 3 1/2 uur met de auto. Ik heb ook heel veel mooie foto's kunnen krijgen. Ik ga nog later dit jaar naar Ijsland. Maar Lapland is hartstikke veel te doen hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

Sissors schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 16:53:
[...]

Dat heb ik eigenlijk echt nergens in IJsland gezien. Nou ja, natuurlijk zat bussen met toeristen, maar niet veel vreettenten erbij en kraampjes om Chineze troep te verkopen.
Toen ik 10 jaar terug op ijsland was zag ik dat ook niet nee. Maar vorig jaar (2e keer ijsland) wel. En dan specifiek alleen in golden circle gebied.

Daarna dus een week rondom myvatn gezeten. Lekker rustig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VantageR
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
Iemand nog tips voor het huren van een auto op IJsland, als je alleen op de hoofdwegen blijft? Of zit er weinig verschil tussen de verhuurders?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
VantageR schreef op maandag 20 mei 2024 @ 17:13:
Iemand nog tips voor het huren van een auto op IJsland, als je alleen op de hoofdwegen blijft? Of zit er weinig verschil tussen de verhuurders?
Heel veel verschil zal er niet tussen zitten. Wij hadden er eentje waarbij niet alleen beetje te weinig werknemers waren, maar vooral dat die de behulpzaam waren. Als in, complete vakanties werden gepland terwijl er een rij wachtende was (en dan heb ik het niet over dat diegene 5 minuten nog over iemands plannen ging, maar meer dan een half uur, de enige medewerker op dat moment...).

Als je puur op de hoofdwegen zit zal het verder weinig uitmaken, maar je gaat al wel heel snel onverhard. Meeste daarvan is prima en kan elke reguliere auto prima aan, maar bij paar plaatsen waren we wel blij ene Dacia Duster te hebben, goedkoopste vier wiel aangedreven, en dat was niet nodig, maar wat hoger op de wielen staan was soms wel handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebk71
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20:42
Deze maand gaan wij naar IJsland. En heel erg standaard maar willen toch ook een walvistour boeken. Zijn daar ervaringen mee? Ik zie 4 aanbieders waarvan Elding de grootste bekendheid heeft maar zo te zien ook de grootste boot met de hoogste prijs. En als het even kan probeer ik zo'n "cruise" boot te ontwijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pat911
@ebk71 Ik ben net terug van een weekje IJsland. Ik had een groepsreis waar de walvistour al bij zat. Iets ten noorden van Akureyri in Hauganes bij Iceland Whale Watching tours. Kleinere boot, groep was 20 personen, er hadden nog wel wat extra mensen bijgekund, maar ik denk niet dat ze daar overvolle boten willen. Zag dat het daar zo rond de 90 euro was.

Verwacht trouwens geen springende walvissen. Meestal zie je wat 'fonteinen', een gebolde rug en als ze weer duiken de staartvin even boven water komen. Dat een walvis echt doorbreekt en voor een groter gedeelte boven water komt, is gewoon een kwestie van geluk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Faeshaas
  • Registratie: Februari 2006
  • Nu online
ebk71 schreef op zondag 9 maart 2025 @ 17:04:
Deze maand gaan wij naar IJsland. En heel erg standaard maar willen toch ook een walvistour boeken. Zijn daar ervaringen mee? Ik zie 4 aanbieders waarvan Elding de grootste bekendheid heeft maar zo te zien ook de grootste boot met de hoogste prijs. En als het even kan probeer ik zo'n "cruise" boot te ontwijken.
Ja zeker, wij zijn er 2 jaar terug in het voorjaar geweest en ook een walvistour gedaan. Die van ons was via "Whale Watching Hauganes" in een relatief kleine boot. Helaas hebben wij toen geen walvis gezien, je krijgt dan wel de optie om gratis nog een keer mee te gaan. Maar in verband met onze planning ging dat helaas niet meer.

Dit zijn de boten waarmee ze varen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KPzPNzmbjw2iH-6zjZMaOPc1XEw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/F2sOhiU2QVk7g3w3dkJPIcEb.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LriMPXvs0F-k3pExRGzmbhnXMQ8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5d5JOXmzmgREEbTjIYG6RIeV.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:19

bonzz.netninja

Niente baffi

Faeshaas schreef op maandag 10 maart 2025 @ 08:30:
[...]

Ja zeker, wij zijn er 2 jaar terug in het voorjaar geweest en ook een walvistour gedaan. Die van ons was via "Whale Watching Hauganes" in een relatief kleine boot. Helaas hebben wij toen geen walvis gezien, je krijgt dan wel de optie om gratis nog een keer mee te gaan. Maar in verband met onze planning ging dat helaas niet meer.

