Help, ik loop vast in keuze welke WP (bomen/bos....)

Pagina: 1
Acties:

• rnelissen
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 29-11-2024
Help... 8)7
Ik ben me al een tijdje aan het verdiepen voor een WP, maar ik kom vast te zitten; paar offertes opgevraagd maar iedereen zegt weer iets anders. Ik ben redelijk technisch onderbouwd maar lang niet zoals de meeste van jullie… 😊 Dus hopelijk kunnen jullie me verder brengen.

Omschrijving woning
Bouw 1960, 2 onder 1 kap, in 2010 fors uitgebouwd met houtskeletbouw, totaal 270m2 oppervlak
Dak en vloer geisoleerd in 2010, spouwmuur in 2020. Ramen allen dubbelglas, maar mix van dubbelglas, HR+ en HR++.
CV ketel ATAG Q38c van 14 jaar oud, heb nog een oud energiecontract (lucky me…) maar dat loopt eind dit jaar af. Wil dus weten of het de moeite waard is om nu in een WP te investeren. Opties zijn
1. Hybride WP + huidige CV ketel behouden
2. Hybride WP all electr ready, en dan na een jaar of zo kijken hoe het gaat en dan óf de CV ketel vervangen óf Full electric gaan
3. Hybride WP + meteen CV ketel ook vervangen (want huidige ketel schijnt een slurper te zijn?)
4. Meteen full electric gaan

Eerst maar even alle info:

Wat is je gasverbruik?
Gasverbruik is 2400m3 / jr. Koude dag gasverbruik tussen 18 en 25m3 (inc douche 3 personen)

Heb je vloerverwarming?
Vloerverwarming (2010) via CV op de gehele begane grond (ca 150m2), combi met radiatoren. Houten vloer, dus niet ideaal voor vloerverwarming, maar die willen we vooralsnog niet vervangen.
Op de verdieping alleen radiatoren (badkamer ook vloerverarming via CV), en in de 2 meest gebruikte slaapkamers 2x Airco (HiSense).

Hoeveel en welke radiatoren heb je?
Benedenverdieping 8 radiatoren, bovenverdieping 4 radiatoren. Vrijwel allemaal T22

Heb je geprobeerd een winter op 45 graden watertemperatuur te stoken?
Geprobeerd op 55 graden, dan wordt het niet warm genoeg. Op 60 graden wel. Daar staat de CV ketel nu op en dat werkt goed.

Heb je een bad?
Ja, er is een bad maar wordt nooit of bijna nooit gebruikt (max 1x per jaar en vaak zelfs helemaal niet).

Hoeveel douchewater gebruikt het gezin?
Er zijn 2 badkamers, beneden en boven. Elk met een waterbesparende douchekop. 3 gezinsleden, de volwassenen douchen ca 5 minuten, de puber 15 :-D

Heb je ruimte voor een boilervat van 65 cm x 1m60?
Nee, dat wordt moeilijk zonder fikse verbouwing. Wel plek voor een buffervat

Kan je een buitenunit in de tuin/aan de muur/op een betonnen dak kwijt?
Buitenunit kan op de grond in de (voor)tuin, voldoende plek. Die plek is relatief korte afstand van de CV-ruimte op de 1e verdieping. Leidingwerk kan dan onder het pannendak door. Incl bochten max 7-10m. (Weinig) geluid is wel belangrijk, want komt dicht op de erfgrens met de buren.

Heb je plek voor een binnenunit?
Ja, de ruimte waar nu de CV ketel (ATAG Q38C van ca 14 jaar oud) is groot zat voor een binnenunit plus buffervat

Heb je een zoneregeling/zonneboiler/houtkachel/zwembad/andere dingen aan je verwarming geknoopt?
Nee
Ombouwen vloerverwarmingsverdeler nodig?
Nee

Het proces so far / offertes:
Ik ben me gaan orienteren op een Hybride WP die
a) hogere CV temp (min 60-65 graden) aankan (propaan?)
b) waarvan de buitenunit relatief stil is
c) Geen goedkope meuk
d) Goed via app af te lezen en in te stellen, maar ik ben geen enorme tweaker dus in de werkelijkheid zal ik alleen de basic instellingen doen, mezelf kennende

Verkregen offertes:
- Heattransformers: Vaillant Arotherm Plus 6,5kW – ruwweg €6700 netto na subsidie
- Ventasol: Vaillant Arotherm Plus 12,5(!) kW – ruwweg €9400 netto na subsidie
- Lokale installateur 1: ATAG Energion M Hybrid all 50– ruwweg €12300 netto na subsidie
- Lokale installateur 2: Remeha Elga Ace 6,1kW – ruwweg €6500 netto na subsidie

Mijn specifieke vragen / twijfels:
- Er worden vermogens geoffreerd van 5 tot 12,5 kW. Welk vermogen heb ik nu echt nodig?? Volgens de vuistregel methode lijk ik rond de 10 a 11 kw nodig te hebben?
- Welke WP is het meest geschikt om op lage buitentemperaturen nog steeds redelijk efficient verwarmingstemp van 60 graden of meer te leveren? Klopt het dat dit propaan is? En welk merk? Ik kwam uit op Vaillant / ATAG / Bosch?
- Is het verstandig meteen de CV ketel te vervangen en/of meteen full electric te gaan?