Dit zijn de boten waarmee ze varen:
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Oja wij hadden ook zo'n pakkie aan en toevallig een of andere nederlandse meisje die daar gids was. Wij hebben wel stuk of wat walvissen gezien. Nouja...staarten dus. En Sure het is een tourist bedoeling maar wij vonden het toch wel erg vet, ook al stelt het geen reet voor :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TIFcjihKpSxZUqXW6GgCPH8Ps6A=/800x/filters:strip_exif()/f/image/f6SbjChtoeQ2wEezThXxFjPR.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/947VABTE18qGZMwlFCkBNcznXN4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hNcYgpgWWxZ6xw4Vyp11tDd7.png?f=fotoalbum_large
https://www.visitaskja.com/whale-watching-husavik-iceland

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebk71
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20:42
Top dankje @Faeshaas @bonzz.netninja @Pat911 hebben jullie het daar ter plekke geboekt of vooraf?
Ik kan namelijk online boeken met viator.com bij elding en dat scheelt weer iets. Verder maakt het niet zo veel uit want je loopt er financieel toch wel op leeg. Althans wij dan :)

Ik had even moeten zeggen dat wij de tour doen vanuit Reykjavik, wij gaan bovenin niet komen. (Dat hadden we achteraf misschien beter kunnen plannen)

[ Voor 23% gewijzigd door ebk71 op 10-03-2025 09:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:19

bonzz.netninja

Niente baffi

ebk71 schreef op maandag 10 maart 2025 @ 09:04:
Top dankje @Faeshaas en @bonzz.netninja hebben jullie het daar ter plekke geboekt of vooraf?
Ik kan namelijk online boeken met viator.com bij elding en dat scheelt weer iets. Verder maakt het ziet zo veel uit want je loopt er financieel toch wel op leeg. Althans wij dan :)
Ter plekke geloof ik. Of misschien een dag van te voren met mijn mobiel ofzo.

Ja je loopt sowieso totaal helemaal 100% leeg daar. Wij hadden niet zo veel te besteden dus aten enorm veel instant noodles vanuit ons mini campertje. Die gingen nog wel :) Maar om dingen in perspectief te zetten. 1 paprika koste je zo 6 piek in de supermarkt

[ Voor 6% gewijzigd door bonzz.netninja op 10-03-2025 09:09 ]

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Faeshaas
  • Registratie: Februari 2006
  • Nu online
Top dankje @Faeshaas @bonzz.netninja @Pat911 hebben jullie het daar ter plekke geboekt of vooraf?
Ik kan namelijk online boeken met viator.com bij elding en dat scheelt weer iets. Verder maakt het niet zo veel uit want je loopt er financieel toch wel op leeg. Althans wij dan :)

Ik had even moeten zeggen dat wij de tour doen vanuit Reykjavik, wij gaan bovenin niet komen. (Dat hadden we achteraf misschien beter kunnen plannen)
Wij hadden onze reis, inclusief excursies vooraf via een reisorganisatie geboekt dus die hebben dat voor ons geregeld.

Vanaf Reykjavik is het wel een eindje :+
bonzz.netninja schreef op maandag 10 maart 2025 @ 09:06:
[...]

Ter plekke geloof ik. Of misschien een dag van te voren met mijn mobiel ofzo.

Ja je loopt sowieso totaal helemaal 100% leeg daar. Wij hadden niet zo veel te besteden dus aten enorm veel instant noodles vanuit ons mini campertje. Die gingen nog wel :) Maar om dingen in perspectief te zetten. 1 paprika koste je zo 6 piek in de supermarkt
Dit sowieso, als bierliefhebber heb ik er (financieel) erg afgezien :D Maarja, je bent er maar 1x...... Zelfs de supermarkt is echt super duur idd..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Ik ben met mijn familie een aantal keer in lapland geweest en ook in IJsland, zonder twijfel allebei aanraders. IJsland is uniek, zulke natuur en natuurverschijnselen ga je vrijwel nergens vinden. Het is geen goedkoop land. Lapland is ook geweldig en heel gevarieerd. Er zijn ook best grote verschillen tussen Fins, Zweeds en Noors lapland.

Voor beide:
* zomer en winter zijn totaal niet te vergelijken, je moet eigenlijk beide ervaren. Als ik echt moet kiezen, dan zou ik 's winters gaan.
* vervoer in de winter is wel een ding, zeker in IJsland. Kies een stevige auto. In IJsland is een 4x4 met spikes een must in de winter. Pompstations zijn schaars, dus plan een beetje vooruit. In mijn geval kon er niet getankt worden omdat de boel was bevroren.
* afstanden tussen attracties zijn best groot. In de winter kan je ook niet zo snel rijden én is het vaak donker.
* houd in de winter rekening met insneeuwrisico.
* noorderlicht-rondrijdtours zijn niet aan te raden, veel te paniekerig gerijd. Ga liever een paar nachten in de middle of nowhere zitten, bekijk de voorspellingen en laat je helpen door locals (het is voor een leek moeilijk te zien, met camera is het veel duidelijker).
* er zijn een paar leuke steden (ik ben oa in Tromsø, Reykjavik en Lulea geweest), de rest is best klein en uitgestorven.
* qua eten was het voor mij als vegetarier wel even lastig...meer vlees dan groente. Ik ben in Finland in een restaurant beland waar ze op de even dagen rendier hadden en de oneven dagen zalm. En verder niets.
* besteed vooraf tijd aan wat je wilt zien en doen, er is heel veel. Ga een huskytocht doen, raften, watervallen bekijken, ijsgrotten verkennen, met een vissersschip de zee op, rondcrossen op gratis trapsleetjes, met fatbikes op het ijs fietsen, slapen in een authentieke suomi hut bij -25 graden, geisers bezoeken, etc, etc.

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobixQueee
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 08-05 17:28
Ijsland is een aanrader. je krijgt heel wat tezien over wat de natuur allemaal in zn marge heeft.
Het noorderlicht blijft toch iets speciaals, het is natuurlijk al een tijdje geleden maar de herinneringen blijven me toch steeds bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat911
hebben jullie het daar ter plekke geboekt of vooraf?

-knip-

Geboekt als totale groepsreis, dus alle excursies waren al geregeld.
Hauganes vanuit Reykjavik is zo'n 5 uur rijden. Dus de optie die ik gaf is eigenlijk geen optie.

Ik heb trouwens soortgelijke foto's als @Faeshaas - lekker naast de kapitein staan voor een overzichtsfoto.

En ja, je loopt leeg als je je te buiten gaat in IJsland. Maar in de meeste hotels krijg je water bij het eten, en kun je onbeperkt koffie/thee pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Nu online
Voor het noorderlicht wil je ver naar het magnetische noorden zitten. Momenteel ligt dat punt in het noorden van Canada.

Momenteel zitten we in/tegen een zonnevlekken maximum en dus meer kans op noorderlicht. Komend najaar/winter/voorjaar zijn dus geen slechte tijden om naar het noorden te trekken - maar je kunt ook in de zomer naar het zuiden trekken: Als er noorderlicht is, is er ook zuiderlicht. Die 2 zijn spiegels van elkaar.

Lees ook - bijvoornbeeld - dit artikel over waar en wanneer (commercieele insteek).

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• TheKerremenke
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:07
DjoeC schreef op maandag 10 maart 2025 @ 11:45:
Voor het noorderlicht wil je ver naar het magnetische noorden zitten. Momenteel ligt dat punt in het noorden van Canada.

Momenteel zitten we in/tegen een zonnevlekken maximum en dus meer kans op noorderlicht. Komend najaar/winter/voorjaar zijn dus geen slechte tijden om naar het noorden te trekken - maar je kunt ook in de zomer naar het zuiden trekken: Als er noorderlicht is, is er ook zuiderlicht. Die 2 zijn spiegels van elkaar.

Lees ook - bijvoornbeeld - dit artikel over waar en wanneer (commercieele insteek).
Je hoeft natuurlijk niet perse midden in de winter te zitten voor noorderlicht. Natuurlijk is het dan eerder en langer donker, dus de kans dat het te zien is is groter. Maar in het voorjaar/najaar ook goed mogelijk.

Afgelopen zomer, op 28 augustus gewoon helder noorderlicht gezien bij ons vakantiehuis in Zweeds Lapland, in gemeente Jokkmokk. Wel vreemde gewaarwording omdat we het voornamelijk in een sneeuw omgeving gezien hadden. Wel handig om het gewoon met de korte broek kunnen bekijken ipv bij -20. >:) 8)

Edit: pro tip. Kijk naar de lucht via je gsm. Deze is lichtgevoeliger dan je ogen soms. Waardoor het eenvoudiger te zien is waar je precies moet kijken.

Tevens een app zoals Aurora (pro) installeren. Krijg je gewoon melding mocht het in de buurt/je locatie te zien zijn. d:)b

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8Whprt-rq4TvEZJsbd21ep7AB-A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/csyevvxQFev6xIZgqsLHu7c7.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bhu7EfPtsZNO8QAS2nXmDZ-PJb4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PE6m3Vw0hXjh9PwVth9VjsEH.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JkmNe9HqP4lUHQmz1b_eVrO84SA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lAiqw2cL2Io0nG4VYhdKIIqh.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 23% gewijzigd door TheKerremenke op 22-03-2025 13:42 ]

iPad 12.9 Pro 2021  iPhone 15 Pro Natural Titanium  Apple Watch Ultra 2 Black  Apple TV 4K HDR & 4K & HD  HomePods & HomePods Mini’s  AirPods Max & Pro  MagSafe  HomeKit  CarPlay

Pagina: 1