Ik ben benieuwd naar jullie advies! :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hoogerb
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 05-06 15:36
Mijn advies, Isoleren, het oudste glas vervangen door HR++(+) glas, Isoleren en Isoleren.
2500 Kuub is voor een redelijk geïsoleerde woning echt te veel.

Vervang de radiatoren in de belangrijkste ruimtes door betere, meer capciteit op lage temperaturen.
Daarna de CV ketel er uit en geheel dan gelijk electric.
Door de betere isolatie en zwaardere radiatoren kun je nu wel met 40 a 45 graden water verwarmen en kun je met een warmtepomp van minder dan 10 KW prima uit de voeten. Let wel, je gaat dan wel 24x7 verwarmen, geen nachtverlaging meer toepassen.

Oh ja, vergeet niet nog even goed naar de dak en vloer isolatie te kijken, of er nergens luchtlekken zitten en of er niet nog wat betere isolatie ingestopt kan worden of dat er stukken zijn overgeslagen. het zou best kunnen zijn dat er in 2010 niet goed genoeg is geïsoleerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aardedraadje
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 19:07

Aardedraadje

Met kabelschoen

Je gasverbruik lijkt fors, maar 2-onder-1, groot oppervlak. Ik zou afhankelijk stookgedrag, je gasverbruik zeker niet extreem willen noemen, maar je zult rekening moeten houden met het feit dat je dan ook een grote warmtepomp nodig hebt.

Ik zou in theorie zeggen dat je met je vloerverwarming echt geen 55 of 60 graden nodig hebt. Ik gok dat je nu een mengverdeler hebt voor je vloerverwarming. Als je dat aan laat pakken, kun je met een veel lagere watertemperatuur uit. Overige radiatoren vervangen door grotere T33 of gebooste convectoren, en dan heb je m.i. geen hybride nodig.

Een warmtepomp op 50-60 graden laten draaien is zonde en geen structurele oplossing.

En eens met @hoogerb. Zeker met vloerverwarming en dat enorme oppverlak, zou het een goed idee zijn om die isolatie eens te controleren en waar mogelijk nog te verbeteren. Kruipruimte warmstoken is zonde :P

[ Voor 13% gewijzigd door Aardedraadje op 01-03-2024 13:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:16
Wat is het oppervlak van de VV op de BG dan?
150m² zelfs met 20cm h-o-h moet richting 10kW weg kunnen zetten.

Dat het niet werkt <60 graden duid op een probleem met de verdeler en / of aanvoerleidingen.

Enige nuttige isolatie die ik zie is de vloer zelf. De rest is geen eer aan te behalen.

De enige offerte die okay lijkt is die van Ventasol. De rest is buy-twice omdat het warmtepomp deel met de beste wil van de wereld ook met nog eens 10000en aan isolatie onvoldoende gaat zijn.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rnelissen
Ronald schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 14:16:
Wat is het oppervlak van de VV op de BG dan?
150m² zelfs met 20cm h-o-h moet richting 10kW weg kunnen zetten.
De gehele BG is 150 m2, helemaal met vloerverwarming, 8 groepen, destijds aangelegd door - aan de installatienetheid te zien - niet de meest kwalitatieve installateur. Ik heb het vermoeden dat ze bij de verbouwing in 2010 eerst alleen VV hebben aangelegd, en er daarna achtergekomen zijn dat dat onvoldoende was, en toen radiatoren bijgeplaatst hebben. Maar goed, met die basis zal ik moeten werken.

Nu werkt het op zich goed, de VV geeft een goede basis en met de radiatoren erbij en de CV op 60 graden is het huis prima warm te krijgen. Thermostaat staat op 20-21 graden in de winter, want vrouwlief heeft het graag warm :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:16
150m² 10cm h-o-h kan 15kW wegzetten. Maar dan moet het wel aangevoerd kunnen worden...
Ligt er 15mm buis heen ofzo? Dat gaat natuurlijk nooit knap lukken

Met dat vermogen wil je er eigenlijk 28mm staal / 32x3 pex heen hebben.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rnelissen
Tja, daar vraag je me wat, dat gaat mijn technische pet te boven...
Pagina: 1